کد خبر : 3240
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
117 views

سایه کرونا بر ماهیت شیشه‌ای گردشگری مازندران/ رنگ رکود اقتصادی آبی می‌شود؟

سایه کرونا بر ماهیت شیشه‌ای گردشگری مازندران/ رنگ رکود اقتصادی آبی می‌شود؟

روزها از اعلام شیوع کرونا در ایران می‌گذرد؛ طی دو سال اخیر در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار آسیب‌های جدی به بدنه اقتصاد وارد شد و یکی از این بخش‌ها صنعت گردشگری محسوب می‌شود که رنگ و بوی توسعه در مازندران به خود گرفته بود. به گزارش تیتر شمال؛ صنعت گردشگری در زمان شیوع ویروس کووید 19

روزها از اعلام شیوع کرونا در ایران می‌گذرد؛ طی دو سال اخیر در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار آسیب‌های جدی به بدنه اقتصاد وارد شد و یکی از این بخش‌ها صنعت گردشگری محسوب می‌شود که رنگ و بوی توسعه در مازندران به خود گرفته بود.


به گزارش تیتر شمال؛ صنعت گردشگری در زمان شیوع ویروس کووید 19 تاثیراتی را تجربه کرد که هر کشوری در دنیا به یک میزان مقاومت‌هایی از خود نشان داد و درجه تاب‌آوری متفاوت بود؛ برخی کشورها در شوک اقتصادی ماندند و برخی دیگر درصدد راه‌حلی برای برون رفت از بحران که شاید تغییری در روند ایجاد شده حاصل شود.

تجربه طولانی 24 ماهه برای تعطیلی صنعت گردشگری در کشور و همچنین مازندران این حوزه را دچار بحران کرد اما با توجه به بهتر شدن وضعیت و قرار گرفتن این استان در شرایط آبی کرونایی و حجم وابستگی اقتصادی که مازندران به بخش گردشگری همراه با تقاضای بالای اجتماعی گردشگر دارد؛ باعث شد این روزها کم کم شاهد ورود فعالان گردشگری به این عرصه باشیم.

واکنش متفاوت گردشگری دنیا در مواجه با کرونا

مهدی رمضان‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در گفت‌وگو با بلاغ؛ در خصوص شیوع کرونا و تاثیر آن بر صنعت گردشگری در مازندران اظهار کرد: نمونه‌هایی مثل کرونا را در گذشته‌ها نیز داشتیم از جمله انواع مخاطرات مثل سیل، زلزله یا بحث بیماری‌ها از جمله آنفلوآنزا و بیماری‌هایی که در گوشه کنار جهان بوده است؛ هر چند در این گستره جغرافیایی نبوده که کل جهان را در بر بگیرد.

وی افزود: صنعت گردشگری شبه‌هایی در زمان شیوع ویروس کووید 19 تجربه کرد که هر کشوری در دنیا به یک میزان مقاومت‌هایی را نشان داد و درجه تاب‌آوری دوران قبل از کرونا با حالت نرمال متفاوت بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران تصریح کرد: واکنش‌های متفاوت عملکردی نیز از مولفه‌هایی مثل اقتصاد، وضعیت جی پی تی این کشورها در دنیا، چه جایگاهی از لحاظ اجتماعی اقتصادی دارند؛ نشان داده شد.

رمضان‌زاده ادامه داد: برخی کشورها در شوک‌های اقتصادی که دهه دو هزار در اروپا اتفاق افتاد مثل یونان، رومانی و بلغارستان آسیب خیلی زیادی دیدند و کشوری مثل آلمان زمان کمی گذشت تا به حالت نرمال در موقعیت‌های بحرانی برگردد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت در عرصه‌های مختلف در کشورهای متفاوت بعد از شیوع کرونا یک به یک بعد مدتی به روال عادی همراه با رعایت پروتکل بهداشتی در حوزه گردشگری برگشتند اما در کشور ما و استان مازندران زمانی‌که یک کسب و کاری در بخش‌های کو چک مقیاس و متوسط مقیاس اوج می‌گیرد به‌صورت خود جوش بوده و وابستگی آن‌ها هم به حضور گردشگر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران گفت: یک تجربه طولانی تقریبا 24 ماهه برای تعطیلی صنعت گردشگری در کشور شاهد بودیم که فشارهایی به بخش‌های دولتی نیز وارد کرد اما با توجه به حجم وابستگی اقتصادی که استان مازندران به بخش گردشگری همراه با تقاضای بالای اجتماعی گردشگر دارد به ناچار کم کم وارد عرصه شد.

رمضان‌زاده اظهار داشت: خوشبختانه بخش گردشگری مازندران در حال احیا است و امیدواریم کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند و هم گردشگران با رعایت شیوه‌نامه بهداشتی باعث تداوم این احیا باشند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تزریق 70 تا 80 درصدی واکسیناسیون در دنیا از شتاب شیوع کرونا کاسته شد و گردشگری رنگ تازه‌ای به خود گرفت که نیازمند رعایت اصول و شیوه نامه‌های بهداشتی خواهد بود.

بحران کرونا و رکود اقتصاد جهانی

محمود حسن‌زاده عضو هیئت علمی مدیریت گردشگری دانشگاه مازندران در گفت‌وگو با بلاغ؛ اظهار کرد: بحران شیوع ویروس کووید 19 در ماه‌های اخیر همه کشورها و همه صنایع را درگیر کرده است؛ با توجه به نامشخص بودن دوره پایان و ویژگی‌های متمایز این بحران از سایر بحران‌های تجربه شده و همچنین با توجه به رکود اقتصاد جهانی ناشی از این بحران همه دولت‌ها و فعالین اقتصادی به دنبال راهکارهایی برای مهار میزان خسارت‌ها و رکود اقتصادی ناشی از آن هستند.

وی افزود: بخش گردشگری نیز همچون سایر فعالیت‌های اقتصادی از این بحران در امان نبوده و حتی بیشتر از سایر فعالیت‌های اقتصادی خسارت‌های سنگینی را متحمل شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران تصریح کرد: بخش عرضه گردشگری کشور با چالش‌های اساسی چون از دست دادن درآمد و نقدینگی و نیروی انسانی آموزش دیده، افزایش بیکاری و غیره مواجه شد؛ به‌طوری‌که برخی فعالین حوزه گردشگری مجبور به توقف فعالیت خود شدند.

حسن‌زاده ادامه داد: شاه کلید مدیریت بحران کرونا در صنعت گردشگری با برنامه‌ریزی جهت آماده‌سازی کسب وکارهای گردشگری در مواجهه با بحران‌های احتمالی، ایجاد سیستم پویای پیش‌بینی رویدادها، ایجاد یکپارچگی و هماهنگی در میان عناصر داخلی و خارجی صنعت گردشگری، ایجاد نظام جامع مدیریت اطاعات در جهت پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و مدیریت اثرات گردشگری، آموزش نیروی انسانی، ظرفیت‌سازی در جهت توانمندسازی بازیگران صنعت گردشگری و کسب وکارهای مرتبط و تعریف سازوکارهای تامین منابع مالی در جهت توانمندسازی آن‌ها در مواجهه با بحران‌ها قابل جلوگیری است.

وی خاطرنشان کرد: تجربه‌های دهه‌های اخیر موید آن است که جهان در یک محیط پر از آشوب به سر می‌برد در چنین محیطی، بروز انواع تنش‌های اجتماعی، طبیعی، سیاسی و به‌عبارتی عدم قطعیت یک اصل است بنابراین مدیریت بحران نه یک انتخاب بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در پایان گفت: ماهیت شیشه‌ای و رقابتی صنعت گردشگری موجب شده است تا فعالیت‌های مربوط به این بخش در برابر تغییر و تحوات محیطی به‌شدت تحت تأثیر قرار گیرد؛ همه کشورها تلاش دارند تا اثرات منفی ناشی از بحران‌های مختلف را به حداقل رسانده و زمینه را برای بازیابی توان سیستم گردشگری مقصد و کسب و کارهای مرتبط با آن را پس از فروکش کردن بحران‌ها فراهم سازند.

به گزارش بلاغ؛ بحران ناشی از شیوع ویروس کووید 19 طی 2 سال اخیر در کل دنیا تاثیر قابل توجهی در توسعه اقتصادی داشت و برای مقابله با این بحران اعمال قرنطینه‌های بزرگ، محدودیت‌های سفر و فاصله‌گذاری اجتماعی افت شدیدی را در مصرف و هزینه‌های تجاری باعث شد و در نهایت این وضعیت رکود اقتصادی در سطح جهان را رقم زد.

مازندران نیز از این قائده مستثنی نبود و عرصه اقتصادی این استان از جمله گردشگری دچار بحران شد چراکه مازندران استانی گردشگرپذیر بوده و طی سال‌های اخیر درآمد پایدار خوبی را در حوزه گردشگری داشت و در حال حاضر با توجه به شرایط وضعیت رنگ کرونایی آبی در شهرستان‌ها این حوزه نیز دوباره احیا شده است.

گزارش: بهناز مقدس

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.