کد خبر : 3352
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
111 views

تشکیل سازمان پسماند مازندران شاید وقتی دیگر/ زباله‌سوز ساری نیروی کاربلد ندارد

تشکیل سازمان پسماند مازندران شاید وقتی دیگر/ زباله‌سوز ساری نیروی کاربلد ندارد

با وجود اعلام خبر تشکیل سازمان پسماند مازندران از سال 98 تاکنون این مجموعه هنوز در استان مازندران به صورت قانونی شکل نگرفته و مجموعه مدیریتی پسماند عملا هیچگونه اختیاری در ساماندهی پسماند ندارد. به گزارش تیتر شمال؛ جاوید عباسی|با وجود گذشت دو سال از دریافت فعالیت برای سازمان پسماند این مجموعه هنوز در استان

با وجود اعلام خبر تشکیل سازمان پسماند مازندران از سال 98 تاکنون این مجموعه هنوز در استان مازندران به صورت قانونی شکل نگرفته و مجموعه مدیریتی پسماند عملا هیچگونه اختیاری در ساماندهی پسماند ندارد.


به گزارش تیتر شمال؛ جاوید عباسی|با وجود گذشت دو سال از دریافت فعالیت برای سازمان پسماند این مجموعه هنوز در استان شکل نگرفته است.

۲۳ آذرماه سال ۹۸ حسین‌زادگان استاندار وقت مازندران خبر تشکیل سازمان پسماند استان را رسانه‌ای کرد و حتی در آن مقطع اعلام کرده بود که رئیس این مجموعه به‌زودی معرفی می‌شود.

بماند که حسین‌زادگان در معرفی مسؤول سازمان پسماند استان تعلل حدود هفت ماهه داشته و در تاریخ ۲۹ مردادماه نخستین رئیس سازمان پسماند استان را معرفی کرده است.

محمد زرودی بنا به دلایلی که در گفت‌وگوی تفضیلی با خبرنگار فارس داشت از مسؤولیت خویش کنارگیری کرد و امانی شهردار سابق نوشهر به عنوان مسؤول سازمان پسماند مازندران معرفی شد.

این جابه‌جایی به صورت چراغ خاموش انجام شده و با وجود گذشت چندین ماه از فعالیت علی امانی در سازمان پسماند استان، حتی در فضای مجازی نمی‌توان ردی از حضور این مدیر در سازمان پسماند استان مازندران پیدا کرد.

 با شکل‌گیری سازمان پسماند گامی مناسب برای ساماندهی پسماند در استان برداشته می‌شود که در این مصاحبه با علی امانی درباره دلیل تاخیر در تشکیل این سازمان صحبت کرده  و همچنین سؤوالاتی را درباره طولانی شدن پروسه زباله سوز ساری مطرح کردیم.

*سازمان نیازمند اساسنامه است

فارس: آیا سازمان پسماند در مازندران به شکل واقعی شکل گرفته است؟

امانی: هنوز اساسنامه این سازمان به این دلیل که براساس قانون همه شهرداری‌ها باید عضو سازمان شوند، تشکیل نشده است.

از ۶۲ شهر استان ۳۰ شهر به عضویت سازمان درآمده و روند جذب مابقی شهرها در دست اقدام است؛ با توجه به تغییرات اعضای شورا و شهرداران تا حدودی این وقفه طبیعی است، پس از عضویت همه شهرداری‌ها و ارسال صورتجلسه به سازمان شهرداری‌ها باید منتظر دریافت ابلاغیه وزارت کشور باشیم.

فارس: این پروسه فکر می‌کنید، چه مقدار زمان ببرد؟

امانی: کاهش این پروسه بستگی به همکاری شهرداری‌ها و اعضای شورا دارد، در یکی و دو ماهه همکاری مناسبی به وجود آمده است.

فارس: آیا با شهرداری‌های بزرگ در این ارتباط رایزنی انجام شده است؟

امانی: بله، حتی خودم در شهرداری‌‌های بزرگ حضور پیدا کردم مشکل خاصی ندارند، باید به مدیران شهری زمان داده شود که روال را بررسی کنند،  اشکالی که در گذشته وجود داشت اصرار به تعیین حق‌السهم برای دریافت موافقت شهرداری‌ها بود.

عضویت شهرداری‌ها در سازمان پسماند نیاز  به خرید سهم دارد

فارس:  چه اشکالاتی در ارتباط با تعیین حق‌السهم برای این موضوع وجود دارد، موارد را توضیح می‌دهید؟

امانی: شهرداری‌ها مثل سازمان همیاری‌ها و شهرداری‌ها سهام‌داران این سازمان هستند، وقتی که شهرداری موافقت می‌کند که عضو سازمان باشد، برای عضویت در سازمان نیاز  به خرید سهم دارد.

 برای تعیین قدرالسهم باید عضویت شهرداری‌ها در سازمان مسجل شده و پس از برگزاری مجمع مقدار سهم شهرداری‌ها مشخص می‌شود.

 به نظر می‌رسد در گذشته برای  تعیین قدرالسهم  شهرداری‌ها تا حدودی تعجیل شده و طرح این موضوع برای شهرداران شبهه ایجاد کرد و بحث عضویت شهرداری‌ها در سازمان به خاطر تعیین قدرالسهم تا حدودی به حاشیه رفت.

در حال حاضر این شبهه رفع شده و انتظاری از شهرداری‌ها نداریم و تنها عضویت در سازمان برای ما دارای اولویت است.

فارس: فکر می‌کنید تا چه زمانی این پروسه به اتمام برسد؟

امانی: اگر اعضای شورا لایحه شهرداری‌ها در ارتباط با عضویت در سازمان پسماند را مصوب کنند فکر می‌کنم، کمتر از دو ماه در وزارت کشور برای این موضوع وقت صرف شود.

استان گلستان و گیلان هم مشمول این فرایند است و اساسنامه این سه استان باید با همدیگر ابلاغ شود.

*گیلان و گلستان پیشرو  در سازمان پسماند

فارس: اگر مراحل اداری در استان مازندران طی شود باید منتظر این دو استان بمانیم؟

دو استان گیلان  و گلستان در بخش پسماند از مازندان جلوتر هستند و اساسنامه قبلی و قدیمی برای آنها وجود دارد که در حال حاضر برنامه‌های خودشان را پیش می‌برند، وزارت کشور اعلام کرده که اساسنامه‌ها باید یک شکل و یک رویه باشد و این استان‌ها چندان مشکل خاصی ندارند.

امانی: این دو استان از مازندران جلوتر هستند، در گیلان  و گلستان اساسنامه قبلی و قدیمی وجود دارد که در حال حاضر برنامه‌های خودشان را پیش می‌برند، وزارت کشور اعلام کرده که اساسنامه‌ها باید یک شکل و یک رویه باشد و این استان‌ها چندان مشکل خاصی ندارند.

تولید برق نیروگاه زباله‌سوز نوشهر به‌زودی

فارس: با توجه به اینکه از نزدیک در جریان فعالیت زباله‌سوز نوشهر بودید و در حال حاضر هم مسؤولیت سازمان پسماند استان را در اختیار دارید، آیا در جریان آخرین وضعیت کارخانه زباله‌سوز نوشهر هستید؟

امانی: بنده به عنوان نخستین بنیانگذار کارخانه زباله‌سوز در کشور هستم و اولین فردی هستم که زباله‌سوز را در نوشهر در سال ۹۱ کلنگ‌زنی کرده و در سال ۹۹ به بهره‌برداری رساندیم، از روزی که نیروگاه به بهره‌برداری رسیده، تخریب‌های جدی در برخی از رسانه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

در دولت قبل قرار بود این نیروگاه را یک‍‌سال زودتر به‌ بهره‌برداری برساند اما بنده اصرار کردم که روزی این نیروگاه به بهره‌برداری برسد که یک گرم زباله در طبیعت دفن نشود، مقاومت بنده در جلوگیری از افتتاح زودهنگام نیروگاه پاسخ داد و پس از بهره‌برداری این یک‌گرم زباله در طبیعت منطقه دفن نشده است.

فرایند تولید برق نیروگاه زباله‌سوز بحث درآمدی بوده و اصلا بحث زیست محیطی در این زمینه مطرح نیست، مقرر شده بود که نیروگاه زباله‌سوز ۶ ماه بعد به بهره‌برداری برسد که ساز و کار آن با برق منطقه‌ای به اتمام رسیده و در روزهای آینده برق به شبکه تزریق می‌شود.

فرایند تولید برق نیروگاه زباله‌سوز بحث درآمدی بوده و اصلا بحث زیست محیطی در این زمینه مطرح نیست، مقرر شده بود که نیروگاه زباله‌سوز ۶ ماه بعد به بهره‌برداری برسد که ساز و کار آن با برق منطقه‌ای به اتمام رسیده و در روزهای آینده برق به شبکه تزریق می‌شود.

توصیه به شهرداری‌ ساری در بخش کارخانه زباله‌سوز

فارس: آیا می‌توانیم امیدوار باشیم که با این روند زباله‌سوز ساری هم به نتیجه برسد؟

امانی: یکی از بزرگترین اشکلات ما در فرایند تاسیس نیروگاه زباله‌سوز عدم اطلاع درست کارفرما از کارکرد صنعتی این مجموعه است، وقتی کار  به مرحله اجرایی رسیده شهرداری باید دانش فنی مناسب نسبت به احداث کارخانه زباله‌سوز داشته باشد، در نوشهر هم تا حدودی مشکلات وجود داشت، نداشتن دانش فنی مناسب در ساری هم وجود دارد.

اگر شبهات و ضعف‌های قراردادی در کارخانه زباله‌سوز ساری گرفته شود و به  ماهیت کار توجه شود بهترین فرایند ساماندهی زباله در کشور را در اختیار داریم.

اگر شبهات و ضعف‌های قراردادی در کارخانه زباله‌سوز ساری گرفته شود و به  ماهیت کار توجه شود بهترین فرایند ساماندهی زباله در کشور را در اختیار داریم.

پروژه زباله‌سوز قابل دفاع است؛ توصیه بنده این است شهرداری‌ ساری به مسائل حقوقی و فنی احداث کارخانه زباله‌سوز دقت بیشتری داشته باشد.

تفاسیر دوگانه‌ از بندهای قرارداد کارخانه زباله‌سوز ساری

فارس: چه شبهات در قراردادی کارخانه زباله‌سوز ساری وجود دارد بیشتر توضیح می‌دهید؟

امانی: در زمان تنظیم قرارداد، تفاسیر دوگانه‌ای از بندهای قرارداد به وجود آمده است، قراردادی که بنده برای نیروگاه زباله‌سوز نوشهر نوشتم، چند وقتی دچار تغییرات شده بود که با برگشت به کار در شهرداری موضوع را مدیریت کردم، با توجه به اطلاعات فنی که داشتم بهتر توانستم زبان مشترک بین شهرداری با سرمایه‌گذار ایجاد کنم.

تخصصی برای راه‌اندازی کارخانه زباله‌سوز در شهرداری ساری وجود ندارد

فارس: منظورتان این است که کارشناسان شهرداری ساری دانش فنی ندارند؟

برای راه‌اندازی کارخانه زباله‌سوز تخصصی در شهرداری ساری وجود ندارد، بعضا از ظرفیت مشاوران هم به درستی استفاده نمی‌شود.

امانی: بله ـ دقیقا. البته نباید به شهرداری در این ارتباط خرده گرفت، این سازمان تخصص فنی لازم برای انعقاد قرارداد پل، جاده و آسفالت را دارد اما برای راه‌اندازی کارخانه زباله‌سوز تخصصی در شهرداری ساری وجود ندارد، بعضا از ظرفیت مشاوران هم به درستی استفاده نمی‌شود.

فارس: با توجه به اینکه شما در حوزه پسماند مسؤولیت دارید چرا تجربیات خودتان را در اختیار مجموعه شهرداری قرار نمی‌دهید؟

امانی: مسؤولیت باید پشتوانه حقوقی هم داشته باشد، اساسنامه سازمان اختیارات زیادی در اختیار مسؤول سازمان قرار می‌دهد اما تا زمانی که به بنده ابلاغ نشود  ورود بنده رفتار شخصی تلقی می‌شود، اتفاقی که در مدیریت قبلی سازمان پسماند رقم خورده بود.

زمانی می‌توانم در روند تکمیل کارخانه زباله‌سوز ساری به لحاظ قانونی ورود پیدا کنم که ارکان سازمان را به صورت درست و قانونی شکل دهم، در حال حاضر به دلیل عدم ابلاغ اساسنامه نمی‌توانم دخالتی داشته باشم.

فارس: مباحثی در ارتباط با ریجکت‌سوز بودن کارخانه زباله‌سوز نوشهر و ساری مطرح است، نظرتان را بفرمائید.

امانی: یک مقداری در این ارتباط شبهه وجود دارد، مدیران شرکت تی‌تی‌اس مکلف هستند که این شبهات را برطرف کنند، البته این ایرادات وارد است ولی لاینحل نیست.

فارس: یعنی اینکه زباله را  باید طی فرآیندی خشک کرده و پس از آن بسوزانند؟

امانی: یا خشک کنند یا تغییراتی در فرایند تولید ایجاد کنند، این موضوع قابل حل است، رطوبت زباله‌های استان بی‌نهایت بالا است و نیاز به ایجاد تغییرات دارد.

به گزارش فارس، در ارتباط با ریجکت‌سوز بودن کارخانه زباله‌سوزها در مازندران، محمد زرودی مدیرعامل سابق پسماند مازندران، اظهار کرده بود: یکی از اشکلاتی که در حال حاضر در کارخانه زباله‌سوز نوشهر وجود دارد در ورودی خط پردازش، خشک‌کن قرار دادند به این دلیل که بتوانند ۶۰ درصد زباله‌های تَری را که وارد چرخه سوخت شود را خشک کنند تا بتوانند ارزش حرارتی این زباله‌ها را افزایش داده و پس از آن فرایند تولید برق را عملیاتی کنند، اینها همه موضوعاتی فنی است که ساعت‌ها زمان برای بحث کارشناسی نیاز دارد، بنده اساسا اعتقاد دارم که پروژه‌های که مجری کارخانه زباله‌سوز در کشور شروع کرده  هیچ وقت به بهره‌برداری کامل نمی‌رسد و این زمینه هدر رفت سرمایه ملی در کشور را فراهم می‌کند. این موضوع را بارها در جلسات تهران به صراحت اعلام کردم در روند فعالیت کارخانه زباله‌سوز اشتباه صورت گرفته و یک انسان شجاع باید مسؤولیت این اشتباه را قبول کند که کشور بیش از این دچار مشکل نشود.

پروژه زباله‌سوز نوشهر عملا به اتمام رسیده و اینکه چرا به بهره‌برداری نمی‌رسد بحث فنی است، برای زباله‌سوز یکی از فرایندها تامین آب است، عملا اگر نتوانیم برای پروژه زباله ۲۰۰ تنی نوشهر ۱۰ لیتر بر ثانیه آب تامین کنیم این پروژه فاقد کاربری فنی است ما در منطقه نوشهر چه ظرفیتی آبی داریم که بتوانیم نیازمندی‌های آبی این مجموعه را تامین کنیم.

موضوع بعدی اینکه اگر این گرمایی که تولید می‌شود و در چرخه توربین‌ها قرار می‌گیرد وصل به پست پاساژ نباشد و تبدیل به برق نشود عملا این آبی که در چرخه قرار می‌گیرد، مصرف آب ما را افزایش می‌دهد.

پست پاساژ نوشهر چند ماهی که وصل شده اما  نمی‌تواند در مدار قرار بگیرد به این دلیل که مجری طرح دانش فنی لازم را  در اختیار ندارد.

این موضوعات چالش‌های فنی پروژه است و به همین دلیل زباله‌سوز نوشهر با ۶۰ تا ۷۰ تن ظرفیت در حال زباله‌سوزی است.

پروژه زباله‌سوز نوشهر به اتمام رسیده اما به بهره‌برداری کامل نرسیده چون مسؤولان این مجموعه نتوانستند بخش‌های فنی این پروژه را با همدیگر ارتباط دهند.( اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.