کد خبر : 2270
تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
136 views

نخستین پرندگان مهاجر به تالاب‌های مازندران رسیدند

نخستین پرندگان مهاجر به تالاب‌های مازندران رسیدند

نخستین گروه از ۲ گونه از پرندگان مهاجر شامل خوتکاها و فلامینگوها به عنوان پیشقراولان وارد تالاب سرخرود و ازباران در مرکز و میانکاله در شرق مازندران شدند. به گزارش تیتر شمال؛ رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: خوتکاها و

نخستین گروه از ۲ گونه از پرندگان مهاجر شامل خوتکاها و فلامینگوها به عنوان پیشقراولان وارد تالاب سرخرود و ازباران در مرکز و میانکاله در شرق مازندران شدند.


به گزارش تیتر شمال؛ رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: خوتکاها و فلامینگوها ،نخستین گروه از پرندگانی وحشی  طی ۲ روز گذشته  به مازندران رسیدندو  از این پس به تدریج دیگر پرندگان هم در روزهای آینده در تالاب ها، آبگیرها و آببندان استان فرود خواهند آمد.

کوروس ربیعی با بیان اینکه امسال تاخیری در زمان مهاجرت پرندگان به مازندران باتوجه به تغییر اقلیم و کاهش بارش ها مشاهده نشد، افزود: طبق روال سال های گذشته گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر شامل انواع اردک‌ها(سرسبز، سرحنایی، ارده‌ای، تاج‌دار و فیلوش)، پلیکان، قو، غاز خاکستری، خوتکا، فلامینگو، چنگر و باکلان برای زمستان گذرانی وارد ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار هکتار از آبگیر و آببندان و همچنین تالاب میانکاله خواهند شد.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود در پاییز و زمستان سال جاری ۱۲۰ گونه پرنده درتالاب، آبگیر و آبندان های مازندران فرود بیایند.

ربیعی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود روند فرود پرندگان مهاجر تا اواسط آذر امسال ادامه بیابد، اضافه کرد: از دهم دی ماه سال جاری هم روند سرشماری پرندگان مهاجر در استان شروع خواهد شد.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران خاطر نشان کرد: هرگونه دام گذاری و شکار پرندگان در تالاب ها، آبنندان ها و آبگیرهای مازندران ممنوع است و در صورت بروز هرگونه قانون شکنی با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی با بیان این که تاکنون برای صدور پروانه شکار در زمستان امسال تصمیماتی گرفته نشد، گفت: بیش از ۳۰۰ نفر از محیط بانان و صدها تن از همیاران محیط زیست، وظیفه حفاظت از پرندگان مهاجر را برعهده خواهند داشت.

ربیعی افزود: برخی از پرندگان مهاجر که در آبنندان و تالاب ها فرود می آیند ،عبوری هستند و تالاب های استان را برای زمستان گذرانی انتخاب نمی کنند.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران به احتمال شیوع بیماری بوتولیسم در بین پرندگان مهاجر استان اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به سابقه مسموعیت غذایی ناشی از این بیماری  طی ۲ سال گذشته در تالاب میانکاله ؛ برای جلوگیری از بیماری پرندگان طرح مطالعاتی مقابله با شیوع هرگونه بیماری در بین پرندگان در استان آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، تالاب بین المللی میانکاله با حدود ۴۰ هزار هکتار مساحت در شرق استان مازندران واقع است و تا اینچه برون در استان گلستان ادامه دارد. این تالاب همه ساله به خاطر داشتن ذخایر غذایی مناسب یکی از مهم ترین کانون های فرود پرندگان مهاجر در مازندران به شمار می رود. طبق آمارهای رسمی به طور میانگین سالانه بیش از ۹۰ گونه از پرندگان مهاجر و بومی با جمعیت ۱.۳ میلیون بالی از این تالاب تغذیه می کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.