کد خبر : 2433
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
124 views

محیط‌زیست مازندران نسبت به فعالیت بازار پرندگان فریدونکنار هشدار داد

محیط‌زیست مازندران نسبت به فعالیت بازار پرندگان فریدونکنار هشدار داد

محیط‌زیست مازندران نسبت به آغاز دوباره فعالیت بازار پرنده‌فروشان شهرستان فریدونکنار همزمان با کوچ پرندگان زمستان‌گذاران به تالاب، آببندان و آبگیرهای استان هشدار داد. به گزارش تیتر شمال؛ رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران روز شنبه در گفت و گو با ایرنا تعداد صیادانی را که با هدف

محیط‌زیست مازندران نسبت به آغاز دوباره فعالیت بازار پرنده‌فروشان شهرستان فریدونکنار همزمان با کوچ پرندگان زمستان‌گذاران به تالاب، آببندان و آبگیرهای استان هشدار داد.


به گزارش تیتر شمال؛ رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران روز شنبه در گفت و گو با ایرنا تعداد صیادانی را که با هدف فروش نسبت به شکار پرندگان در تالاب ، آبگیر و آببندان‌های فریدونکنار فعالیت دارند دستکم ۵۰۰ تَن اعلام کرد و گفت: با محدودسازی بازار فروش پرندگان و کاهش تقاضا به طور قطع آمار شکار پرندگان هم در این شهرستان کاهش می یابد.

کوروس ربیعی افزود : با همکاری فرمانداری فریدونکنار قرار شد که از فروش هرگونه پرنده در بازار پرنده فروشان این شهرستان باهدف جلوگیری از کشتار بی رحمانه پرندگان مهاجرِ زمستان گذران جلوگیری شود و در صورت هرگونه تخلف نسبت به تصمیم جمعی در این باره ، متخلفان به مراجع قضائی معرفی خواهند شد.

وی با بیان اینکه سالانه به طور متوسط ۱۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار بال پرنده در تالاب فریدونکنار شکار می‌شود ، گفت : در سال گذشته با راه اندازی پویش مردمی « نه به کشتار پرندگان » شاهد کاهش ۱۵ درصدی صید و فروش پرندگان زمستان گذران مانند انواع مرغابی های ، خوتکا ، کله سبز و غاز خاکستری در بازار پرنده فروشان فریدونکنار به نسبت سال ۱۳۹۸ بودیم.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران یکی از دلایل شکار بی رویه پرندگان مهاجر در مازندران بویژه فریدونکنار را وجود بازار خرید و فروش لاشه و زنده این پرندگان عنوان کرد و گفت: این بازار باعث شده تا برخی از شکارچیان با سودجویی شیوه شکار سنتی را هم به کشتار دستجمعی تغییر دهند.

وی استقبال از خرید لاشه پرندگان مهاجر را هم دلیل دیگری بر ماندگاری و رونق بازار پرنده فروشی فریدونکنار دانست و افزود : در زمستان سال ۱۳۹۹ یک جفت غاز خاکستری در بازار پرنده فروشان فریدونکنار تا پنج میلیون ریال و اُردک خوتکا و کله سبز تا سه میلیون ریال به فروش می رسید.

ربیعی تصریح کرد: تور هوایی ، کِرس و گُذر از جمله شیوه های کشتار جمعی پرندگان است که در دو دهه اخیر در منطقه باب شده و گسترش یافته ، در حالی که نسل قدیم ساکنان حاشیه تالاب های مازندران به شیوه « دوما چال » و در حد رفع نیاز ،پرندگان مهمان را شکار می کردند.

مقابله با شکار بی رویه پرندگان مهاجر در فریدونکنار به عنوان مهم ترین زیستگاه زمستانی این پرندگان در قالب طرح پنج ساله از سال ۹۳ به اجرا در آمد و قرار بود در پایان دوره پنج ساله، کشتار دسته جمعی پایان یابد ولی حمایت های پیدا و پنهان افراد صاحب نفوذ در سطح محلی و حتی ملی سبب شد تا نتیجه دهی این طرح با ادامه شکار در سال های اخیر زیر سئوال برود.

تالاب بزرگ فریدونکنار به مساحت پنج هزار و ۷۰۰ هکتار با مجموعه متنوعی از گیاهان و جانوران نادر آبزی اکنون یکی از غنی ترین اکوسیستم های تالابی شمال ایران است که نادرترین پرندگان و به طور کل موجودات زنده را می شود در این تالاب زمستانی دید.
طبق روال سال های گذشته گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر شامل انواع اردک‌ها سرسبز، سرحنایی، ارده‌ای، تاج‌دار و فیلوش، پلیکان، قو، غاز خاکستری، خوتکا، فلامینگو، چنگر و باکلان برای زمستان گذرانی از اوایل مهر تا اواخر آذر در  ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار هکتار از آبگیر و آببندان و همچنین تالاب میانکاله برای زمستان گذرانی فرود می آیند.

بر اساس آمارهای رسمی سالانه ۱.۵ میلیون بال پرنده زمستان گذران با ۱۵۰ گونه به مازندران سفر می کنند.

نخستین گروه از ۲ گونه از پرندگان مهاجر شامل خوتکاها و فلامینگوها به عنوان پیشقراولان اوایل مهر سال جاری وارد تالاب سرخرود و ازباران در مرکز و میانکاله در شرق مازندران شدند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.