کد خبر : 2562
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
144 views

مدرسه یا آستانه؛ سرگذشت یک مکان با دو روایت

مدرسه یا آستانه؛ سرگذشت یک مکان با دو روایت

اختلاف بر سر مالکیت بخشی از یک محوطه در شهر محمودآباد که ساختمان یک مدرسه و بنای یک امامزاده در آن واقع است ، سال‌هاست که به مناقشه‌ای حل نشدنی میان آموزش‌وپرورش و اوقاف تبدیل شده است، مناقشه‌ای که بیشترین آسیب آن متوجه دانش‌آموزان و اعتقادات شهروندان می‌شود. به گزارش تیتر شمال؛ به نقل از

اختلاف بر سر مالکیت بخشی از یک محوطه در شهر محمودآباد که ساختمان یک مدرسه و بنای یک امامزاده در آن واقع است ، سال‌هاست که به مناقشه‌ای حل نشدنی میان آموزش‌وپرورش و اوقاف تبدیل شده است، مناقشه‌ای که بیشترین آسیب آن متوجه دانش‌آموزان و اعتقادات شهروندان می‌شود.


به گزارش تیتر شمال؛ به نقل از ایرنا، موضوع این است که در مرکز شهر محمودآباد در استان مازندران مدرسه متوسطه اول امام خمینی (ره)، مدرسه ابتدایی انقلاب اسلامی و بقعه امامزاده قاسم در یک محوطه قرار دارند و همین همسایگی بدون مرز و دیوار سبب شده است تا بر سر مالکیت بخشی از زمین میان متولیان دو همسایه اختلاف بروز کند.

اگر چه قدمت مدرسه ها به حدود ۸۰ سال پیش بر می گردد و امامزاده هم قدمتی چندصد ساله دارد ، ولی از حدود دو دهه پیش اختلاف میان متولیان پس از آن بروز کرد که هر یک به  فکر طرح توسعه افتادند و نتوانسته اند به تفاهمی دست یابند که برای هر دو طرف رضایت بخش باشد.

طی هفته های اخیر نیز زخم کهنه اختلاف میان دو طرف پس از انتشار مصاحبه مطبوعاتی متولیان یکی از مکان ها ، بار دیگر سر بازکرده است و واکنش افکار عمومی محمودآباد را در فضای مجازی و واقعی به دنبال داشته است و همچنان نیز سوژه دست اول محافل مردمی است.

آنچه که در این واکنش ها برجسته تر دیده می شود این است که افکار عمومی معتقدند که تداوم فعالیت مدرسه در این مکان با توجه به انتقال وقت و بی وقت جنازه برای طواف و نماز به محوطه امامزاده و تشییع جهت انتقال به قبرستان به صلاح نیست و بهتر است متولیان دو مکان به تفاهمی دست یابند که این اختلاف دیرینه حل شود.

اگرچه  طی یک سال و نیم اخیر در پی شیوع ویروس کرونا هم طواف اموات ممنوع بود و هم آموزش مجازی و مدارس تعطیل شد ، اما اکنون که قرار است مدارس بازگشایی شده و آموزش حضوری شود و از سوی دیگر محدویت های مربوط به تشییع جنازه نیز کم رنگ شده است ، بیشتر واکنش های افکار عمومی که نوعی ابراز نگرانی است ، در این مورد است.

با وجود واکنش افکار عمومی که خواستار حل و فصل منصفانه دعوا با در نظر گرفتن منافع عامه هستند ، ولی متولیان اوقاف عرصه مورد مناقشه را در تملک خود می دانند و وجود امامزاده را سند متقن برای این مالکیت  و مسئولان آموزش و پرورش هم معتقدند که زمین مورد مناقشه ملک آموزشی است و باید اوقاف برای تملک آن هزینه لازم را که ساخت مدرسه در مکان دیگری است ، بپردازد.

نکته قابل تامل این که دعوای متولیان دو مکان چندی پیش در قالب مصاحبه به فضای مجازی محلی شهرستان کشیده شد. در این مصاحبه ها در حالی که اوقاف مدیران مدرسه را به سنگ اندازی و کوتاهی در تخلیه مدرسه متهم کرده است ، مسئولان آموزش و پرورش شهرستان هم اعلام کردند که اوقاف برای ساخت مدرسه همکاری نمی کند و با توجه به تعداد زیاد دانش آموزان دو مدرسه، مکانی برای انتقال آنان وجود ندارد.

مدرسه یا آستانه ؛ سرگذشت یک مکان با دو روایت

آموزش و پرورش سندی برای مالکیت ندارد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان محمودآباد در خصوص این اختلاف کهنه به خبرنگار ایرنا گفت: امامزاده قاسم  از قدمت دیرینه ای برخوردار است و حتی بنا به روایتی از ۸۰۰ سال قبل اموات این شهرستان نیز در این مکان خاک می شدند.

بهروز صادقی افزود: براساس تاریخ محمودآباد، قدمت امامزاده قاسم بیش از مدرسه بوده و زمینی که این ۲ مدرسه در آن ساخته شده در گذشته نه چندان دور قبرستان بوده و اخیرا نیز در یک حفاری که برای تعمیرات انجام شد چند قبر کشف شد که بنابر اظهارات کارشناس رسمی دادگستری قدمت آن بیش از ۴۰۰ سال است و این خود نشان از محق بودن اداره اوقاف دارد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش هیچگونه سندی مبنی بر مالکیت ندارد ، گفت: در گذشته ساختمان مدرسه فعلی متعلق به گمرک بود که آن هم در دوره پهلوی اول توسط گمرگ غصب شده بود و مسجدی که در نزدیکی امامزاده بود نیز به خاطر احداث گمرک تخریب شد. بعد از به نتیجه نرسیدن ساخت گمرک در شهرستان این ساختمان در اختیار مدرسه قرار گرفت.

رئیس اداره اوقاف محمودآباد توضیح داد: ساختمان مدرسه مذکور برای ۸۰ سال پیش است و هیچگونه ایمنی و استحکامی ندارد و ممکن است با کوچکترین زلزله ای تخریب شود و از این جهت نیز امنیت جانی برای دانش آموزان ندارد.

صادقی همچنین به تشییع جنازه در محوطه امامزاده نیز اشاره کرد وگفت: قبل از شیوع کرونا اموات در امامزاده ها طواف داده می شدند. تحمل این مساله برای دانش آموزان مقاطع ابتدایی بسیار سخت است و آسیب جدی از نظر روانی برای کوکان خردسال دارد و با توجه به این مسائل هدف آموزش و پرورش از اصرار برای داشتن این مکان مشخص نیست.

وی گفت: اگر آموزش و پرورش زمین در اختیار اوقاف قرار دهد اوقاف حاضر است با کمک ظرفیت های خودش و خیرین منطقه و با تعامل آموزش و پرورش مدرسه جدید بسازد.

رئیس اداره اوقاف محمودآباد با بیان اینکه این مساله سال هاست که ادامه دار شده است ، افزود : در حال حاضر این مشکل در محاکم قضایی مطرح شده است و اوقاف منتظر صدور رای از دادگاه می باشد.

صادقی همچنین در خصوص شایعه برنامه اوقاف برای تخلیه مدرسه و تجاری سازی راضی مورد مناقشه هم پاسخ داد : این ادعاها درست نیست و اوقاف چنین قصدی ندارد.

 

مدرسه یا آستانه ؛ سرگذشت یک مکان با دو روایت

کوتاهی اوقاف در انجام تعهدات

رئیس آموزش و پرورش محمودآباد نیز در خصوص عرصه مورد مناقشه به ایرنا گفت: متاسفانه طی سال های اخیر اداره اوقاف از توافقات انجام شده فاصله گرفته است و شروع به ساختن محوطه با عنوان انبار، سرویس بهداشتی و شبستان کرده است. به عنوان مثال اگر قرار بود یک انبار در محوطه اضافه کند ۲ انبار اضافه کرد.

محمدرضا اسدی افزود: خواسته آموزش و پرورش این است که مدرسه برای دانش آموزان تامین شود و دنبال برنامه یا ادعای دیگری نیستیم..

وی با بیان اینکه حدود ۸۰۰ دانش آموز در این دو مدرسه تحصیل می کنند ، اظهار داشت: سئوال و دغدغه اصلی این است که در حال حاضر با توجه به محدودیت های مکانی آموزش و پرورش که به اندازه کافی بر این نهاد فشار وارد می کند، در صورت تخلیه مدرسه دانش آموزان آن باید کجا تحصیلشان را ادامه دهند؟

رئیس آموزش و پرورش محمود آباد با اظهار این که مجموعه اموزشی هیچ مشکلی با امامزاده ندارد و اشاعه فرهنگی از وظایف آموزش و پرورش است ، گفت : اوقاف باید توجه داشته باشد که ارزش زمین ۲ مدرسه میلیاردها تومان است ، اما آموزش و پرورش به هیچ وجه نگاه مالی به آن ندارد و حاضر است با ساختن مدرسه در جایی دیگر توسط اوقاف جابه جا شود. تنها خواست ما در ازای این زمین ، مدرسه است تا با مشکل مواجه نشویم ولی اوقاف می خواهد با تملک زمین به سمت تجاری سازی اطراف امامزاده گام بردارد.

اسدی با اظهار این که قبلا توافقاتی با اواقاف برای حل مشکل شده که به آنها عمل نشد ، توضیح داد: در جلسه شورای اداری از ما خواسته شد تراکم جغرافیایی دانش آموزان منطقه را در اختیار مسئولان شهری قرار دهیم که طبق آمار گرفته شده از دانش آموزانی که در این  مدارس تحصیل می کنند ۲۹۵ نفر در خیابان معلم، ۲۷۰ نفر در خیابان آزادی و ۲۳۵ نفر در خیابان امام سکونت دارند و با توجه به اینکه در این مناطق مدرسه دولتی وجود ندارد باید دو مدرسه برای ساماندهی دانش آموزان منطقه ساخته شود.

وی افزود : آموزش و پرورش زمینی در خیابان معلم دارد و این آمادگی وجود دارد که این زمین را در اختیار اوقاف قرار دهد تا آنها برای ساخت یک مدرسه ابتدایی ۱۲ کلاسه اقدام کنند ولی در محدوده مرکز شهر این اداره زمینی ندارد که برای ساخت در اختیار اوقاف و خیرین قرار دهد ، اگر چه قبلا قرار بود شهرداری زمین تهیه کند که تاکنون میسر نشده است.

رئیس آموزش و پرورش محمودآباد گفت: در یکی از جلسات مقرر شده بود یک واحد آموزشی از اعتبارات دولتی و خیری و واحدی دیگر از سوی اداره اوقاف در محمودآباد احداث گردد ولی این کار انجام نشد و حتی شنیدیم اعتبارات مورد نظر اوقاف در شهر دیگری هزینه شد.

اسدی تاکید کرد : در حال حاضر تنها راه حل این اختلاف کسب اعتبار از کمیته برنامه ریزی شهرستان، اعتبار اوقاف و همچنین خیرین مدرسه ساز است تا با کمک این اعتبارات دو مدرسه ساخته شود زیرا آموزش و پرورش نباید علاوه بر اعطای اراضی، متحمل زیان شود.

وی افزود : از سال ۸۴ تاکنون حداقل ۱۵ جلسه شهرستانی و استانی در این خصوص برگزار شد که به  علت عدم همکاری اوقاف به نتیجه نرسید و در حال حاضر آموزش و پرورش آمادگی خود را بر تخلیه مدسه اعلام می کند و تنها شرط ما ساخت مکان فرهنگی برای امامزاده و همچنین تامین دو مدرسه است.

اسدی با اظهار این که اوقاف دادخواست قلع و قمع مدرسه را در دستگاه قضایی مطرح کرده است ، گفت: خواسته ما این است که موضوع مسالمت آمیز حل شود تا صدها دانش آموز بی مدرسه نشوند و تبعات اجتماعی برای شهرستان ایجاد نگردد.

اختلاف دستگاه های اجرایی نباید به دستگاه قضایی کشیده شود

نماینده مردم محمودآباد و نور در مجلس شورای اسلامی هم اخیرا در خصوص اختلاف پیش آمده در مصاحبه با رسانه های محلی اظهار داشت:  در حال حاضر مسئولین هم در برابر مدرسه و هم امامزاده مسئول هستند و نباید هیچکدام قربانی دیگر شوند.

ولی‌الله فرزانه افزود : حدود ۱۰ سال پیش طی صورت جلسه ای با حضور استاندار وقت محوطه به امامزاده اختصاص یافت و قرار شد زمینی برای ساخت مدرسه معرفی شود تا با همراهی سازمان اوقاف کشور و اداره کل استانی و همچنین خیرین و از محل اعتبارات استانی مدرسه‌ جایگزین احداث شود که متاسفانه تاکنون این صورت جلسه اجرایی نشد و اخیرا بین دستگاه ها هم شکایاتی در دستگاه قضایی مطرح شد که مغایر بخشنامه دولت است.

وی ادامه داد: انتظار مردم شهرستان این است که از طرف سازمان اوقاف طرح جامع امامزاده قاسم تهیه و در اختیار مردم قرار گیرد تا مردم متوجه شوند که این مکان قرار است به عنوان نماد فرهنگی شهر گسترش یابد و قرار نیست تجاری سازی در آن صورت گیرد.

فرزانه بر روشن کردن اهداف اوقاف از تملک اراضی مذکور برای افکار عمومی تاکید کرد و گفت : اگر طرح جامع تهیه شود و این مکان مقدس را به عنوان نماد فرهنگی شهر تعریف کنند، تعهدی هم که نسبت به اولیای دانش‌آموزان و نسبت به دانش آموزان این مدرسه داریم به انجام برسد ، گره کار این امامزاده باز می‌شود.

وی تاکید کرد: تمام دعواهای دستگاه های اجرایی طبق مصوبه هیات وزیران قرار است که در استانداری و معاونت توسعه منابع مدیریت شود و قانون مشخص کرده همه دستگاه‌های دولتی موظفند که اختلافات خود را در چارچوب هیاتی که پیش بینی شده حل و فصل کنند تا به دستگاه قضایی کشیده نشود.

با انتخاب زمین مشکل برطرف خواهد شد

فرماندار محمودآباد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هر دو مجموعه ادعای مالکیت دارند ولی فضای عمومی شهر این است که امامزاده از قدیم الایام بوده  و باید گسترش یابد و مدرسه به مکان دیگری منتقل شود.

خسرو طالبی افزود: درآخرین جلسه ای که برای حل این مشکل تشکیل گردید، مصوب شد که شهرداری یک قطعه زمینی برای ساخت مدرسه در اختیار قرار دهد تا مدرسه جدیدی به صورت تعاملی ساخته شود.

وی در باره تامین هزینه ساخت مدرسه که دغدغه آموزش و پرورش است ، گفت : قرار است با کمک نماینده مردم شهرستان در مجلس و تامین بودجه استانی و کشوری و با تعامل دو اداره اوقاف و آموزش و پرورش این مدرسه ساخته شود.

فرماندار محمودآباد تاکید کرد: مشکل فعلی ما تامین زمینی است که با موقعیت جغرافیایی دانش آموزانی که در این دو مدرسه درس می خوانند همخوانی داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.