کد خبر : 6900
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۳
157 views

پایان چشم انتظاری برای تکمیل تنها بیمارستان شهرستان گلوگاه

پایان چشم انتظاری برای تکمیل تنها بیمارستان شهرستان گلوگاه
پس از سفر اسفند ماه سال گذشته رییس‌جمهور به مازندران و سفر اخیر استاندار به گلوگاه به نظر می‌رسد مهم‌ترین خواسته شهروندگان گلوگاهی با تعیین اولویت در مسیر تحقق قرار گرفته و توان‌ها و امکانات برای حل مشکلی که قرار بود سال ۹۸ حل شود ، متمرکز شده است.


به گزارش تیتر شمال؛ گلوگاه شهرستانی است که خدمات درمانی و بیمارستانی آن وابسته به بیمارستان ثامن الائمه در این شهرستان است که بنا به گفته شهروندان و مسوولان این مجموعه تنها یک مرکز درمان بستر است و از نظر امکانات ، تجهیزات و زیر ساخت ها در حد و اندازه یک بیمارستان نیست و استانداردهای لازم در این خصوص را ندارد .

مرکز درمانی بستر به مرکزی گفته می شود که امکاناتش تنها در حد بستری موقت بیماران است و باید آنها را در اسرع وقت به بیمارستان اعزام کند. اصولا این گونه مراکز در شهرهایی که جمعیت کم دارند احداث می شود. این  مراکز از امکانات تخصصی که در بیمارستان ها وجود دارد برخوردار نیستند .

هرچند گلوگاه شهرستانی با جمعیت حدود ۴۰ هزار نفری می باشد اما برخی پارامترها و ویژگی ها در این شهرستان وجود دارد که ضرورت ایجاد یک مرکز بیمارستانی استاندارد در آن را نشان می دهد از آن جمله قرار داشتن این شهرستان در مسیر جاده های مازندران به استان گلستان و نیز در مسیر دامغان در استان سمنان می باشد .

یعنی این شهرستان پل ارتباطی مازندران و دو استان همجوار گلستان و سمنان به شمار می رود و بالتبع این شرایط جاده ای باعث می شود تردد در راه های منتهی به گلوگاه زیاد باشد و تصادفات و سوانح جاده ای نیز موضوعی است که همواره در تردد جاده ای شاهد آن هستیم .

در حالی که  این شرایط جاده ای و تصادفات وجود دارد تنها مرکز درمانی گلوگاه امکانات تشخیص اولیه در اینگونه حوادث از جمله سی تی اسکن و ام آر آی را ندارد و در صورت بروز چنین حوادثی مصدومان به مراکز بیمارستانی و درمانی شهرستان های همجوار از جمله بهشهر و یا بندر گز در استان گلستان اعزام می شوند که این اعزام مصدوم فرصت درمان بموقع را می گیرد .

علاوه بر این روستاهای بالادست شهرستان که از مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای مازندران به شمار می روند طی سال های اخیر رشد قابل ملاحظه حضور و سکونت افراد غیر بومی در این مناطق را شاهدیم به طوری که جمعیت ساکن در این روستاها فراتر از تعداد خانوارهای بومی منطقه شده است و همراه با افزایش جمعیت خدماتی نظیر درمان و بیمارستان از جمله مسائلی است که جمعیت شهروندی مطالبه می کنند به همین منظور بیمارستان فعلی با ۳۲ تخت نمی تواند نیاز شهروندان گلوگاهی و افراد غیر بومی منطقه باشد .

به همین منظور و برای توسعه خدمات درمانی و بیمارستانی در این شهرستان طرح توسعه بیمارستان ثامن الائمه از سال ۱۳۹۶ در زمینی به وسعت چهار هزار متر مربع که از سوی فرد نیکوکاری اهدا و آغاز شد .

شهروندان گلوگاهی ضمن اینکه از محدودیت فضای بیمارستان فعلی گلایه دارند ، نبود امکانات و زیرساخت ها را مشکلی مضاعف در دریافت خدمات استاندارد از یک بیمارستان عنوان می کنند .

مرتضی کلبادی نژاد شهروند گلوگاهی که خود از جمله کسانی است که در یک سانحه رانندگی دچار حادثه شد و کمبود امکانات در این بیمارستان برای او مشکل آفرین شده بود ، گفت : در سال ۱۳۹۰ دچار سانحه رانندگی در جاده گلوگاه به گرگان شدم و به دلیل شدت جراحت به بیمارستان ثامن الائمه منتقل شدم که بنا به دستور پزشک انجام سی تی اسکن برای مشخص شدن میزان آسیب دیدگی به سرم تجویز شد .

وی ادامه داد : پزشک معالج انجام هر گونه کارهای درمانی را منوط به داشتن سی تی اسکن به عنوان تشخیص اولیه ضروری دانست و به همین دلیل اقدامات درمانی را برای من آغاز نکرد در حالی که من از شدت درد تاب و تحمل نداشتم .

این شهروند گلوگاهی گفت : بعد چند ساعت دوندگی خانواده ام برای انجام کارهای تشخیص اولیه ، مشخص شد که در این بیمارستان دستگاه سی تی اسکن وجود ندارد و من را به بیمارستان بهشهر منتقل کردند که همین طی مسافت و دست اندازهای جاده ای برای مصدومی که خود درد جراحت تصادف را داشت بسیار سخت و طاق فرسا بود .

وی افزود : هر چند در آن زمان و بعد از انجام سی تی اسکن مشخص شد آسیب جدی به سرم وارد نشد ولی من و یا دیگر شهروندان گلوگاه مصدومانی را دیده ایم که پس از تصادفات به این بیمارستان منتقل شدند و به دلیل نبود همین امکانات در حین انتقال به بیمارستان های همجوار جان خود را از دست دادند .

راضیه محمدنژاد دیگر شهروند گلوگاهی است که از نامناسب بودن فضای فعلی بیمارستان ثامن الائمه گلوگاه  گلایه کرد و گفت : پارسال فرزندم به دلیل ابتلا به بیماری در این بیمارستان بستری شد و چند روزی را در بخش اطفال بودیم .

وی ادامه داد : به هر حال کودکان از جمله افرادی هستند که نیاز به مراقبت های ویژه تر در فضای مخصوص و ایزوله تری را دارند اما در این بیمارستان وضعیت بدینگونه نیست چرا که به نظر می رسد بخش اطفال در مسیر اتصال بخش های دیگر بیمارستان قرار دارد ، به طوری که پزشکان و مراجعه کنندگان برای رفتن به اتاق های عمل جراحی از بخش کودکان عبور می کردند و این موضوع صحنه خوبی برای کودکان نیست که مشاهده می کردند اما به دلیل نبود مرکز درمانی دیگری در شهرستان بناچار این شرایط را تحمل کردیم .

 

پایان چشم انتظاری برای تکمیل تنها بیمارستان شهرستان گلوگاه

بیمارستان ثامن الائمه و نبود زیر ساخت های لازم درمانی

مدیر بیمارستان ثامن الائمه گلوگاه با اشاره به اینکه تنها مرکز درمانی این شهرستان که به عنوان بیمارستان در نظرگرفته می شود همین بیمارستان ثامن الائمه است ، گفت :  این بیمارستان با وسعت یک هزار و ۸۰۰ متر مربع  در شهریور۱۳۸۷ طبق مصوبه وزارت بهداشت با ۳۲ تخت افتتاح شد که شامل بخش عمومی زنان ، جراحی، داخلی، اطفال،مردان و ۲ اتاق عمل فعال، اورژانس،دیالیز، زایشگاه، آزمایشگاه، رادیولوژی، انبار دارویی و داروخانه سرپایی می باشد.

پیمان سپهری افزود : در زمان اجرا و افتتاح ، این مرکز به عنوان مرکز درمان بستر قلمداد شد که براساس تعریف نوع خدمات با امکانات کافی جهت بستری موقت بیماران و اعزام سریع آنان به بیمارستان های شهرستان است که محل احداث این‌ مراکز در شهرستانهای با جمعیت کم می بایست انجام شود .

وی ادامه داد : به همین دلیل مراکزی با همین عنوانِ درمان بستر امکانات و زیر ساخت هایی در حد و اندازه یک بیمارستان برای آنها تعریف نشده است اما این مرکز با توجه به نبود بیمارستان دیگری در شهرستان به شهروندان خدمات ارائه می دهد .

مدیر بیمارستان ثامن الائمه گلوگاه گفت : با توجه به قرارگرفتن گلوگاه در مسیر جاده مواصلاتی دامغان و گرگان در دو استان همجوار مازندران و بروز تصادفات و همچنین حضور مسافران و گردشگران پرشمار در مناطق ییلاقی بالادست شهرستان پروژه توسعه بیمارستان در دستور کار قرار گرفت .

وی ادامه داد : به همین منظور با اهدای زمین از سوی فرد نیکوکار پروژه توسعه بیمارستان در سال ۱۳۹۶ در زمینی به وسعت چهار هزار متر مربع و در سه طبقه آغاز شد که تاکنون با صرف ۵۰ میلیارد ریال اعتبار طرح تحول سلامت و کمک خیران دو هزار و ۷۰۰ متر از این فضا کارهای اسکلت و پی کنی آن انجام شده است .

به گفته سپهری این پروژه از اعتبارات طرح تحول سلامت تامین اعتبار شد اما با پایان یافتن این طرح اعتباری برای تکمیل پروژه ساخت بیمارستان تخصیص نیافت و پروژه متوقف ماند در حالی که قرار بود این پروژه ظرف مدت دو سال با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریالی تکمیل و بهره برداری شود.

وی ادامه داد : به دلیل عدم تخصیص اعتبار پروژه مدتی است متوقف مانده است تا با اختصاص اعتبار عملیات اجرایی ساخت آن آغاز شود که پیش بینی می شود حدود ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح نیاز باشد .

مدیر بیمارستان ثامن الائمه گلوگاه در خصوص مشکلات موجود در این بیمارستان عنوان کرد : بیمارستان فعلی جوابگوی نیاز درمانی و بیمارستانی شهروندان نیست به طوری که به دلیل نبود امکاناتی نظیر سی تی اسکن و ام ار ای و انجام مراحل تشخیص اولیه در مصدومان سوانح رانندگی وجود ندارد در حالی که این شهرستان در مسیر دو جاده مهم مواصلاتی قرار دارد  و یا بخش های ای سی یو و سی سی یو در آن وجود ندارد .

وی ادامه داد : بارها مواردی داشته ایم که مصدومان چنین حوادثی به دلیل نبود این امکانات به بیمارستان های همجوار منتقل شدند که همین صرف زمان خود می تواند در نجات دادن جان این بیماران تاثیر داشته باشد .

به گفته سپهری علاوه بر محدود بودن فضای بیمارستان فعلی که دارای ۳۲ تخت است با توجه به اینکه این مرکز به عنوان مرکز درمان بستر دیده شد نکات مورد نظر بیمارستانی در آنها تعبیه نشده است که به طور مثال محل عبور و تردد جراحان برای رفتن به اتاق های عمل جراحی از درون بخش های کودکان و زایمان است .

وی گفت : سلاجقه رییس سازمان محیط زیست کشور به عنوان نماینده رییس جمهور در گلوگاه در سفر اخیر رییس جمهور به مازندران به این شهرستان آمد و از پروژه بیمارستانی بازدید کرد و در جلسه شورای اداری استان اختصاص اعتبار برای تکمیل بیمارستان یکی از سه پروژه ای که برای شهرستان لحاظ شد بود .

تکمیل بیمارستان ، اولویت نخست و ضروری

فرماندار شهرستان گلوگاه نیز گفت : ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان براساس ضرورت ها و نیازهای مردم در دهه ۹۰ آغاز شد که در همان زمان محل تامین اعتبار برای اجرای این پروژه مشارکت مردمی و طرح تحول سلامت دیده شد .

مهدی داودی افزود : در همان زمان با اهدای زمین از سوی یک خیر فضای مورد نیاز برای اجرای این پروژه تامین شد و عملیات ساخت آن با تخصیص اعتبار طرح تحول سلامت آغاز شد و به مراحلی از اجرای کار رسید .

وی با اشاره به اینکه این پروژه هم اکنون حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ، ادامه داد : به دلیل اینکه برای این طرح ردیف اعتباری جداگانه از اعتبارات ملی و استانی دیده نشده پس از اتمام طرح تحول سلامت و عدم تخصیص اعتبار این پروژه راکد باقی مانده است .

فرماندار گلوگاه عنوان کرد : با توجه به این که گلوگاه شهرستانی است که در مسیر جاده های ترانزیتی گرگان به مازندران و دامغان به مازندران قرار دارد همواره تصادفات و سوانح رانندگی در این مسیرها رخ می دهد که مجروحان به خدمات بیمارستانی همچون سی تی اسکن و بخش های مراقبتی آی سی یو و سی سی یو نیاز دارند .

وی ادامه داد : همچنین شهروندان گلوگاه نیز علاوه بر برخورداری از این خدمات به دیگر خدمات بیمارستانی همچون رادیولوژی ، سونوگرافی نیاز دارند تا به سلامت و بهبود بیماری آنها کمک کند اما در مرکز درمانی فعلی این شهرستان چنین امکانات درمانی وجود ندارد .

به گفته داودی نبود این بسترها و خدمات درمانی باعث شده تا شهروندان گلوگاهی برای انجام کوچترین کارهای درمانی به بیمارستان های شهرستان های همجوار از جمله بهشهر یا ساری و یا حتی به شهرستان های استان گلستان عزیمت کنند و خدمات مورد نیاز درمانی خود را دریافت کنند .

وی گفت : در حالی وضعیت و شرایط زیر ساخت درمانی گلوگاه بدین وضع است که این شهرستان سابقه دو دهه ای از مستقل شدن آن می گذرد و این کمبودها شهروندان گلوگاهی را دچار مشکل کرده است .

فرماندار گلوگاه با اشاره به اینکه کارشناسان بیمارستان گلوگاه برآورد هزینه تکمیل و ساخت این بیمارستان را ۸۰۰ میلیارد ریال اعلام کردند ، ادامه داد : در سفر ریاست جمهوری این طرح به عنوان پروژه سفر مورد نظرقرارگرفت و در سفر اخیر استاندار مازندران به این شهرستان نیز این پروژه جزو پروژه های اولویت دار و مهم شهرستان قلمداد شده است .

وی گفت : در سفر استاندار مازندران این پروژه به عنوان یکی از اولویت های برای رسیدگی در دستور کار شبکه بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مازندران قرار گرفته است که امیدواریم با تخصیص اعتبار این طرح به بهره برداری برسد و مردم از خدمات آن بهره مند شوند .

تکمیل این طرح بیمارستانی که می رفت به یک گره کور شهرستان گلوگاه مبدل شود بخت و اقبال گشایش در این پروژه به یُمن سفر یک روزه استاندار مازندران به این شهرستان گره گشایی شد و بار این سفر که با ۴۰ مصوبه بسته شد که تکمیل بیمارستان ۶۴ تختخوابی ثامن الائمه گلوگاه که فاقد ردیف اعتبارات ملی بوده ( تاکنون نیز از محل اعتبارات طرح تحول سلامت و کمک خیرین تا مرحله اسکلت بتونی تامین اعتبار گردیده است ) و دارای پیشرفت فیزیکی حدود ۳۵ درصد می باشد که باید از طریق اعتبارات منابع داخلی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان و اعتبارات وزارتی تکمیل و به بهربرداری برسد و طی مکاتبه ای از طریق دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان با امضای استاندار مازندران به وزارت بهداشت انجام شود از دستاورد این سفر است .

براساس این مصوبه دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عنوان نهاد پیگیر امور مربوط به هماهنگی برای جذب اعتبارات و تکمیل این پروژه مشخص شده است که معاون توسعه مدیریت ، منابع و برنامه ریزی دانشگاه به انجام برخی امور مقدماتی برای رفع مشکلات پروژه مورد نظر اشاره کرد که امیدواری برای به سرانجام رسیدن این طرح بعد از چند سال را زنده ایجاد کرده است .

پایان چشم انتظاری برای تکمیل تنها بیمارستان شهرستان گلوگاه

خبرهای خوبی در راه است

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این خصوص گفت : عملیات اجرایی توسعه بیمارستان فعلی ثامن الائمه از سال ۱۳۹۶ آغاز شد که از اعتبارات طرح تحول سلامت برای این بخش هزینه می شد .

حبیب کاظمی افزود : طی این مدت ساخت پروژه به دلیل اینکه جزو پروژه های شناسنامه دار قرار نداشت به همین منظور سرفصل اعتباری برای آن لحاظ نشده بود و با ناپایداری در پرداخت اعتبارات مواجه بود .

وی ادامه داد : با توجه به توقف چندین ساله پروژه به دلیل عدم تخصیص اعتبار ، پروژه با حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی همچنان باقی مانده است و می بایست مشکلات ناشی از شناسنامه دار نبودن آن تعیین تکلیف و پس از آن سرفصل اعتباری برای تخصیص اعتبار برای آن ایجاد شود .

به گفته معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران با توجه به مهم بودن تکمیل این پروژه به منظور دسترسی شهروندان به خدمات مطلوب بیمارستانی پیش از سفر استاندار مازندران به شهرستان گلوگاه در خرداد امسال معاون وزیر بهداشت نیز از این پروژه بازدید کرد و در خصوص اهمیت و ضرورت اجرای این طرح مسائلی عنوان شد .

وی گفت : در این بازدید از معاون وزیر بهداشت خواسته شد تا این پروژه را به عنوان یک طرح نیمه تمام لحاظ کنند تا تعیین تکلیف در خصوص شناسنامه دار کردن آن انجام  و سرفصل اعتباری برای آن منظور شود .

کاظمی با اشاره به اینکه در سفر رییس جمهور تکمیل این پروژه مصوب شد ، افزود : پس از سفر استاندار مازندران به گلوگاه نیز دانشگاه علوم پزشکی مازندران پیگیری های خود را طی مکاتباتی با وزارت بهداشت انجام داده  و رقم اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریالی برای تکمیل این پروژه را اعلام کرد .

وی پیش بینی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل مراحل ساخت این بیمارستان را حدود ۸۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت : خوشبختانه اخیرا وزارت بهداشت اختصاص اعتباری برای ادامه ساخت این پروژه را اعلام کرد که هنوز این رقم برای ما نیز مشخص نشده است .

کاظمی ابراز امیدواری کرد با تخصیص این اعتبار در سال جاری بخشی مسیر برای اجرای پروژه هموار شود که با جذب مابقی اعتبارات مورد نیاز شاهد بهره برداری از آن باشیم .

  • منبع: ایرنا مازندران

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.