کد خبر : 3268
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶
107 views

قو کُشی در تالاب سرخ‌رود کذب محض است/ تلفات 170 کل‌ و بز وحشی بر اثر طاعون در مازندران

قو کُشی در تالاب سرخ‌رود کذب محض است/ تلفات 170 کل‌ و بز وحشی بر اثر طاعون در مازندران

به گزارش تیتر شمال؛ مجتبی قربانی- طی هفته اخیر ماجرای کشتار و سر بریدن 500 قطعه از قوهای مهاجر به مازندران و نیز تلفات دسته‌جمعی نزدیک به 40 کل و بز وحشی در ارتفاعات کلاردشت در فضای مجازی در حوزه محیط زیست، حواشی و بازخوردهای فراوانی را از سوی مردم و دوستداران محیط زیست در


به گزارش تیتر شمال؛ مجتبی قربانی- طی هفته اخیر ماجرای کشتار و سر بریدن 500 قطعه از قوهای مهاجر به مازندران و نیز تلفات دسته‌جمعی نزدیک به 40 کل و بز وحشی در ارتفاعات کلاردشت در فضای مجازی در حوزه محیط زیست، حواشی و بازخوردهای فراوانی را از سوی مردم و دوستداران محیط زیست در بر داشت.

اظهارات و اخباری با ادبیات تند که توپ کم‌کاری و بی‌توجهی را در زمین محیط زیست انداخت و این امر منجر به واکنش‌های متعدد مردمی در فضای مجازی بر علیه محیط زیست شد.

برای شفاف سازی ماجرا و نیز اطلاع از جزییات و صحت و سقم این اخبار بر آن شدیم تا گفت‌وگویی را با مدیرکل محیط زیست مازندران ترتیب دهیم تا شما مخاطبان گرامی را از چند و چون ماجرا مطلع کنیم.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی در پاسخ به قتل عام قوها در تالاب سرخرود اظهار کرد: ما در خصوص ماجرای سربریدن قوها، کاملا شفاف‌سازی انجام دادیم و رییس محیط زیست محمودآباد طی مصاحبه‌ای علنا و صریحا خبر کشتار قوها را در تالاب سرخ‌رود تکذیب کرد.

وی افزود: در همین راستا فیلمی هم از سوی محیط زیست از تالاب سرخ‌رود تهیه و منتشر شد و در آن آمده است که کشتار قوها کاملا کذب است.

دانلود فیلم

 

مدیرکل محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: محیط‌بانان محیط زیست به‌طور دائم و مداوم  در منطقه حضور دارد و در حال رصد مناطق، تالاب‌ها و زیستگاه‌های حیات وحش است و اتفاقا تاکنون، چند متخلف حرفه‌ای نیز در این حوزه دستگیر شده‌اند.ابراهیمی‌کارنامی تاکید کرد: به محض اینکه این چند متخلف حرفه‌ای دستگیر شدند، چنین اخباری در فضای مجازی بر علیه محیط زیست منتشر و دست به دست شد، دلیل این امر هم کاملا واضح است که این متخلفان می‌خواهند تلاش نیروهای محیط بان را تخطئه کنند.

وی تشریح کرد: سالانه به طور میانگین بین 500 تا 700 قوی مهاجر به تالاب سرخ‌رود می‌آمد که استثنائا در سال گذشته به دلیل سرمای بیش از حد سیبری، 4 هزار قو به این تالاب آمده بود که مجددا امسال نیز حدود 500 قو به این تالاب آمدند.

مدیرکل محیط‌زیست مازندران عنوان کرد: طی روز گذشته سرشماری قوها توسط همکاران محیط زیست انجام شد و تنها 550 قو در این پایش، سرشماری شد.

ابراهیمی‌کارنامی اعلام کرد: اخباری که با مضمون کشتار 500 قو در این تالاب منتشر شده کاملا کذب است اما این بدین معنا نیست که تخلفی هم صورت نمی‌گیرد؛ اینکه ما در سال جاری هم دستگیری و هم کشف داشتیم یعنی تخلف هم صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به برخی اظهارات در خصوص خالی بودن کانکس نگهبانی محیط زیست در این تالاب و عدم حضور محیط بانان گفت: اتفاقا طی سال جاری ما اقدامات حفاظتی را در این تالاب تشدید کردیم و این کانکس تنها برای استراحت و صرف غذا تعبیه شده است و بدان معنا نیست که باید الزاما در آن محیط‌بان حضور داشته باشد.

مدیرکل محیط زیست مازندران گفت: طی هفته‌های اخیر طی سه فقره کشف، 28 قو آزادسازی و نجات پیدا کردند؛ البته چند قطعه قو نیز به علت بیماری، تحت درمان هستند.

شیوع بیماری طاعون اطلاع‌رسانی شد

ابراهیمی‌کارنامی در پاسخ به اخبار منتشر شده در خصوص تلفات دسته‌جمعی کل و بزهای وحشی در کلاردشت بر اثر طاعون و متعاقبا عدم جمع آوری لاشه این حیوانات از سوی محیط زیست، خاطرنشان کرد: ما اتفاقا چندین مرتبه در خصوص شیوع بیماری طاعون در حیات وحش و تلفات کل و بزهای وحشی در کلاردشت اطلاع‌رسانی کردیم.

وی افزود: عمده این مناطق که محل زندگی کل و بزهای وحشی در محدوده کلاردشت بوده صعب‌العبور است و حضور محیط‌بانان در این مناطق در این فصل از سال که همراه با یخ‌زدگی و برف است، تقریبا ناممکن خواهد بود.

مدیرکل محیط زیست مازندران با اشاره به توصیه و هشدارهای دامپزشکی در این باره اظهار کرد: تردد در محدوده شیوع این بیماری باید بسیار کم باشد چرا که تردد موجب انتشار این ویروس در سایر مناطق و طبیعتا افزایش تلفات خواهد شد.

ابراهیمی‌کارنامی تصریح کرد: البته همکاران ما تا قبل از بارش برف در این مناطق حاضر می‌شدند و حتی‌الامکان لاشه‌های کل و بزهای تلف شده را دفن می‌کردند، اما پس از بارش برف، این کار بسیار سخت شده است و اکنون که به دلیل افزایش دما، برف‌ها آب شده است این لاشه‌ها که زیر برف مدفون شده بود، نمایان شده است.

وی بیان کرد: طی روزهای اخیر با هماهنگی با کوهنوردی، مقرر شد تا طی اعزام به این منطقه، این لاشه‌ها نیز جمع آوری و دفن شوند.

مدیرکل محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع این بیماری یعنی اوایل مهرماه تاکنون، تعداد تلفات این ویروس در مازندران به حدود 170 رأس کل و بز وحشی رسیده است و کماکان هم ادامه دارد.

ابراهیمی‌کارنامی با گلایه از برخی اظهارات غیرمنصفانه بر علیه محیط زیست، گفت: محیط بانان در حال تلاش و حضور مداوم هستند و مناطق کوهستانی شیوع این بیماری در کلاردشت، تماما سنگی و یخ زده است و امکان حضور محیط بان در این مناطق نیست.

وی متذکر شد: ظاهرا این خبر از سوی چند کوهنورد در فضای مجازی منتشر شده است و با هماهنگی انجام شده طی روزهای آینده با اعزام یک تیم کوهنوری به همراه محیط بانان، این لاشه‌ها جمع آوری خواهد شد.

استان مازندران زیستگاه گونه‌های بسیار نادر و ارزشمندی از حیات وحش است که متاسفانه طی سالیان اخیر محل تعرض سودجویان قرار گرفته است؛ هر چند در ماجرای اخیر، سریعا اخبار منتشره از سوی دستگاه متبوع تکذیب یا پیگیری شد اما انتشار چنین اخباری در فضای مجازی موجب جریحه‌دار شدن افکار عمومی و نیز زیر سوال بردن تلاش‌های محیط‌بانان این مرز و بوم است که می‌طلبد ضمن پیگیری دستگاه قضا، مخاطبان فضای مجازی نیز قبل از هر اظهار نظر و انتشار چنین اخباری، نسبت به صحت و سقم آن اطمینان حاصل کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.