کد خبر : 2390
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷
142 views

رقابت‌های اسلو؛ مهر جهانی پایتختی کشتی بر پیشانی جویبار

رقابت‌های اسلو؛ مهر جهانی پایتختی کشتی بر پیشانی جویبار

جویباری‌ها به دلیل حضور همزمان چهار کشتی‌گیر از این شهر در رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان طی سه روز گذشته، خاص‌ترین روزهای ورزشی خود را پشت سر گذاشتند که حاصل آن کسب ۱۰ درصد مدال‌های این تورنمنت جذاب توسط آزادکاران این شهر بود. به گزارش تیتر شمال؛ به نقل از ایرنا، رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی

جویباری‌ها به دلیل حضور همزمان چهار کشتی‌گیر از این شهر در رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان طی سه روز گذشته، خاص‌ترین روزهای ورزشی خود را پشت سر گذاشتند که حاصل آن کسب ۱۰ درصد مدال‌های این تورنمنت جذاب توسط آزادکاران این شهر بود.


به گزارش تیتر شمال؛ به نقل از ایرنا، رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان هنوز به پایان نرسیده و تیم ملی ایران نیز همچنان در یک وزن شانس کسب مدال برنز را دارد، اما برای جویباری‌های کشتی‌دوست و کشتی‌گیرپرور که بیشترین سهم از کشتی‌گیران این رقابت‌ها را بین همه شهرهای جهان در اختیار دارند این مسابقات شب گذشته با کسب یک طلای جهانی دیگر توسط کامران قاسم‌پور به پایان رسید تا تاریخی‌ترین حضور آزادکاران پایتخت کشتی‌ ایران ثبت شود.

هرچند که حضور هشت آزادکار مازندرانی در تیم ملی کشتی آزاد و در اختیار داشتن هشت وزن از ۱۰ وزن تیم ملی در این رقابت‌ها بار دیگر سهم بالا و برجسته مازندرانی‌ها از افتخارآفرینی برای ایران را نشان می‌دهد، اما سهم کشتی جویبار در این بین بیشتر از سایر نقاط مازندران است. مردم شهرستان ۷۷ هزار نفری جویبار در این رقابت‌ها چهار نماینده داشتند که هر چهار نفرشان فینالیست شدند و توانستند به خوبی از اعتبار کشتی ایران در مسابقات جهانی اسلو۲۰۲۱ دفاع کنند.

حاصل تلاش چهار آزادکار جویباری تیم ملی یعنی حسن یزدانی، امیرمحمد یزدانی، محمد نخودی و کامران قاسمپور دو طلا و دو نقره برای کاروان کشتی آزاد ایران بود. یعنی چهار مدال از مجموع ۴۰ مدالی که بین کشتی‌گیران این دوره از رقابت‌ها توزیع شد به شهر جویبار رسید. این چهار نفر در مجموع توانستند ۹۰ امتیاز برای تیم ملی ایران کسب کنند.

نکته قابل توجه این که به جز حسن یزدانی که عنوان‌دار و شناخته شده است، سه نفر دیگر از این چهار آزادکار جویباری برای نخستین بار در رقابت‌های جهانی بزرگسالان شرکت کردند. امیرمحمد یزدانی آزادکار جوان و آینده‌دار وزن ۶۵ کیلوگرم که در مسابقات انتخابی تیم ملی توانسته بود کیان محمودجان‌لو را پشت‌سر بگذارد و دوبنده تیم ملی را از آن خود کند برای نخستین بار وارد آوردگاه جهانی بزرگسالان شد و با کسب یک مدال نقره عملکرد قابل قبولی از خود به جا گذاشت. یزدانی جوان حریفانی از اتریش، پورتوریکو، لهستان و قرقیزستان را شکست داد و در فینال رقیب ژاگیر شاخیف نامدار از روسیه شد که نتوانست از سد او بگذرد و در نخستین تجربه حضورش در رقابت‌های جهانی بزرگسالان خوش‌رنگ‌ترین مدال را کسب کند.

محمد نخودی هم که مرداد امسال با دوبنده تیم ملی کشتی آزاد قهرمان جوانان جهان در وزن ۷۹ کیلوگرم شده بود در نخستین تجربه جهانی بزرگسالان توانست با غلبه بر رقبایی از ایتالیا، ارمنستان، فرانسه و گرجستان وارد فینال شود و در دیدار نهایی به یکی از اسطوره‌های تاریخ کشتی آزاد جهان یعنی جردن باروز امریکایی برسد که ۱۳ سال از او بزرگتر است. او در فینال با وجود تلاش فراوانی که داشت نتوانست از سد تجربه بالای باروز بگذرد و شکست خورد تا نخستین حضورش در رقابت‌های جهانی بزرگسالان با کسب یک مدال نقره همراه باشد.

دیگر آزادکار جویباری‌ها یعنی کامران قاسم‌پور که چند سال بود به دلیل هم‌وزن بودن با همشهری خود یعنی حسن یزدانی پشت سد او قرار داشت این بار با تغییر وزن توانست توانایی‌های خود را به خوبی نشان دهد. قاسم‌پور پس از چند سال تمرین تصمیم گرفت از ۸۶ کیلو به ۹۲ کیلو تغییر وزن دهد تا در رقابت‌های جهانی شرکت کند. او در نخستین تجربه حضورش در رقابت‌های جهانی بزرگسالان نمایشی خیره‌کننده داشت و توانست دو آزادکار شاخص آمریکایی و روس را شکست دهد. قاسم‌پور پس از استراحت در دور نخست، ابتدا حریفی از اوکراین را شکست داد، سپس رقیب گرجستانی خود را از پیش رو برداشت و در نیمه نهایی به جی‌دن کاکس مشهور آمریکایی رسید و توانست او را نیز شکست دهد و به فینال برسد. او در فینال هم توانست ماگومد قربان‌اف روس را شکست دهد و آغازی توفانی در عرصه بزرگسالان کشتی آزاد جهان داشته باشد.

حسن یزدانی هم که دیگر کشتی‌گیر جویباری‌ها و یکی از سه کشتی‌گیر شاخص این رقابت‌ها بود توانست با اقتدار رقبایی از قزاقستان، پورتوریکو و روسیه را شکست دهد و به فینال رقابت‌ها برسد تا یک بار دیگر مقابل دیوید تیلور امریکایی قرار بگیرد. او این بار تیلور را با قدرت شکست داد تا سومین طلای جهانی خود را به دست بیاورد.

این نخستین بار نیست که جویباری‌ها بیشتری سهم از تیم ملی کشتی آزاد را در اختیار دارند. در المپیک ۲۰۱۲ لندن نیز از جویبار به دلیل حضور رضا یزدانی، مسعود اسماعیل‌پور و کمیل قاسمی در تیم ملی کشتی آزاد به عنوان المپیکی‌ترین شهر جهان یاد شده بود که یک طلا توسط کمیل قاسمی کسب شد ، اما این بار جویباری‌ها چهار کشتی‌گیر در رقابت‌های قهرمانی کشتی آزاد جهان داشتند که هر چهار نفرشان توانستند مدال کسب کنند.

با دو مدال طلای حسن یزدانی و کامران قاسم‌پور تعداد مدال‌های طلای کسب شده توسط جویباری‌ها در ادوار مختلف مسابقات قهرمانی جهان به هفت مدال رسید. مهدی حاجی‌زاده سال ۲۰۰۲، رضا یزدانی در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ و حسن یزدانی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ پیش‌تر توانسته بودند مدال طلای مسابقات جهانی کشتی آزاد را به تاریخ کشتی جویبار سنجاق کنند و حالا دو طلای دیگر به تاریخ پایتخت کشتی ایران اضافه شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.