کد خبر : 2937
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵
153 views

گلایه مدیرکل کتابخانه‌های مازندران از سرگردانی 12 ساله پروژه کتابخانه مرکزی ساری/اجرای 446 برنامه طی هفته کتاب در مازندران/ 28 میلیارد تومان از شهرداری‌ها طلبکاریم

گلایه مدیرکل کتابخانه‌های مازندران از سرگردانی 12 ساله پروژه کتابخانه مرکزی ساری/اجرای 446 برنامه طی هفته کتاب در مازندران/ 28 میلیارد تومان از شهرداری‌ها طلبکاریم

مدیرکل کتابخانه‌های مازندران با اشاره به اجرای 446 برنامه متنوع فرهنگی به مناسبت بیست و نهمین دوره هفته کتاب در مازندران از وجود 34 پروژه نیمه کاره در استان خبر داد و گفت: متاسفانه تنها پروژه کتابخانه مرکزی ساری نزدیک به 12 سال است که سرگردان است و علیرغم پیگیری‌های مکرر به دلیل اینکه ما

مدیرکل کتابخانه‌های مازندران با اشاره به اجرای 446 برنامه متنوع فرهنگی به مناسبت بیست و نهمین دوره هفته کتاب در مازندران از وجود 34 پروژه نیمه کاره در استان خبر داد و گفت: متاسفانه تنها پروژه کتابخانه مرکزی ساری نزدیک به 12 سال است که سرگردان است و علیرغم پیگیری‌های مکرر به دلیل اینکه ما یک نهاد بهره بردار هستیم، پاسخ مشخصی به ما داده نمی‌شود.

 


به گزارش تیتر شمال؛ آرزو ولیپور مدیرکل کتابخانه‌های مازندران در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه که به مناسبت  هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار برگزار شد؛  اظهار کرد: از هفته کتاب بیست و هشتم تاکنون، استان مازندران حائز 227 رتبه ملی  از 10 همایش ملی کسب کرد.

وی افزود: طی همین مدت، استان مازندران در حوزه عمرانی و کتابخانه‌سازی نیز حائز رتبه اول در سطح کشور شد.

مدیرکل کتابخانه‌های مازندران، خاطرنشان کرد: امسال در بیست و نهمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی کشور، استان مازندران خوش درخشید و  و بیشترین منتخبین را به خود اختصاص داد.

این مسئول ادامه داد: یکی از اتفافات مهم این مراسم تجلیل از منتخبین ملی و استانی بود که استان مازندران توانست در 5 عنوان انتخابی برگزیده داشته باشد که نشان می دهد مردم مازندران و کتابداران استان جهادگونه در عرصه علم و آگاهی در حال تلاش هستند.

ولیپور با اشاره به اینکه تمامی برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در سال جاری با حضور مردم و علاقمندان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود، بیان کرد: امسال با درنظر گرفتن وضعیت کرونایی، برنامه‌های متنوعی از سوی کتابداران کتابخانه‌های عمومی با مشارکت ادارات و نهادهای مختلف استان تدارک دیده شده است.

وی تصریح کرد: 446 برنامه متنوع فرهنگی در کتابخانه عمومی استان به مناسبت بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی از 24 آبان لغایت اول آذرماه برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران غبارروبی از مزار شهدا و تجدید میثاق با شهدا، رونمایی از پوستر هفته کتاب در بازار رجایی ساری، برگزاری مسابقه رادیویی «پیشه کا»، خاطره گویی کتابداران مازندرانی در نشست خاطره گویی روایت آشنا، برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه، جشن سلام کتابخانه و جشن تکریم از خادمان کتاب را از برنامه‌های مهم  استان در هفته کتاب است.

این مسئول از راه اندازی پویش صدای بی صدایی ویژه ناشنوایان خبر داد و افزود: طی هفته کتاب، سه کتابخانه آزادگان ساری، نجاریان بابل و کوثر سلمانشهر عباس‌آباد در مازندران به بخش کتابخانه‌های ناشنوایان تجهیز و افتتاح می‌شود.

ولیپور از برگزاری 47 نشست کتابخوان کتابخانه ای، 21 نشست کتابخوان مدرسه ای، 9 نشست کتابخوان تخصصی و  94 مسابقه در این هفته خبر داد داد و گفت: 12 جلسه رونمایی کتاب، 14 جلسه نقد،7 جلسه مشاوره، 66 کارگاه آموزشی، 21 ویژه برنامه محفل ادبی، 6 ویژه برنامه محفل قرآنی و 146 ویژه برنامه بخش کودک در هفته کتاب امسال اجرا می‌شود.

وی اعلام کرد: عضویت متقاضیان و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در کتابخانه‌های عمومی استان از 24  لغایت 26 آبان ماه رایگان است و علاقمندان می‌توانند با مراجعه به کتابخانه عمومی در این نهاد فرهنگی عضو شوند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران، تاکید کرد: اجرای طرح بخشودگی جرائم دیرکرد در روز‌های 22 آبان لغایت اول آذر از دیگر برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی در هفته کتاب سال جاری است و اعضایی که منابع امانی خود را در این مدت به کتابخانه‌ها عودت دهند مشمول تخفیف 100 درصدی جرایم دیرکرد مربوط به دوران کرونا و قبل از آن خواهند شد.

این مسئول به اجرای طرح «اهدای کتاب، اهدای دانایی» از تاریخ 22 آبان لغایت 22 آذر در کتابخانه‌های عمومی استان اشاره کرد و گفت: این پویش از طرح‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است که به منظور ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و تامین و تقویت منابع کتابخانه‌های عمومی اجرا می‌شود.

ولیپور از عدم پرداخت بدهی شهرداری‌های استان از محل اعتبار یک و نیم درصد شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها گلایه کرد و گفت: تنها بدهی شهرداری ساری به کتابخانه‌های مازندارن بالغ بر 11 میلیارد تومان است و متاسفانه در کنار برخی از شهرداری‌های خوش حساب، برخی از شهرداری‌ها همکاری مطلوبی ندارند و در کل از شهرداری‌های استان 28 میلیارد تومان مطالبه داریم.

وی مطرح کرد: در سطح استان 34 پروژه نیمه تمام داریم که باید با مشارکت دستگاه‌ها و رفع موانع موجود، به سمت تکمیل و بهره برداری از پروژه‌ها هدایت شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران، عنوان کرد: متاسفانه عدم همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار عدم انجام به هنگام تعهدات دستگاه‌های ذیربط برای تکمیل پروژه‌ها منجر به وقفه چندین و چند ساله در این پروژه‌ها شده است.

این مسئول با بیان اینکه طی دوره مدیریت بنده 13 پروژه افتتاح شد که از این تعداد 8 پروژه با کمک خیرین به بهره برداری رسید؛ اضافه کرد: پروژه ویژه کتابخانه مرکزی ساری نزدیک به 12 سال از کلنگ زنی آن می‌گذرد اما هر بار با مشکلات و موانع تازه، مواجه می‌شویم و اینگونه است که علیرغم کسب اعتبار پر مشقت 20 میلیاردی برای ادامه و اتمام پروژه، همچنان شاهد تعطیلی پروژه توسط پیمانکار به دلیل عدم بروز رسانی نرخ پیمانکاری توسط دستگاه‌های ذیربط هستیم.

ولیپور با ابراز نگرانی از برگشت اعتبار 20 میلیاردی، تصریح کرد: حیف است که اعتباری که با زحمت و مشقت فراوان و در شرایط سخت اقتصادی کشور در سفر آقای نوبخت معاون رئیس جمهور وقت و با مساعدت استاندار وقت حاصل شد به راحتی به دلیل رکود در پروژه، برگشت داده شود.

وی تشریح کرد: کتابخانه مرکزی از سال 1387 واگذار شد و در سال 1391 کلنگ زنی شد و درواقع نزدیک به 12 سال است که سرگردان است و علیرغم پیگیری‌های مکرر به دلیل اینکه ما یک نهاد بهره بردار هستیم، پاسخ مشخصی به ما داده نمی‌شود و سوال اینجاست که چرا مجری طرح، تعهد مطلوب و مسئولانه به این پروژه ندارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران،  ادامه داد: پروژه در قرارداری دو ساله در سال 91 بسته شد و می‌بایست این پروژه ملی پس از اینکه طی این مدت به بهره برداری نرسید از سوی وزارت ارشاد یا پیمانکار تغییر می‌کرد یا با نگاه مسئولانه‌تری، کنار گذاشته نمی‌شد؛ حقیقت آن است که وزارت ارشاد اولویت کار را روی احداث پروژه تالار مرکزی گذاشت و گلایه ما این بود که باید هر دو پروژه را پیگیری و دنبال می‌کردند.

این مسئول اظهار کرد: پروژه‌ای که مسئولیتش با من است باید پیگیری کنم و متاسفانه تغییر نرخ پیمان داده نشد و این بهانه‌ای شد تا پیمانکار به تعهدات خود پس از کسب اعتبار 20 میلیاردی نیز عمل نکند و حالا پول هست اما همت نیست؛ کار بین وزارت ارشاد و سازمان مدیریت، پاس کاری می‌شود و اکنون منتظر برگزاری جلسه تعیین نرخ پیمان هستیم تا نظر پیمانکار را برای ادامه همکاری جلب کنیم.

ولیپور متذکر شد: خیلی از دستگاه‌ها لنگ یک میلیارد تومان اعتبارند اما ما 20 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه گرفتیم، کار انجام نمی‌شود و ما نگران برگشت این اعتبار هستیم.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.