کد خبر : 3345
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
117 views

چرخه معیوب قیمت گذاری کالاها؛ به نام تولید، به کام دلال

چرخه معیوب قیمت گذاری کالاها؛ به نام تولید، به کام دلال

حذف حلقه های درهم تنیده واسطه ها با درج هزینه تولید روی ۱۴ قلم کالا وارد فاز اجرایی و عملیاتی شد اما هنوز کالاها با قیمت تمام شده به دست مصرف کننده در مازندران می رسد. به گزارش تیتر شمال؛ طبق مصوبه و دستورالعمل سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، درج هزینه تولید

حذف حلقه های درهم تنیده واسطه ها با درج هزینه تولید روی ۱۴ قلم کالا وارد فاز اجرایی و عملیاتی شد اما هنوز کالاها با قیمت تمام شده به دست مصرف کننده در مازندران می رسد.


به گزارش تیتر شمال؛ طبق مصوبه و دستورالعمل سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، درج هزینه تولید روی ۱۴ قلم کالا در کشور به اصناف و تولیدکنندگان ابلاغ شده است. مرحله اول اجرای این طرح از چندی قبل آغاز شد و مرحله دوم آن از چهارم دی ماه کلید خورده است.

پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از جمله اقلامی است که مشمول طرح درج قیمت تولید روی کالا هستند و برای کالاهای اعلام شده سود پخش سراسری ۱۰ درصد و سود خرده فروشی ۷ الی ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است.

همچنین به منظور جلوگیری از اخذ مضاعف مالیات، قیمت‌ها باید به احتساب مالیات بر ارزش افزوده یا معاف از مالیات بر ارزش افزوده درج شود. پیش از این از ۲۷ آذر درج قیمت تولید یا واردات روی آب معدنی، آب میوه، ماءالشعیر، نوشابه‌های گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو الزامی شده بود.

با گذشت آن که چند روزی از طرح الزامی درج قیمت تولید روی کالاهای مشمول می‌گذرد اما همچنان روی تولیدات اثری از نرخ‌های هزینه تولید نیست و همانند روال گذشته قیمت تمام شده برای مصرف کننده ملاک قرار می‌گیرد.

عرضه کالاها با قیمت تمام شده در مازندران
یک شهروند مازندرانی با اظهار اینکه دستمال کاغذی از جمله کالاهای مشمول طرح درج قیمت تولید است، افزود: روی بسته‌ای که خریداری کردم تاریخ تولید و هزینه تولید درج نشده و همانند قبل قیمت برای مصرف کننده لحاظ می‌شود.

چرخه معیوب قیمت گذاری کالاها | به نام تولید، به کام دلال

محسنی با اظهار اینکه کالاهای لوازم خانگی و سایر اجناس همچنان براساس قیمت تمام شده عرضه می‌شود و مصرف کننده مجبور به پرداخت هزینه تمام شده و مالیات بر ارزش افزوده است، گفت: هنوز فروشندگان خود را ملزم به پاسخگویی به مشتریان نمی‌دانند.

سید مسیب موسوی معاون نظارت سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: برای شفاف سازی قیمت تولیدکننده و رعایت حقوق مصرف کنندگان و جلوگیری از سو استفاده احتمالی طرح درج هزینه تولید روی ۱۴ کالا الزامی شده است.

وی با بیان اینکه هدف دولت حمایت از مصرف کننده است، درج هزینه تولید روی کالاها الزامی است، گفت: در گذشته کالاها طبق قیمت تمام شده برای مصرف کننده عرضه می‌شد و برای شفاف سازی در نظام توزیع و ایجاد رقابت در بازار مصرف و تولید و واقعی کردن قیمت‌ها، نسبت به درج قیمت تولید اقدام شده است.

در گذشته کالاها طبق قیمت تمام شده برای مصرف کننده عرضه می‌شد و برای شفاف سازی در نظام توزیع و ایجاد رقابت در بازار مصرف و تولید و واقعی کردن قیمت‌ها، نسبت به درج قیمت تولید اقدام شده است

وی واقعی کردن قیمت‌ها و رصد هزینه تمام شده را از جمله اهداف بیان کرد و گفت: طبق این دستورالعمل، ضریب سود درنظر گرفته شده باید لحاظ شود.

معاون صمت مازندران در پاسخ به اینک چه الزامی وجود دارد که تولیدکنندگان نرخ‌های واقعی را درج کنند، گفت: در حال حاضر با رصد صورت گرفته، تلاش می‌شود تا قیمت تمام شده درج شد و آنالیز نهایی نرخ گذاری کالا به واحدهای تولیدی اعلام می‌شود.

وی یادآور شد: در گذشته قیمت‌های مصرف کننده شامل انبارداری، حمل و نقل، سود عمده خرده فروشی و خرده فروشی بوده است و اکنون با روشن شدن قیمت تمام شده تولید، ضریب سود و قیمت برای مصرف کننده روشن می‌شود.

چرخه معیوب قیمت گذاری کالاها | به نام تولید، به کام دلال

همچنین حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران نیز با اشاره به اینکه متغیرهایی روی هزینه تولید تأثیرگذار است، گفت: کالاهایی که مشمول قیمت گذاری تولید شدند جنبه مصرفی دارند و سعی می‌کنیم با اجرای این طرح از مصرف کننده حمایت شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار شفاف سازی را نیاز جامعه کنونی یاد کرد و گفت: مردم دوست دارند هزینه تولید کالا و سود دریافتی را بدانند و اجرای درج قیمت تولید روی کالا در راستای نظارت و ساماندهی قیمت‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: تمام تلاش براین است که آرامش را در جامعه ایجاد کنیم و کنترل و تنظیم بازار در برنامه‌های این سازمان قرار دارد و در صورت بروز تخلف، پرونده سازی و متخلفان به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.

وی گفت: امیدواریم با اجرای مطلوب درج قیمت تولید روی کالا شاهد ثبات قیمت‌ها باشیم.

به گزارش بازار، حذف واسطه‌های غیرضرور و کاهش قیمت تمام شده کالا برای اصناف، روزآمدسازی شیوه‌های نظارت در بازار، روان سازی نظام قیمت گذاری و همچنین کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان از جمله اهداف طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها است.

۷ دی ۱۴۰۰

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.