کد خبر : 1836
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
91 views

رژه ولگردها روی اعصاب مردم/ آیا معمای سگ‌های بی‌صاحب حل می‌شود؟

رژه ولگردها روی اعصاب مردم/ آیا معمای سگ‌های بی‌صاحب حل می‌شود؟

وجود سگ هایی که نه تنها باعث رعب و وحشت می شوند، بلکه ناقل آلودگی و بیماری های زیادی هم هستند، بیماری هایی چون هاری، کرم انگلی و بیماری‌های مشترک انسان و حیوان که باعث شده وجود آزادانه سگها بعنوان یک تهدید برای انسان و جامعه رقم بخورد و این معضل را تبدیل به یک

وجود سگ هایی که نه تنها باعث رعب و وحشت می شوند، بلکه ناقل آلودگی و بیماری های زیادی هم هستند، بیماری هایی چون هاری، کرم انگلی و بیماری‌های مشترک انسان و حیوان که باعث شده وجود آزادانه سگها بعنوان یک تهدید برای انسان و جامعه رقم بخورد و این معضل را تبدیل به یک فاجعه ای دردناک برای شهرهای مازندران بدل سازد.

به گزارش تیتر شمال؛ اسمش را هرچه دوست دارید، بگذارید، ولگرد، بی خانمان، بلاصاحب، این نامگذاری ها چیزی از صورت مسئله حل نمی‌کند، امروز خیابان ها و معابر سطح شهرها و روستاهای مازندران، از حضور انبوهی از سگ های ولگرد، تبدیل به قفسی از رعب و وحشت شده است، ترس از سگ  در نگاه های وحشت زده شهروندان، از کودکان گرفته تا حتی مردهای جوان، خانه کرده است.

سگ های ولگرد، از سایه بی توجهی مسئولین استفاده کرده اند و به راحتی در فضاهای عمومی  در رفت و آمد هستند و این موضوع به جایی ختم می شود که در برخی از نقاط شهر، ساعت هایی از شبانه روز کاملا در تصاحب این سگ ها قرار گرفته است و امنیت و آرامش برای ساکنین آنجا رنگ می بازد.

وجود سگ هایی که نه تنها باعث رعب و وحشت می شوند، بلکه ناقل آلودگی و بیماری های زیادی هم هستند، بیماری هایی چون هاری، کرم انگلی و بیماری های مشترک انسان و حیوان که باعث شده وجود آزادانه سگها بعنوان یک تهدید برای انسان و جامعه رقم بخورد و این معضل را تبدیل به یک فاجعه ای دردناک برای شهرهای مازندران بدل سازد.

فضایی که این روزها، وسط شهر یا محله های بالای شهر نمی شناسد، همه جا را قرق کرده است و ترس خاصی در عابران به راه می اندازد و هر از چند گاهی خبرهای صدمه خوردن اشخاصی از طرف سگ ها در رسانه ها و فضای مجازی، نیم سکته ای خفیف ایجاد می کند، اما باز روز از نو و روزی از نو، همه چیز به راحتی فراموش می شود .

نکته قابل توجه اینست که، برای وجود سگ های ولگرد در بیشتر شهرهای استان ساماندهی صورت گرفته شده، اما آنچه در نهایت دیده می شود اتفاق قابل لمسی را نشان نمی دهد و همچنان شاهد جولانگاه سگ های بی صاحب در خیابان ها هستیم، سرالج تکراری که موجب برهم خوردن آرامش و امنیت شهروندان شده است که این معضل در شهرهای  ساری، آمل، قائمشهر، بهشهر، تنکابن، بابلسر، نکا، چالوس بیشتر دیده می شود.

هرچند می توان گفت در این ساماندهی جز استان های پیش رو بودیم، اما دلایل زیادی چون نداشتن بودجه کافی، زمین برای ساماندهی، بالا بودن هزینه قیم سازی و… موجب شد که این معضل تبدیل به اپیدمی برای اکثر شهرهای مازندران تبدیل شود.

با وجود اینکه حیوان گزیدگی بیشترین آمار بیمارهای مشترک میان انسان و حیوان است و آمار پنهانی که در رسانه ها از گاز گرفتگی شنیده می شود، در این چند سال اخیر جزء انبوهی از هزینه درمان هاری برای دولت چیز دیگری نداشته است .

آنچه گفته شد باعث نمی شود تا سگ ها را نادیده گرفت، سگ ها نیز از دیگر موجودات خدا هستند و در آموزه های دینی ما  در خصوص آزار نکردن به حیوانات تاکید زیادی شده است.

سالهای اخیر در خصوص این معضل راهکارهای جالبی در نظر گرفته نشده، روش های خشن و یا مرگ آرام هیچ کدام نتوانست نتایج مطلوبی را در راستای کنترل سگهای ولگرد داشته باشد، در کشورهایی مثل ترکیه ، سنگاپور و برخی کشورهای جهان، نهادهای مردمی و دولتی برای ساماندهی سگ های ولگرد ایجاد شده است، که پس از جمع آوری و عقیم سازی به نگهداری، واکسیناسیون، درمان انگل این سگ ها می پردازند و به دنبال صاحب برای آنها هستند.

حال همین اتفاق میمونی که در چند سال اخیر در کشورمان و در مازندران برای جمع آوری و عقیم سازی سگهای ولگرد ایجاد شده و شهرداری را متولی این کار کرده است؛ اما هنوز بازتاب خوشایندی در شهر دیده نمی شود، همچنان این سگ ها هستند که خیابان ها را قرق کرده اند و یکه تازی می کنند.

می توان گفت عقیم کردن سگها، تنها روش موثر برای کنترل این حیوانات در بسیاری از کشورهای موفق بوده است، اما هزینه بالای این قیم سازی موجب کند شدن و یا متوقف شدن این پروژه کرده است.

پیروز کاویانپور رئیس سازمان پسماند  آمل در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به وضعیت سگ های ولگرد در این شهرستان گفت: در حال حاضر در کمربندی هزار سنگر به میدان امام حسین ع سگها نگهداری میشوند و خوشبختانه نسبت به سالهای گذشته تعداد سگها در خیابان‌ کمتر شده است.

وی ادامه داد: در کیلومتر ۳۰ جاده هراز در منطقه پاساژ کش زمین انتخاب شده و مراحل تکمیل از تقسیم بندی اتاق ها، اتاق درمان، نگهداری و.. آماده شده است، فقط جزئیات مانده که اگر اتمام شود سگ ها به این منطقه منتقل خواهند شد.

رئیس سازمان پسماند آمل از نگهداری بیش از صد سگ در این پناهگاه خبر داد و افزود :هر شهروندی که با ما تماس بگیرد بلافاصله  سگ ها را جمع آوری می کنیم و در پناهگاه نگهداری می شوند، غذای کافی و مناسب، هر ماه واکسن های زده میشود و البته تعداد محدودی را توانستیم عقیم سازی کنیم.

وی با بیان اینکه عقیم سازی سگ باید در دستور کار قرار بگیرد، عنوان کرد: سازمان شهرداری و وزارت کشور برای شهرداریها بودجه برای عقیم سازی در نظر بگیرد، هر سگ نر ۵۰۰ هزار تومان و سگ های ماده برای عقیم سازی هزینه بیشتری لازم است اگر بتوانیم عقیم سازی کنیم راحت تر و مانند بسیاری از کشورها می‌توانیم گوش آنها را پلاک کوبی کرده و داخل شهر رها کنیم اما متاسفانه بودجه عقیم سازی زیاد است و باید برنامه از سازمان و وزارت کشور برای آن در نظر گرفته شود.

کاویانپور تصریح کرد :برخی از افراد که سگ نگهبان و یا برای نگهداری نیاز به سگ دارند،  می‌توانند به این مرکز مراجعه و رایگان سگ دریافت کنند.

نگرانی شهروندان از وجود بیماری های خطرناک در بین سگ‌های بی صاحب

یکی از شهروندان نیز با ابراز نگرانی از افزایش سگ های بی صاحب در سطح شهر اظهار داشت:  امسال جمعیت آنها بر خلاف سال های قبل در سطح شهر افزایش پیدا کرده و همین امر موجب ترس و وحشت مردم بویژه کودکان شده است.

وی افزود: اول صبح و شب ها شاهد تجمع سگ‌ها در خیابان و گاهی شاهد حمله آنها به بچه ها و زنان هستیم به طوریکه قبلا که برای پیاده رویی بیرون می رفتیم اکنون با ترس و وحشت از وجود سگ ها کمتر از خانه خارج می شویم.

این شهروند مازندرانی تاکید کرد: اگر خدای ناخواسته یکی از این سگ ها بیماری خطرناکی داشته باشد و به بچه های ما حمله کند شاهد اتفاق تلخ و ناگواری خواهیم بود لذا از مسئولین تقاضامندیم برای حل این مشکل چاره ای بیندیشند.

نکته قابل ذکر اینست که بارها اتفاق افتاده، اشخاصی که مورد حمله و گازگرفتگی سگ ها قرار گرفته اند، با وجود اینکه صاحب داشتند، اما از این آب گل آلود، بنام سگ های ولگرد سند زدند.

واقعیت این است که هیچکس راضی به معدوم کردن سگ ها نیست، چرا که این حیوانات در کنترل جمعیت دیگر جانوران، نقشی مفید دارند و چرخه طبیعت بهم ریخته خواهد شد، اما در مقابل این تهدید باید مدیریت درستی صورت گیرد تا در کنار تقویت جلوه های انسانی، بهداشت جامعه نیز در نظر گرفته شود.

چند سالی است که زاد و ولد و رشد صعودی جمعیت سگ‌های بدون صاحب به معضلی لاینحل در شهرها و روستاهای مازندران تبدیل شده است؛ وجود متعدد سگ‌های بدون صاحب نه تنها باعث بروز پیامدهای بهداشتی می‌شود، بلکه ایجاد رعب و وحشت از انتقال بیماری‌های انگلی و گازگرفتگی را نیز به همراه دارد./بلاغ

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.