کد خبر : 1842
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
112 views

سردرگمی مردم مازندران در نام‌نویسی واکسن کرونا

سردرگمی مردم مازندران در نام‌نویسی واکسن کرونا

در دسترس نبودن سامانه salamat.gov.ir برای افراد واجد شرایط تزریق واکسن کرونا و از سوی دیگر ارسال بدون اطلاع‌رسانی فهرستی از اسامی برای تزریق واکسن به پایگاه‌های سلامت مناطق شهری و روستایی از سوی پزشک خانواده باعث سردرگمی مردم مازندران در روزهای اخیر شده است. به گزارش تیتر شمال؛ از ۱۰ روز گذشته تاکنون امکان

در دسترس نبودن سامانه salamat.gov.ir برای افراد واجد شرایط تزریق واکسن کرونا و از سوی دیگر ارسال بدون اطلاع‌رسانی فهرستی از اسامی برای تزریق واکسن به پایگاه‌های سلامت مناطق شهری و روستایی از سوی پزشک خانواده باعث سردرگمی مردم مازندران در روزهای اخیر شده است.

به گزارش تیتر شمال؛ از ۱۰ روز گذشته تاکنون امکان نام نویسی افراد واجد شرایط دریافت واکسن کرونا در مازندران در سایت salamat.gov.ir وجود ندارد و کاربران بعد از تکمیل مدارک مورد نیاز، با این پاسخ از سوی سامانه مواجه می شوند که ” در محل انتخابی شما پایگاه واکسیناسیون با ظرفیت خالی وجود ندارد و یا ظرفیت قبلا پرشده است. لطفا مجددا در روزهای آینده امتحان کنید. و یا در صورت تمایل شهرهای مجاور را چک کنید.

سردرگمی مردم مازندران در نام‌نویسی واکسن کرونا

با تغییر نام شهر یا منطقه زندگی برای پیدا کردن پایگاه سلامت با ظرفیت خالی در سامانه salamat.gov.ir هم وضعیت تغییر نمی کند و همچنان پیام بالا به مخاطب اطلاع رسانی می شود.

از سوی دیگر بازدید میدانی خبرنگاران ایرنا از چندین مرکز شبکه بهداشت و درمان شهرستان های مازندران حاکی از تراکم جمعیت قابل توجه مردم برای ثبت نام دریافت واکسن کرونا است اما مراکز بهداشت و درمان و خانه سلامت و مراکز تجمیعی از نام نویسی این افراد خودداری می کنند و پاسخ افراد متصدی در این مراکز به مردم چندان قانع کننده به نظر نمی رسد.

حضور مردان و زنان با سنین مختلف در صف های فشرده در اطراف شبکه بهداشت و درمان و مراکز تجمیعی بدون توجه به دستورالعمل های بهداشتی بسیار جدی و نگران کننده است و مردم خواستار پاسخ متولیان امر در ارتباط با سردرگمی به وجود آمده هستند.

سردرگمی مردم مازندران در نام‌نویسی واکسن کرونا

بی نظمی در برخی از شبکه های بهداشت و درمان مازندران

یکی از کارمندان شبکه بهداشت و درمان منطقه کلاگرمحله شهرستان جویبار در گفت و گو با ایرنا افزود: دلیل نام نویسی نکردن سامانه salamat.gov.ir برای افراد واجد شرایط کرونا را نمی دانیم و ما هم مانند مردم از شرایط پیش آمده نگران هستیم.

قربان نجفی افزود: شرایط تزریق واکسن به افراد واجد شرایط در یک ماه اخیر به خوبی پیش می رفت اما در روزهای گذشته با قطع نام نویسی در سامانه ای که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدارک دید شاهد شلوغی غیرقابل تصور در مراکز تجمیعی برای نام نویسی واکسن کرونا هستیم.

وی ادامه داد: افرادی با سن ۶۰ تا ۹۰ سال برای تزریق واکسن کرونا به مراکز بهداشت و درمان مراجعه می کنند اما امکان تزریق واکسن به این عزیزان باتوجه به ثبت نام نکردن آنان در سامانه salamat.gov.ir وجود ندارد.

نجفی تصریح کرد: مسوولان هرچه سریع تر برای رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام دهند و بلاتکلیفی مردم آزار دهنده است.

بی نظمی و نارضایتی درمراکز تجمیعی واکسیناسیون 

یکی از شهروندان ساروی در مرکز تجمیعی تزریق واکسن در خیابان مدرس ساری که از وضعیت پیش آمده در تزریق واکسن کرونا به شدت از مسوولان امر گلایه داشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یک هفته است که در سامانه مدنظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تزریق واکسن کرونا در حال ثبت نام هستم اما موفق به این کار نشدم.

محمد یوسف تبار ادامه داد: حتی در سامانه، پایگاه های سلامت دیگر نقاط استان را برای تزریق واکسن انتخاب کردم اما وضعیت نام نویسی  تغییر نکرد و به صورت حضوری به مرکز تجمیعی خیابان مدرس ساری مراجعه کردم اما نتواستم واکسن بزنم و کارکنان این مرکز به من می گویند برو با پزشک خانواده ات هماهنگ کن و ما بدون ثبت نام نمی توانیم واکسن بزنیم.

سردرگمی مردم مازندران در نام‌نویسی واکسن کرونا

سامانه ۴۰۳۰ و ۱۹۰ درمازندران هم پاسخگوی مردم نیستند

یکی از شهروندان ساروی در گفت و گو با ایرنا با ابراز گلایه از وضع موجود، گفت: وضعیت مراکز پایگاه‌های سلامت  خانه بهداشت به دلیل پذیرش نشدن مردم در سامانه salamat.gov.ir بسیار نگران کننده است و حتی سامانه های ۴۰۳۰ و ۱۹۰ که مربوط به رسیدگی و بررسی به شکایت ها است هم در مشکل پیش آمده پاسخ شفافی به مردم نمی دهد.

محمد متقی خاطر نشان کرد: روند شیوع کرونا ویروس در مازندران بسیار جدی و خطرناک بوده و بلاتکلیفی در نام نویسی از افراد واجد شرایط دریافت واکسن کرونا بسیار ناراحت کننده است.

وی اضافه کرد: مردم حق دارند بدانند که مشکلاشان چرا برطرف نمی شود و چرا کسی در مراکز تجمیعی در دریافت واکسن کرونا پاسخگو نیست.

اما ماجرا چیست؟

مشاور رییس و مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه سامانه salamat.gov.ir برای نام نویسی افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن کرونا مدتی است که در مازندران دیگر کارایی ندارد و تنها مرجع برای نام نویسی دریافت واکسن، پزشک خانواده است.

سیمین بابایی ادامه داد: افراد واجد شرایط با مراجعه به پزشک خانواده محل اسکان خود می توانند برای نام نویسی دریافت واکسن اقدام کنند.

وی اضافه کرد: اطلاع رسانی ها در این زمینه انجام شد اما  بی اطلاعی مردم و مراکز بهداشت و درمان در ارتباط با نحوه واکسیناسیون قابل تامل است و به طور قطع اطلاع رسانی در این بخش افزایش خواهد یافت.

کرونا و رکورد جان باختن یک هزار نفر در مازندران

یکی از پزشکان خانواده در گفت و گو با ایرنا گفت: بی برنامگی در نحوه نام نویسی واجدین شرایط تزریق واکسن کرونا زیبنده جامعه پزشکی استان مازندران نیست و مردم این روزها درد و غم بیماری را تحمل می کنند اما تحمل ماتم بی تفاوتی مسوولان برای مردم بسیار اسف بار خواهد بود.

این پزشک که خواست نامش در این گزارش ذکر نشود ،ادامه داد: بیش از یک هزار نفر به دلیل شیوع کرونا ویروس در مازندران در یک ماه گذشته جان باختند که باید هرچه سریع تر به هر سبک و شیوه ای که شده مردم را واکسینه کرد.

وی تصریح کرد: نام نویسی نشدن مردم در سامانه salamat.gov.ir یک اشکال اساسی است چراکه اگر فردی به هر شکلی در مازندران پزشک خانواده نداشته باشد ،چطور باید برای تزریق واکسن کرونا اقدام کند؟

این پزشک خانواده تصریح کرد: پزشک خانواده و سامانه salamat.gov.ir مکمل یکدیگر برای نام نویسی اقشار مردم برای تزریق واکسن کرونا هستند که ادامه این شرایط سردرگمی مردم را افزایش می دهد.

وی اضافه کرد: حتی در سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که امکان نام نویسی دریافت واکسن کرونا برای مازنی ها وجود ندارد بیان نمی شود که مردم به پزشک خانواده مراجعه کنند بلکه با انتشار پیامی مبنی بر اینکه “در محل انتخابی شما پایگاه واکسیناسیون با ظرفیت خالی وجود ندارد و یا ظرفیت قبلا پرشده است. لطفا مجددا در روزهای آینده امتحان کنید. و یا در صورت تمایل شهرهای مجاور را چک کنید. ” بیشتر مردم سردرگم می شوند.

به گزارش ایرنا، صحبت‌های متناقض مسوولان و تغییر قوانین در ماه گذشته در نحوه نام نویسی افراد واجد شرلایط برای تزریق واکسن کرونا باعث شده است که برخی از اقشار مردم نتوانند به محله پایگاه های سلامت و مراکز تجمیعی برای دریافت واکسن اقدام کنند و بلاتکلیف هستند.

از یک طرف در ماه های گذشته بیان می شد که ثبت نام حضوری برای دریافت واکسن کرونا در مازندران وجود ندارد و باید مردم از طریق سامانه salamat.gov.ir اقدام کنند اما چند ماهی از این شرایط نگذشته است که شرایط دیگری برای دریافت نام نویسی کرونا از طریق پزشک خانواده در استان نسخه پیچی شده است که ادامه این روند مردم را سردرگم می کند.

سوای تغییر در سبک نام نویسی برای تزریق واکسن کرونا در مازندران باید به نتیجه موضوع توجه داشت و با برنامه ریزی اصولی برای واکسینه کردن آحاد جامعه اقدام شود.

اجرای طرح پزشک خانواده شهری از سال ۱۳۹۱ در مازندران با همکاری ۶۳۰ پزشک و شرکت های بیمه پایه آغاز شد و پس از حدود 9 سال با بازبینی ، رفع اشکالات و بهینه سازی  توانست تمام جمعیت ساکن در شهرها را که دارای پوشش بیمه پایه بودند تحت پوشش قرار دهد و گام موثری را برای سلامت مردم بردارد.

سردرگمی مردم مازندران در نام‌نویسی واکسن کرونا

تزریق ۴۵ هزار دز دیگر واکسن در مازندران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از تزریق  ۴۵هزار دز واکسن جدید طی هفته گذشته در استان خبر داد و گفت: از آن جایی که فاصله زمانی تزریق دز دوم نباید بیش از حد شود و از طرفی اختلاف نفرات دز اولی‌ها با دز دومی ها زیاد است، دراین مرحله اولویت تزریق با کسانی که باید دز دوم بزنند، است.

دکتر قاسم اویس ضمن قدر دانی از همکاری مردم استان، توضیح داد: تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسن به گروه های هدف اعلامی وزارت بهداشت و درمان در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مازندران تزریق شده است که بیش از  ۸۰۰ هزار نفر از گروه های هدف استان دز اول را زدند که در نوبت دریافت دز دوم قرار دارند.

مازندران دارای ۲ دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل است. دانشگاه علوم پزشکی بابل شهرستان بابل را با بیش از نیم میلیون نفر جمعیت زیر پوشش دارد و سهمیه جداگانه دریافت می کند.

معاون بهداشتی دانشگاه مازندران در عین حال گفت که البته تزریق دز اول واکسن افراد واجد شرایط به ویژه کسانی که دارای بیماری خاص هستند و یا جا ماندگان سنین بالای ۶۰ سال دارای اولویت است.

به گزارش ایرنا، باوجود افول شیوع کرونا ویروس اما مرگ و میر ناشی از ابتلا از مرز ۲ هزار نفر از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون در مازندران گذشت. ۲۵ نفر در روز جمعه ۱۲ شهریور به دلیل ابتلا به کرونا ویروس در مازندران جان باختند و ۲۲۹ نفر  هم بستری شدند.

مجموع کل بستری ها در مازندران به ۱۴۹۱ است که از این تعداد ۲۸۳ در بخش مراقبت ویژه تحت درمان هستند.

سردرگمی مردم مازندران در نام‌نویسی واکسن کرونا

سردرگمی مردم مازندران در نام‌نویسی واکسن کرونا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.