کد خبر : 2692
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
142 views

هفت خوان تولید/درد صنعت به استخوان رسید

هفت خوان تولید/درد صنعت به استخوان رسید

ویلاسازی های بی قاعده ، نفس مازندران را گرفته است و ما را از خودکفایی در کشاورزی دور و دورتر می کند، اما همین ها به وضعیت نامطلوب مازندران بسنده نشده است ، وضعیت خمارالود و بیمار این روزهای اقتصاد، حال صنعت را هم آشفته کرده است، صنعتی که اگر چرخش خوب نچرخد، مشکلات جبران

ویلاسازی های بی قاعده ، نفس مازندران را گرفته است و ما را از خودکفایی در کشاورزی دور و دورتر می کند، اما همین ها به وضعیت نامطلوب مازندران بسنده نشده است ، وضعیت خمارالود و بیمار این روزهای اقتصاد، حال صنعت را هم آشفته کرده است، صنعتی که اگر چرخش خوب نچرخد، مشکلات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.


به گزارش تیتر شمال؛ بیش از نیم قرن سابقه صنعتی مازندران گویای پتانسیل بالای این استان است، استانی که خطه پهناورش از گردشگری گرفته تا کشاورزی و صنعت یک گنجینه است، نساجی قائمشهر، چیت سازی بهشهر، پنبه پاک کنی گلوگاه در زمره صنایع قبل از انقلاب و صنایع لبنیات و فراورده های گوشتی آمل، فولاد و چوب و کاغذ ساری و امثالهم بعد از انقلاب اسلامی از پتاسیل و جایگاه این صنعت در مازندران می گویند.

100 هزار نیروی فعال و 4 هزار واحد صنعتی مازندران را معدنی از صنعت می کند که در مسیر صنعتی شدن گام های بزرگی برداشته است، اما سیاست گذاری ها حول محور صنعتی شدن نمی چرخد، تا چشم کار می کند سنگ است که بر چرخ دنده های تولید ان را متوقف می کند و همین باعث می شود استانی که میان دریا و کوه و جنگل محاصره شده است، نتوانسته صنعت گردشگری را محصور خود کند، نه ان هم برای اینکه توانایی ان را ندارد، نه بلکه مدیریت درستی به آن نشده است.

ویلا سازی بی قاعده
ویلاسازی های بی قاعده ، نفس مازندران را گرفته است و ما را از خودکفایی در کشاورزی دور  و دورتر می کند، اما همین ها به وضعیت نامطلوب مازندران بسنده نشده است ، وضعیت خمارالود و بیمار این روزهای اقتصاد، حال صنعت را هم آشفته کرده است، صنعتی که اگر چرخش خوب نچرخد، مشکلات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.
محمد تقی جوادی، رئیس انجمن کارفرمایان صنفی آمل در گفتگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به فعالیت شهرک های صنعتی در آمل گفت: ۴۰ درصد صنایع صنعتی  در امل خاموش هستند  و ۶۰درصد فعال اند، که از آن 30 درصد نیمه فعال و ۳۰درصد فعال هستند.

وی بی توجهی مسئولان را از دلایل خاموشی صنعت در آمل خواند و افزود: تورم گرانی واردات بی رویه، تحریم ها، عدم مسئولیت پذیری مسئولان را می توان عللی دانست که اقتصاد و تولید رادچار مشکل کرده است.

جوادی دخالت در تنظیم بازار را عامل کند شدن اقتصاد عنوان کرد و یادآور شد: رانت، واردات بی رویه که باعث ایجاد بازار سیاه میشود، ارزش افزوده ای که باید از مشتری بگیرند از صنعت می‌گیرند که در هیچ جای دنیا این اتفاق نمی افتد.

وی ایجاد فساد در دولت قبلی را بزرگترین ضربه به تولید خواهد شد و اظهار کرد: دولت هیچ کمکی نکند فقط دست از سر صنعت بردارد، در دولت قبل با فساد و رانت ضربه بزرگی به تولید زد، دولت جدید امیدواریم این اتفاقات نیفتد.

جلوی فساد را بگیرید
رئیس انجمن کارفرمایان صنفی آمل تصریح کرد: دولت جلوی فساد و رانت را باید بگیرد، از رباخواری بانک ها جلوگیری کند، در کشورهای پیشرفته ۲ درصد نرخ سود از تولیدکنندگان گرفته می شود در حالیکه در کشورمان این عدد به ۴۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه بزرگترین مشکل صنعت فساد و رانت است، خاطرنشان کرد: تولید کننده نیاز به کمک ندارد، همین که دولت و بانک‌ها در تولید دخالت نکنند و وارد بازار نشوند حمایت کرده اند، صنعتگر نمی‌تواند با بانک یا دولت رقابت کند و به همین خاطر شکست می خورد.

جوادی به بیش از ۲۰ شرکت تولیدی صادرات محور در آمل اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در تمام زمینه ها غذایی، لبنی، فلزی و غیره فعالیت گسترده‌ای داریم، حدود ۱۰ سال اخیر ۵۵ تا ۷۲% صادرات مازندران سهم آمل بوده است، اما این مقدار به آن توجه نشده است.

وی از بی‌توجهی مسئولان آملی به صنعت و تولیدکنندگان ابراز ناراحتی کرده  و ادامه داد: مسئولین فهم صنعت را بدانند با وجود این ظرفیت در صنعت آمل باید حداقل هفته ای یک بار جلسه تشکیل شود تا مشکلات آنان بیان و برای آن پیگیری صورت گیرد؛ اما متاسفانه کمتر این جلسات گرفته می شود.

رئیس انجمن کارفرمایان صنفی آمل نتیجه بی توجهی به صنعت تولید کنندگان را فرار سرمایه از آمل دانست و بیان کرد: به عنوان مثال در شرکت تشبندان محمودآباد ۸۰ درصد صنعتگران آملی هستند و یا در شهر قائمشهر ۱۵ درصد آملی ها سرمایه گذاری کردند اما متاسفانه مدیران شهرستان و استان نگاه خوبی به صنعت این شهر ندارند، بیشترین مالیات از آمل گرفته میشود، اما هزینه آن صرف کل استان خواهد شد.

اشتغال 50 هزار نفر در شهرک های صنعتی آمل
وی از اشتغال بیش از ۵۰ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی آمل خبر داد و خاطرنشان کرد: ۱۱ شرکت نیاز به نیروی کار دارند که مجموعا نیاز به بیش از ۸۰۰ نیروی کار خواهد بود.

سارا ابراهیم زاده در خصوص مشکلات صنعت در آمل گفت: کل کشور درگیر این مشکل است ولی به دلیل اینکه تعداد واحد صنعتی در آمل زیاد است به تبع مشکلات این شهرک ها بیشتر به چشم میاید.

وی رونق نداشتن ثبات اقتصادی را یکی از دلایل اصلی مشکلات صنعت دانست و بیان کرد: در رودخانه ای که ماهی نداشته باشد هرچقدر مهارت داشته باشید نمی توانید ماهی بگیرید. وقتی مردم قدرت خرید نداشته باشند ،خرید دچار چالش شده باشد و کسب وکار رونق نداشته باشد مشکلات در صنعت همچنان وجود خواهد داشت.

کارشناس صنعت در خصوص عدم ثبات اقتصادی گفت: پیش بینی های که این شرکت ها انجام می دهند به دلیل تورم و ثابت نبودن آمار و ارقام اقتصادی درست پیش نمی رود.واحدهای بزرگی داشتیم که به دلیل همین مشکلات ورشکست شده است به عنوان مثال یکی از شرکت ها برای لباس های ارتش قراردا بسته بود تا زمانی که پول را دریافت کرد قیمت ها چند برابر شده بود و حتی نتوانست قیمت مواد اولیه که داده بود را پرداخت کند.

پای لنگ صنعت
وی اشاره به اینکه وقتی در فروش مشکل داریم حتی وام هم کمکی نمی تواند بکند خاطرنشان کرد:وقتی چرخ صنعت نمی چرخد حتی وام دادن هم کمکی نمی تواند بکند ما در بازار فروش مشکل داریم در صورتی که بانک ها مبلغ را چند برابر می خواهند.

ابراهیم زاده همکاری نکردن بانک ها را از علل ضعف در صنعتت دانست و خاطر نشان کرد: فکر تولید کننده این است که وام را بگیرد و کسب وکار خود را شروع کند و یا بهبود بخشند اما در عملا بسیاری از شرکت ها در صورت ورشکستگی بانک فشار مضاعف برآن ها بوده است.

وی با بیان اینکه بانک ها ساز خود را می زنند گفت: بانک ها قوانین خود را دارند و منافع خود را در اولویت قرار می دهند .شرکت های که در مرداب دست و پا می زنند با بهره های که باید پرداخت کنند قطعا در ورشکستگی فرو خواهند رفت.

کارشناس صنایع در خصوص شرکت های ورشکسته گفت: شکست به معنای تمام شدن نیست بلکه تجربه کسب کردن است اگر شرکت های که ورشکست شده اند مورد حمایت قرار بگیرند با تجربه ای که کسب کرده اند می توانند مسیر بهتری داشته باشند./بلاغ

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.