کد خبر : 7244
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
171 views

نیروگاه‌ها اختیاری در تعیین نوع سوخت مصرفی ندارند!

کاهش مازوت‌سوزی در نیروگاه نکا / دو واحد بخار گازسوز شد

کاهش مازوت‌سوزی در نیروگاه نکا / دو واحد بخار گازسوز شد
نیروگاه شهید سلیمی نکا پس از مدت‌ها مازوت‌سوزی دوباره به شبکه گاز کشور متصل شد و از شامگاه ۱۳ تیر واحدهای ۱ و ۲ بخار این نیروگاه گازسوز شدند ؛ اتفاقی که در صورت استمرار می‌تواند بخشی از آلودگی‌ شدید هوای مناطق اطراف نیروگاه را کاهش دهد.


به گزارش تیتر شمال؛ مازوت‌سوزی در نیروگاه شهید سلیمی نکا که طی هفته‌های اخیر به دلیل افزایش میزان آلودگی هوا در مناطق پیرامونی این واحد بزرگ تولید برق، یک بار دیگر به شکل برجسته‌ای مورد توجه کنش‌گران محیط زیست قرار گرفته بود، از امروز با گازسوز شدن دو واحد تولید برق این نیروگاه کاهش یافت.

پایان دادن به مازوت‌سوزی نیروگاه نکا مطالبه‌ای جدی است که بیش از یک دهه بارها در برهه‌های مختلف مطرح شد ، اما همچنان سوخت مورد استفاده این واحد تولید برق مازوت است ؛ آن هم مازوتی که گوگردزدایی نشده و حجم آلودگی بسیار بالایی دارد.

درخواست اهالی مناطق اطراف نیروگاه نکا و دوستداران محیط زیست طی این سال‌ها اتصال مجدد این واحد بزرگ گازسوز به شبکه گازی کشور بود ، چرا که نیروگاه شهید سلیمی نکا در اصل گازسوز است و از سال ۱۳۸۶ با هدف کاهش مصرف گاز در ماه‌های سرد سال ، مازوت‌سوزی در آن آغاز شد و ادامه یافت ، تا جایی که به جای سوزاندن مازوت توسط یک یا دو واحد آن هم در روزهای سرد سال، این سوخت کثیف به سوخت اصلی و ثابت نیروگاه در طول سال تبدیل شد.

پس از چند هفته پیگیری و افزایش اعتراض‌ها به مازوت‌سوزی در نیروگاه نکا، صبح امروز تعدادی از کنش‌گران محیط زیستی منطقه در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که دو دودکش از چهار دودکش نیروگاه مانند روزهای گذشته دود تیره خارج نمی‌شود و این به معنای گازسوز شدن دو واحد نیروگاه است. ادعایی که در پیگیری‌های خبرنگار ایرنا از مسئولان نیروگاه نیز تایید شد.

واحد روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق نکا در پاسخ به پیگیری خبرنگار ایرنا ضمن تایید گازسوز شدن واحدهای ۱ و ۲ بخار نیروگاه شهید سلیمی، متنی را نیز در اختیار این خبرگزاری گذاشت و نکاتی را درباره این تصمیم اتخاذ شده مطرح کرد.

کاهش مازوت‌سوزی در نیروگاه نکا / دو واحد بخار گازسوز شد

در این پیام عنوان شده که بهره‌برداری از واحدهای ۱ و ۲ بخار نیروگاه شهید سلیمی نکا با سوخت گاز درحال انجام است و در ادامه پیام نیز نوشته شده که در پی فعالیت همزمان ۴ واحد بخار این نیروگاه به ظرفیت نامی مجموع ۱۷۶۰ مگاوات با سوخت مازوت در روزهای اخیر و پیگیری‌های همه‌جانبه صورت گرفته برای تخصیص سوخت گاز به نیروگاه، در حال حاضر نیمی از ظرفیت واحدهای بخار با سوخت گاز فعال هستند. 

در بخش دیگری از این پیام نیز با اشاره به این که نیروگاه شهید سلیمی، بیش از چهار درصد از برق کشور را تامین می‌کند و با قدمت بیش از ۴۰ سال واحدهای بخار نقش مؤثری در پایداری شبکه سراسری برق کشور دارد، آمده است: با تلاش شبانه‌روزی و جهادی کارکنان نیروگاه در تعمیرات اساسی و دوره‌ای واحدهای بخار و بلوک سیکل ترکیبی، واحدهای این نیروگاه با ظرفیت عملی تولید بالغ بر ۱۹۰۰ مگاوات به طور کامل برای تامین پایدار برق در فصل تابستان و پیک مصرف در مدار تولید قرار دارند.

روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق نکا توضیح کوتاهی درباره روند تصمیم‌گیری برای مصرف سوخت در این واحد نیز ارائه داده و نوشته است: نیروگاه‌ها اختیاری در تعیین نوع سوخت مصرفی ندارند و تأمین سوخت نیروگاه‌ها بر عهده وزارت نفت است. با این وجود پیگیری‌های مکرر به عمل آمده در روزهای اخیر به دریافت سهمیه سوخت گاز برای واحدهای ۱ و ۲ بخار نیروگاه شهید سلیمی نکا انجامید و این واحدها از شامگاه سه‌شنبه -۱۳ تیر- گازسوز شدند. همچنین تلاش از سوی نیروگاه برای تخصیص گاز به واحدهای دیگر هم با جدیت ادامه دارد.

با وجود گازسوز شدن دو واحد نیروگاه نکا، کماکان دوستداران محیط زیست و اهالی منطقه با توجه به حجم بالای سوزاندن مازوت در هر کدام از واحدهای این نیروگاه نگران شرایط اقلیمی این منطقه هستند. حتی این نگرانی نیز در اظهارات برخی از کنش‌گران محیط زیست وجود دارد که اتصال دو واحد نیروگاه به شبکه گاز مقطعی باشد. با این حال توقف مازوت‌سوزی در دو واحد بخار نیروگاه نکا اتفاق خوشایندی برای مردم ساکن این منطقه است که آن‌ها را به بازگشتن کامل نیروگاه به دوران گازسوزی‌اش امیدوار می‌کند.

اعتراضات گسترده

طی روزهای گذشته علاوه بر برخی اعتراضات منطقه‌ای و حضوری توسط اهالی، به دلیل انتشار تصاویری واضح و شفاف از آلودگی مازوت‌سوزی نیروگاه در این منطقه، رسانه‌های رسمی نیز با جدیت بیشتری به این موضوع پرداخته‌اند و خواستار رسیدگی فوری و جدی به این موضوع شدند. حتی روز ۸ تیر نیز برنامه زنده تلویزیونی «مثبت سلامت» در شبکه سلامت بخش ویژه‌ای را به همین موضوع اختصاص داد و برخی ابهامات و معضلات مربوط به مازوت‌سوزی نیروگاه نکا را در گفت‌وگوی تلفنی با عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران مطرح کرد.

دامنه این اعتراضات منطقه‌ای علاوه بر رسانه‌ها و فضای مجازی، به سطح مدیریت روستاها نیز رسیده و اعضای شورای اسلامی روستاهای منطقه را بر آن داشت تا با تنظیم شکواییه‌ای رسمی با مهر شورای اسلامی تعدادی از روستاهای منطقه، از دادستان مازندران بخواهند تا به عنوان مدعی‌العموم به این موضوع ورود کند و پیگیر جلوگیری از سوزاندن مازوت بی‌کیفیت در نیروگاه نکا و تزریق و تأمین گاز مورد نیاز این واحد نیروگاهی شود.

مخالفان مازوت‌سوزی در نیروگاه نکا علاوه فعالیت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، طی روزهای اخیر کارزاری اینترنتی را برای جمع‌آوری امضای مردمی در اعتراض به ادامه داشتن سوزاندن مازوت در نیروگاه نکا راه‌اندازی کردند و از مسئولان ارشد کشور اعم از رؤسای دو قوه مجریه و قضائیه و وزاری مرتبط خواسته‌اند که با توجه به مسکونی بودن منطقه و اهمیت زیست‌محیطی آن و همچنین ویژگی ممتاز کشاورزی این محدوده، سوزاندن مازوت در نیروگاه شهید سلیمی نکا متوقف شود.

مازوت‌سوزی نیروگاه نکا در حالی سال‌هاست ادامه یافته که این مجموعه نیروگاهی برای تأمین برق از گاز طبیعی طراحی و ساخته شده و با استفاده از مازوت هزینه نگهداری و تعمیرات آن بسیار بالاتر خواهد بود. ضمن این که توان تولید برق نیروگاه با مازوت کمتر از توان تولید برق با گاز است.

  • منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.