کد خبر : 3060
تاریخ انتشار : جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵
144 views

نخستین مرکز پایش هوشمند محیط زیست کشور در مازندران افتتاح شد

نخستین مرکز پایش هوشمند محیط زیست کشور در مازندران افتتاح شد

در سفر یکروزه رئیس سازمان محیط زیست کشور به مازندران، نخستین مرکز پایش هوشمند محیط زیست کشور افتتاح و به بهره برداری رسید. به گزارش تیتر شمال؛ علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور طی یک سفر یکروزه به مازندران سفر کرد. وی طی روز جاری با حضور در اداره کل

در سفر یکروزه رئیس سازمان محیط زیست کشور به مازندران، نخستین مرکز پایش هوشمند محیط زیست کشور افتتاح و به بهره برداری رسید.


به گزارش تیتر شمال؛ علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور طی یک سفر یکروزه به مازندران سفر کرد.

وی طی روز جاری با حضور در اداره کل محیط زیست مازندران، نخستین مرکز پالایش هوشمند محیط زیست کشور در مازندران را افتتاح و از این سامانه مانیتورینگ بازدید کرد.

علی سلاجقه در مراسم افتتاح این سامانه اظهار کرد: این سامانه برای نخستین بار در سطح کشور به بهره‌برداری رسیده است و استان مازندران پیشگام در این عرصه بوده است.

وی افزود: ما نیاز به آن داریم تا با بهره‌مندی از فناوری‌های نوین تا می‌توانیم هم از نیروی انسانی کمتری استفاده کنیم و هم این مراکز هوشمند را هر چه بیشتر در راستای شناسایی متخلفان متمرکز کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: این مراکز هوشمند می‌توانند کمک شایانی در راستای تحلیل آلاینده‌های هوا، پساب‌ها، آلودگی آب و سایر موضوعات دیگر در رصد و پالایش دستگاه‌های محیط زیست کنند.

سلاجقه تاکید کرد: با استقرار دستگاه‌های سنجش آلایندگی هوا قطعا این مرکز می‌تواند تحلیل مطلوب و دقیق‌تری از شرایط آلایندگی هوا در نقاط گوناگون استان داشته باشد.

وی اعلام کرد: امیدواریم این مرکز هوشمند که در استان مازندران به صورت پایلوت به اجرا در آمده است در سایر نقاط دیگر کشور نیز به بهره برداری برسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در مراسم افتتاح این مرکز گفت: پس از تجهیز برخی از مناطق به صورت پایلوت و همچنین این مرکز در اداره کل محیط زیست استان، توانستیم به مرحله بهره برداری برسانیم.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی خاطرنشان کرد: در این مرکز، وضعیت خودروها، وضعیت پایش‌ها، گشت‌های محیط بانی، ادارات تابعه و زیست‌گاه‌های حساس استان رصد می‌شود.

ابراهیمی کارنامی ادامه داد: همچنین برخی از صنایع که بالقوه می‌توانند در بخش‌های آب، خاک و هوا آلاینده باشند، از همین مرکز، خروجی‌های آن‌ها کاملا رصد می‌شود.

وی اعلام کرد: در بحث کیفیت هوا، پیش بینی‌هایی که سازمان هواشناسی انجام می‌دهد به این سامانه متصل شده است و در واقع قابلیت رصد و تحلیل آلایندگی هوا نیز ممکن شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: در فصول سرد سال با توجه به وارونگی و متعاقبا افزایش آلودگی، تحلیل شرایط آلایندگی هوا از طریق این مرکز بسیار به ما کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه این مرکز نیاز است که به صورت کامل تجهیز شود؛ عنوان کرد: برای بهره برداری کامل این مرکز نیاز است که هم منابع و هم پوشش دستگاه‌ها و زیستگاه‌ها به صورت کامل انجام شود.

این مسئول با اشاره به تجهیز  106 محیط بان مازندرانی به جی پی اس، تاکید کرد: از طریق این سامانه به راحتی می‌توانیم اگر برای همکاران‌مان در کوه، جنگل یا صخره مشکل یا حادثه‌ای پیش بیاید، سریعا نقطه یابی و کمک رسانی کنیم.

ابراهیمی کارنامی اضافه کرد: در دنیای امروز برای مدیریت بهتر زیستگاه‌ها و عرصه‌های تحت پوشش محیط زیست، نیاز به بهره مندی از فناوری‌های روز و نوین است که خوشبختانه این گام در استان مازندران برداشته شده است.

وی تصریح کرد: در سه منطقه حیات وحش میانکاله، دشت ناز و سمسکنده کار را آغاز کردیم و این مرکز می‌تواند هم به محیط بانان، هم کارشناسان و هم به مجموعه مدیریت محیط زیست استان، کمک شایانی کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران متذکر شد: برای این مرکز چندین میلیارد هزینه شده است که برای تکمیل این مرکز نیازمند اعتبارات هستیم.

ابراهیمی کارنامی یادآور شد: کارخانه چوب و کاغذ، تصفیه خانه فاضلاب شهری ساری، فولاد مازندران، پویا چوب، سیمان مازندران، آرین شیمی از جمله 11 واحد صنعتی هستند که از طریق این به صورت لحظه‌ای پالایش و رصد می‌شوند.

گفتنی است سلاجقه طی سفر یکروزه خود به مازندران از پناهگاه حیات وحش دشت ناز و تالاب ملی میانکاله نیز بازدید کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.