کد خبر : 2637
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۷
177 views

اختلاف دو روستای نوشهر بر سر آب و زمین به تجمع مقابل ادارات رسید

اختلاف دو روستای نوشهر بر سر آب و زمین به تجمع مقابل ادارات رسید

اختلاف میان ۲ روستای “ویسر ” و “دلسم کجور ” بر سر ادعای مالکیت زمین و آب آشامیدنی که از سال‌ها پیش به یک مناقشه حل نشدنی میان اهالی این روستاها تبدیل شده بود ، بتازگی به یارکشی و تجمع مقابل دستگاه‌های اجرایی رسیده است. به گزارش تیتر شمال؛ به نقل از ایرنا،  در تازه

اختلاف میان ۲ روستای “ویسر ” و “دلسم کجور ” بر سر ادعای مالکیت زمین و آب آشامیدنی که از سال‌ها پیش به یک مناقشه حل نشدنی میان اهالی این روستاها تبدیل شده بود ، بتازگی به یارکشی و تجمع مقابل دستگاه‌های اجرایی رسیده است.


به گزارش تیتر شمال؛ به نقل از ایرنا،  در تازه ترین مورد جمعی از اهالی روستای ویسر روز شنبه هفته جاری مقابل فرمانداری نوشهر تجمع کردند و خواستار پا در میانی مسئولان برای حل مشکل تامین آب روستایشان شدند.

آب آشامیدنی اهالی روستای دلسم از حدود ۲۵ سال پیش با نصب یک مخزن ۵۰ هزار لیتری در کنار چشمه ای که در بالادست روستای ویسر قرار دارد تامین می شود ، ولی از چند سال پیش دهیار و اعضای شورای اسلامی این روستا به خاطر افزایش جمعیت و افت فشار آب مخصوصا در روزهای پایانی هفته در تلاشند تا با نصب یک مخزن دیگر با ظرفیت ۷۰۰ هزار لیتر برای استفاده مشترک ، این کمبود آب را برطرف کنند ، ولی اهالی روستای ویسر با این اقدام مخالفت می کنند.

اختلاف دیگر اهالی دو روستا بر سر قطعه زمینی به مساحت حدود ۲۰ هزار متر مربع معروف به زمین “آقاموزی ” تا شرکت “گلبند ” است که سابقه بیش از دو دهه ای دارد .

زخم کهنه این اختلافات طی ۲ سال گذشته سرباز کرد تا جائی که مسئولان منطقه را به این روستاها کشاند و سعی کردند با همراهی ریش سفیدان و بزرگان محل به این اختلافات خاتمه دهند و علاوه برآن چندین بار هم در فرمانداری و بخشداری کجور برای این موضوع جلسه گذاشتند اما کماکان این اختلافات پابرجاست و ادامه دارد.

دهیار روستای دلسم می گوید که آنها برای نصب مخزن ۷۰۰ هزار لیتری در کنار چشمه ای که در روستای ویسر جاری است مجوزهای لازم را دریافت کرده اند ولی اهالی ویسر مانع انجام کار می شوند.

محمد کرددلسمی به خبرنگار ایرنا گفت : از سال ۱۳۷۵ تاکنون آب آشامیدنی اهالی روستای دلسم از چشمه “افشوران ” در بالادست روستای ویسر تامین می شود که اکنون به خاطر ساخت و سازهای زیاد صورت گرفته طی چند سال گذشته و افزایش چند برابری جمعیت پاسخگوی نیاز مردم در روزهای پایانی هفته نیست.

وی افزود :جمعیت ساکن دائم این روستا دست کم ۱۱۰ خانوار و غیر دائم ۳۴۰ خانوار است و به همین دلیل هم مخزن ۵۰ هزار لیتری که به صورت مشترک برای استفاده هر دو روستا در کنار چشمه بالادست روستای ویسر نصب شده امروز پاسخگوی این جمعیت نیست.

او ادامه داد : سرانجام با مطرح کردن این مشکل نزد مسئولان دست اندرکار و تلاش های فراوان در نهایت منجر به آن شد که مجوز های لازم برای نصب مخزن دیگری به حجم ۷۰۰ هزار لیتری در کنار چشمه اخذ و جمعه گذشته هم برای استقرار این مخزن اقدام شد که متاسفانه روستائیان ویسر مانع شدند و اجازه ندادند.

کرد دلسمی در مورد علت اختلافات مرزی نیز توضیح داد : زمینی به مساحت حدود ۲۰ هزار متر مربع با نام آقاموزی محل اختلاف اهالی دو روستا است. این زمین ملی در حوزه جغرافیایی دلسم واقع شده ولی روستائیان ویسر مدعی هستند که این زمین در حوزه استحفاظی روستای خودشان واقع شده است و این اختلاف هم طی دو دهه گذشته ادامه یافته و کدورت میان اهالی دو روستا را زیاد کرده است.

مظفر شریفی عضو شورای اسلامی روستای ویسر هم به خبرنگار ایرنا گفت : نشست های متعددی امسال با حضور اعضای شوراهای اسلامی این دو روستا و نیز مسئولان مرتبط در فرمانداری نوشهر برگزار و  درنهایت طی مصوبه ای  قرار بر آن شد تا یک مخزن ۷۰۰ هزار لیتری دیگری در جوار چشمه نصب و به صورت مشترک ساکنان این هر دو روستا از آن استفاده کنند ، اما روستائیان دلسم با این مصوبه موافق نیستند و مدعی هستند که باید به صورت شخصی از این آب استفاده کنند.

وی افزود : این درحالی است که بنا به بررسی های به عمل آمده در روستای دلسم چشمه ای جریان دارد که دبی آب آن بسیار بالا است و می تواند مشکل کمبود آب آشامیدنی روستائیان را در تمام فصول ساز برطرف کند ، ولی آنها از آب چشمه برای آبدهی اراضی کشاورزی استفاده می کنند و از سوی دیگر حاضر نیستند سهمی از مخزن جدیدی که قرار است روی چشمه روستای ویسر ساخته شود به اهالی روستا بدهند و به همین دلیل هم ویسر ی ها اجازه تعبیه مخزن جدید را نمی دهند.

بخشدار کجور نیز گفت : طی سال های گذشته بیش از ۱۰ بار علاوه بر بازدید از این روستاها ، جلسات مختلفی با مسئولان دست اندرکار برگزار و مصوباتی برای برداشت آب از چشمه و ساخت مخزن جدید گذرانده شده ، اما مخالفت اهالی روستای ویسر سبب شد تا اقدامی انجام نشود.

حسین بیژنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : روز گذشته نیز در پی تجمع اهالی ویسر مقابل فرمانداری نوشهر ، نشستی در همین زمینه با حضور اعضای شورای تامین در فرمانداری نوشهر برگزار و تصمیم بر آن گرفته شد بار دیگر پس از حضور  در این روستاها این موضوع را با ریش سفیدان و بزرگان محل در میان بگذاریم تا شاید بتوانیم به راه حل مورد رضایت اهالی هر دو روستا دست یابیم.

روستای دلسم و ویسر واقع در ضلع شمال شرقی مرکز بخش کجور هرکدام با دست کم  ۴۵۰ خانوار در فاصله حدود ۵۰۰ متری یکدیگر قرار دارند.

بخش کجور با برخورداری از ۲ نقطه شهری و  ۶۴ نقطه روستایی در فاصله حدود ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نوشهر قرار دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.