کد خبر : 3293
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ - ۸:۵۴
154 views

به‌داد میانکاله برسید فردا دیر است/ مهار آتش با دستان خالی!

به‌داد میانکاله برسید فردا دیر است/ مهار آتش با دستان خالی!

بهشت پنهان پرندگان بار دیگر در جهنم آتش سوخت و بار دیگر توطئه عوامل انسانی برای به ظاهر تسویه‌حساب‌های ناتمام، دیواری کوتاه‌تر از میانکاله، پیدا نکرده‌ است؛ میانکاله هر ساله قربانی تکراری جهالت عوامل انسانی، تسویه حساب‌های شخصی و فقدان امکانات می‌شود و این پرونده همچنان باز است! به گزارش تیتر شمال؛ شبه جزیره میانکاله

بهشت پنهان پرندگان بار دیگر در جهنم آتش سوخت و بار دیگر توطئه عوامل انسانی برای به ظاهر تسویه‌حساب‌های ناتمام، دیواری کوتاه‌تر از میانکاله، پیدا نکرده‌ است؛ میانکاله هر ساله قربانی تکراری جهالت عوامل انسانی، تسویه حساب‌های شخصی و فقدان امکانات می‌شود و این پرونده همچنان باز است!


به گزارش تیتر شمال؛ شبه جزیره میانکاله در شهرستان بهشهر طی سال‌جاری برای چهلمین بار در عرض گذشت کمتر از 10 ماه از سال، توسط عوامل انسانی طعمه حریق شده است و تاکنون علیرغم اذعان مسئولان بر عمدی بودن این آتش‌سوزی‌ها توسط عوامل انسانی، متاسفانه گزارشی از شناسایی و مجازات عاملین این حوادث تلخناک ارائه نشده است.

از سویی دیگر، فقدان امکانات و تجهیزات اطفای حریق و همچنین نبود ماشین‌آلاتی نظیر لودر، موجب شد تا آتش، ساعت‌ها بدون هیچ مقاومتی در دل میانکاله یکه‌تازی کند و وسعت اراضی در طعمه حریق همواره محل مشکلات فراوانی برای اطفای حریق توسط محیط بانان شده است.

میانکاله سال‌ها است که قربانی مناقشات محلی، فقدان امکانات و پاس‌کاری پذیرفتن مسئولیت مابین مدیران دستگاه‌ها و مدیران استانی می‌شود و با وجود قرار گرفتن در لیست پناهگاه‌های بین‌المللی و خسارت‌های مادی و معنوی بی‌شمار، همچنان مظلومانه، مورد بی‌مهری و بی توجهی‌ها هم در سطح استانی و هم در سطح ملی می‌شود تا همواره و پیاپی مورد آماج زخم‌های کاری از آتش‌سوزی‌هیا بزرگ و کوچک تا بوتولیسم و تعرض بومی‌ها به این وسعت پهناور بی نظیر قرار گیرد.

آتش سوزی شبانه میانکاله توسط عوامل انسانی در چهلمین حریق

علی کلانه رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله در خصوص تشریح جزییات آتش‌سوزی اخیر در شبه جزیره به خبرنگار ما می‌گوید: این آتش‌سوزی در ساعت یک بامداد توسط عوامل انسانی ناشناس رخ داد و از آغاز حریق تا اطفای کامل که حدود 5 صبح به پایان رسید، نزدیک به 4 ساعت طول کشید.

وی افزود: این حریق در نوار ساحلی بخش شمالی جزیره رخ داد و خوشبختانه با توجه به پوشش گیاهی کم منظقه، ورود سریع نیروها و شرایط آب‌وهوایی در فصل زمستان، خسارات گسترده‌ای را بدنبال نداشت.

300 هکتار از میانکاله طی سال جاری طعمه حریق شد

رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله، خاطرنشان کرد: این آتش‌سوزی شمار دفعات حریق در میانکاله طی سال جاری را به عدد 40 رساند که وسعتی نزدیک به یک‌هزار و 500 متر مربع را شامل می‌شد.

کلانه ادامه داد: متاسفانه در آتش‌سوزی اخیر این ذخیره‌گاه ارزشمند، به پوشش سازیل و تمشک  نوار شمالی میانکاله خسارت وارد شد.

وی بیان کرد: طی سال‌جاری مجموعا طی 40 فقره آتش‌سوزی نزدیک به 300 هکتار از میانکاله عمدتا توسط عوامل انسانی طعمه حریق شده است.

رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله، عنوان کرد: در میان این آتش‌سوزی‌های سریالی، بزرگ‌ترین حریق مربوط به آتش سوزی 40 هکتاری طی سال جاری بوده است.

کلانه افزود: خوشبختانه طی سال‌جاری علیرغم تعدد آتش‌سوزی‌ها اما میزان وسعت بخش‌های خسارت دیده به نسبت سال‌های اخیر، میزان کمتری را شاهد بودیم.

وی اعلام کرد: امسال یک طیف وسیعی از محیط‌بانان را جهت اطفای حریق در میانکاله بسیج کرده‌ایم تا خسارت‌های اتش‌سوزی را به حداقل ممکن برسانیم.

پایش تصویری و اطفای هوایی دو ضرورت مهم در میانکاله

رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله، در پاسخ به این سوال که آیا پایش تصویری محیط زیست مازندران که اخیرا در سفر سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست کشور به مازندران افتتاح شد، این شبه جزیره را هم در بر می‌گیرد یا خیر، گفت: نه متاسفانه این اقدام ضروی هنوز در میانکاله مستقر نشده است و قطعا وجود چنین امکانی برای صیانت و حفاظت از میانکاله، اقدامی مفید و بسیار ضروری است که امیدواریم بزودی مقدمات آن جهت استقرار امکانات پایش تصویری در میانکاله فراهم شود.

کلانه با بیان اینکه نیاز به پایش هوایی میانکاله یک ضرورت است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در میانکاله، امکانات پایش زمینی هم حداقلی است و ما خودروی مناسبی هم برای پایش زمینی نداریم و استفاده از موتور سیکلت نیز در روزهای زمستانی عملا ممکن نیست، پایش هوایی بسیار گره گشا و مفید خواهد بود.

اطفای حریق با امکانات ابتدایی

وی اضافه کرد: پایش زمینی میانکاله با امکانات محدود و فرسوده موجود به‌ویژه در فصل زمستان بسیار سخت است و کار را برای محیط‌بانان بسیار سخت خواهد کرد.

رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله، مطرح کرد: قطعا پایش تصویری هوایی نظیر هلی‌کوپتر یا پهباد به ما خیلی کمک خواهد کرد و ما درخواست این امکانات را به مراجع مختلف ارائه کردیم، اما تاکنون پاسخ مثبتی دریافت نکردیم.

کلانه تاکید کرد: در خصوص تجهیز میانکاله به امکانات اطفای حریق، هنوز اتفاق لازم صورت نگرفته است و کماکان با همان امکانات حداقلی که در واقع خودمان، سرهم‌بندی کرده‌ایم در حال انجام ماموریت‌ها هستیم.

وی افزود: متاسفانه تجهیزات تخصصی برای اطفای حریق میانکاله نداریم و مقداری هم که داریم عمدتا فرسوده است، تراکتوری که در حال استفاده از آن هستیم سال‌ها است که از آن بکارگیری می‌شود و همین امسال این تراکتور در 40 حادثه اطفای حریق در مناطق گوناگون میانکاله برای مهار حریق در دل آتش از آن استفاده شده است.

ورود جدی دستگاه امنیتی برای شناسایی عاملان آتش‌سوزی‌ها/ محیط‌بانان آتش‌تشان را دریابید!

رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله، با اشاره به نقش آشکار عوامل انسانی در آتش‌سوزی‌های سریالی میانکاله، تصریح کرد: از نیروهای امنیتی و قضایی انتظار داریم که به‌طور جدی‌تری به این موضوع، ورود پیدا کنند و زودتر این عوامل را شناسایی کنند.

کلانه تشریح کرد: از یک طرف، تعداد بالای آتش‌سوزی‌ها و از سویی دیگر نبود امکانات و تجهیزات لازم و مکفی، با توجه به اینکه نیروهای ما به طور تخصصی برای این کار آموزش ندیده‌اند، موجب شده است تا نیروهای محیط‌بان مستقر در میانکاله نیز دچار خستگی مضاعف و فرسودگی شوند.

وی افزود: نیروهای ما محیط‌بانان هستند و اکنون مثل یک آتش‌نشان تنها طی 9 ماهه امسال نزدیک به 40 بار به دل آتش زده‌اند تا حریق را مهار کنند و این شرایط کار را برای نیروها بسیار سخت کرده است که باید برای همه این موضوعات یک تدبیر و راهکار مطلوب اندیشیده شود.

رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله، متذکر شد: تجهیز امکانات اطفای حریق، چابک‌سازی نیروها، پایش تصویری، پیشگیری و شناسایی عوامل انسانی دخیل در آتش‌سوزی‌ها هر یک موضوعی است که باید برای حل آن، خیلی از دستگاه‌ها پای کار بیایند و تنها کار محیط زیست نیست.

مهار آتش با دستانی خالی/ میانکاله همچنان می‌سوزد

مهار آتش با دستان خالی و امکانات محلی حکایت سال‌های متمادی در میانکاله است که گویی صدای رسانه‌ها و فعالان و دوستداران محیط زیست به گوش بالادستی‌ها نمی‌رسد؛ وعده تجهیز استان‌‍‌های شمالی برای اطفای هوایی حریق هم همچنان تنها شعارش شنیده شده است و در عمل اتفاقی را شاهد نبودیم.

آتش‌سوزی‌های سریالی حال سهمی یا عمدی در میانکاله که به بهانه‌های گوناگون از ادعای تملک اراضی، کشت، اختلافات بومیان با محیط زیست، عقده‌گشایی شکارچیان و صیادان و ده‌ها بهانه دیگر، دیگر جان میانکاله را به لبش رسانده است!

در سال‌های اخیر بروز آتش‌سوزی‌های مختلف در شبه جزیره میانکاله به عنوان زیستگاه مهم گیاهی و جانوری، حیات در این زیست کره را به مرز بحران رسانده است و همه این عوامل موجب شده است که سالانه ده‌ها هکتار از اراضی بکر میانکاله در آتش بی‌تدبیری‌ها، بی‌توجهی‌ها و اختلافات و ندانم کاری‌ها، خاکستر شود.

به داد میانکاله برسید، فردا دیر است

مع‌الوصف، متاسفانه در حالی که طی سالیان اخیر موارد آتش سوزی در میانکاله چه به لحاظ تعداد و چه به لحاظ وسعت، نگران کننده است، اما تاکنون فرد یا افرادی در این باره دستگیر و شناسایی نشده‌اند.

با وجود اینکه تنها طی سال جاری در نزدیک به 40 فقره، حدود 300 هکتار از این جزیره و منطقه حفاظت شده طعمه حریق شده است و مسئولان امر عاملین اصلی این آتش سوزی‌ها را عوامل انسانی ناشناس همچون ادوار گذشته اعلام کرده‌اند اما همچنان پرونده آتش سوزی‌های مرموز سریالی شبه جزیره، روی میز دستگاه‌های نظارتی و قضایی باز است!

یادمان نرود که محیط زیست با شعار، از آسیب‌ها مصون نمی‌ماند و اگر همین روند مخرب کمبود امکانات و سهل‌انگاری‌ها از سوی مسئولان و مردم ادامه داشته باشد، طبیعت این روزهای میانکاله رنجور و کم جان، روز به روز نحیف‌تر و شکننده‌تر خواهد شد.

گزارش: مجتبی قربانی

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.