کد خبر : 6422
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
154 views

استاندار مازندران:

تمهیدات مسؤولان مازندران برای طرح‌های دریا/ ضرب‌الاجل ۲۰ روزه برای تدوین نقشه راه

تمهیدات مسؤولان مازندران برای طرح‌های دریا/ ضرب‌الاجل ۲۰ روزه برای تدوین نقشه راه
استاندار مازندران سازمان همیاری شهرداری‌ها را متولی اجرای طرح‌های دریا اعلام و عنوان کرد؛ به این سازمان فرصت ۲۰ روزه داده خواهد شد تا نسبت به تدوین نقشه راه مشخص برای پیشبرد امور سواحل اقدام کند.


به گزارش تیتر شمال؛ شهرهای شمال کشور علاوه بر داشتن جاذبه‌های گردشگری و طبیعت بکر و جذاب، سواحل بسیار زیبایی دارند که مورد توجه بسیاری از مسافران و گردشگران قرار گرفته است؛ در واقع  سواحل دریای خزر را می‌توان یکی از اولین و مهم‌ترین مکان‌هایی دانست که گردشگران پس از سفر به شهرهای شمالی، علاقه‌مند هستند برای گذراندن اوقات فراغت هر چند ساعتی اندک در آنجا حضور یابند.

قدم زدن در کنار ساحل، گوش دادن به صدای دریا، محو شدن در آبی بیکران و تماشای منظوره زیبای طلوع و غروب زیبای خورشید آن هم در ساحل آبی دریا آرامشی غیرقابل باور به افراد هدیه می‌دهد که حتما آن را باید تجربه کرد و بی‌تردید آرامش خاصی به انسان دست می‌دهد که باید بازهم این سفر را تکرار کرد.

دریای مازندران پس از دو سال کرونایی نوروز ۱۴۰۱ میزبان گردشگران نوروزی از اقصی نقاط کشور بود، مسافرانی که پس از مسافتی طولانی خود را به ساحل رسانده تا خستگی خانه‌نشینی طولانی کرونایی را در طبیعت زیبای مازندران از جمله سواحل دریای خزر از تن به در کنند و مطمئنا با شروع فصل گرم سال حضور مسافران به دریای مازندران بیشتر می‌شود.

موضوعی که نگران‌کننده است تراژدی تلخ غرق شدن افرادی است که بدون آگاهی به فن شنا و بی‌توجهی به ساعات ممنوعیت شنا و همچنین در مناطق ممنوعه دل و تن به آب می‌سپارند و غریق سکانس پایانی زندگی برخی افراد را رقم می‌زند.

حتی یادآوری آن هم تلخ است اما واقعی است که موجب شده برخی افراد برای همیشه ساحل خزر را به‌دلیل یادآوری این حادثه غم‌انگیز ترک کنند که این روزها با توجه به آزادسازی سواحل مازندران به اصلی‌ترین نگرانی مسؤولان تبدیل شده است.

 

آزادسازی حریم ۶۰ متری دریای خزر با تعیین ضرب‌الاجل دولت محقق شده تا دسترسی مردم به دریای مازندران تسهیل شود اما همین موضوع این روزها بیشتر مسؤولان را نگران کرده است؛ چرا که تا قبل از آزادسازی ۹۰ درصدی ساحل شاهد غرق شدن افراد بودیم و اکنون با این آزادسازی شاهد افزایش نقاط حادثه‌خیز در ساحل هستیم که اصلی‌ترین دلایل غرق شدن افراد محسوب می‌شود.

باتوجه به حضور مسافران در ساحل دریا این روزها مهم‌ترین موضوع حضور ناجیان غریق در ساحل خزر است تا بتوان در زمینه پیشگیری از بروز مشکلات تدبیر شود؛ ناجیان غریقی که هنوز حقوق سال گذشته خود را دریافت نکردند اما اکنون باید راهی دریا شوند.

با توجه به حضور مسافران در ساحل دریا این روزها مهم‌ترین موضوع حضور ناجیان غریق در ساحل خزر است تا بتوان در زمینه پیشگیری از بروز مشکلات تدبیر شود؛ ناجیان غریقی که هنوز حقوق سال گذشته خود را دریافت نکردند اما اکنون باید راهی دریا شوند.

یکی از مسائل مهمی که موجب غرق شدن افراد در دریا می‌شود علاقه‌مندی افراد به حضور در نقاط حادثه‌خیز است که همین موضوع با توجه به ناآشنایی مردم نسبت به دریا مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

می‌توان گفت دریای مازندران با این همه زیبایی و جذابیت هزاران فرسنگ راه نرفته را در پیش دارد که امیدواریم با اهتمام مسؤولان و تدبیر و تصمیمات درست این مسیر هموار شود.

 

* بدون نقشه راه نمی توان ظرفیت اقتصادی دریا را سامان داد

سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران در این‌باره با بیان اینکه سواحل مازندران متولی ندارد و بدون نقشه راه نمی‌توان این ظرفیت اقتصادی را سامان داد، اظهار کرد: با اجرای طرح‌های جزیره‌ای از سوی فرمانداری‌ها نمی‌توان نسخه واحدی را برای استفاده بهینه از این نعمت خدادادی پیچید.

وی با اشاره به اینکه فرمانداران شهرستان‌های ساحلی استان به طور حتم نمی‌توانند تمامی توقعات مدیریت استان در بحث توسعه اقتصادی سواحل استان را برآورده کنند، افزود: بنابرین نیاز است با سپردن امور به یک متولی خاص برای پیشبرد برنامه‌ها در تلاش باشیم.

سازمان همیاری شهرداری‌های استان از این پس متولی امور در اجرای طرح‌های ساماندهی سواحل خواهد بود.

استاندار مازندران با بیان اینکه برنامه‌هایی برای مدیریت یکپارچه سواحل مازندران با محوریت شهرداری‌ها در دستور کار است، اضافه کرد: سازمان همیاری شهرداری‌های استان از این پس متولی امور در اجرای طرح‌های ساماندهی سواحل خواهد بود.

حسینی‌پور با اعلام اینکه تمامی مجوزهای سرمایه‌گذاری در حوزه سواحل استان از این پس برعهده سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران خواهد بود، ادامه داد: به این سازمان فرصت ۲۰ روزه داده خواهد شد تا نسبت به تدوین نقشه راه مشخص برای پیشبرد امور سواحل اقدام کند.

وی تصریح کرد: تضمین سلامتی افرادی که دریای مازندران را برای شنا کردن و گردشگری انتخاب می‌کنند و همچنین جلوگیری از تعرض به شئونات اسلامی در سواحل و همچنین اجرای طرح های اقتصادی و گردشگری بر محور مسائل اسلامی  جز اولویت‌های اساسی ساماندهی سواحل در استان محسوب می‌شود که باید با برنامه‌ریزی اصولی و اجرای طرح‌های مختلف زیرساختی زمینه گردشگری ساحلی در چارچوب شرع در استان را فراهم کرد.

 پرداخت مطالبات ناجیان غریق نباید دست به جیب دولت کنیم

استاندار مازندران با انتقاد از پرداخت نشدن مطالبات ناجیان غریق که در طرح سواحل سال گذشته به گردشگران خدمات ارائه دادند،گفت: با اجرای طرح‌های گردشگری باید ساحل برای استان درآمدزایی داشته باشد، نه اینکه برای پرداخت مطالبات ناجیان غریق دست به جیب دولت کنیم.

حسینی‌پور خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های گردشگری به معنای واقعی در سواحل مازندران آماده نیست و به هیچ عنوان یک طرح سالم برای شنا در دریا و آفتاب‌گیری بانوان در سواحل با حفظ شئونات اسلامی فراهم نیست که این امر یکی از دلایل اساسی و مهم در ایجاد برخی چالش‌های فرهنگی در سواحل می‌شود.

مازندران با برنامه‌ریزی اصولی قطب گردشگری می‌شود 

وی با تاکید بر اینکه استان مازندران را با برنامه‌ریزی اصولی می‌خواهیم به قطب گردشگری ساحلی تبدیل کنیم، خاطرنشان کرد: برای تحقق این امر باید تمام دستگاه های اجرایی پای کار بیایند.

استاندار مازندران با بیان اینکه الگوهایی به نسبت خوب برای اجرای طرح ساحلی در مازندران وجود دارد،گفت: سازمان همیاری شهرداری‌ها از طرح ساحلی شهرستان نور و طرح جاده ساحلی بابلسر برای توسعه گردشگری ساحلی در سال جاری استفاده کند. 

 *پیش‌بینی سونامی سفر 

روح‌الله سلگی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران دراین‌باره، اظهار کرد:  با آغاز ایام تعطیل مدارس و فصل گرم سال که اوج استفاده مردم از دریا است که این مهم در قالب برنامه کاملا عملیاتی با فرمانداران به‌طور خاص فرماندران غرب استان که بیشتر گردشگرپذیر هستند، در دستور کار قرار دارد.

 

وی با بیان اینکه به‌دلیل آزادسازی سواحل و رفع محدودیت‌های کرونایی پیش‌بینی سونامی سفر را در دریا طی تابستان امسال داریم، افزود: طرح دریا از یکم خرداد ماه امسال آغاز می‌شود که در این زمینه نقاط حادثه‌خیز شناسایی شده است.

معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با اشاره به اینکه حوزه‌های فرهنگی و اقتصاد دریامحور، پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی سالم‌سازی دریا باید اجرا شود،تصریح کرد: در این زمینه بحث‌های مفصلی شده است و برنامه‌های مختلفی را در دستور کار داریم.

* پیگیری حقوق ناجیان غریق

این مسؤول با اشاره به اینکه مدیریت کلان سواحل برعهده فرمانداران است، بیان کرد: ۱۵ شهرستان و ۲۴ شهر ساحلی داریم و یک آوردگاه بزرگ و بزرگترین اجتماع در سواحل استان مازندران است.

سلگی با بیان اینکه ناجیان غریق دو ماه حقوق معوقه دارند، افزود: مکرر با وزیر کشور جلسه داشتیم که قرار شد این مشکل حل شود، اعتقاد داریم بحث حقوق ناجیان غریق به این شکل نباید پیدا کند به این معنا که هر فرماندار متولی این کار باید باشد و از طریق سرمایه‌گذاران تحت مدیریت کلان فرمانداران کار را جلو ببرند.

* افزایش تعداد ناجیان غریق در ساحل مازندران

وی با بیان اینکه امسال تعداد ناجیان غریق در سواحل استان افزایش می‌یابد، اضافه کرد: بیش از ۴۰۰ نقطه حادثه‌خیز داریم که به بیش از ۸۰۰ نقطه حادثه ‌خیز رسیده و برنامه داریم ناجیان غریق تمام نقاط حادثه‌خیز را پوشش دهند.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با اعلام اینکه دست‌کم امسال به یک‌هزار و ۵۰۰ ناجی غریق نیاز داریم، تصریح کرد: در این زمینه هلال‌احمر و سپاه کربلا قول دادند بخشی از این ناجیان غریق را تامین کنند.

سلگی با تاکید بر اینکه امکانات ما در سواحل محلی، ولی خدمات ما ملی است، خاطرنشان کرد: این مسئل را به رئیس‌جمهور هم اعلام کردیم اگر ۲۰ میلیون نفر تابستان امسال وارد استان شوند به همان درصد باید بودجه فرهنگی اختصاص یابد در غیر این صورت با بودجه شهرستانی و استانی نمی‌توان کار کرد.

*دریافت ورودی در سواحل ممنوع است

وی اظهار کرد: برای اینکه به سقف خواسته‌ها و برنامه‌های ما در سواحل  برسیم ساحل ما به ایده‌آل برسد، نیاز به بودجه بالایی است و نبود زیرساخت‌ها و موانع قانونی مشکلات را دوچندان کرده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران یادآور شد: امسال برای نخستین بار قوانین را یکپارچه کردیم و همچنین ورودی‌ها را ممنوع اعلام کردیم و تنها در صورت اختصاص پارکینگ وجه از مردم دریافت می‌شود.

*بیش از ۴۲۴کیلومتر از ساحل آزاد شد؛ ولی ساماندهی نشد

رضا علیخانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران با تاکید بر اینکه در اجرای طرح دریا نیازمند سازمان و دستگاهی داریم‌ تا همسویی بین دستگاهی اجرا شود، اظهار کرد: در سفر رئیس جمهوری به مازندران خواستار راه‌اندازی سازمان عمران سواحل شدیم.

وی گفت: سواحل نیازمند متولی است تا طرح‌های دریا به صورت قانونی اجرا شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با بیان اینکه ۹۰ درصد سواحل به طول ۴۲۴.۴ کیلومتر آزاد شده است و ساماندهی صورت نگرفت، تصریح کرد: سواحل مازندران بخشی دارای طرح دائمی و بخش دیگر نیازمند بهسازی هستند لازم است در ساماندهی سواحل به بهداشت، صیانت، پذیرش مسافر، توسعه گردشگری و مسائل فرهنگی، اجتماعی و امداد و نجات توجه شود.

 

این مسؤول اجرای طرح دریا را در سه برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دانست و گفت: در اجرای برنامه میان‌مدت به زیرساخت‌ها و در برنامه بلندمدت به طرح‌های توریستی توجه شده است.

علیخانی با تاکید براینکه فرمانداران و شهرداران شهرهای ساحلی باید در اجرای ساماندهی طرح دریا گزارش‌های لازم را تا اول خرداد ماه امسال به استانداری بدهند، خاطر نشان کرد: طرح دریا از سوم خرداد ماه ۱۴۰۱ شروع می‌شود.

*وجود ۷۲ طرح دریا در مازندران

علی‌پور کارشناس سواحل در دفتر فنی استانداری مازندران نیز از وجود ۷۲ طرح دریا در استان خبرداد و گفت: تا سوم خرداد ماه سال جاری ۱۵ طرح در سواحل قابل اجرا است. از ۵۷ طرح باقی‌مانده ۴۲ طرح اول تیرماه سال ۱۴۰۱ افتتاح و بقیه هم با همکاری شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها باید اجرایی شود تا به نقطه‌ای که سال ۱۳۹۸ بودیم برسیم.

 

به گزارش فارس، امیدواریم با اهتمام مسؤولان و به‌کارگیری ناجیان غریق در تمام طول نوار ساحلی به‌ویژه نقاط کور و حادثه‌خیز در کنار آنان توجه مردم به توصیه‌ها امسال شاهد روزهای غرقی در ساحل خزر باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.