کد خبر : 3474
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
146 views

عدم تحقق شفافیت در بانک‌ها پاشنه‌آشیل فساد و انحرافات بانکی/حل مشکلات مردم در گرو همدلی بانک‌ها، صنایع و مسئولان است

عدم تحقق شفافیت در بانک‌ها پاشنه‌آشیل فساد و انحرافات بانکی/حل مشکلات مردم در گرو همدلی بانک‌ها، صنایع و مسئولان است

استاندار مازندران با بیان اینکه متاسفانه تاکنون اجازه ندادیم تا شفافیت در بانک‌ها به عنوان یکی از الگوی اصلی مبارزه با فساد ایجاد شود؛ گفت: توسعه اقتصادی استان نیاز به یک همدلی دارد و اگر ما به اتفاق تمام صنایع و ظرفیت‌های استان دست به دست هم دهیم می‌توانیم دغدغه‌های مردم را حل کنیم. به

استاندار مازندران با بیان اینکه متاسفانه تاکنون اجازه ندادیم تا شفافیت در بانک‌ها به عنوان یکی از الگوی اصلی مبارزه با فساد ایجاد شود؛ گفت: توسعه اقتصادی استان نیاز به یک همدلی دارد و اگر ما به اتفاق تمام صنایع و ظرفیت‌های استان دست به دست هم دهیم می‌توانیم دغدغه‌های مردم را حل کنیم.


به گزارش تیتر شمال؛ سیدمحمود حسینی‌پور در نشست شورای هماهنگی بانک‌های استان مازندران در محل سالن شماره یک استانداری با اشاره به نقش موثر بانک‌های مازندران در توسعه اقتصادی استان، اظهار کرد: علیرغم کسب رتبه خوب بانک‌های مازندران در این زمینه در سطح کشور، جایگاه این استان با توجه به مواهب الهی، ظرفیت عظیم نیروی انسانی و بسترهای مهم اقتصادی موجود در استان، جایگاه جغرافیایی این استان و قرار داشتن در کریدور شمال-جنوب، می‌تواند از رتبه هفتم کشوری حال حاضر به مراتب بالاتر ارتقا پیدا کند.

وی افزود: ما باید نخست ببینیم که نقش و جایگاه بانک‌های ما در اقتصاد استان کجا است، نقش و جایگاه بانک‌های ما در موضوعات اشتغال، توسعه کشاورزی، حوزه گردشگری و حوزه صنعت و تولید کجا است.

استاندار مازندران، خاطرنشان کرد: شاید یکی از ابتدایی‌ترین نقش‌هایی که به بانک‌ها بدهیم همین روال سنتی است که در طول این سال‌ها در میان بانک‌های ما جاری و ساری است.

مقام عالی دولت در استان، ادامه داد: ما در این راستا باید بیاییم و بانک‌های استان را با یکی از استان‌های نظیر بافت مازندران در سطح کشورهای توسعه یافته دنیا قیاس کنیم و ببینیم نقش آن بانک‌ها کجا است و نقش بانک‌های ما چگونه است.

حسینی‌پور بیان کرد: این چیزی که اکنون ما در حال قیاس آن هستیم، نسبت به روند سنتی حال حاضر فعالیت‌های بانکی ما است و قاعدتا سطح توقع  و نگاه ما باید اینگونه باشد که استان بزرگ مازندران با این همه مواهبی که دارد با یک پدیده بسیار مهم طبیعی مثل دریا که در اقتصاد دنیا بسیار با ارزش است چه اقداماتی صورت می‌گیرد و بانک‌ها چه سهمی دارند.

وی عنوان کرد: در موضوع جنگل نیز همین گونه است، اقتصاد ما در جنگل کجا است؟ نه تنها که نتوانستیم در جنگل، بهره‌ای از اقتصاد ببریم، بلکه جنگل‌های ما نیز در حال نابودی است؛ سهم بانک‌های ما در اقتصاد جنگل استان کجا است؟

استاندار مازندران، گفت: در اولین نقدی که به عرض بنده وارد است این است که عدم بهره از اقتصاد جنگل و دریا، ربطی به بانک‌ها ندارد، دستگاه‌های دیگر باید مطلوب کنند و بانک‌ها هم در کنار آن‌ها هستند و وظیفه مستقیمی متوجه بانک‌ها نیست.

مقام عالی دولت در استان، اعلام کرد: امروزه در دنیا، نقش موثر بانک‌ها به عنوان پشتیبان اصلی در  بزرگ‌ترین پروژه‌های توسعه یافته دیده می‌شود، آنچه که ما به دلیل انحرافات بزرگی که متاسفانه در طول این سال‌ها در برخی از بانک‌ها اتفاق افتاده است، آمدیم و کل بانک‌ها را زیر سوال بردیم، در صورتی که این برخورد، اشتباه است.

حسینی‌پور افزود: بانک‌ها ستون اصلی خیمه اقتصاد کشور هستند، نباید بانک‌ها را به بهانه رخداد چند اتفاق، تضعیف کنیم؛ که البته باید به آن موضوعات نیز رسیدگی و توجه شود و با برقراری سازوکارهای نظارتی سیستمی از تکرار و وقوع چنین اتفاقاتی پیشگیری کنیم.

وی مطرح کرد: متاسفانه تاکنون اجازه ندادیم تا شفافیت در بانک‌ها به عنوان یکی از الگوی اصلی مبارزه با فساد ایجاد شود.

استاندار مازندران، اضافه کرد: علت ناکامی بانک‌های ما در مازندران چیست که امروز زمین رقیب بانک‌های ما شده است؟ چرا باید این همه سرمایه برود در جاهای مختلف بخوابد و مسکون شود و ما در تولید این همه مشکل داشته باشیم؟ دلیل این اتفاقات چیست؟ این چه رقابتی است که ما ناخودآگاه یک هجمه عظیمی به سمت زمین صورت می‌گیرد و یک شبکه شکل می‌گیرد.

مقام عالی دولت در استان، تشریح کرد: اینکه سرمایه‌گذاری در زمین صورت می‌گیرد، ربطی به بانک‌های ما ندارد، اصلا موجودی آن در استان وجود ندارد و از استان خارج می‌شود؛ و باید این امر در دستور کار این شورا قرار بگیرد.

حسینی‌پور با طرح این سوال که این شورا در حوزه بانک‌های دولتی و در حوزه بانک‌های خصوصی، در سال چند جلسه مسئله شناسی در موضوعات مهم استان دارد که تبدیل به خروجی شود و از دل آن راهکاری در بیاید؛ تاکید کرد: باید به ترتیبی شود که از دل این جلسات، مکانیزم توسعه اقتصادی از منظر بانک‌های استان بیرون بیاید، باید آسیب شناسی از اقتصاد استان بیرون بیاید.

وی افزود: اگر ما بخواهیم یک رویه‌ای را در بانک‌ها دنبال کنیم، بلی هر بانکی یک متولی در حوزه ملی دارد و دستورالعمل‌هایی هست که اجرا می‌شود اما سطح توقع بنده از بانک‌های استان این نیست.

استاندار مازندران، گفت: آن سطحی که بنده از بانک‌های استان انتظار دارم مشارکت عظیم فکری و تجربی بانک‌ها در حوزه اقتصادی استان است، شما بهترین کارشناسان در این زمینه هستید و باید به ما کمک کنید؛ لذا وقتی جای شما در این حوزه، خالی شود، طبیعی است کسانی که صلاحیت اظهارنظر ندارند ورود پیدا می‌کنند.

مقام عالی دولت در استان، اذعان کرد: ما باید بنحوی عمل کنیم که برای جمعیت 3 و نیم میلیونی مازندران، تولید ثروت کنیم که این تولید ثروت منتج به آرامش اجتماعی در استان شود؛ یعنی مردم ما در استان به یک زندگی آرام در محیط اجتماعی خودشان برسند.

حسینی‌پور خاطرنشان کرد: مسئولیت اجتماعی بانک‌های ما به گونه‌ای باشد که بدین فکر کنند که در این استان چند نفر، شب‌ها گرسنه می‌خوابند، اگر این احساس مسئولیت در ما نفوذ پیدا کند، شبی آرام نمی‌خوابیم؛ حال مردم ما خوب نیست!

وی افزود: تسهیلات و اقداماتی از این دست، ابتدایی‌ترین و بدیهی‌ترین وظیفه بانکی است، ما از شما تولید فکر در حوزه اقتصادی انتظار داریم؛ شما می‌توانید نقش موثری در تصمیمات کلان اقتصادی استان داشته باشید.

استاندار مازندران، بیان کرد: نه من به تنهایی می‌توانم در این حوزه موفق عمل کنم و نه شما می‌توانید به تنهایی به نتیجه برسید و لذا این امر نیاز به یک همدلی دارد و اگر ما به اتفاق تمام صنایع و ظرفیت‌های استان دست به دست هم دهیم می‌توانیم دغدغه‌های مردم را حل کنیم.

مقام عالی دولت در استان، عنوان کرد: پای کار بیایید تا مشکل مردم را حل کنیم، اگر این مردم نباشند ما چه شأنی داریم؟ ما باید در کنار هم بشینیم تا با تولید فکر از مشکلات مردم بکاهیم.

حسینی‌پور گفت: ما در استان مازندران، 3 هزار و 800 روستا داریم که عظیم‌ترین ظرفیتی است که رها شده است؛ روستایی که قبل از انقلاب، امکاناتی نداشت اما رونق داشت؛ اما پس از انقلاب با این همه امکانات در روستا، بسیاری از فعالیت‌های کشاورزی و غیره راکد است و بیایید در توسعه اقتصاد روستایی، نقش آفرینی کنید.

وی اعلام کرد: ما در حوزه گردشگری تنها اسمش را یدک می‌کشیم، چقدر ما در استان جوانان مستعد بیکار داریم؟ چرا نمی‌خواهیم اکوسیستم فکری این جوانان را تغییر دهیم، اگر بانک‌های ما ورود کنند ظرفیت‌ها و فرصت‌های جدیدی ایجاد خواهد شد.

استاندار مازندران، افزود: ما چهار بندر در این استان دارینم، مراوردات بانکی ما با این کشورهای همسایه چگونه است؟ آیا تلاش برای برقراری مراودات کردیم؟ ما حداقل می‌توانیم مشکلات واردات و صادرات خود با این کشورها را با مراودات بانکی، حل کنیم و این امر شدنی است.

مقام عالی دولت در استان، تصریح کرد: سطح و جایگاه فعلی بانک‌های مازندران قابل قبول نیست و حتما باید ارتقا پیدا کند و این شورا نباید یک شورای تشریفاتی باشد و باید به یک شورای راهبردی مبدل شود  پیشنهاد می‌کنم نام این شورا از از شورای هماهنگی به شورای راهبردی تغییر دهید و آنگاه الزامات این شورا، متفاوت خواهد بود.

حسینی‌پور متذکر شد: ما نیازمند یک طرح تحول در نظام بانکی استان هستیم، باید تمامی بانک‌های استان در درجه نخست وابسته و دل بسته استان باشد و سپس وابسته و دل بسته ستادش در تهران باشد؛ بنابراین جذب سرمایه توسط بانک‌های استان باید در الویت قرار بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.