کد خبر : 6783
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۵۴
150 views

شبیخون به زمین‌های شمال؛

وقتی رشد افسارگسیخته قیمت‌ها عرصه را بر بومیان تنگ می‌کند

وقتی رشد افسارگسیخته قیمت‌ها عرصه را بر بومیان تنگ می‌کند
این روزها گویا عواملی قلب زیبایی‌های شمال را نشانه گرفته و کمر همت به نابودی آن بسته‌اند، یک روز در حریم دریا با ساخت ویلاها و روز دیگر در جنگل‌ها با ساختن بناهای لاکچری. امروزه قیمت ویلا در شهرهای متل قو و رامسر به حدی بالاست که تقاضا برای بومیان مقدور نیست.


به گزارش تیتر شمال؛ از قدیم الایام مازندران به علت نزدیکی با پایتخت و آب و هوای مساعد، وجود دریا و رودخانه، طبیعت و سرسبزی مکانی دنج برای خوش‌نشینان در تمام ایام سال بوده است.

 

خرید و فروش زمین و ساخت ویلا در غرب مازندران قصه‌ی پرغصه‌ای که از سالیان دور همواره وجود داشته است اما این بار متفاوت‌تر از قبل است به طوری که تقاضای بالا برای خرید زمین یک هرج و مرج شدید در قیمت‌ها ایجاد کرده است، زمین جلگه‌ای یا جنگلی، داخل بافت یا خارج بافت، سند‌دار یا بی‌سند و غیره مشتری دارد و قیمت هم برای برخی افراد اصلا مهم نیست و آنها فقط در پی خریدن زمین و ویلا هستند و به چیز دیگر فکر نمی‌کنند.

 این روزها تقاضا برای خرید زمین‌های کشاورزی در غرب مازندران برای ساخت ویلا با قیمت‌های وسوسه انگیز به اوج خود رسیده که حتی در دورترین مناطق روستایی بدون هیچ امکاناتی تقاضا وجود دارد و از طرف دیگر سود کم و عدم حمایت از کشاورزان باعث فروش زمین‌های چند هکتاری کشاورزی و ساخت ویلاهای لاکچری شده است.

اگرچه مشکل ویلاسازی در غرب مازندران همواره از دغدغه‌ها بوده است اما امروزه قیمت افسارگسیخته ویلاها به معضل جدی تبدیل شده است که در آینده‌ای نزدیک بومی‌ها مستاجر و یا سرایدار خوش‌نشینان می‌شوند.

قیمت بالای ویلا در مناطق ییلاقی شهرستان رامسر

بررسی‌های میدانی خبرنگار فارس مازندران نشان می‌دهد؛ میانگین قیمت ویلا در مناطق ییلاقی و کوهپایه‌ها بالا است و در برخی از موارد با افزایش متراژ میانگین قیمت‌ها به چند میلیارد تومان می‌رسد.

در ابتدا سفر پایتخت‌نشینان به خطوط ساحلی مازندران تنها برای گذران وقت و استفاده از طبیعت بود اما حال این خطوط ساحلی به یکی از اصلی‌ترین نقاط برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.

اما این سرمایه‌گذاری تنها توسط پایتخت‌نشینان صورت نمی‌گیرد؛ به گفته مردم محلی تقاضا برای خرید زمین از مناطق جنوبی کشور هم زیاد بوده است و حتی بازار مسکن مازندران از تهران پیشی خواهد گرفت و به حدی بالا خواهد رفت که بومیان توان خرید مسکن را ندارند.

 

 

 

رشد بی‌ضابطه اجاره بها در غرب مازندران

امسال هم بازار اجاره مسکن داغ بوده و با توجه به شرایط بد اقتصادی فشار زیادی به مستاجران وارد می شود.

در شرایط کنونی اجاره منازل استیجاری به‌دلیل افزایش تورم و خلاء نظارتی به چالشی جدی بدل شده است به طوری که مستاجران به دنبال خانه‌های کوچک و کمترین امکانات هستند.

البته ناگفته نماند در این هیاهوی قیمت بالای مسکن بسیاری از خوش‌نشینان با پرداخت مبلغ بالا، منازل را برای گذراندن اوقات فراغت و به دلیل باز شدن آزادراه تهران ـ شمال اجاره می‌کنند.

با این اوصاف دیگر خبری از زمین‌های سرسبز نیست و هر آنچه می‌بینی ساختمان‌های غول پیکر، ویلاهای لاکچری در دل جنگل‌های قدیم، خیابان‌های مملو از جمعیت و آسمانی که در آینده نزدیک به جای ابرهای سپید، جامه‌ای خاکستری بر تن خواهد کرد و چشم انتظار آخرین اکسیژنی از درختان جا مانده از ناجوانمردی عصر تکنولوژی که برایش فرستاده خواهد شد.

بیشترین افزایش قیمت مسکن در متل قو

نعمت رضی کاظمی یکی از املاک‌دارن در غرب مازندران از قیمت‌های نجومی ویلا در شهرهای متل قو و رامسر خبر داده و می‌گوید: فروش مسکن در شهر متل قو به حدی بالا بوده که کمتر بومیان در این شهر زندگی می‌کنند.

وی به افزایش قیمت از سال ۸۱ اشاره می‌کند و می‌افزاید: قیمت زمین در سال ۸۱ متری حدود ۲ هزار تومان بوده که به یکباره به ۱۰ هزار تومان رسید و همین افزایش نسبی برای بسیاری از بومیان وسوسه برانگیز بوده و مقدار زیادی از زمین‌ها به فروش رسید.

کاظمی در ادامه با بیان اینکه این افزایش قیمت ادامه داشت و تا حدود ۶ سال پیش قیمت‌ها به یکباره نجومی شد، اظهار کرد: قیمت املاک در رامسر از متری ۶ میلیون شروع و در مکان لاکچری به متری ۷۰ میلیون تومان می‌رسد.

وی به قیمت بالای ویلا در شهر متل قو اشاره و تصریح کرد: در این چندین سال که در این شغل فعالیت می‌کنم قیمت زمین و ویلا در شهر متل قو نسبت به بقیه شهرها بیشتر است.

نعمت رضی کاظمی به دیگر علت افزایش سکونت در غرب استان مازندران اشاره می‌کند و می‌گوید: باز شدن قطعه یک آزاد راه تهران ـ شمال و کوتاه شدن مسیر پایتخت‌نشینان و همچین آب و هوای مناسب و معتدل و طبیعت بکر، وجود دریا و رودخانه در منطقه از علت‌های افزایش قیمت در غرب مازندران است.

وی با بیان اینکه در سال جدید تقاضا زیاد نبوده بیان کرد: به علت افزایش قیمت نجومی قدرت معاملات بسیار پایین است.

این مشاور املاک در ادامه به دفاتر غیرکارشناسی املاک در شهرستان‌های غرب اشاره کرد و گفت: عدم آگاهی و آموزش کافی در زمینه فروش املاک، از دلایل افزایش قیمت و تورم در این مناطق است.

کاظمی می‌افزاید: در مناطقی از رامسر حتی ۷۰ درصد غیربومیان ساکن شدند به حدی که بسیاری از زمین‌ها سال‌های پیش توسط خوش‌نشینان خریداری و در حال حاضر خارج از کشور سکونت دارند.

وی به نظارت بر تغییر کاربری‌های اشاره کرده و عنوان کرد: در حال حاضر  به علت نظارت بر ساخت و ساز و همچنین تغییر کاربری غیر مجاز کمتر ویلاسازی صورت می‌گیرد.

فروش زمین در حال حاضر راکد است

مجید محمد پور یکی از اعضای شورای روستای بخش مرکزی مرزن‌آباد ضمن بیان اینکه تقاضا خرید زمین در ۶ ماه گذشته بسیار کاهش یافته است گفت: در حال حاضر خرید فروش راکد است ولی گاهی خریداران خود حضور پیدا نکرده فقط نمایندگان خود را برای خرید قطعات مختلف می فرستادند  و حتی زمین‌هایی که از امکانات روستا بهره‌مند نبود را خریداری می‌کردند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ متقاضی زمین‌های بزرگ و هکتاری بیشتر بوده است، اظهار کرد: برای مشتری زمین‌های داخل و خارج بافت فرقی نمی‌کرد، البته در بیشتر روستاها زمین‌ داخل بافت با کاربری غیرکشاورزی بسیار کم است، بیشتر زمین‌های خریداری شده خارج بافت و با کاربری کشاورزی بوده است.

وی با بیان اینکه علت بیشتر فروش زمین‌های کشاورزی بی‌توجهی دولت‌ها طی سال‌های گذشته به بخش کشاورزی است، تصریح می‌کند: بزرگترین مشکل نداشتن آب شرب و کشاورزی و نداشتن زیرساخت‌های لازم است که باعث شده بیشتر کشاورزان زمین‌ها را با هکتار بالا بفروشند و به شهر کوچ کنند و همچنین جهادکشاورزی که خود متولی زمین‌های کشاورزی استاز نظر تهیه بذر، کود، ادوات کشاورزی و غیره هیچگونه حمایت و کمکی به کشاورز نمی‌کند. البته امسال جهاد کشاورزی تعداد زیادی اصله نهال برای زمین‌های کشاورزی به روستائیان واگذار کرد که به علت کم‌آبی با مشکل آب مواجه هستیم.

محمدپور می‌گوید: در زمین‌ها به جای کاشت گندم و جو همه دیوارکشی شده و بعضا ویلاهایی ساخته شده به چشم می‌خورد.

هیچ نهادی بر قیمت اجاره بها در چالوس نظارت ندارد

مجتبی باقری شهروند چالوسی طی گفت‌وگو با فارس یکی از عمده مشکلات اقتصادی خانواده‌ها را گران بودن اجاره خانه دانست و اظهار کرد: هیچ نهادی بر وضعیت بازار مسکن و اجاره بهای خانه، نظارت ندارد و بنگاه‌های معاملاتی مسکن بدون در نظر گرفتن مشکلات اقتصادی مردم، خودشان در هر منطقه یک نرخی را تعیین و به مشتریان اعلام می‌کنند.

وی با ذکر اینکه مستأجران و طالبان خانه در نهایت مجبورند، خودشان را با شرایط صاحبخانه وفق دهند، افزود: بعضا شده برای اجاره خانه‌ای ساعت‌ها با مالک خانه صحبت کردیم تا قانع شود و با قیمت پایین‌تر ساکن شویم.

این شهروند چالوسی به افزایش ۶ برابری اجاره مسکن طی ۳ سال اشاره کرد و افزود: حدود ۳ سال پیش با مبلغ ۲۰ میلیون تومان خانه‌ای را رهن کردم اما در حال حاضر با ۱۵۰ میلیون تومان هم نمی‌توانم خانه مناسب مثل قبل اجاره کنم.

این شهروند چالوسی به کنترل روند اجاره بها و عدم نظارت در شهرستان اشاره کرد و گفت: ثبات در اقتصاد کشور، تنظیم قوانین و مقررات برای ساماندهی بازار اجاره و حمایت از حقوق مستأجران از جمله اقداماتی برای کنترل اجاره بها است.

 تلاش خبرنگار فارس برای مصاحبه با رئیس املاک و مستغلات شهرستان چالوس و رامسر در رابطه با افزایش قیمت املاک و اجاره بها طی چند تماس و پیام بی‌نتیجه ماند.

  • منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.