کد خبر : 2793
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
121 views

تشکیل پرونده قضایی برای ماسه‌خواری در نشتارود

تشکیل پرونده قضایی برای ماسه‌خواری در نشتارود

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران ـ نوشهر با اشاره به وقوع پدیده ماسه‌خواری در سواحل منطقه گفت: ماسه‌خواری از جمله دغدغه‌های مطرح مردمی و فعالان محیط زیست در سواحل استان است، در این راستا در حوزه قضائی نشتارود اقدام به تشکیل پرونده برای متخلفان شده است. به گزارش تیتر شمال؛ متاسفانه در سال‌های اخیر

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران ـ نوشهر با اشاره به وقوع پدیده ماسه‌خواری در سواحل منطقه گفت: ماسه‌خواری از جمله دغدغه‌های مطرح مردمی و فعالان محیط زیست در سواحل استان است، در این راستا در حوزه قضائی نشتارود اقدام به تشکیل پرونده برای متخلفان شده است.


به گزارش تیتر شمال؛ متاسفانه در سال‌های اخیر برخی با اشتهای سیری‌ناپذیر درحال بلعیدن ماسه‌های ساحل هستند و شبانه اقدام به برداشت ماسه کنار سواحل می‌کنند.

برداشت ماسه در برخی از سواحل مازندران به حدی است که برخی شبانه چندها سرویس از ماسه‌های کنار سواحل استان را برداشت کرده به‌طوری‌که با برداشت بیش از حد ماسه‌ها ساحل تبدیل به مرداب شده است.

ماسه‌خواری سواحل مازندران موضوع جدیدی نیست و در یک چشم برهم زدن این ماسه‌ها هستند که غارت می‌شوند.

درحالی‌که از سوی مسوولان گفته می‌شود با این موضوع به‌صورت جدی برخورد می‌شود ولی عملا می‌بینیم این پدیده کماکان وجود دارد.

ساخت قلعه‌ها با همین ماسه‌های ساحلی آرزوی همه کودکان این سرزمین است پس بهتر است تا دیر نشده ساخت این قلعه‌ها به آرزوی برباد رفته برای کودکان تبدیل نشود.

*پدیده ماسه‌خواری در سواحل مازندران

کامران نصیراحمدی رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره، اظهار کرد: چه بخواهیم، چه نخواهیم این پدیده را شاهد هستیم.

وی هشدار داد: جانوران میکروسکوپی در سواحل زندگی می‌کنند که برداشت ماسه از سواحل زندگی این موجودات را در زنجیره غذایی برهم زده که تاثیرش را بر زنجیره غذایی خواهد گذاشت.

*ماسه‌خواری؛ دغدغه‌ای مهم در سواحل

محسن مرادی صادق فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران ـ نوشهر در گفت‌وگویی با اشاره به وقوع پدیده ماسه‌خواری در سواحل، اظهار کرد: ماسه‌خواری از جمله دغدغه‌های مطرح مردمی و فعالان محیط زیست در سواحل استان است.

وی بیان کرد: در این راستا در حوزه قضائی نشتارود اقدام به تشکیل پرونده برای متخلفان شده است.

* برداشت بی‌رویه شن و ماسه ؛ برهم زدن اکوسیستم دریا

روح‌الله اسماعیلی معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بحث اکوسیستم دریا و سواحل باید به‌عنوان اکوسیستم یکپارچه دیده شود؛ به این دلیل که برداشت ماسه از سواحل تاثیرات متنوعی ازجمله بر هم زدن تعادل اکوسیستم دریا را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بحث برداشت بی‌رویه شن و ماسه از سواحل باعث برهم زدن اکوسیستم یکپارچه می‌شود، افزود: تخریب اکوسیستم ساحلی و زیستگاه یکی از مهم‌ترین اثرات برداشت‌های بی‌رویه است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: زیستگاه برخی از جانوران ریز دریایی ساحل است که به نوعی غذای آبزیان و پرندگان سواحل را تشکیل می‌دهند وقتی برداشت شن و ماسه در ساحل صورت می‌گیرد درحقیقت زندگی این جانوران در معرض تهدید قرار گرفته که مهم‌ترین آسیب است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه برداشت شن و ماسه روند پیشروی دریا را تسهیل می‌کند، بیان کرد: اراضی ساحلی مناطقی هستند که کارکرد گردشگری دارند منتها به سواحل با این نگاه توجه نمی‌شود و برداشت‌ها اتفاق می‌افتد.

وی با هشدار نسبت به برخورد جدی و سخت‌گیرانه در زمینه ماسه‌خواری، خاطرنشان کرد: همکاران ما درصورت مشاهده با چنین مواردی به‌صورت جدی برخورد خواهند کرد. مردم نیز لازم است درصورت مشاهده این موارد را به ادارات محیط زیست اطلاع دهند.

* ارزش حفاظت از ماسه‌های ساحلی

همایون خوشروان عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: برداشت شن و ماسه از مناطق ساحلی معضلات زیادی دارد نخست اینکه این ماسه‌های ساحل نقش حفاظتی را در مقابل امواج و نیروهای فرساینده دریا دارند و اگر امروز این ماسه‌هایی که در کنار ساحل داشتیم نبود بخش وسیعی از مناطق پشت ساحل به زیر آب می‌رفت.

وی با بیان اینکه ارزش حفاظت از ماسه‌های ساحلی برای حفاظت از مناطق پشت ساحل بسیار حایز اهمیت است، افزود: دومین نکته بحث زیستگاه‌هایی است که بر روی ساحل شکل می‌گیرد مثل گیاهانی که روی ماسه‌های زندگی می‌کنند این گیاهان از گروه پسامفیدها زیستگاه بسیار جالبی را ایجاد می‌کنند که درنهایت منجر به ایجاد اکوسیستم ماسه‌ای می‌شود.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی اضافه کرد: در این اکوسیستم هم گیاه و حشرات مختلف وجود دارند و خود این گیاهانی بر روی ماسه‌ها نقش بسیار مهمی در تشکیل تپه‌های ماسه‌ای و حفاظت از مناطق پشت ساحل ایجاد می‌کنند و به لحاظ زیست محیطی حایز اهمیت هستند.

خوشروان با اشاره به اینکه سواحل ماسه‌ای مکان استراحت فک‌های خزری و لانه‌گذاری پرندگان مهاجر است، افزود: بنابراین از بین بردن اینها برای ساحل بسیار خطرناک است و عوارض بسیار ناگواری به همراه دارد.

وی یادآور شد: متاسفانه طی ادوار گذشته دهه‌های ۵۰ و ۶۰ شمسی ساخت‌وسازهایی که در مناطق ساحلی خزر انجام شد منجر به از بین رفتن درصد بسیار زیادی از تپه‌های ماسه‌ای شد که متاسفانه همین مشکل در دهه ۷۰ با بالا آمدن سطح تراز آب دریای خزر به میزان ۲.۵ متر موجب شد که بخش عظیمی از مناطق ساحلی ما به زیر آب بروند و ما برای جبران ناچار شدیم دیوارهای ساحلی بسازیم که با هزینه‌های هنگفت همراه بود یعنی اگر آن تپه‌های را از بین نمی‌بردیم نیازی به هزینه نبود و خود آن تپه‌ها از سواحل پشت خودشان می‌توانستند به‌خوبی محافظت کنند.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی بیان کرد: معمولا رسوب‌گذاری مواد ماسه‌ای در مصب رودخانه‌ها باعث انسداد دهانه رودخانه شده که موجب ایجاد تورم، به وجود آمدن یک مرداب، مانداب یا حتی یک تالاب می‌شود که در مواقع سیلابی آن میزان آبی که باید از دهانه رودخانه به دریا خارج شود، متاسفانه اتفاق نمی‌افتد.

خوشروان اضافه کرد: این اتفاق برای رودخانه گرگان‌رود و بسیاری از رودخانه‌های بخش جنوبی دریای خزر می‌افتد و اینها نیاز به لایروبی دارند اما به بهانه لایروبی می‌بینیم افراد می‌آیند و از بخش وسیعی از مناطق ساحلی مشرف به رودخانه‌ها رسوبات ماسه‌ای را برداشت کرده و شرایط فرسایش را برای این مناطق رقم می‌زنند.

* ضرورت برخورد با این معضل و چالش فرسایشی انسان‌ساخت

وی با بیان اینکه طبیعی است برای برخورد با این معضل و چالش فرسایشی انسان‌ساخت ما باید از قوانینی استفاده کنیم که از دخل و تصرف انسانی در این مناطق بکاهد و درنهایت الزامات اجرایی داشته باشیم، افزود:  این الزامات اجرایی باید با ضمانت نظارتی همراه باشد ولی می‌بینیم در برخی مناطق ساحلی، سیل ماشین‌های کمپرسی که می‌آیند و ماسه‌ها را برداشت می‌کنند هیچ‌کسی هم جلودار آنها نیست و آنها خودشان را به‌صورت مختار زمین‌ها را تغییر می‌دهند.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی با تاکید بر اینکه فراموش نکنیم برداشت ماسه‌ها از مکان‌های نامناسب ساحلی باعث تغییر توپوگرافی مناطق ساحلی می‌شود، خاطرنشان کرد: این موضوع به‌معنای شیب معکوس و منفی بوده که سواحل خشک نسبت به آب دریا پیدا کرده و در مواقع طوفانی نفوذ آب دریا به این مناطق پست و شیب‌دار باعث می‌شود که مناطق پشت ساحل غرقاب شوند و خسارت بسیار زیادی را اعمال کند.

*ماسه‌خواری یا لایروبی

خوشروان تصریح کرد:  مهم‌ترین راهکار برای سامان‌دهی سواحل از پدیده ماسه‌خواری تجمع مواد ماسه‌ای یا اصطلاحا مواد ماسه‌ای معدنی که قابل برداشت از مناطق ساحلی است، توسط ارگان‌های  تحقیقاتی و مطالعاتی مثل مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر این ظرفیت‌ها شناسایی و به بخشداری و فرمانداری‌های شهرهای ساحلی معرفی شوند و مجوز لازم براساس این اطلاعاتی که در دسترس قرار می‌گیرد، صادر شود؛ نه اینکه به بهانه لایروبی رودخانه کل سواحل تا کیلومترها دستخوش تغییر کرده و مشکلات عدیده‌ای را برایش به وجود آوریم.

 پدیده‌هایی از جمله جنگل‌خواری، کوه‌خواری، دریاخواری، ساحل‌خواری و ماسه‌خواری و همه و همه مسائلی هستند که در سال‌های اخیر با آن مواجه هستیم که با توجه به عواقب جبران‌ناپذیر لازم است تا دیر نشده در این زمینه تدبیری جدی اندیشیده شود.

 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.