کد خبر : 3077
تاریخ انتشار : جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱
114 views

وعده معاون رئیس‌جمهوری برای گره‌گشایی اعتباری از زباله‌سوز ساری

وعده معاون رئیس‌جمهوری برای گره‌گشایی اعتباری از زباله‌سوز ساری

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز جمعه با حضور در محل ساخت نیروگاه زباله‌سوز ساری و شنیدن اظهارات مسئولان مرتبط، وعده داد برای شتاب بخشیدن به تخصیص اعتبارات دولتی مربوط به این پروژه در جلسه روز یکشنبه هیات دولت با وزیر کشور گفت‌وگو کند. به گزارش تیتر شمال؛ به نقل از ایرنا، علی سلاجقه که

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز جمعه با حضور در محل ساخت نیروگاه زباله‌سوز ساری و شنیدن اظهارات مسئولان مرتبط، وعده داد برای شتاب بخشیدن به تخصیص اعتبارات دولتی مربوط به این پروژه در جلسه روز یکشنبه هیات دولت با وزیر کشور گفت‌وگو کند.


به گزارش تیتر شمال؛ به نقل از ایرنا، علی سلاجقه که صبح دیروز -پنجشنبه- برای دیدار با کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران و بازدید از برخی مناطق حفاظت شده این استان وارد مازندران شده بود، صبح امروز دو بازدید دیگر هم داشت. سلاجقه ابتدا به نیروگاه در حال ساخت زباله‌سوز ساری واقع در شهرک صنعتی شهید مصطفی خمینی رفت و در جریان آخرین وضعیت این پروژه مهم زیست‌محیطی قرار گرفت و پس از آن بازدیدی از پناهگاه حیات وحش سمسکنده داشت و با کارکنان این مجموعه دیدار کرد.

در این بازدید مسئولان مرتبط با این پروژه اعم از معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرکل دفتر شهری و شورهای استانداری، فرماندار و شهردار ساری، مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور و نماینده پیمانکار حضور داشتند.

معاون رئیس‌جمهوری طی گفت‌وگو با این مسئولان در جریان آخرین وضعیت ساخت نیروگاه قرار گرفت و ضمن تأکید بر ضرورت افزایش تعامل بین دستگاه‌های مرتبط در استان برای هر چه زودتر به بهره‌برداری رسیدن این طرح، وعده داد که در دیدار با وزیر کشور پیگیر تخصیص اعتبارات دولتی مصوب برای این پروژه و کمک بیشتر به ساخت نیروگاه در چارچوب اساسنامه‌های مالی و اعتباری شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به عملکرد موفق مدیریت پسماند در شهر مشهد گفت: بر اساس قانون شهرداری‌ها موظف به انجام همه کارهای مربوط به مدیریت پسماند هستند. اما خوشبختانه دولت در کنار شهرداری ساری قرار گرفته تا مشکل پسماند و زباله در این منطقه حل شود.

سلاجقه اظهار کرد: امیدوارم روند اجرایی و مدیریتی در این پروژه به شکلی پیش برود که مانند فرآیند مدیریت پسماند در مشهد به الگویی برای سایر مناطق کشور تبدیل شود. در مشهد شاهد یک مجموعه مناسب و با کیفیت هستیم که اکنون در حال گسترش فعالیت در زمینه ایجاد ارزش افزوده است و حتی به تولید محصولاتی مانند پارکت‌های سازگار به محیط زیست رسیده‌اند. انتظار این است که در قبال حمایت‌های دولت از اجرای این پروژه برای مردم منطقه، مدیران منطقه نیز برنامه‌ریزی درستی برای ایجاد یک مجموعه کامل زیست‌محیطی و اقتصادی داشته باشند.

وعده معاون رئیس‌جمهوری برای گره‌گشایی اعتباری برای زباله‌سوز ساری

وی در پاسخ به درخواست مدیرکل دفتر امور شهری و شورهای استانداری مبنی بر کمک به پروژه از محل اعتبارات صندوق ملی محیط زیست تصریح کرد: اعتبارات این صندوق معمولا در بخش‌های تعریف شده‌ای هزینه می‌شود ، اما سعی می‌کنیم طبق اساسنامه اگر امکانش وجود داشت اعتباراتی در نظر بگیریم و همراه با وزارت کشور به شهرداری‌ها کمک کنیم.

معاون رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: با توجه به این که اعتباراتی برای تکمیل این پروژه از سوی دولت در نظر گرفته شده است، روز یکشنبه از وزیر محترم کشور پیگیر سرعت دادن به روند تخصیص اعتبارات مصوب برای نیروگاه زباله‌سوز می‌شوم. دکتر وحیدی هم خوشبختانه به شکل ویژه در مسائل مربوط به محیط زیست جدی و پای کار است. هم در مسائل مربوط به آلودگی هوا و اجرای قانون هوای پاک توجه ویژه‌ای از ایشان می‌بینیم و هم برای حل معضل پسماند در کشور تلاش و توجه خاصی دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بهره‌برداری و تکمیل دقیق و عاری از مشکل این پروژه حق مردم است و ما نیز وظیفه‌ای جز احقاق حق مردم نداریم. ضمن این که انتظار می‌رود روند اجرایی و نظارت بر استانداردها به طوری پایش شود که سلامت مردم به واسطه فعالیت این واحد به خطر نیفتد. یعنی هم در مدیریت پسماند و تولید انرژی و ایجاد ارزش افزوده از آن الگویی مناسب باشد، هم در مسائل زیست‌محیطی مانند رعایت استانداردهای آلایندگی به طور دقیق به پروژه توجه شود و هم در بهره‌وری انرژی و سائلی مانند بازچرخانی آب شاهد بهترین شکل کار و فرآیند سالم مدیریت پسماند در نیروگاه زباله‌سوز ساری باشیم.

سلاجقه اظهار کرد: خوشبختانه مجموعه مدیریتی استان عزم و تعامل خوبی برای به سرانجام رساندن پروژه دارند و نمایندگان مازندران نیز به طور جدی پیگیر مسائل مربوط به پسماند این استان هستند. از شهرداری ساری نیز انتظار می‌رود با توجه به تکالیف قانونی در حوزه مدیریت پسماند، تا حد توان و امکان برای به سرانجام رساندن این پروژه تلاش کند.

وعده معاون رئیس‌جمهوری برای گره‌گشایی اعتباری برای زباله‌سوز ساری

حل مشکلات حقوقی قرارداد نیروگاه

همچنین مسئولان استانی و شهرستانی حاضر در این بازدید نیز برخی نکات فنی پروژه و چالش‌های پیش روی آن طی سال‌های اخیر و همچنین گشایش‌های انجام شده را مطرح کردند.

شهردار ساری با اشاره به برخی مشکلات حقوقی موجود در نوع قرارداد پیشین، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل مشکلاتی که در نوع قرارداد وجود داشت با یک وقفه دو ساله در اجرای پروژه مواجه شدیم که اخیرا این مشکل با ورود و پیگیری مستمر معاونت امور عمرانی استانداری و فرماندار ساری با ارائه برخی تعهدات و همچنین ورود پیمانکار جدید برطرف شد.

جواد طالبی افزود: در حال حاضر از بخش تأمین تجهیزات نیروگاه ۱۲.۵ درصد باقی مانده است که عمدتا به نصب تجهیزات ارتباط دارد. تجهیزات نیز خریداری شده و منتظر اجرای بخش ابنیه هستیم. برای تکمیل بخش ابنیه نیروگاه نیز به حدود ۹۴ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز داریم. خوشبختانه دولت در ادامه حمایت‌هایی که از این پروژه داشت، تخصیص ۶۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ را تصویب کرد که از این مبلغ ۳۰ میلیارد تومان تا کنون قطعی شده است. ۱۵ میلیارد تومان در قالب اوراق مشارکت سال ۱۴۰۳ پرداخت شد و ۱۵ میلیارد تومان دیگر هم قرار است در هفته پیش رو به صورت نقدی پرداخت شود.

شهردار مرکز استان خاطرنشان کرد: اگر اعتبار در نظر گرفته شده تصویب شود و این حمایت‌ها ادامه داشته باشد این قول را می‌دهیم که نیروگاه را تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسانیم.

وی یادآور شد: با تکمیل این نیروگاه ۴۵۰ تنی که شامل سه خط ۱۵۰ تنی است، علاوه بر این که مشکل زباله‌های ساری و شهرهای اطراف حل می‌شود، شهرداری ساری نیز به منبع درآمدی پایداری دست خواهد یافت.

به گفته وی این نیروگاه پنج مگاوات برق تولید می‌کند که دو مگاوات برق تولیدی آن برای همین واحد مصرف می‌شود و سه مگاوات دیگر با تزریق به شبکه برق کشور فروخته خواهد شد.

وعده معاون رئیس‌جمهوری برای گره‌گشایی اعتباری برای زباله‌سوز ساری

طالبی خواستار توجه سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور به طرح امحاء و بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی در نیروگاه زباله‌سوز ساری نیز شد و گفت: طرحی توسط شهرداری ساری تهیه شده که بر اساس آن در همین محوطه نیروگاه تجهیزات بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی را نیز نصب کنیم تا در صورتی که بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی نتوانستند زباله‌های عفونی را بی‌خطر کنند، در این واحد این اقدام انجام شود. روزانه حدود ۶ تا ۷ تن زباله عفونی در منطقه تولید می‌شود که برای بی‌خطرسازی آن در این مجموعه به حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

شهردار ساری یکی از ویژگی‌های فرآیند اجرایی نیروگاه زباله‌سوز ساری را بهره‌گیری از تجارب ساخت نیروگاه زباله‌سوز نوشهر در ایجاد زیرساخت‌ها بیان کرد و گفت: ما از تجربه نیروگاه نوشهر که برای مسائلی مانند راه دسترسی، برق، گاز و آب با مشکل مواجه شده بود استفاده کردیم و همه این زیرساخت‌ها تأمین شده است. علاوه بر این که استخرهای جداگانه‌ای برای تأمین آب ساخته شد و خط گاز و برق هم تأمین شده است، حتی برای فروش برق نیز خط جداگانه‌ای در نظر گرفتیم.

ناتوانی مالی شهرداری‌های برای ساخت زباله‌سوز

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری هم در این بازدید خواستار توجه ویژه دولت به نیروگاه زباله‌سوز ساری در تخصیص اعتبارات ملی شد و گفت: دلیل این که نیروگاه زباله‌سوز نوشهر زودتر به بهره‌برداری رسید این بود که پس از کفاف ندادن اعتبارات دولتی، از دفتر مقام معظم رهبری اعتباری تخصیص داده شد و به فرآیند اجرایی پروژه کمک کرد.

سید محمد محمدی تاکامی افزود: شهرداری‌های ما توان تأمین اعتبار این پروژه‌های بزرگ را ندارند ، بویزه شهرداری ساری که بدهی زیادی از دوره‌های پیشین دارد و ماهانه مبلغ زیادی برای حقوق کارکنان باید بپردازد. بنابراین انتظار داریم که از منابع ملی برای ساخت این قبیل پروژه‌ها کمک شود. خوشبختانه دولت در ساخت نیروگاه زباله‌سوز ساری همراهی خوبی دارد و امیدواریم با نگاهی ویژه و افزایش سرعت در تخصیص اعتبارات، شاهد بهره‌برداری پروژه طی یک سال آینده باشیم.

وعده معاون رئیس‌جمهوری برای گره‌گشایی اعتباری برای زباله‌سوز ساری

وی اظهار کرد: در مازندران هشت زون برای مدیریت زباله تعریف شده که شامل سه زباله‌سوز در نوشهر، آمل و ساری می‌شود و دو طرف این زباله‌سوزها نیز یک کارخانه کمپوست قرار دارد. یعنی در بهشهر، قائمشهر، بابل، نور و تنکابن کارخانه کمپوست فعالیت می‌کند که زباله‌های برگشتی این کارخانه‌های کمپوست نیز وارد زباله‌سوز می‌شود.

این مسئول از تعریف چهار زون جمع‌آوری و امحاء زباله‌های عفونی در مازندران نیز خبر داد و گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده در چهار شهر بهشهر، ساری، آمل و تنکابن برای جمع‌آوری زباله‌های عفونی سراسر استان برنامه‌ریزی شد که زون ساری از نکا تا بابل را پوشش می‌دهد. زون‌های آمل، تنکابن و بهشهر فعال است، اما زون ساری هنوز فعال نشده است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اظهار کرد: خوشبختانه دولت طرحی را در دست اجرا دارد که حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان برای تکمیل همه پروژه‌های پسماند کشور تخصیص یابد. پیش‌بینی شده است که حدود ۲ هزار میلیارد توماند از این اعتبار به مازندران اختصاص داده شود.

محمدی افزود: در استان تصمیم گرفته شد که علاوه بر بودجه‌های در نظر گرفته شده برای نیروگاه زباله‌سوز ساری، ۲۰۰ میلیارد تومان نیز از محل این اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی در صورت تایید و تخصیص به نیروگاه زباله‌سوز ساری تخصیص یابد که این درخواست با امضای استاندار به وزیر محترم کشور ارائه شد.

بهره‌برداری با ظرفیت کامل

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز در این بازدید با بیان این که عزم جدی در استان برای تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری وجود دارد، گفت: هدف مهم این است که در ساری شاهد بهره‌برداری کامل پروژه با تمام توان مجموعه باشیم.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی اظهار کرد: نمی‌خواهیم پروژه ساری مانند پروژه نوشهر که با ۳۵ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند به بهره‌برداری برسد. نیروگاه ۲۰۰ تنی نوشهر در حال حاضر به دلیل فراهم نشدن برخی زیرساخت‌ها اکنون با ظرفیت حداکثر ۷۰ تن زباله‌سوزی در روز کار می‌کند. یعنی هنوز ۱۳۰ تن از ظرفیت این نیروگاه خالی است. ضمن این که هنوز تصفیه شیرابه ندارد.

وعده معاون رئیس‌جمهوری برای گره‌گشایی اعتباری برای زباله‌سوز ساری

وی افزود: این اراده در مدیران استان، شهرداری ساری و فرمانداری مرکز مازندران وجود دارد که پروژه ساری به صورت تمام و کمال به بهره‌برداری برسد. خوشبختانه با ورود بسیج سازندگی به پروژه به عنوان پیمانکار مشکلات حقوقی موجود نیز برطرف شد و امیدواریم که دولت با تأمین اعتبارات به تکمیل این پروژه و سرعت گرفتن آن کمک کند.

در این بازدید عباسعلی رضایی فرماندار ساری و مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز نکاتی را درباره روند اجرایی نیروگاه زباله‌سوز ساری بیان کردند. همچنین سید حبیب راضی مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور نیز اعلام کرد که اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی نقدی در نظر گرفته شده برای نیروگاه زباله‌سوز ساری تا روز یکشنبه -۱۴ آذر- پرداخت می‌شود.

بازدید از پناهگاه حیات وحش سمسکنده

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پس از بازدید از نیروگاه زباله‌سوز ساری به عنوان آخرین برنامه سفرش به مازندران به پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری رفت و دیدار و گفت‌وگویی با کارکنان این مجموعه نیز داشت.

وعده معاون رئیس‌جمهوری برای گره‌گشایی اعتباری برای زباله‌سوز ساری

وی در این بازدید علاوه بر پیگیری درباره آخرین وضعیت پناهگاه، بر لزوم برنامه‌ریزی برای به کارگیری ظرفیت بخش خصوصی در مدیریت این مجموعه‌ها تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست با هدف استفاده از جاذبه‌های گردشگری حیات وحش و محیط زیست شد. در این دیدار کارکنان پناهگاه حیات وحش سمسکنده نیز دغدغه‌ها و راهکارهای خود برای بهتر شدن وضعیت مدیریت این عرصه‌ها را بیان کردند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.