کد خبر : 7970
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۳۳
156 views

نساجی – ملوان؛ نخستین میزبانی وطنی از شهرآورد لیگ برتری شمال

نساجی – ملوان؛ نخستین میزبانی وطنی از شهرآورد لیگ برتری شمال
سومین مسابقه نساجی در لیگ بیست‌ودوم و تقابل با دیگر تیم ریشه‌دار و محبوب شمال ایران یعنی ملوان انزلی، علاوه بر این که افتتاحیه ورزشگاه نونوار شده شهید وطنی محسوب می‌شود، پس از سال‌ها شهرآورد لیگ برتری فوتبال شمال ایران را رقم می‌زند.


به گزارش تیتر شمال؛ هفته سوم بیست‌ودومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران امروز پنجشنبه سوم شهریور با انجام چهار مسابقه آغاز می‌شود که در یکی از این مسابقات تیم فوتبال نساجی مازندران باید از ملوان بندر انزلی میزبانی کند ؛ دیداری که ساعت ۲۰ امشب در ورزشگاه شهید وطنی برگزار می‌شود و نخستین مسابقه نساجی در زمین خانگی‌اش پس از عملیات بهسازی و نوسازی ورزشگاه قدیمی قائمشهر است.

تیم فوتبال نساجی مازندران که آخرین بار سوم مرداد پارسال در مصاف با استقلال تهران برای مسابقه هفته بیست‌ونهم لیگ بیستم روی چمن مصنوعی ورزشگاه شهید وطنی به میدان رفته بود، امشب پس از ۳۹۴ روز یک بار دیگر در زمین خانگی‌اش به مصاف حریف می‌رود ؛ دیداری که قرار است مقابل تیم ریشه‌دار و محبوب گیلان یعنی ملوان انزلی برگزار شود و فوتبالی‌های شمال از آن به عنوان شهرآورد فوتبال شمال ایران یاد می‌کنند.

بازگشت هیجان به سکوهای وطنی

دیدار امشب برای نساجی علاوه بر اهمیت فوتبالی و امتیازی، از این نظر نیز حائز اهمیت است که پای نساجی‌چی‌ها دوباره به ورزشگاه شهید وطنی باز می‌شود. از این نظر حمید مطهری را باید خوش‌شانس‌تر از ساکت الهامی دانست که به دلیل شرایط کرونایی و آماده نبودن ورزشگاه، هرگز نتوانست در جوِ خاصِ ورزشگاه شهید وطنی و بین هواداران نساجی را هدایت کند، اما مطهری حالا می‌تواند از این امتیاز مهم برای بهتر شدن عملکرد تیمش بهره بگیرد.

نساجی – ملوان؛ نخستین میزبانی وطنی از شهرآورد لیگ برتری شمال
عنوان

نساجی در شرایطی مسابقه امشب را برگزار می‌کند که پس از حدود ۵۰ مسابقه رسمی و دوستانه‌ای که طی یک سال اخیر برگزار کرد برای نخستین بار در قائمشهر به میدان می‌رود. مهم‌تر این که پس از حدود ۳۰ ماه دوباره قرار است در ورزشگاه شهید وطنی با حضور هواداران پرشور این تیم میزبان تیم حریف باشد.

نساجی‌چی‌ها که به دلیل نداشتن ورزشگاه حتی نتوانستند جشن قهرمانی تیم‌شان در جام حذفی را هم برگزار کنند، پس از حدود ۳۰ ماه دوری از سکوهای وطنی به دلیل شرایط کرونایی و آماده نبودن ورزشگاه، به آشیانه تیم محبوب‌شان آمدند تا پایان این دوری را جشن بگیرند.

نبرد فرار از قعر

نساجی و ملوان در دو هفته ابتدایی لیگ برتر نتوانستند نتیجه مطلوب و دلخواه‌شان را کسب کنند. نساجی با یک امتیاز در رتبه چهاردهم جدول قرار دارد و ملوان نیز با دو شکست تنها تیم بدون امتیاز جدول است. در چنین شرایطی هر دو تیم برای فرار از قعر جدول قطعا با تمام توان وارد زمین می‌شوند و همین موضوع نیز می‌تواند به جذابیت‌های این مسابقه شمالی لیگ برتر اضافه کند.

شاگردان حمید مطهری در نساجی طی دو بازی اخیرشان عملکرد تقریبا مطلوبی داشتند و شاید اگر اشتباه آشکار داور در دیدار مقابل سپاهان و نادیده گرفتن اخراج دروازه‌بان اصفهانی‌ها نبود، اکنون موقعیت بهتری در جدول داشتند.

نساجی – ملوان؛ نخستین میزبانی وطنی از شهرآورد لیگ برتری شمال

شاگردان مازیار زارع در ملوان نیز با این‌که هنوز هیچ امتیازی در دو هفته ابتدایی کسب نکردند، نشانه‌هایی از یک تیم منسجم را در همان دو بازی ارائه کردند که البته در تمام‌کنندگی موقعیت‌ها با مشکل مواجه هستند ؛ ضعفی که می‌تواند برای نساجی یک فرصت مناسب باشد.

شهرآورد شمالی لیگ برتر

وجه اشتراک مهم هر دو تیم قدمت و ریشه‌دار بودن و بویژه جوِ هوادارای آن‌هاست. نساجی و ملوان هر دو با بیش از نیم‌قرن قدمت در بین قدیمی‌ترین باشگاه‌های ایران قرار می‌گیرند. نساجی از سال ۱۳۳۸ و ملوان از سال ۱۳۴۸ پا به عرصه فوتبال گذاشتند. فضای هوادارای دو تیم نیز همواره زبانزد فوتبالی‌های ایران بود. شاید اگر مشکلات و حاشیه‌های دو باشگاه اجازه می‌داد، از سال‌ها پیش حضور همزمان هر دو تیم در لیگ برتر می‌توانست بر جذابیت‌های شمالی لیگ برتر اضافه کند ، اما ملوان از سال ۱۳۹۵ پس از چندین سال حضور مستمر در لیگ برتر به دسته یک سقوط کرد و دو تیم هیچ وقت فرصت تقابل در لیگ برتر را پیدا نکرده بودند و همه تقابل‌هایی که داشتند به لیگ آزادگان و جام حذفی محدود می‌شود.

امسال با صعود مجدد ملوان انزلی به لیگ برتر، این دو تیم ریشه‌دار برای نخستین بار در لیگ برتر به مصاف هم می‌روند و پس از سه فصل دوباره شهرآورد لیگ برتری فوتبال شمال رقم می‌خورد. آخرین باری که دو تیم از شمال ایران در قالب رقابت‌های لیگ برتر به مصاف هم رفتند فصل هجدهم بود که نساجی تازه وارد لیگ برتر شده بود و سپیدرود رشت نیز در لیگ برتر حضور داشت که دیدار رفت در قائمشهر با نتیجه ۲ – ۲ به پایان رسید و دیدار برگشت را نساجی در رشت با نتیجه ۳ – ۱ به سود خود تمام کرد.

نساجی – ملوان؛ نخستین میزبانی وطنی از شهرآورد لیگ برتری شمال
نساجی – ملوان – ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ – جام حذفی

از آخرین باری که ملوان انزلی در لیگ برتر مقابل یک تیم مازندرانی قرار گرفت نیز ۱۷ سال می‌گذرد. فصل ۱۳۸۴-۱۳۸۵ و دوره پنجم این رقابت‌ها شموشک نوشهر و ملوان انزلی در هفته‌های دوازدهم و بیست‌وهفتم مقابل یکدیگر قرار گرفتند که دیدار رفت در انزلی ۱ – ۰ به سود انزلی پایان یافت و دیدار برگشت نیز در نوشهر با نتیجه ۰ – ۰ به پایان رسید. اکنون پس از ۱۷ سال دوباره ملوان انزلی در قالب رقابت‌های لیگ برتر با تیمی از مازندران مقابله می‌کند.

البته دو تیم در چارچوب جام حذفی و لیگ آزادگان به مصاف هم رفته بودند. آخرین تقابل دو تیم نیز ۹ اردیبهشت پارسال بود که در چارچوب رقابت‌های مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی روی چمن مصنوعی ورزشگاه شهید وطنی به مصاف هم رفتند و ملوان توانست نساجی را ۱ – ۰ در خانه شکست دهد.

به جز این مسابقه، بر اساس آمارهای موجود دو تیم در قالب رقابت‌های لیگ دسته یک فوتبال کشور دست‌کم چهار بار در انزلی و چهار بار هم در قائمشهر به مصاف هم رفتند که ۳ برد برای هر کدام و دو تساوی حاصل این دیدارها بود. برد ۳ – ۰ و ۱ -۰ ملوان و برد ۲-۱ نساجی و تساوی ۱-۱ در انزلی و همچنین یک تساوی بدون گل، برد ۱-۰ ملوان و دو برد ۲-۱ و ۲-۰ نساجی در قائمشهر بخشی از تاریخچه دیدارهای رودرروی دو تیم است.

نساجی و ملوان در فصل‌های ۱۳۹۵-۱۳۹۶ و ۱۳۹۶-۱۳۹۷ لیگ آزادگان همزمان در این لیگ حضور داشتند ، اما با توجه به قدمت دو باشگاه، احتمالا تعداد تقابل‌های نساجی و ملوان بیشتر از دیدارهایی است که در لیگ دسته یک و زمان حضور همزمان دو تیم در این لیگ انجام شد.

داوری مسابقه نساجی و ملوان را کوپال ناظمی بر عهده دارد و میلاد قاسمی و علیرضا طاهرخانی او را در این مسابقه همراهی می‌کنند.

  • منبع: ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.