کد خبر : 3632
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
277 views

برداشت مرکبات در روزهای پایانی است/صادرات روزانه 20 کانتینر مرکبات مازندران به کشورهای همسایه

برداشت مرکبات در روزهای پایانی است/صادرات روزانه 20 کانتینر مرکبات مازندران به کشورهای همسایه

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تاکنون برداشت نزدیک به 90 درصد از مرکبات باغات مازندران انجام شده است؛ گفت: روزانه در حدود 15 تا 20 کانتینر مرکبات مازندران به کشورهای همسایه به ویژه به روسیه و عراق صادر می‌شود. به گزارش تیتر شمال؛  هادی ایزدی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تاکنون برداشت نزدیک به 90 درصد از مرکبات باغات مازندران انجام شده است؛ گفت: روزانه در حدود 15 تا 20 کانتینر مرکبات مازندران به کشورهای همسایه به ویژه به روسیه و عراق صادر می‌شود.


به گزارش تیتر شمال؛  هادی ایزدی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص میزان برداشت حال حاضر مرکبات از باغات مازندران، اظهار کرد: تاکنون برداشت نزدیک به 90 درصد از مرکبات باغات مازندران انجام شده است.

وی افزود: برداشت مرکبات از باغات استان هنوز به اتمام نرسیده و باغداراتن عمدتا در حال برداشت پرتقال‌های خونی از باغات استان هستند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد: طبق روال همه ساله، در مقایسه زمان برداشت میان مناطق غربی و مناطق شرقی استان، بین رامسر و بهشهر حدود یک ماه اختلاف وجود دارد.

ایزدی ادامه داد: در حال حاضر عمده برداشت‌ها در غرب استان در حال انجام است و در مناطق شرقی به طور محدود در حال برداشت هستند و روزهای پایانی خود را سپری می‌‌کند.

افزایش 30 درصدی نارنگی و کاهش 10 درصدی تولید تامسون طی سال‌جاری

وی در خصوص وضعیت کمی برداشت امسال مرکبات از باغات استان، بیان کرد: طی سال جاری در میزان کمی در محصولات نارنگی و پرتقال خونی نزدیک 30 درصد افزایش تولید و در محصول تامسون حدود 10 درصد کاهش تولید داشتیم.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران، عنوان کرد: در مجموع میزان تولید مرکبات امسال مازندران مشابه سال گذشته است و این میزان طی سال جاری به دو میلیون 800 هزار تن رسیده است.

ایزدی اعلام کرد: سهم مازندران در تولید مرکبات کشور حدود 55 درصد است که سهم بسزایی از تولید مرکبات کشور را شامل می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سطح زیر کشت باغات مازندران طی سالیان اخیر دچار تغییرات نزولی دشه است یا خیر، گفت: علیرغم سرمازدگی باغات مرکبات طی سالیان گذشته، بسیاری از این باغات احیا شدند و حتی باغات جدیدی نیز احداث شده است و در مجموع، سطح زیر کشت باغات استان طی چندین سال اخیر، ثابت مانده است.

صادرات روزانه تا 20 کانتینر مرکبات مازندران به کشورهای همسایه

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران، در خصوص میزان صادرات مرکبات استان به کشورهای همسایه تشریح کرد: صادرات و ارتقای مرکبات مازندران تنها محدود به عملکرد و فعالیت جهاد کشاورزی نیست و بسیاری از دستگاه‌های دیگر نظیر دخیل هستند؛ هر چند موضوعاتی نظیر حمل‌نقل، گمرک، مناسبات سیاسی، روادید اقتصادی و عواملی از این دست نیز اثر گذار هستند؛ اما در مجموع روند صادرات یک روند صعودی طی سالیان اخیر یوده است.

ایزدی در خصوص میزان صادرات مرکبات طی سال جاری، مطرح کرد: به دلیل اینکه بسیاری از صادرات مرکبات استان از گمرکات سایر استان‌های کشور صورت می‌گیرد، آمار دقیقی فعلا در اختیار ما نیست؛ اما بر اساس آماری که داریم روزانه در حدود 15 تا 20 کانتینر مرکبات مازندران به کشورهای همسایه به ویژه به روسیه و عراق صادر می‌شود.

وی در خصوص وضعیت کیفی مرکبات و ارقام باغات مازندران، تصریح کرد: ارقام مرکبات مازندران در زمره ارقام بسیار خوب و پرطرفدار محسوب می‌شود و محصولات ما از نارنگی،پیج و انشو گرفته تا پرتقال و تامسون، همگی از جایگاه صادراتی خوبی برخوردار هستند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران، افزود: ما در سال 93، با دو میلیون تن محصولات باغی رتبه دوم کشور را داشتیم و اکنون با تولید حدود 3 میلیون تن محصولات باغی در جایگاه نخست کشور قرار داریم.

سال پر خیروبرکت برای باغداران مازندرانی/میزان تولید و نرخ رضایت‌بخش بود

ایزدی تاکید کرد: به دلیل آموزش‌های خوب و موثری که به باغداران در بحث نحوه کوددهی و مدیریت باغ انجام شد با افزایش دانش باغداران به یک رشد تولید یک میلیون تنی در محصولات باغی دست پیدا کنیم که اگر آن را در قیمت میوه ضرب کنیم، یک رقم چند ده هزار میلیاردی برای استان آورده داشته است.

وی در خصوص قیمت امسال مرکبات و میزان رضایت‌بخشی باغداران مازندران، پاسخ داد: در یک مقاطعی از فصل برداشت، قیمت‌های خیلی خوب بوده است؛ اما عمدتا در فصل برداشت با یک افت قیمت مواجه می‌شویم؛ یعنی در آذرماه و اوایل دی‌ماه که زمان اوج برداشت مرکبات است، به دلیل افزایش عرضه شاهد کاهش قیمت هستیم و سپس قیمت مرکبات انباری در ماه‌های بهمن و اسفند مجددا افزایش پیدا می‌کند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده میوه پای درخت در سال 99، حدود 6 هزار تومان بوده که البته بسیاری از باغداران ما محصولات خود را بیش از این رقم به فروش رساندند، یعنی بعضا باغداران هر کیلو محصولات خود را بین 7 تا 9 هزار تومان نیز فروخته‌اند و بنابراین 70 درصد از باغداران ما که محصولات خود را پای درخت فروختند، درآمد خوبی را کسب کردند.

ایزدی بیان کرد: به طور میانگین و متوسط هر کیلو مرکبات ما در بازار، حدود 10 هزار تومان و روی درخت حدود 6 تا 7 هزار تومان است.

نرخ 13 هزار و 200 دولت برای خرید مرکبات تنظیم بازار امسال

وی در بخش پایانی این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا بدهی دولت به باغداران در بحث مرکبات تنظیم بازار سال گذشته آیا می‌تواند عاملی برای عدم مشارکت و همکاری باغداران با این ستاد طی سال‌جاری باشد؛ متذکر شد: با توجه به قیمت بسیار خوب، 13 هزار و 200 دولت برای خرید مرکبات از باغداران بنظر می‌رسد شاهد استقبال خیلی خوب باغداران باشیم و اکنون بیشتر باید استان‌های متقاضی مرکبات مازندران، پیگیر این موضوع باشند و با ورود سازمان تعاونی روستایی، مبالغ خود را بر اساس نرخ پیشنهادی پرداخت کنند.

شایان ذکر است مازندران با 115 هزار هکتار باغات مرکبات و تولید بیش از دو میلیون و 800 هزار تن در سال بیش از 50 درصد نیاز بازار داخل را تامین می‌کند که از این میزان سطح زیر کشت، حدود 10 هزار هکتار به ارقام نارنگی‌های پیش‌رس هاشیمیتو، ایواساکی و میاگاوا و مابقی به سایر ارقام مرکبات اختصاص دارد.

گفتنی است برداشت مرکبات از باغ‌های مازندران توسط باغداران از ابتدای پاییز آغاز شده و تا اواسط بهمن ماه ادامه دارد؛ محصول امسال به خاطر شرایط خوب آب و هوایی از کیفیت مناسبی نیز برخوردار است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.