کد خبر : 7451
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
167 views

توسعه صنعت توریسم در گرو حمایت از سرمایه‌گذاران؛

عرق سرد موانع توسعه گردشگری بر پیکره مازندران/زیرساخت‌ها شاه‌کلید رونق گردشگری و کارآفرینی است

عرق سرد موانع توسعه گردشگری بر پیکره مازندران/زیرساخت‌ها شاه‌کلید رونق گردشگری و کارآفرینی است
شهرستان بابل باوجود داشتن ظرفیت های بالای گردشگری نیاز به تامین زیر ساخت‌های مناسب از جمله امکانات مناسب برای توریسم درمانی، تامین هتل و ساخت مکان‌های تفریحی، تامین وسایل حمل و نقل با کیفیت، توسعه سیستم های ارتباطی و خدمات رزرواسیون آنلاین، احیا و بازسازی مناطق گردشگری را در راستای افزایش جذب گردشگر دارد.


به گزارش تیتر شمال؛ شهرستان بابل باوجود داشتن پتانسیل های بالای گردشگری نیاز به تامین زیر ساخت های مناسب در راستای افزایش جذب گردشگر دارد. از جمله این زیر ساخت ها می توان به تامین امکانات مناسب برای توریسم درمانی، تامین هتل و ساخت مکان های تفریحی، تامین وسایل حمل و نقل با کیفیت، توسعه سیستم های ارتباطی و خدمات رزرواسیون (رزرواسیون آنلاین)، احیا و بازسازی مناطق گردشگری (مانند کاروانسراهای قدیمی) اشاره کرد.

حال هرچند که رئیس ميراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بابل عنوان می کند که شهرستان بابل در حال حاضر جایگاه خوبی را کسب کرده است اما با توجه به ظرفیت های موجود صنعت گردشگری دراین شهرستان مغفول مانده است.

تبلیغات در حوزه گردشگری کمرنگ است

شهرستان بابل دارای بازارهای هفتگی مختلفی است که در ایام هفته در مناطق مختلف در این شهرستان برگزارمی شود.پنجشنبه بازار گلیا شهرستان بابل نیز از جمله بازار هفتگی این شهرستان است که مرکز خرید بسیاری از اهالی حوزه دهستان سجادرود و همچنین روستاهای اطراف وگردشگران منطقه است و این بازار در حاشیه ی رودخانه ی سجادرود و روستای کوهپایه سرا برگزار و فروشندگانی از نقاط مختلف بندپی و شهرستان بابل مشغول فروختن محصولات ارگانیک خود می باشند. در پنج شنبه بازار ؛محصولات بسیاری از قبیل سبزیجات،میوه،لوازم خانگی،مرغ و خروس محلی و بسیاری دیگر از محصولاتی که در دیگر بازارهای مشابه موجود می باشد خرید و فروش می شود.

اما تفاوت این بازار با دیگر بازارهای مشابه میوه های محلی وبومی آن منطقه چون شاهی محلی وآغوزک تا خیار وگوجه ارگانیک وتمشکهای جنگلی در آن است تاصنایع دستی چون جاجیم ولاون وکناره هایی که حاصل دسترنج بانوان هنرمند این منطقه است، در آن مشاهده می شود که باعث جذب توریست در این بازار شد.

محمد علیزاده و همسرش از جمله گردشگرانی هستند که این بازار زیبا را برای رفع مایحتاجشان انتخاب کردند.

مزاحم وقتشان می شوم تا از جاذبه های توریستی این شهرستان وچالشهای توسعه این صنعت از آنان بپرسم محمد علیزاده ضعف تبليغات را از جمله معضلات حوزه گردشگری می داند و می گوید شهرستان بابل به علت سبقه تاریخی بارفروش بودنش ؛دارای بازارهایی متنوعی است که می تواند یک امتیاز برای جذب توریست در این شهرستان باشد تا برای تهیه مایحتاج موجود به این شهرستان سفر کند اما متاسفانه به علت ناشناخته بودن چنین بازارهایی کمتر به آن توجه شده است و در ابتدا این ضعف را باید به رسانه های شهرستان وارد نمود که به این بازارها نپرداخته است.

فقدان شناسنامه تفریحی

مقصد بعدی کلبه های جنگلی عمورشید است که سرمایه گذار با فراهم آوردن رستوران های جنگلی وامکانات رفاهی اش توانسته است دسترسی به جاذبه های توریستی چون کوه وجنگل را در اختیار گردشگران قرار دهد فضایی بکربا غذاهای سنتی که به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به هموطنان می باشد.

دانشجوی فریدونکناری که شب رادر این مکان بکر گذارنده بود با انتقاد از نبود شناسنامه های تفریحی در این شهرستان ابراز داشت :حیف است که چنین مکانهای تفریحی از دید هموطنان مغفول بماند وباید جاذبه های بکر توریستی در این شهرستان نیز مانند رامسر وچالوس در شناسنامه ای تفریحی در اختیار عموم قرار گیرد ومی توان به راحتی با راه اندازی یک سایت جاذبه های بکر توریستی آن را در اختیار گردشگران قرار داد تا برای تجربه یک حس زیبا؛ این شهرستان را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کنند.

امیرفضلی بیان داشت: گاهی معرفی مکان های بکر بهترین راهکار در جذب توریست خواهد بود البته این مستلزم آموزش است که وجود گردشگرباعث از بین رفتن آن جاذبه نشود.

عدم حمایت از سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری

براری سرمایه گذار کافه سنتی صدر اعظم است که توانسته با جذب سرمایه گذار غیر بومی خانه آقاجان نسب را به سبک تاریخی مرمت و بازسازی کند وحال با بهره برداری از این مکان به عنوان کافه سنتی باعث جذب توریست در شهرستان شود.

وی در گفتگو باخبرنگار بلاغ افزود:از جمله مشکلات موانع توسعه صنعت گردشگری در شهرستان بابل نبودمشوق ها و حمایت های قانونی از سرمایه گذار است.

براری با انتقاد از برخی قوانین دست وپا گیردر بخش گردشگری چون مجوزهای گردشگری و ضعف در برخی از قوانین موجود در این حوزه گفت: گاها برخی از مسئولان به جای حمایت از سرمایه گذار اسباب دافعه سرمایه گذار را برای سرمایه گذاری دراین شهرستان فراهم می آورند که این امر باعث نارضایتی سرمایه گذار برای ورود به این صنعت می شود.

این سرمایه بخش خصوصی تصریح کرد:نباید اختلاف در اجرای برخی از قوانین به صورت سلیقه ای باعث دفع توریست گردد تا سرمایه گذار رقبت خودرا برای ورود به این صنعت از دست دهد.

وی اظهار کرد:اگر مجموعه ای به علت‌های جزئی چند بار در سال بسته شود باعث دلسردی وضرر سرمایه گذار می شود که سرمایه گذار رقبت خودرا برای سرمایه گذاری در آن مجموعه از دست خواهد دادودافع یک سرمایه گذار به نفع شهرستان نخواهد بود.

رئیس اداره ميراث فرهنگي، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بابل در گفتگو باخبرنگار بلاغ گفت: حال با توجه به اینکه صنعت گردشگری به عنوان یکی از اولویت های اصلی کشور شناخته شده است می طلبد در حال حاضر که این شهرستان به عنوان یک مقصد گردشگری در نظر گرفته شده است مسئولین ارشد شهرستانی با ریل گذاری درست نگاه ویژه تری نسبت به این حوزه داشته باشند.

دهستانی با اشاره به انعطاف پذیری بیشتر نسبت به این حوزه تصریح کرد: برای ایجاد انگیزه در سرمایه گذاری بایددربرخی از استعلام هاوواگذاریهایی نگاه ویژه تری صورت گیرد تا میل به سرمایه گذاری در شهرستان افزایش یابد.

وی بیان داشت: شهرستان بابل دارای ظرفیت های خوبی در حوزه گردشگری است که متاسفانه در سالهای اخیر مغفول مانده است واین در حالیست که این شهرستان با دارابودن بیش از هزار آب بندان وتالاب به شهر تالابها معروف است که برای این شهرستان دارای اهمیت است.

این مسئول افزود : شهرستان بابل با دارا بودن جنگلهای هیرکانی وارتفاعاتی در جنوب وهمچنین جنگلهای بندپی ورودخانه های مختلف جاذبه های خوبی برای جذب توریست دارد که متاسفانه در سال‌های اخیر کمتر به آن توجه شده است.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بابل علت عقب ماندگی صنعت گردشگری در شهرستان راعدم همکاری بین دستگاهی در حوزه گردشگری در سال‌های اخیر عنوان کرد و ادامه داد: گردشگری یک امر فرابخشی است که باید تمام زیر ساختها با همت همگان فراهم شود تا موانع موجود برای سرمایه گذار برطرف شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این شهرستان توانسته با ایجاد ۲۵۰ مجوز در خانه مسافر و۱۵ مجوز بوم گردی وایجاد شور وانگیزه بین روستاییان برای استفاده از ظرفیت های روستایی در جنوب شهرستان وساماندهی خانه مسافردر منطقه فیل بند وییلاقی جایگاه خوبی را در حال حاضر نسبت به سالهای اخیر در شهرستان بابل کسب کند.

حال امید داریم با همدلی همگان در جهت رفع موانع و توانمندسازی در حوزه گردشگری؛ این شهرستان بتواند در سال های آتی جایگاه مناسبی را کسب کند تا ما شاهد بی مهری هایی در این حوزه نباشیم.

  • منبع: بلاغ مازندران

    گزارش – صدیقه قربان نیا

    انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.