کد خبر : 5705
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴
188 views

سهمیه‌بندی نان در نانوایی‌ها دردسرساز شد؛

چالش تهیه نان برای بابلی‌ها در ماه رمضان

چالش تهیه نان برای بابلی‌ها در ماه رمضان
تکاپوی تهیه نان در شمال بابل این روزها به مشقتی مضاعف برای روزه‌داران ، شهروندان و دانشجویان غیر بومی ساکن این شهر تبدیل شده است.


به گزارش تیتر شمال؛ همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مشکل تهیه نان که در یک سال اخیر در شمال بابل از محدوده میدان جهاد تا حمزء کلا در حوزه شهری  برای شهروندان کمی آزار دهنده بود ، این روزها با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به اوج خود رسیده است تا جایی که در ساعات منتهی به اذان مغرب نان سهمیه بندی می شود و بسته به خمیر موجود ، شاطر تصمیم می گیرد که چه تعداد نان به افراد بفروشد.

اگر چه هدف نانواها این است که با تعیین سقف محدود دو یا سه قرص نان ، همه مشتری ها با دست پر و راضی به خانه برگردند و سر سفره افطاری بنشینند ولی باز هم تعداد زیادی از مردم حتی به همین تعداد نان هم دست نمی یابند و مجبورند در ترافیک سنگین منتهی به افطار سرگردان محله های مختلف شهر را به دنبال نان بگردند.

در این منطقه شمال بابل تنها دو نانوایی فعال است که هر دو واحد نان بربری پخت می کنند و دست برقضا نان آنها هم در شهر بابل طرفدار زیادی در ماه مبارک رمضان دارد و به لحاظ اقتصادی هم برای مصرف کننده به صرفه است چون به قیمت یارانه ای کامل عرضه می شود.

وضعیت از زمان آغاز آموزش حضوری دانشگاه ها و حضور تعداد زیادی از دانشجویان غیر بومی که در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل تحصیل می کنند و مکان این دانشگاه و خوابگاه های آنها هم در محدوده شمال بابل قرار دارد ، وضعیت بغرنج تر و مشکلات مردم منطقه بیشتر شده است.

مشکل تهیه نان در این منطقه  از یک سال پیش و زمانی که یکی از نانوایی های مستقر در محلات آن تعطیل شد ، بیشتر نمود پیدا کرد. طبق گفته محلی ها پارسال بزرگ ترین نانوایی بربری بابل به علت فوت مالک و اختلاف بین ورثه از مدار پخت نان خارج شد. این نانوایی تعطیل شده که در کنار جاده اصلی خیابان شریعتی و در جنب دانشگاه صنعتی نوشیروانی و خوابگاه دانشجویان بود نیازهای بسیاری از دانشجویان و شهروندان را تامین می کرد .

سهمیه‌بندی زمان‌بندی شده 

بررسی خبرنگار ایرنا از ساکنان منطقه و نانوایی گویای این است که میزان مصرف نان مردم منطقه هم طی ماه های اخیر به خاطر افزایش قیمت برنج بیشتر شده است و یکی از دلایل شلوغ تر شدن نانوایی ها هم همین موضوع بوده است.

برخی از شهروندانی که با خبرنگار ایرنا مصاحبه کرده اند می گویند که کمبود نان در منطقه باعث شده تا اغلب با مشکل برای تهیه سحری و افطاری مشکل شوند بویژه این که برخی از خانواده ها مجبورند برای سحری هم نان مصرف کنند.

علی موسوی یکی از معتمدین و شهروندان ساکن شمال بابل به خبرنگار ایرنا گفت : در روزهای اخیر مشکل تهیه نان به حدی رسیده است که در برخی از ساعات نان سهمیه بندی می شود و این امر برای روزه داران رنج آور شده است.
وی بیان کرد:  با توجه به این که قیمت برنج  در ماه‌های اخیر افزایش یافت روزه داران همانند گذشته نمی توانند سحری را به شکل کامل برنج مصرف کنند و نان را در کنار برنج در سحری مصرف می کنند.
موسوی افزود:  در پایان هفته فرزندان و نوه ها که به منزل ما می آیند در ترافیک سنگین بابل باید برای تهیه نان به محله های مختلف شهر بابل مراجعه کنیم .
وی  گفت : حضور دانشجویان غیر بومی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که در یک هفته اخیر در این منطقه ساکن شدند مشکل تهیه نان را مضاعف کرده است .
موسوی افزود: محدوده شمال بابل از میدان اوقاف تا میدان حمزه کلا که دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و چند خوابگاه فعال می باشد دو نانوایی فعالیت دارد که این امر  زمینه سهمیه بندی نان را در ساعات پایانی به افطار فراهم کرده است.

چالش تهیه نان برای بابلی‌ها در ماه رمضان

این معتمد بابلی ادامه داد : درخواست اهالی منطقه این است که برای فعال کردن نانوایی تعطیل شده منطقه که نقش مهمی در تامین نان بربری مردم منطقه داشته است گره گشایی شود یا اینکه زمینه فعالیت یک نانوایی جدید در این منطقه فراهم شود.

تکمیل ظرفیت پخت نانوایی‌ها 

ناصر اسماعیل نتاج مدیر یکی از نانوایی های منطقه شمال بابل به خبرنگار ایرنا گفت :  روزانه ۱۷ کیسه آرد در این نانوایی پخت می شود و کارگران ظرفیت پخت نان بیشتری  را  ندارند .

وی اظهار داشت : کارگران فعال در این نانوایی روزه دار هستند و باید رعایت حال آنها شود و فراتر از حد توان خود کار می‌کنند.
اسماعیل نتاج افزود : شهروندان خرید نان را به ساعت های پایانی نزدیک به اذان نکشانند و ساعت ۱۴ الی۱۶ زمان مناسبی برای تهیه نان است و صف های طولانی تشکیل نمی شود.

وی بیان کرد: در ماه های اخیر به علت افزایش قیمت برنج تقاضای دریافت نان بیشتر شده است و در ماه مبارک رمضان به اوج خود رسیده است.

این نانوای بابلی گفت : اگر شهروندان به لحاظ شغلی مشکلی نداشته باشند و تهیه نان را به ساعات منتهی به اذان مغرب نکشانند نان سهمیه‌بندی نمی‌شود و مشکلی برای ارائه نان به شهروندان وجود ندارد.

زمان  پخت نان افزایش می یابد
ناصر قنبرزاده رئیس اتحادیه خبازان بابل به خبرنگار ایرنا گفت :  در کوتاه مدت برای حل مشکل شهروندان در این منطقه یکی از نانوایی ها از امروز  پخت نان خود را افزایش می‌دهد و مدتی  بعد از اذان مغرب هم پخت نان را ادامه خواهد داد.

چالش تهیه نان برای بابلی‌ها در ماه رمضان

وی  اظهار داشت : سهمیه  آراد این نانوایی و نیز ساعت پخت نان هم افزایش می یابد تا شهروندانی که مشغله کاری دارند از نعمت نان گرم برای افطار محروم نشوند.
قنبرزاده افزود : برای راه اندازی یک واحد نانوایی جدید در این منطقه همکاری لازم را با سرمایه گذار خواهیم داشت و اگر کسی علاقه مند باشد زمینه دریافت ۸۰ میلیون تومان تسهیلات را برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کنیم.

قنبرزاده  گفت : برای حل مشکل در این منطقه به فکر راه اندازی نانوایی سیار در کانتینر هم بودیم که به لحاظ بهداشتی موافقت نشده است.

رئیس اتحادیه خبازان اظهار داشت : اگر هر نانوایی در شهرستان بابل بخواهد نانوایی خود را به این منطقه منتقل کند اتحادیه کمال همکاری را در اعطای مجوزها خواهد داشت.

وی ادامه داد : زمینه بروز مشکل  در این منطقه تعطیلی یک نانوایی بربری در خیابان شریعتی بابل بود که مالک آن فوت کرد  وارث برای ادامه فعالیت این نانوایی‌ها با هم به توافق نرسیدند .

رییس اتحادیه خبازان با بررسی پرونده این نانوایی گفت  : در یک سال گذشته دو بار نامه کتبی و ۱۰ بار تذکر شفاهی به وراث این  نانوایی داده شد که در صورت تداوم تعطیلی مجوز  آنها باطل و سهمیه آرد آنها  حذف می شود و در حال حاضر هم سهمیه آرد این نانوایی تعطیل شده به نانوایی های مختلف در اطراف توزیع می شود .

وی گفت : به تلاش های خود برای راه اندازی   یک نانوایی جدید در این منطقه ادامه می دهیم تا مشکل شهروندان برای همیشه حل شود.

کارگروه آرد و نان  گره گشایی  می کند

هادی امیری  رئیس اداره غله بابل هم به خبرنگار ایرنا گفت :  برای فعال کردن یک باب نانوایی تعطیل شده در این منطقه اتحادیه خبازان تلاش‌های زیادی انجام داده که تاکنون اثر گذار نبود.
چالش تهیه نان برای بابلی‌ها در ماه رمضان

وی بیان کرد: برای حل این مشکل در کارگروه آرد و نان بحث و تبادل نظر شد که در جلسه آینده با ارائه تصمیم نهایی، راهکار نهایی  برای حل مشکل این منطقه اتخاذ خواهد شد .
او ادامه داد : با توجه به اینکه منطقه شمال بابل دارای گرانترین مغازه‌ها و اجاره بها  در شهرستان می باشد سرمایه‌گذاری برای راه اندازی نانوایی در این منطقه را برای بخش خصوصی دچار مشکل کرده است.

این مسوول گفت : تمامی  نانوایی های  شهرستان بابل دارای تابلو هستند و ساعت کار ، روزهای تعطیل ،  قیمت و تلفن رسیدگی به شکایات درج شده که نانوایی‌ها مکلف به اجرای آن می‌باشند.

شهرستان ۵۴۰ هزار نفری بابل در شش بخش و هفت شهرمی باشد که  ۸۰۴ نانوایی به این جمعیت خدمات ارائه می دهد.

  • منبع: ایرنا مازندران

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.