کد خبر : 5442
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
350 views

مرتضی کمالی

پخت نان محلی توسط بانوان روستایی در تنورسر

پخت نان محلی توسط بانوان روستایی در تنورسر

بانوان روستایی مازندرانی در مناطق ییلاقی نان مورد نیاز خود را در تنور محلی یا به گویش بومی «تَندیر» یا «تَنیرسر» که اغلب با چوب و گل ساخته می شود پخت کرده و این نان‌ها با شیر و زرده تخم مرغ و کنجد نیز آغشته می‌کنند نان‌ها محلی به دو صورت «قرص نان و پنجه

بانوان روستایی مازندرانی در مناطق ییلاقی نان مورد نیاز خود را در تنور محلی یا به گویش بومی «تَندیر» یا «تَنیرسر» که اغلب با چوب و گل ساخته می شود پخت کرده و این نان‌ها با شیر و زرده تخم مرغ و کنجد نیز آغشته می‌کنند نان‌ها محلی به دو صورت «قرص نان و پنجه کش» درست می‌شود.


به گزارش تیتر شمال؛  نان خشک محلی از نان‌های اصیل مردم مازندران است. این نوع نان مخصوص مناطق ییلاقی استان بوده و بنابر نیازهای جسمی و شرایط آب و هوایی ییلاقات در تنورهای قدیمی با هیزم درست و پخته می شود. بانوان روستایی مازندرانی در مناطق ییلاقی این استان زیبا با فرارسیدن عید نوروز اقدام به پخت این نان خوشمزه کرده و در ایام نوروز از آن تغذیه می‌کنند. هرچند این رسم دیرینه در بین اغلب مردم مازندران کمی کم‌رنگ تر شده است،اما هنوز در مناطق ییلاقی هزارجریب این سنت دیرینه شکل و اصالت خود را حفظ کرده است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.