کد خبر : 2125
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱
126 views

واکسن دانش آموزان روی میز بلاتکلیفی/ چشم انتظاری دهه هشتادی ها

واکسن دانش آموزان روی میز بلاتکلیفی/ چشم انتظاری دهه هشتادی ها

اولین روز واکسیناسیون دانش آموزان در مازندران با بلاتکلیفی والدین و خانواده ها سپری شد. به گزارش تیتر شمال؛ قرار بود از امروز واکسیناسیون دانش آموزان علیه بیماری کرونا در استان مازندران آغاز شود اما اولین روز اجرای این طرح با بلاتکلیفی دانش آموزان و خانواده و کادر درمانی به نیمه رسید. باز نشدن سامانه

اولین روز واکسیناسیون دانش آموزان در مازندران با بلاتکلیفی والدین و خانواده ها سپری شد.

به گزارش تیتر شمال؛ قرار بود از امروز واکسیناسیون دانش آموزان علیه بیماری کرونا در استان مازندران آغاز شود اما اولین روز اجرای این طرح با بلاتکلیفی دانش آموزان و خانواده و کادر درمانی به نیمه رسید.

باز نشدن سامانه واکسیناسیون، عدم ابلاغ دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و نبود هماهنگی لازم بین آموزش و پرورش و علوم پزشکی سبب شد تا برخی از خانوارها که برای واکسیناسیون دانش آموزان به مراکز تزریق مراجعه کرده بودند، پس از معطلی به خانه برگردند.

مازندران حدود ۵۰۰ هزار دانش آموز دارد که ۷۰ درصد آنها در رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال تحصیل می‌کنند و واکسیناسیون دانش آموزان یکی از مؤلفه‌ها برای تحصیل حضوری است، هرچند در این زمینه هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.

مراجعه و سردرگمی خانواده‌ها و متولیان

ولی یک دانش آموز که فرزندش متولد آبانماه ۸۲ و در سال پایانی متوسطه دوم تحصیل می‌کند، به خبرنگار مهر گفت: امروز طبق اعلام وزارت بهداشت برای واکسیناسیون به مصلی ساری مراجعه کردم اما متولیان امر با بیان اینکه هنوز دستورالعملی ابلاغ نشده از تزریق واکسن به فرزندم خودداری کردند.

احمد حسینی با بیان اینکه سامانه واکسیناسیون نیز همچنان فعال نشده است، گفت: مدت‌ها تلاش کردم و سرانجام در سامانه عمومی سلامت ثبت نام کردم و کد تأیید ورود به سامانه برایم ارسال شده بود.

وی با اشاره به اینکه بازگشایی احتمالی مدارس به صورت حضوری در دستور کار متولیان امر قرار دارد، از مسئولان امر خواست تا زیرساخت‌های مناسب این طرح را آماده کنند زیرا بسیاری از خانواده‌ها نگران هستند.

رضا فیضی دانش آموز ۱۸ ساله‌ای که به همراه مادرش به مرکز واکسیناسیون در قائمشهر مراجعه کرده است، نیز به خبرنگار مهر گفت: از پذیرش و تزریق واکسن من به دلیل ابلاغ نشدن دستورالعمل و اینکه چه واکسنی باید تزریق شود، خودداری شده است.

سامانه ثبت نام باز نیست / ‏‬ عدم ابلاغ دستورالعمل

سیمین بابایی سخنگوی علوم پزشکی مازندران با اظهار اینکه تزریق واکسن جزو اولویت‌های وزارت بهداشت به شمار می‌رود، گفت: برای برگزاری کلاس‌های حضوری واکسیناسیون دانش آموزان جزو اولویت‌ها است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با عنوان اینکه هنوز سامانه واکسیناسیون دانش آموزان فعال نشده است، گفت: قرار بود ثبت نام دانش آموزان سال آخر متوسطه دوم انجام شود اما تاکنون سامانه بازگشایی نشده است.

بابایی با اظهار اینکه به محض فعال شدن سامانه، ثبت نام از دانش آموزان صورت می‌گیرد، گفت: به دلیل اینکه در مازندران طرح پزشک خانواده اجرا شده، خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به پزشک خانواده نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

سخنگوی علوم پزشکی مازندران درباره تزریق نوع واکسن نیز گفت: واکسن سینوفارم برای دانش آموزان درنظر گرفته شده اما هنوز دستورالعمل آن و اینکه چند دز باید تزریق شود، ابلاغ نشده است.

به رغم بلاتکلیفی دانش آموزان برای تزریق واکسن در مازندران، تزریق واکسن دیگر گروه‌های هدف در استان مطابق برنامه پیش می‌رود و تاکنون بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دز واکسن در استان تزریق شده است.

شتاب واکسیناسیون عمومی در مازندران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: تاکنون یک میلیون و ۷۴۲ هزار دز واکسن در استان تزریق شد که ۵۴ درصد مربوط به دز اول بوده است.

واکسن دانش آموزان روی میز بلاتکلیفی/ چشم انتظاری دهه هشتادی ها

ابوالقاسم اویس در گفتگو خبرنگار مهر با بیان اینکه با توجه به حجم واکسن واگذار شده، بیش از یک میلیون و ۷۴۲ هزار دز واکسن در استان تزریق شده است، افزود: از این میزان یک میلیون و ۱۰۰ هزار دز اول معادل ۵۴ درصد واجدان شرایط و ۶۴۵ هزار دز معادل ۳۱.۵ درصد نیز دز دوم را دریافت کردند.

وی با اظهار اینکه در ۲۳ شهریورماه طی یک روز بیش از ۵۳ هزار دز واکسن در استان تزریق شده است، افزود: تمامی هماهنگی لازم برای تزریق ۱۰۰ هزار دز واکسن در استان انجام شده است.

وی درباره تغییر نوع واکسن از دز اول به دوم نیز گفت: در حال حاضر تعداد دزهای واکسن به اندازه کافی تأمین شده است و تغییر آن منطقی و علمی نیست.

اویس یادآور شد: برای آنکه تزریق واکسن را به روز رسانی کنیم باید روزانه ۳۰۰ هزار دز تزریق کنیم و امیدواریم در روزها و هفته آینده شرایط عادی شود.

شتاب گرفتن تزریق واکسن در مازندران سبب شده تا بیماری کرونا در استان روند کاهشی و نزولی به خود گیرد و شمار بستری شدگان کاهش چشمگیری داشته باشد./مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.