کد خبر : 2383
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
170 views

هجوم «حلزون‌ها» به باغات مرکبات مازندران/ در برداشت میوه‌های رسیده تسریع شود

هجوم «حلزون‌ها» به باغات مرکبات مازندران/ در برداشت میوه‌های رسیده تسریع شود

طی روزهای اخیر و در پی برودت و بارش نزولات آسمانی شاهد هجوم حلزون‌ها به باغات مرکبات مازندران هستیم، شاید در نگاه اول این چنین بنظر برسد که این موجودات بی‌آزار هستند، اما واقعیت این است که در صورت بی‌توجهی به‌شدت به محصول و درخت مرکبات خسارت وارد می‌کنند. به گزارش تیتر شمال؛ حلزون‌ها یکی

طی روزهای اخیر و در پی برودت و بارش نزولات آسمانی شاهد هجوم حلزون‌ها به باغات مرکبات مازندران هستیم، شاید در نگاه اول این چنین بنظر برسد که این موجودات بی‌آزار هستند، اما واقعیت این است که در صورت بی‌توجهی به‌شدت به محصول و درخت مرکبات خسارت وارد می‌کنند.

به گزارش تیتر شمال؛ حلزون‌ها یکی از مهم‌ترین آفات باغات مرکبات به ویژه در شمال کشور بوده که به انواع ارقام مرکبات در باغات و نهالستان‌ها خسارت وارد می‌کند.

آن‌ها با تغذیه از برگ، ساقه، میوه و پوست درختان (خسارت کمی) و با ایجاد خوردگی (خسارت کیفی)، کیفیت محصول را نیز کاهش می‌دهند و حتی اگر میوه را به این مرحله نرساند، قابلیت نگهداری در انبارها را از آن سلب می کند .

در شمال کشور، به علت شرایط مناسب جوی، حلزون‌ها در باغات مرکبات و خصوصا خزانه مرکبات خسارت وارد کرده و باعث افزایش تلفات برای باغداران می‌شوند.

طی هفته‌های اخیر و با سر شدن هوا و بارش متناوب باران، شرایط مساعدی برای هجوم حلزون‌ها به باغات مرکبات فراهم شده است که با توجه به فرا رسیدن زمان برداشت نارنگی، نگرانی‌های فراوانی را برای باغداران بدنیال داشته است.

البته این نگرانی متوجه باغات پرتقال و تامسون نیز که هنوز زمان برای برداشت آن‌ها وجود دارد نیز در جای خود باقی است و بدون شک عدم مراقبت باغداران و سم‌پاشی بموقع می‌تواند خسارت‌های قابل توجهی را به بار داشته باشد.

عبدالرحمان زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به افزایش رطوبت خاک و ایجاد شرایط محیطی مساعد در فصل پائیز برای تفریخ تخم لیسک‌ها، حلزون‌ها و مشاهده علائم خسارت این آفت روی علف‌های هرز حاشیه درختان، بر لزوم پاک‌سازی و حذف علف‌های هرز سایه انداز درختان برای پیشگیری و کاهش خسارت ناشی از آفت لیسک در باغات مرکبات تاکید کرد.

وی با بیان اینکه استفاده از قیم (توک) برای ایجاد فاصله حداقل نیم متری میوه‌ها و شاخه‌ها از سطح زمین و پاک‌سازی و حذف علف‌های هرز سایه انداز درختان ضروری است، افزود: از روش‌های موثر پیشگیری از خسارت لیسک‌ها، ریختن پوسته شالی یا خاکستر نرم در محدوده سایه انداز درختان به ویژه نهال‌ها و درختان جوان است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر تسریع در برداشت میوه‌های رسیده به ویژه میوه‌های روی شاخه‌های نزدیک سطح زمین در کاهش خسارت آفت مذکور، خاطرنشان کرد: در سطوح محدود مبارزه مکانیکی (جمع آوری شبانه لیسک‌ها) و خارج کردن از باغ توصیه می‌شود.

زاغی به استفاده از ماکیان (غاز و اردک) در باغات محصور برای تغذیه از علف‌های هرز و لیسک‌ها اشاره کرد و گفت: استفاده از نوار مسی فعال شده در اطراف طوقه درختان جوان و باغچه‌ها به‌عنوان دور کننده لیسک‌ها موثر است.

وی با بیان اینکه در صورت افزایش تراکم آفت و مشاهده اولین آثار خسارت، باغداران نسبت به استفاده از طعمه مسموم متالدهاید به مقدار 15 تا 20 کیلوگرم در هکتار و فریکول (فسفات آهن) به مقدار 5 گرم در مترمربع هنگام غروب آفتاب در سایه انداز درختان با هماهنگی و مشاوره با کارشناسان گیاهپزشکی اقدام کنند، بر لزوم رعایت نکات ایمنی نظیر استفاده از دستکش و ماسک هنگام طعمه پاشی تاکید کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.