کد خبر : 7910
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۵:۵۵
131 views

مازندران در یک‌سالگی دولت سیزدهم؛

موفقیت دولت سیزدهم در پایان‌دادن به خاموشی‌های تابستانه مازندران

موفقیت دولت سیزدهم در پایان‌دادن به خاموشی‌های تابستانه مازندران
دولت سیزدهم با اقداماتی که طی یک سال گذشته انجام داد موفق شد زمینه گذر بدون خاموشی از تابستان داغ سال 1401 را در اولین سال دولت فراهم کند و خوشبختانه بخش خانگی و تجاری، هیچ خاموشی ناشی از ناترازی را در استان تجربه نکرده است.


به گزارش تیتر شمال؛ خاموشی‌‌های پیاپی طی سال گذشته در مازندران به ‌اندازه‌ای شده بود که حتی شاهد قطعی برق بخش خانگی به مدت چهار الی 10 ساعت در روز بودیم.

فصل تابستان در سال‌های گذشته با کلید واژه «خاموشی‌های پیاپی» همراه شده بود که از اردیبهشت‌ماه شروع و تا پایان شهریور به طول می‌انجامید و مشترکان صنعتی، کشاورزی و در نهایت مشترکان خانگی را دچار آشفتگی گسترده کرده بود.

دولت سیزدهم با اقداماتی که طی یک سال گذشته انجام داد موفق شد زمینه گذر بدون خاموشی از تابستان داغ سال 1401 را در اولین سال دولت فراهم کند و خوشبختانه بخش خانگی و تجاری، هیچ خاموشی ناشی از ناترازی را در استان تجربه نکرده است.

* پایان خاموشی‌ها با نصب بزرگ‌ترین ترانسفورماتور برق کشور در مازندران
در همین زمینه، کوروش موسوی تاکامی در نشستی که به منظور دستاوردهای دولت طی عمر یکساله دولت برگزار شد، با اشاره به موفقیت دولت سیزدهم در تأمین برق تابستان داغ بدون خاموشی، اظهار کرد: نصب بزرگ‌ترین ترانسفورماتور برق قدرت ۴۰۰ به ۲۳۰ کیلوولت کشور در بابل زمینه پایان خاموشی‌ها در پنج شهرستان مازندران را فراهم کرده است.

وی افزود: این ترانسفورماتور با حمایت همه‌جانبه وزارت نیرو در دولت سیزدهم در ایستگاه پست برق شهدای ناریوران بندپی شرقی شهرستان بابل نصب و این ایستگاه با ظرفیت ۳۸۵ مگاولت آمپر با هزینه ۳۰۰ میلیارد تومان راه اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان با بیان این که  این ترانسفورماتور ظرفیت تامین برق ۱۰۰هزار مشترک برق خانگی را دارد، خاطرنشان کرد: با نصب این ترانس ۳۸۵ مگاولت آمپری، دیگر خاموشی در پنج شهرستان بابل، محمودآباد، بابلسر، قائم شهر و آمل نخواهیم داشت.

* هزینه یک‌هزار و ۳۰۰ میلیاردی دولت مردمی برای توسعه صنعت برق در مازندران
موسوی‌تاکامی با بیان این که دولت در یک سال گذشته افزون بر یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای توسعه صنعت برق در مازندران هزینه کرده است، گفت : با اجرای طرح‌هایی از این دست، خاموشی‌ها در استان به کمترین میزان ممکن رسید و شهروندان مازندرانی نگرانی‌های سال‌های گذشته در ارتباط با قطعی برق نداشتند.

وی با بیان این که مازندران ثبات انرژی در تولید و مصرف برق قرار دارد، اضافه کرد: با برنامه‌ریزی شاخصی که دولت در صنعت برق استان در یک سال گذشته انجام داد، زمینه توسعه زیرساخت‌ها برای افزایش رفاه شهروندان و ایجاد اشتغال پایدار در استان بیش از پیش فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان، تصریح کرد: بازتوانی نیروگاه برق نکا با ظرفیت ۲ هزار و ۳۰۰ مگاوات از دستاوردهای مثبت دولت در استان است و با راه اندازی تصفیه خانه در این نیروگاه و ورود ۶ هزار مترمکعب آب به آن، روند تولید برق در استان اکنون شتاب خوبی گرفته است.

موسوی‌تاکامی با بیان این که ۱۳ طرح زیرساختی در صنعت برق مازندران تا پایان سال‌جاری برنامه ریزی شده است، گفت: با هزینه اعتبار یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی به طور حتم روند کاهش خاموشی ها در دیگر شهرستان های استان هم به حداقل خواهد رسید.

*هزینه 40 میلیارد تومانی دولت سیزدهم برای نوسازی شبکه برق مازندران
در همین راستا، سید کاظم حسینی کارنامی نیز در این نشست با اشاره به اجرای طرح‌های زیرساختی برای تامین برق در حوزه‌های مختلف صنعتی، خانگی و خدماتی در استان، گفت: ۴۰ میلیارد تومان طی یک سال گذشته از محل اعتبارات ملی و استانی برای نوسازی و بهسازی شبکه توزیع برق استان هزینه شده است. ‎

وی با اعلام این که به طور متوسط سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار مشترک جدید به شبکه مصرف برق مازندران اضافه می‌شود، افزود: توسعه و بهسازی شبکه توزیع برق برای رفع مشکلات و تدوام خدمات‌رسانی به مشترکان در استان ضروری است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران با بیان این که با برنامه‌ریزی انجام شده امسال خاموشی‌ها در استان در بخش خانگی به صفر رسید، گفت: تفاهم نامه ای برای تعطیلی یک شبانه روز و همچنین فعالیت روزانه ۱۱صبح تا ۱۱ شب در واحدهای تولیدی بین وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت امضاء شد که با اجرای این طرح در کاهش مصرف برق در استان اقدام خوبی صورت گرفت.

*بهره‌برداری از ۱۱۰ طرح با اعتبار ۳۴ میلیاردی طی هفته دولت در مازندران
حسینی کارنامی تصریح کرد: ۱۱۰ طرح در هفته دولت با اعتبار ۳۴ میلیارد تومانی در استان مازندران به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره به تفاهم نامه وزارت نیرو با وزارت جهاد کشاوزی در راستای اصلاح الگوی مصرف برق، افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده کشاورزان در فصل تابستان امسال برای آبیاری مزارع از ساعت ۱۲ تا ۱۷ هر روز می بایست از روشن کردن ادوات برقی خودداری می کردند و در ازای آن به مدت ۱۹ ساعت برق رایگان دریافت کنند که با اجرای این طرح شاهد کاهش مصرف برق در این حوزه در استان هستیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران از اجرای طرح کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق در ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه اجرایی و خدماتی استان در تابستان امسال هم خبر داد و گفت: این طرح با جدیت با هوشمندسازی های انجام شده و کنترل برق مصرفی در دستور کار قرار گرفت و تاکنون حدود ۱۰ اداره متخلف در این حوزه تذکر کتبی دریافت کردند و برق برخی از ادارات متخلف هم قطع شد.

گفتنی است با روی کار آمدن دولت مردمی، برنامه ارتقای 35 هزار مگاواتی شامل 15 هزار مگاوات نیروگاه با محوریت دولت، 10 هزار مگاوات نیروگاه با محوریت صنایع و 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به دولت ارائه شد که در قالب این برنامه مقرر شد تا توسعه 6 هزار مگاواتی در سال اول دولت در دستور کار قرار گیرد.
نکته قابل توجه راجع به برنامه دولت در یک سال اول به عنوان افزایش ظرفیت ساخت نیروگاه آن است که رکورد ساخت نیروگاه در یک سال در کشور شکسته شده است.

مع‌الوصف، با توجه به شرایط مذکور ارتقای 6 هزار مگاواتی زمینه جبران 31 درصدی ناترازی برق را فراهم کرد و نقش ویژه‌ای در تامین برق پایدار بخش خانگی ایفا کرد.

گزارش: مجتبی قربانی

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.