کد خبر : 2977
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
133 views

نوسانات قیمت ارز جهش تولید در کشور را با مشکل مواجه کرد

نوسانات قیمت ارز جهش تولید در کشور را با مشکل مواجه کرد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی مازندران گفت : نوسانات قیمت ارز بخش اثربخشی اجرای برنامه جهش تولید در کشور را با مشکل مواجه کرده است و رفع این مشکل هم نیازمند ارائه و اجرای راهکارهای درست و اصولی است. به گزارش تیتر شمال؛ عبدالله مهاجر روز پنجشنبه در نشست اعضای کمیسیون ویژه

رییس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی مازندران گفت : نوسانات قیمت ارز بخش اثربخشی اجرای برنامه جهش تولید در کشور را با مشکل مواجه کرده است و رفع این مشکل هم نیازمند ارائه و اجرای راهکارهای درست و اصولی است.


به گزارش تیتر شمال؛ عبدالله مهاجر روز پنجشنبه در نشست اعضای کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی که با حضور نماینده ولی فقیه و استاندار مازندران در ساری برگزار شد ، افزود : چند نرخی بودن نرخ ارز باعث ایجاد رانت در کشور شده که زمینه ساز بسیاری از مشکلات در کشور است .

وی از تورم به خاطر کوچک کرد ن سفره مردم و کاهش دهنده شاخص مصرف به عنوان مشکلی دیگری در مسیر اثربخشی برنامه رونق تولید یاد کرد و گفت که علاوه بر این نبود آمار واحد از نرخ تورم هم باعث شده تا تصمیم گیری ها در کشور با مشکل مواجه شود .

رییس اتاق بازرگانی مازندران توضیح داد : نه تنها آماری را که بانک مرکزی ، مجلس شورای اسلامی  ، دولت و بخش خصوصی از نرخ تورم در کشور ارائه می کنند ، با یکدیگر متفاوت  است ، بلکه واقعیت های جامعه نیز چیز دیگری را می گوید .

وی از بی ثباتی  قوانین هم به عنوان مانع دیگر اثربخشی برنامه رونق تولید یاد کرد و افزود : یکی از الزامات جهش تولید ثبات قوانین است ، اما متاسفانه هر سال قوانین و بخشنامه های متعددی وضع و اعمال می شود که باعث سردرگمی بخش خصوصی شده است .

مهاجر گفت : از نگاه بخش خصوصی ، در نحوه  و اجرای قانون متاسفانه جزیره ای عمل می شود در حالی که اگر نظارت بر قانون درست اتفاق بیفتد بسیاری از مشکلات رفع و یا حداقل کاهش می یابد .

وی همچنین از مشکلات تامین گاز و برق واحدهای تولیدی به عنوان مانعی دیگر بر سر راه قانون جهتش تولید یاد کرد و ا فزود : مشکل در این بخش مصیبتی بزرگ برای واحدهای صنعتی در تحقق برنامه جهش تولید است و دولت باید در این زمینه ورود و مشکلات موجود در این بخش را برطرف کند .

رییس اتاق بازرگانی مازندران توضیح داد : در ارتباط با صرفه جویی واحدهای صنعتی در مصرف گاز و برق ، قانون وجود دارد ، اما برداشت های متفاوت از این قانون توسط برخی مدیران باعث شده که واحدهای صنعتی در تحقق جهش تولید با مشکلات بیشتری مواجه شوند .

کمبود زمین صنعتی ؛ مشکل همیشگی مازندران 

مهاجر کمبود فضا در شهرک صنعتی مازندران را یکی دیگر از موانع فراروی برنامه جهش تولید در این استان برشمرد و  گفت : سرانه فضای موجود در شهرک های صنعتی مازندران ۱۵ متر مربع و حدود یک چهارم فضای سرانه ۵۵ متر مربعی کشور است.

وی افزود : داشتن معارض زمین و نبود زیرساخت های لازم در شهرک های صنعتی باعث شده تا بسیاری از سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در مازندران صرف نظر کرده و به دیگر استان ها مهاجرت کنند ، در حالی که با خرید زمین های مجاور شهرک های صنعتی و افزایش وسعت می توان این بخش از مشکل را برطرف کرد.

رییس اتاق بازرگانی مازندران با اظهار این که از ظرفیت های مازندران در بخش های مختلف بدرستی بهره گرفته نشده است ، گفت : حتی در بخش کشاورزی که امنیت غذایی کشور به تولیدات مازندران وابستگی دارد ، به علت نبود زیرساخت های لازم نمی توان بهره وری بهینه داشت.

وی از هرز رفتن روان آب ها در فصول پربارش و کمبود آب در فصل کشت و کار محصولات بویژه برنج به عنوان یک نمونه آشکار از بی توجی به زیرساخت های بخش تولید در مازندران یاد کرد و افزود : هم اکنون ۱۰ درصد از آب های سطحی مازندران مهار می شود و این رقم در کشور ۴۰ درصد است که می توان با ایجاد زیرساخت ها و سرمایه گذاری در بخش مهار آب کشت دوم برنج در مازندران را توسعه داد که در این صورت کشور در این بخش به خودکفایی می رسد .

وی ادامه داد : در سه سال اخیر ۱۸۰ واحد صنعتی در تملک بانک ها بودند که با پیگیری های صورت گرفته اکنون این میزان به ۴۵ واحد کاهش یافته است .

اعضای کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی موانع و چالش های اجرای برنامه رونق تولید به مازندران سفر کردند.

سفر اعضای این کمیسیون به مازندران ۲ روزه است. آنها قرار است در این سفر از تعدادی از طرح های تولیدی و اقتصادی استان بازدید و با فعالان اقتصادی نشست برگزار کنند .

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.