کد خبر : 7961
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۳:۳۰
133 views

کارنامه یک‌ساله دولت در حوزه سلامت؛

پایان دغدغه واکسیناسیون؛ خدمت بزرگ دولت رئیسی به مردم/مازندران رتبه نخست کشور را در تزریق واکسن کرونا دارد

پایان دغدغه واکسیناسیون؛ خدمت بزرگ دولت رئیسی به مردم/مازندران رتبه نخست کشور را در تزریق واکسن کرونا دارد
اقدامات انقلابی و سریع دولت سیزدهم برای مهار کرونا در همان بدو کار با تامین و واردات چند برابری واکسن، به دغدغه مردم در موضوع واکسیناسیون پایان داد و سلامت، خدمت بزرگی بود که دولت رئیسی برای مردم به ارمغان آورد.


به گزارش تیتر شمال؛ ۳۰ بهمن ماه سال ۱۳۹۸ بود که وزارت بهداشتی‌ها پس از اعلام اخبار ضد و نقیض از ورود کرونا به کشور با اعلام خبر دو مورد قطعی ابتلا به کووید در قم این اخبار را تایید کردند. همین خبر کافی بود تا راه این بیماری به کشور ما باز شود و آهسته آهسته به سایر استان‌ها شهرها و روستاها برسد و قربانی بگیرد.

در ادامه کشور، با پشت سر گذاشتن پیک‌های اول و دوم حتی به پیک چهارم رسید اما سهم واکسن‌های ایرانی در سبد واکسیناسیون ملی علیه کرونا همچنان ناچیز بود.

تاخت و تاز کرونا ادامه داشت و دولت هم به روزهای پایانی عمرش می رسید اما وعده‌های مسوولان دولت قبل از رییس جمهور تا وزیر بهداشت برای تامین واکسن در موعد مقرر محقق نشد و آنها به کرات اعلام کردند که دلیل محقق نشدن وعده‌ها تحریم‌ها و بدعهدی کشورهای سازنده بوده است و از سوی مسوولان وقت وزارت بهداشت نیز مکررا اعلام  شد که در مورد واکسن وارداتی آنچه از جانب طرف ایرانی باید انجام می شد، به رغم تمام مشکلات، در زمان خود انجام شده است.

تا اینکه انتخابات ریاست جمهوری در بحبوحه شیوع کرونا برگزار شد و دولت سیزدهم با ریاست آیت‌الله رییسی روی کار آمد؛ روند ورود محموله‌های پنج میلیونی واکسن به کشور آغاز شد و آمار تزریق روزانه واکسن از یک میلیون دُز فراتر رفت و برای شبانه‌روزی شدن مراکز تزریق، برنامه‌ریزی شد. درحالی که تا پایان دولت دوازدهم تا ۱۵ مردادماه  سال ۱۴۰۰ به ۱۹ میلیون و ۹۰۴ هزار دُز می‌رسید میزان واردات واکسن کرونا در مدت زمانی کوتاهی در دولت جدید به بیش از ۱۸۰ میلیون دز رسید.

از سوی دیگر مقایسه میزان تولید واکسن کرونا در دولت قبل و دولت جدید نیز چشمگیر است به طوری که با تولید انبوه واکسن پاستوکووک و واردات گسترده سینوفارم، شرط سنی از واکسیناسیون حذف شد و برای واکسیناسیون فراخوان عمومی داده شد. پس از آن نیز واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال با دو واکسن سینوفارم و پاستوکووک کلید خورد.

در همین زمینه سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران با بیان اینکه یکی از رویکردهای اساسی این دولت در آغاز کار مقابله با ویروس کرونا و واکسیناسیون عمومی بود؛ گفت: در سه ماه اول دولت با الویت گذاری بر امنیت جانی مردم، واردات واکسن انجام و به سرعت این ویروس مدیریت شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ کمبودی در تامین و توزیع واکسن نداریم و خوشبختانه استان مازندران دارای مقام اول کشور در تزریق واکسن کرونا است.

در همین زمینه، فرهاد غلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز اظهار کرد: از سال ۱۳۹۸ تاکنون یک میلیون و ۴۹۳ هزار و ۴۰۰ نفر بیماران مبتلا به کرونا شدند که ۱۲۵ هزار نفر از این تعداد بستری  و یک میلیون و ۳۶۸ هزار و ۹۰ نفر با مراجعه سرپایی، درمان شدند.

وی افزود: موارد قطعی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در صد هزار نفر جمعیت در استان مازندران، هشت هزار و  ۴۳۷ نفر است که در مقایسه با کشور که هشت هزار و ۶۸۰ نفر است، تعداد موارد قطعی مازندران کمتر ازکشور است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، خاطرنشان کرد: از ابتدای شروع کرونا شش‌هزار و ۸۱۴ مادر باردار مبتلا به کویید ۱۹ شناسایی شدند که ۸۴درصد به صورت سرپایی درمان شدند و مابقی بستری شدند و ۱۷ مورد مرگ مادر باردار براثر این بیماری داشتیم که در زمره گروه‌های پرخطر هستند که در صورت ابتلا ریسک مرگ و میر در آن‌ها بالا خواهد بود.

این مسئول، ادامه داد: هفت پیک کرونا را از ابتدای شیوع کرونا داشتیم که بیشترین ابتلا مربوط به موج پنجم بود که حدود ۱۱ درصد بیماران در بیمارستان‌های مازندران بستری شدند.

غلامی بیان کرد: در پیک ششم و هفتم که پوشش واکسیناسیون کشور مناسب بود شاهد کمترین میزان بستری در بیمارستان ها در خصوص افراد مبتلا داریم.

وی با این توضیح که پوشش واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال در استان مازندران به بیش از ۹۵ درصد در دُز اول  و  ۹۰ درصد در دز دوم رسیده است، عنوان کرد: دز سوم واکسیناسیون در مازندران در حالی ۶۳ درصد است که واکسیناسیون در کشور حدود ۴۷ درصد است و این بدان معنا است که ۱۶ درصد بیشتر از متوسط کشوری قرار داریم که شاخص ارزشمندی است؛ آمار استان حتی در تعداد بستری و موارد سرپایی و مرگ در مقایسه با کشور معنادار است و واکسیناسیون توانسته است به این روند موفق کمک کند.

دز چهارم که شش ماه از دز تزریق گذشته ، افراد باردار ، بیماران زمینه ای گروههای پرخطر هستند که این دز یاداور می شود پوشش ما هشت درصد است که در مقایسه با کشوری که دو و هفت دهم است سه برابر کشوری پوشش داریم.

وی ادامه داد: راه اندازی مراکز منتخب ۱۶ و ۲۴ ساعته برای افزایش دسترسی و ارائه بهتر و مناسب تر خدمات سرپایی به جمعیت و کاستن از بار خدمات سرپایی بیمارستان و پاسخگویی به مردم، ۵۹ واحد مرکز
مراکز تجمیعی  واکسیناسیون در بیش از یک هزار و ۸۵ خانه بهداشت، ۱۵۴ مرکز و پایگاه سلامت شهری و ۱۸۷ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی و بیش از ۴۳۰ پایگاه پزشک خانواده خصوصی راه اندازی شد که ظرفیت های مهم استان برای پوشش مراقبت ، بیماریابی و واکسیناسیون است .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، متذکر شد: اقدامات بهداشت محیط و حرفه‌ای که با تشدید نظارت‌ وبازرسی‌ها از واحدها و فعالیت‌های صنفی و نیز بررسی وضعیت واکسیناسیون کارکنان، اصناف و کارگاه‌های خدماتی- تولیدی و برنامه واکسیناسیون رانندگان و اصناف به صورت سیاری همراه بود، نقش موثری در کاهش روند فراگیری این اپیدمی در استان داشت.

این مسئول یادآور شد:  از دیگر اقدامات معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران، راه اندازی بیش از ۷۰۰ تخت عادی و ۲۰۰تخت ویژه در زمان کووید، راه اندازی ۲۹ دستگاه اکسیژن ساز و پنج تانک اکسیژن است.

مع‌الوصف، دولت رئیسی از زمان روی کار آمدن کارهای بزرگی انجام داده است که شاید هر کدام از آن‌ها می‌توانست یک دولت زمین‌خورده را در افکار عمومی به اوج برساند، اما همه این اتفاقات با کم‌ترین جنجال به انجام رسیده است تا حلاوت دستاوردهای «دولت وعده‌های صادق» به کام مردم خوش بیاید.

براساس آخرین آمار تا امروز چهارشنبه دوم شهریورماه درمجموع حدود ۶۴ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۹۸۳ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

تا امروز ۵۸ میلیون و ۳۲۵ هزار و ۷۱۱ نفر دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند؛ همچنین ۳۰ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۵۷۳ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن را نیز دریافت کرده‌اند.

با احتساب این تعداد، مجموع دوزهای واکسن تزریق شده در کشور به شمار ۱۵۳ میلیون و ۸۱۲ هزار و ۲۶۷ مورد رسید.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.