کد خبر : 3731
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۱
177 views

طرح تفصیلی ساری در ایستگاه آخر/ساختمان‌ها قد می‌کشند

طرح تفصیلی ساری در ایستگاه آخر/ساختمان‌ها قد می‌کشند

طرح تفصیلی ساری پس از سال‌ها مسکوت ماندن اکنون در ایستگاه آخر بنا است تا در روز چهارشنبه طی سفر معاون وزیر و راه و شهرسازی به مرکز مازندران برای تایید نهایی به صورت میدانی بررسی شود؛ با موافقت ایجاد تغییرات در طرح جامع، جدا از الحاق محدوده‌های جدید، سقف بلندمرتبه سازی در مرکز مازندران

طرح تفصیلی ساری پس از سال‌ها مسکوت ماندن اکنون در ایستگاه آخر بنا است تا در روز چهارشنبه طی سفر معاون وزیر و راه و شهرسازی به مرکز مازندران برای تایید نهایی به صورت میدانی بررسی شود؛ با موافقت ایجاد تغییرات در طرح جامع، جدا از الحاق محدوده‌های جدید، سقف بلندمرتبه سازی در مرکز مازندران نیز افزایش پیدا خواهد کرد.


به گزارش تیتر شمال؛ نوزدهمین جلسه شورای شهر ساری عصر امروز البته با 40 دقیقه تاخیر در محل سالن جلسات ساختمان شورا با نطق پیش از دستور سبحان بخشی نائب رئیس شورای شهر ساری آغاز شد.

بخشی با اشاره به وظایف قانونی شورا در قانون اساسی، اظهار کرد: سه وظیفه اصلی شوراها انتخاب شهردار، نظارت و بررسی لایحه‌ها و تصویب طرح‌ها است که تمامی وظایف 34 گانه شوراها را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

وی افزود: اگر شورای شهری اختیار استیضاح شورا، نظارت صحیح و ایراد تذکرات به طرح‌ها و لایحه‌ها و عملکرد شهرداری را نداشته باشد؛ عملا خاصیتی هم نخواهد داشت.

نائب رئیس شورای شهر ساری، خاطرنشان کرد: متاسفانه علیرغم برگزاری چندین جلسه و تذکر در خصوص میادین ورودی سطح شهر و پیگیری در موضوع طرح شفافیت، به جای اینکه پیگیری‌ها در خصوص اصلاح و ترتیب اثر صورت گیرد، مباحث وارونه و جهت‌دار منتقل می‌شود.

بخشی با اشاره به جلسه اخیر چند تن از اعضای شورا در سازمان عمران شهردای ساری، ادامه داد: علیرغم اینکه خروجی این جلسه در خصوص آسفالت و الویت قرار گرفتن خیابان‌ها و کوچه‌های خاکی سطح شهر بود اما خروجی این جلسه در فضای مجازی چیزی دیگری طرح شد که خلاف واقع و تخریب برخی از اعضای شورا بود.

وی متذکر شد: مطلوب نیست که برخی به‌عنوان مشاور، پیمانکار، معاون و یا روابط عمومی که بنظر می‌رسد دلسوز شهردار نیستند، فضایی دیگر را رقم بزنند و از شهرداری می‌خواهیم نسبت به تذکر به این نفرات اقدام کنند و این افراد به جای این فضا سازی‌ها بهتر است به تذکرات متعدد شورا در موضوعات مختلف توجه و پیگیری عملی داشته باشند.

نائب رئیس شورای شهر ساری، در خصوص موضوع مزایده چند باب مغازه و پارک صفرآباد از سوی تامین اجتماعی که طی هفته اخیر مطرح شده است؛ اعلام کرد: ما بارها اعلام کردیم که شهرداری ساری در موضوع مالی پرداخت حقوق پرسنل هیچ مشکلی ندارد، هر چند که ما ازدیاد نیرو در بدنه شهرداری را قبول داریم.

بخشی افزود: اینکه تامین اجتماعی یک خانواده‌ای خارج از مجموعه ما می‌آید و حدود 100 فقره املاک ما را شناسایی می‌کند، نشان می‌دهد که هنوز دارای املاک و مستغلاتی است که قابلیت تبدیل دارد.

وی بیان کرد: در مصاحبه مدیرکل تامین اجتماعی و معاون شهرداری با رسانه‌ها، شاهد تناقض در تشریح ماجرا بودیم به نحوی که معاون شهردار معتقد است املاک را تامین اجتماعی مصادره کرده است اما تامین اجتماعی در پاسخ اظهار کرده است که خود شهرداری این املاک را به ما معرفی کرده است.

نائب رئیس شورای شهر ساری،  تاکید کرد: ما طی نامه‌ای و طرح سوال به شهرداری اعلام کردیم که چرا این موضوع را به شورا اعلام نکرده‌اید؛ چرا برگه‌های اخطاریه، اجرائیه و مزایده را به شورا اعلام نکردید و امروز شاهد هستیم که سخنان معاون شهردار با سخنان مدیرکل تامین اجتماعی، متفاوت است و می‌بینیم که شورا از این موضوعات متاسفانه بی اطلاع است.

بخشی تصریح کرد: امروز با عدم شهردار دارد مشکلات عدیده‌ای برای ما رقم می‌خورد، مجموعه معاونان شهردار به دلیل حجم بالای کار و مسئولیت نمی‌توانند خروجی مطلوبی داشته باشند و امروز حذف شهردار از مجموعه شهرداری یک آسیب محسوب می‌شود و عملا ما در بسیاری از موارد دچار مشکل می‌شویم.

در ادامه یکی از موضوعات مهم این جلسه بررسی طرح تفصیلی شهر ساری بود که شعبانی رئیس شورای شهر ساری در این باره گفت: طرح تفصیلی باید همزمان با طرح جامع مصوب می‌شد که متاسفانه مشمول زمان شد؛ البته متولی طرح تفصیلی شهرداری نبود بلکه متولی آن راه و شهرسازی است که در حال پیگیری است.

وی افزود: این موضوع در مراحل پایانی کار قرار دارد و بنا داریم در جلسه امروز، آخرین وضعیت طرح تفصیلی را جهت ارائه به خانم  مالواجرد معاون محترم شهرسازی و معماری وزارت راه در روز چهارشنبه بررسی کنیم تا با دست پر به این جلسه برویم.

در ادامه عاشقان یکی از اعضای شورا شهر ساری در این رابطه گفت: بنا است تا در روز چهارشنبه در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان مجلس، مدیرکل راه و شهرسازی، نمایندگان شهرداری و اعضای شورا با خانم فرزانه صادق مالواجرد برگزار می‌شود، در این خصوص به یک تصمیم نهایی برسیم.

وی افزود: بنا است تا در این جلسه در خصوص نقاط الحاقی به ساری به بحث بنشینیم و در نهایت بازدید میدانی از این نقاط به عمل بیاید که نکته مهمی که در بحث طرح تفصیلی عنوان می‌شود آن است که از محل بافت‌های الحاقی برای شهرداری ساری، آورده داشته باشد و این مناطق، ساماندهی شوند.

این عضو شورای شهر ساری، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مجوز و صدور پروانه بلندمرتبه سازی در ساری تنها برای ساختمان‌های تا 8 طبقه صادر می‌شود و این در حالی است که در شهرهای مجاور ما بیش از این است.

عاشقان تاکید کرد: اگر هم درخصوص طرح الحاقی و هم بلندمرتبه سازی با رایزنی موفق به ایجاد تغییرات در طرح تفصیلی شویم، صدور پروانه بلندمرتبه سازی تا سقف 16 طبقه در ساری ممکن می‌شود.

در ادامه این مبحث، قربانی نماینده راه و شهرسازی مازندران در این رابطه بیان کرد: در موضوع طرح تفصیلی دو موضوع و مشکل اساسی وجود دارد که نخست به دلیل اینکه تغییر در محدوده شهری بر اساس قوانین موجود خارج از اختیارات مشاور است، چرا که آنچه که در طرح جامع تصویب می‌شود از سوی مشاور حق تغییر در محدوده شهر وجود ندارد.

وی افزود: بر اساس طرح جامع شهر ساری، 3 هزار و 500 هکتار جزو محدوده شهری مشخص شده است و مشکلی که اکنون داریم افزودن یا کاهش برخی از محدوده‌های شهری در طرح تفصیلی است.

نماینده راه و شهرسازی، خاطرنشان کرد: دو نکته اساسی داریم یکی محدوده قرق، سیدالشهدا و شفا است و دیگری محدوده حاشیه ضلع جنوبی پارک ملل در جنوب شهر است که کاملا در حریم شهر قرار دارد که قابلیت بلندمرتبه‌سازی نیز در این محدوده وجود دارد، اما با توجه به اینکه در محدوده شهری قرار نگرفته است، این قابلیت از دسترس ما خارج شده است.

قربانی گفت: در واقع ما دو محدوده حساس در شهر ساری داریم که نیازمند رایزنی و ورود شورا برای رایزنی برای اضافه شدن به طرح تفصیلی دارد که از یک سو مشاور حق تغییر ندارد و از سویی دیگر راه و شهرسازی نیز تحقق این موضوع را نمی‌پذیرد تا در طرح تفصیلی خودش یک مغایرت اساسی را ایجاد کند.

وی اعلام کرد: برای انکه در این طرح یک مغایرت اساسی ایجاد شود نیازمند تصویب مجدد دارد که به این بهانه تاکنون الحاق این دو محدوده مورد پذیرش قرار نگرفته است.

نماینده راه و شهرسازی با بیان اینکه متاسفانه در خصوص بلندمرتبه سازی در ساری در طرح جامع تنها 4 محور ورودی اصلی شهر یعنی بلوارهای فرح آباد، کشاورز، پاسداران و امام رضا(ع) به شرط وجود عرصه بالای 2 هزار متر مجاز شمرده شده است؛ تصریح کرد: فعلا متاسفانه هیچ نقطه گذاری و منطقه بندی برای بلندمرتبه سازی در ساری نداریم و ما اکنون می‌توانیم برای نمونه طرح نارنجستان در محله آذربایجانی‌ها را به عنوان محدوده بلندمرتبه سازی در ساری معرفی کنیم و در شرایط موجود، اصلا قابلیت اجرایی وجود ندارد و لذا اینگونه است که این طرح، نزدیک به 8 سال است که متوقف و مسکوت باقی مانده است.

قربانی گفت: متاسفانه مشاور طرح بلندمرتبه سازی در ساری را به دلایل مذکور نیز نپذیرفته است و آن را خارج از دستور طرح تفصیلی می‌داند که حل‌وفصل آن نیازمند انعقاد قرار جدید با مشاور طرح است.

در نهایت پس از مباحث انجام گرفته و اظهارات صورت گرفته، مقرر شد تا اعضای شورا طی جلسه ضرب الأجل با اداره کل راه و شهرسازی قبل از روز چهارشنبه، نسبت به تعیین تکلیف این دو موضوع و رفع مغایرت طرح جامع با طرح تفصیلی برای ارائه در جلسه روز چهارشنبه به یک تصمیم جامع برسند.

در بخش دیگری از نوزدهمین جلسه شورای شهر ساری، سعیدی معاون شهرداری ساری با بیان اینکه آسفالت معابر شهری توسط همکاران ما در حال انجام است، گفت: بخشی از قیر به میزان 3 میلیارد و 200 میلیون تومان به طور رایگان به شهرداری می‌آید، 300 تن از سوی اداره راه و یک 5 میلیارد و 500 میلیون تن از سوی استانداری به شهرداری تخصیص می‌آید که مجموعا به حدود 1000 تن می‌رسد.

وی افزود: ظرفیت اسمی تولید آسفالت شهرداری ساری 120 تن در ساعت است که عملا این میزان، 80 تن در ساعت است که روزانه ظرفیت متوسط تولید به 400 تن می‌رسد.

معاون شهرداری ساری خاطرنشان کرد: ما امسال آنچه از مناطق به عنوان ظرفیت آسفالت از مناطق احصا کردیم بالغ بر 500 هزار مترمربع است که تا پایان سال آینده باید آسفالت آن انجام بگیرد.

سعیدی تصریح کرد: اگر اعضای شورا با درخواست 15 میلیارد تومانی شهرداری ساری موافقت کند، حدود 90 هزار متر مربع از این ظرفیت سنجی را می‌توانیم آسفالت کنیم، البته اگر آن 1000 تن را هم اگر در شرایط ایده‌ال برای آسفالت در نظر بگیریم می‌توانیم حدود 140 هزار مترمربع را آسفالت کنیم که در نهایت تنها نیمی از این ظرفیت را می‌توانیم پوشش دهیم و لذا در بهترین شرایط، بیش از 250 هزار مترمربع کسری داریم.

وی ادامه داد: اگر تامین اعتبار سازمان برنامه و بودجه در خصوص زیرساخت‌های میزبانی اکو 2022 اتفاق بیفتد، بودجه‌های بسیار خوبی در خصوص روشنایی، آسفالت و آب‌های سطحی به ساری تخصیص پیدا می‌کند که بسیار می‌تواند مفید باشد؛ لذا این امر مستلزم انعقاد قرارداد با پیمانکاران است که نیزا به پیگیری شورا دارد.

ایرجی یکی دیگر از اعضای شورای شهر در این جلسه اعلام کرد: نهایت تولید روزانه آسفالت در شهر ساری حدود 700 تن است که باید مناطق نیازمند به آسفالت در سطح شهر کاملا مشخص شده باشد و اگرنه آسفالت‌های تولیدی به ناچار برای پوشش خیابان‌های آسفالت شهر استفاده می‌شود؛ در حالیکه بسیاری از کوچه‌ها و معابر سطح شهر، خاکی ویا با انجام زیر ساخت‌ها، آماده آسفالت هستند.

وی افزود: در بحث اجرای آسفالت باید ظرفیت سنجی به طور دقیق از سوی شهرداری صورت گیرد تا اجرای بهینه در شهر صورت گیرد.

این عضو شورای شهر ساری متذکر شد: ما به طور کل با خرید قیر توسط پیمانکار مخالفیم و باید این اعتبار بابت پوشش آسفالت و زیر ساخت‌ها استفاده شود.

گفتنی است، نوزدهمین جلسه شورا البته با یک هفته تاخیر به دلیل عدم برگزاری جلسه در هفته گذشته با حضور تمامی اعضای شورای شهر ساری و با پیگیری موضوعات طرح تفصیلی و جامع شهر ساری، پیگیری در خصوص تغییرات اساسی در طرح جامع برای ارائه نهایی طرح تفصلیلی ساری به معاون وزیر راه و نیز آسفالت شهری و لزوم استفاده بهینه از قیر و اعتبارات برگزار شد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.