کد خبر : 2742
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵
127 views

مطالبه صیادان خزر از دولت/ تورهایی که همانند دریا خالی است

مطالبه صیادان خزر از دولت/ تورهایی که همانند دریا خالی است

دولت سیزدهم میراث دار مطالبات ۴۲ ساله صیادان خزری است که با رنج و سختی روزی خود را از امواج خروشان خزر صید می‌کنند و هنوز پیشه آنان جزو مشاغل سخت و زیان آور به شمار نیامده است. به گزارش تیتر شمال؛ دیر یا زود دولت سیزدهم کوله بارش را برای سفر به مازندران می‌بندد

دولت سیزدهم میراث دار مطالبات ۴۲ ساله صیادان خزری است که با رنج و سختی روزی خود را از امواج خروشان خزر صید می‌کنند و هنوز پیشه آنان جزو مشاغل سخت و زیان آور به شمار نیامده است.


به گزارش تیتر شمال؛ دیر یا زود دولت سیزدهم کوله بارش را برای سفر به مازندران می‌بندد و در کرانه خزر و دل امواج خروشان مردان سخت کوشی هستند که یک ماه به دل دریا زدند و چشمشان به آسمان و دریا و وعده‌هایی دوخته شده که هنوز برآورده نشده است، از خود می‌پرسند آیا طلسم این مطالبه دیرینه در دولت کنونی شکسته شده است.

جمعیت آنان به چهار هزار نفری می‌رسد و هر سال شمار آنان کاسته می‌شود چرا که صید و صیادی پاسخگوی خرج زندگی نیست و دخل آنان با هزینه‌های پرشمار صید و صیادی نمی‌خواند.

از افزایش ۴۰۰ درصدی هزینه‌های صیادی گرفته تا لوازم بی کیفیتی که به رغم گران شد، دوامی ندارند و تورهایی که هر روز خالی‌تر از دیروز به ساحل برمی گردد.

حوالی بعدازظهر یک روز پاییزی است، صیدگاه شاهد فریدونکنار، صیادان از ساعت ۱۳ بعدازظهر تورهایشان را به دریا انداختند و پس از چهار ساعت آن را از آب بیرون کشیدند و در کمال ناباوری شاهد صید دو قطعه ماهی به ارزش ۱۰۰ هزار تومانی بودند.

رضاعلی بابایی از کارکنان صیدگاه با دو ماهی در دست به سراغم می‌آید و می‌گوید: این روزی بیش از ۵۰ نفر است که با سه ساعت پره کشی نصیب ما شده است.

مطالبه صیادان خزر از دولت/ تورهایی که همانند دریا خالی است

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه صید کم و ضعیف شده است، ادامه می‌دهد: بیشتر روزها کمتر از نصف جعبه ماهی صید می‌کنیم و این رویه امید صیادان را از بین برده است.

وی با اظهار اینکه یکماه از صید و صیادی ماهیان استخوانی شروع شده ولی اوضاع تعریفی ندارد، می‌گوید: امسال ۵۰ نفر در تعاونی صیادی مشغول کار هستند در حالی این تعداد سال‌های قبل دو برابر بود ولی به دلیل کاهش صید نیمی از صیادان امسال به دریا نزدند.

امسال ۵۰ نفر در تعاونی صیادی مشغول کار هستند در حالی این تعداد سال‌های قبل دو برابر بود ولی به دلیل کاهش صید نیمی از صیادان امسال به دریا نزدند

جمعی از صیادان تورهای خالی برگشته از دریا را جمع آوری می‌کنند و تراکتورها به سمت صیدگاه و آشیانه بر می‌گردند، علی مظلومی از اعضای هیئت مدیره تعاونی پره شاهد نیز با بیان اینکه آلودگی دریا هر روز بیشتر می‌شود، گفت: آلودگی رودخانه‌ها و جاری شدن پساب‌ها و فاضلاب شهری، حال و روز دریا را بد کرده و میزان صید را کاهش داده است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه افراد زیادی در قالب راننده تراکتور، ناخدا و صیاد در تعاونی همکاری و فعالیت می‌کنند، گفت: گرانی ادوات صید و صیادی و بی کیفیت بودن آن نیز بر مشکلات ما افزوده است.

وی با اظهار اینکه پره کشی بین سه تا پنج ساعت طول می‌کشد، گفت: بیشتر ماهی‌هایی که صید می‌کنیم شامل کفال، کپور و ماهی سفید است.

مطالبه دیرینه صیادان

مظلومی به مطالبه دیرینه صیادان اشاره و اضافه می‌کند: با آنکه شغل صیادی در گیلان و گلستان سخت و زیان‌آور شمرده شده و شرکت‌ها تعدیل شدند، اما همچنان در مازندران روی کاغذ مانده و مسئولان فقط وعده و وعید می‌دهند ولی عمل نمی‌کنند.

وی با اظهار اینکه صیادان در سرمای پاییز و زمستان در دل دریا مشغول کار هستند، افزود: وقتی با ۶۰ سال سن بازنشسته می‌شوند، حدود چهار میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند و اگر یخچال یا تلویزیون آنها بسوزد باید سه ماه از حقوق را صرف کنند.

وی با اظهار اینکه با حقوق دریافتی نمی‌توان هزینه‌های سرسام آور زندگی را تأمین کرد، گفت: هشت دستگاه تراکتور و کلی ادوات صید و صیادی داریم و با صید نیم سبد ماهی نمی‌توان هزینه‌ها را تأمین کرد.

مظلومی بالا بودن حق بیمه را از دیگر دغدغه‌ها بیان کرد و گفت: در گیلان و گلستان صیادان ۱۷ درصد حق بیمه پرداخت می‌کنند ولی این میزان در مازندران ۲۷ درصد و تأمین اجتماعی زیر بار نمی‌رود.

مطالبه صیادان خزر از دولت/ تورهایی که همانند دریا خالی است

وی با اشاره به اینکه تنوع گونه‌ای ماهیان در دهه‌ها و سال‌های گذشته کاهش یافته است، افزود: این کاهش به دلیل آن است که تکثیر طبیعی درست انجام نمی‌شود و رودخانه‌ها از نظر ایده آل مناسب نیست از این رو هر سال شاهد کاهش گونه‌ها خواهیم بود.

همچنین حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: با توجه به اینکه وضعیت رودخانه‌ها و تکثیر طبیعی مناسب نیستند، بیش از ۱۱۰ میلیون قطعه بچه ماهی رهاسازی می‌کنیم ولی ضریب بازگشت آن چندان مطلوب نیست.

اسحاقی درباره مشکلات صیادان مازندران با بیان اینکه هنوز رفع نشده است، افزود: حق انتفاع بیمه ۱۰ درصدی، سخت و زیان‌آور شدن شغل صیادی از جمله درخواست‌ها و مطالبات است.

حق انتفاع بیمه ۱۰ درصدی، سخت و زیان‌آور شدن شغل صیادی از جمله درخواست‌ها و مطالبات است

وی گفت: همچنین تعدیل صیادان در گیلان و گلستان انجام شد و از محل هدفمندی یارانه‌ها برای آن اعتبار تخصیص داده شد ولی هنوز این طرح در مازندران اجرا نشده است.

چهار هزار صیاد در استان مازندران مشغول صید ماهیان استخوانی هستند و چشمشان به دست دولت است تا با امضا و ابلاغ مصوبه مطالبه دیرینه آنان را تحقق بخشد./مهر

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.