کد خبر : 3132
تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶
208 views

شعبانی: نرخ تنظیم بازار مرکبات هنوز در مازندران تعیین نشد/صادرات مرکبات نیازمند حمایت دولت

شعبانی: نرخ تنظیم بازار مرکبات هنوز در مازندران تعیین نشد/صادرات مرکبات نیازمند حمایت دولت

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه هنوز نرخ تنظیم بازار مرکبات برای شب عید امسال تعیین و مصوب نشده است؛ گفت: در استان مازندران هنوز به یک روند مطلوب برای صادرات مرکبات نرسیدیم و لزوم حمایت و تقویت از صادرات مرکبات در سطح ملی کاملا امری ضروری است که باید مورد پیگیری قرار گیرد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه هنوز نرخ تنظیم بازار مرکبات برای شب عید امسال تعیین و مصوب نشده است؛ گفت: در استان مازندران هنوز به یک روند مطلوب برای صادرات مرکبات نرسیدیم و لزوم حمایت و تقویت از صادرات مرکبات در سطح ملی کاملا امری ضروری است که باید مورد پیگیری قرار گیرد.


به گزارش تیتر شمال؛ محمدرضا شعبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص اعلام نرخ تنظیم بازاری مرکبات طی سال جاری در برخی از رسانه‌ها، اظهار کرد: هنوز نرخ تنظیم بازار مرکبات برای شب عید امسال تعیین و مصوب نشده است.

وی افزود: در جلسه اخیر تنظیم بازار استان تنها نرخ پیشنهادی ما به این جلسه ارائه شد و می‌بایست این نرخ مورد کارشناسی و موافقت در پایتخت برسد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، خاطرنشان کرد: نکته حائز توجه دیگر در خصوص نرخگذاری مربوط به کیفیت و اندازه و سایز مرکبات است که باید دارای کیفیت و وزن استانداردی برای برخورداری از خرید با نرخ مصوب باشند.

شعبانی ادامه داد: آن چیزی که اکنون در رسانه‌ها منتشر شده است نرخ پیشنهادی است که اگر مورد موافقت وزراتخانه قرار گیرد آن‌گاه به اجرا در خواهد آمد.

وی بیان کرد: این قیمت پیشنهادی تنها به منظور تأمین اعتبار ارائه شده است و یک نرخ قطعی برای بازار شب عید نیست.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندارن، در خصوص نارضایتی باغداران از قیمت حال حاضر مرکبات، اعلام کرد: امسال به دلیل وضعیت تولید مرکبات و افزایش محسوس تولید نارنگی، تنها عرضه و تقاضا است که قیمت را  تعیین می‌کند.

شعبانی عنوان کرد: وقتی در بازار، عرضه به دلیل تولید بالای امسال زیاد باشد، طبیعتا قیمت نیز بنا بر یک قانون نوشته، کاهش پیدا خواهد کرد؛ ضمن اینکه اکنون زمان برداشت کل محصول در مازندران است و لذا حتما ما با کاهش قیمت مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: در کنار این موارد، برخی از میوه‌های نامرغوب ما نیز در این کاهش قیمت اثرگذار هستند؛ یعنی برخی میو‌های ما خیلی ریز یا خیلی درشت هستند و این امر بر روی قیمت تاثیر می‌گذارد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران ، گفت: اینگونه نیست که تنها دلالان مقصر این وضع نامطلوب قیمتی در بازار مرکبات هستند، این وضع در بازارهای خارجی نیز صدق می‌کند؛ البته باید بپذیریم که اگر همین دلالان نباشند بخش زیادی از مرکبات روی درختان می‌ماند و چیده نمی‌شود.

شعبانی یکی از راهکارهای اساسی برای بهبود قیمت مرکبات در فصل برداشت را تقویت و حمایت از صادرات مرکبات برشمرد و تصریح کرد: واقعیت این است که ما در استان مازندران هنوز به یک روند مطلوب برای صادرات مرکبات نرسیدیم و لزوم حمایت و تقویت از صادرات مرکبات در سطح ملی کاملا امری ضروری است که می‌بایست مورد پیگیری قرار گیرد.

وی مطرح کرد: باید ضمن ارائه تسهیلات حمایتی و رفع موانع برای صادرات مرکبات، برنامه‌ریزی‌ها و حمایت‌ها به گونه‌ای رقم خورد که با احتساب هزینه‌ها و کرایه حمل بار، توان رقابت با سایر کشورها در بازارهای جهانی را داشته باشیم.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران ، اذعان کرد: در حالی به بازار شب عید امسال نزدیک می‌شود و دولت در حال برنامه ریزی و مقدمات برای تنظیم بازار مرکبات شب عید امسال است که هنوز ما از سال گذشته طلبکار هستیم.

شعبانی متذکر شد: از نرخ تنظیم بازار سال گذشته، اتحادیه و باغداران از دولت طلبکارند و دولت هنوز این بدهکاری سال گذشته را تسویه نکرده است و اکنون بدنبال تنظیم بازار سال جدید است.

به گفته وی، مازندران با تولید حدود 3 میلیون تن محصول در بخش باغبانی رتبه جهانی و کشوری در این بخش دارد و 50 درصد نارنگی و پرتقال کشور را تأمین می‌کند.

گفتنی است بنا بر اظهارات شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار مازندران نرخ پیشنهادی مرکبات برای تنظیم بازار شب عید در روی درخت کیلویی 9 هزار تومان و میوه سورت و آماده تحویل 13 هزار و 500 تومان عنوان شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.