کد خبر : 8109
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۴:۵۶
146 views

استاندار مازندران:

اولتیماتوم جدی استاندار مازندران به سودجویان/شناسایی 4000 خانه غیرقانونی در جنگل‌ها تا 3000 پروژه نیمه تمام

اولتیماتوم جدی استاندار مازندران به سودجویان/شناسایی 4000 خانه غیرقانونی در جنگل‌ها تا 3000 پروژه نیمه تمام
استاندار مازندران همزمان با هفته دولت، با حضور در برنامه مازرونی‌شو سیمای مرکز تبرستان به‌صورت مستقیم با مردم ولایتمدار استان مازندران سخن گفت و برنامه‌ها و دستاوردهای دولت سیزدهم در استان مازندران را تشریح کرد. ‎


به گزارش تیتر شمال؛ سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران، همزمان با ششمین روز از هفته دولت، با حضور در برنامه مازرونی‌شو سیمای مرکز تبرستان به‌صورت مستقیم با مردم ولایتمدار استان مازندران سخن گفت و برنامه‌ها و دستاوردهای دولت سیزدهم در استان مازندران را تشریح کرد. ‎

سیدمحمود حسینی‌پور در ابتدای سخنانش ضمن گرامیداشت هفته دولت و یادبود شهیدان رجائی و باهنر، اظهار کرد: دولت مردمی خود را وفادار و وامدار گفتمان خدمت و عدالت شهیدان رجایی و باهنر می‌داند و بزرگ‌­ترین درس مکتب شهیدان رجایی و باهنر برای زمانۀ ما خدمتگزاری صادقانه و بی­‌منت به مردم است.

وی در ادامه با این توضیح که برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی برای هفته دولت صورت گرفت و کاملا مشخص بود که قرار است چه کار کنیم، به بیان گزارشی از عملکرد دولت سیزدهم در مازندران پرداخت و افزود:  سازماندهی و همدلی و هم افزایی مطلوب میان مدیران ارشد استان مبتنی بر برنامه‌ریزی صورت گرفته و حضور در میان مردم به عنوان محور و راهبرد اساسی تمامی اقدامات دولت، طراحی اقدامات بین بخشی میان همه واحدهای ستادی استانداری انجام شد.

استاندار مازندران، خاطرنشان کرد: امسال، گرامیداشت هفته دولت در مازندران با تجربه­ سال­‌های گذشته کاملا متفاوت رقم خورد، چرا که امسال برای اولین‌بار، برنامه ­ریزی دقیق مبتنی بر شناسایی ظرفیت­‌ها و پروژه‌­های مهم استان همراه با همدلی و هم‌­افزایی مطلوب میان مدیران ارشد ستادی صورت گرفت.

* وجود 3000 پروژه نیمه تمام در مازندران

نماینده عالی دولت در استان، با بیان اینکه بیش از 3000 پروژه نیمه تمام در استان داریم که عمر برخی از پروژه‌ها به بیش از 25 سال می‌رسد؛ ادامه داد: همان‌طور که در خبرها مشاهده کردید، جناب آقای دکتر مخبر، معاون اول رئیس جمهور با حضور خود در استان مازندران، حال و هوای هفته دولت امسال را دگرگون کردند و طبق برنامه­‌ریزی صورت گرفته، معاون اول رئیس جمهور، 935 پروژه عمرانی با ارزش 4473 میلیارد تومان را به صورت تجمیعی افتتاح کردند.

حسینی‌پور با بیان اینکه امیدآفرینی و صادق ­الوعد بودن از مولفه­ های اصلی رویکرد دولت مردمی است؛ عنوان کرد: به همین دلیل و پس از دستور ریاست محترم جمهوری مبنی بر تکمیل هرچه سریع­‌تر ورزشگاه شهید وطنی، تمام تلاش و همت خود را مصروف اجرای این دستور و تحقق وعده ایشان کردیم تا یکی دیگر از مطالبات جدی و به حق مردم عزیز مازندران را برطرف کنیم؛ همان‌طور که شاهد بودید پس از 393 روز تلاش بی­‌وفقه، در هفته دولت و با حضور جناب آقای دکتر مخبر و در بین مردم خونگرم مازندران، افتتاح کامل این ورزشگاه رقم خورد.

وی اعلام کرد: همچنین معاون اول محترم رئیس جمهور با حضور در بندر امیرآباد نشان دادند که وزن ژئوپلتیک مازندران در سیاست­‌های دولت مردمی و در راستای تقویت کریدور بین‌­المللی شمال-جنوب بی‌­همتاست، ایشان به صورت ویژه بر نقش مازندران در توسعه و پیشرفت کشور به ویژه در حوزه‌­های بین‌­المللی و ترانزیت تاکید کردند و به دلیل همین توجه ملی بوده است که توانستیم در یک سال گذشته، میزان ترانزیت کالا از بندر امیرآباد را 115 درصد افزایش دهیم.

* تحول‌گرایی و تحول­‌خواهی رویکرد دولت مردمی در اداره کشور

نماینده عالی دولت در استان، بیان کرد: مجموعۀ مدیریتی استان مازندران در ذیل گفتمان دولت مردمی تحقق عدالت را در گرو برنامه‌­ریزی، تلاش جهادی و کمک گرفتن از ظرفیت نخبگانی و مردمی می‌داند؛ تحول‌گرایی و تحول­‌خواهی رویکرد دولت مردمی در اداره کشور است، لذا سند تحول دولت مبنای این تحول‌خواهی است. حسینی‌پور افزود: آغاز کار دولت مردمی همراه با کنار گذاشته شدن انفعال و تنبلی از مدیریت اجرایی کشور بود، واکسیناسیون سراسری در کمتر از دو ماه و حفظ جان مردم نتیجه مدیریت جهادی رئیس جمهور مردمی و محبوب بود. مردم یادشان نرفته که در تابستان سال گذشته روزانه 700 فوتی داشتیم و اکنون با حضور دولت مردمی این آمار به صفر نیز رسید.

* جراحی اقتصادی از اقدامات شجاعانه دولت مردمی بود

وی مطرح کرد: جراحی اقتصادی از اقدامات شجاعانه دولت مردمی بود و مازندران نقش خود را در این اقدام با حفظ امنیت غذایی ( تامین مرغ و روغن مورد نیاز کشور) کشور به خوبی ایفاء کرد؛ مازندران توانست با برنامه ریزی دقیق و پیش‌­بینی به موقع، با ذخیره­‌سازی محصولات کلیدی، بخش بزرگی از نیاز کشور را در این طرح بزرگ تامین کند. استاندار مازندران به ارائه عملکرد مدیریت استان پرداخت و افزود: یکی از سیاست‌های اصلی دولت در جهت مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها که رئیس جمهور محترم نیز بارها بر آن تاکید کرده‌­اند توجه به اقتصاد روستا و فعال­‌سازی اقتصاد روستا با هدف مهاجرت معکوس مردم از شهرها به روستاها بوده است. برای تحقق این امر و اجرای این سیاست پیش نیازهایی وجود دارد که به رغم تنگناهای مالی و شرایط سخت اقتصادی کشور تلاش شد در استان مازندران با محرومیت‌زدایی از روستاها، زمینه بازگشت مردم به روستا و فعال‌سازی اقتصاد روستا را فراهم کنیم.

وی بیان کرد: در کنار اینکه 500 روستای استان را به عنوان پایلوت فعال‌سازی اقتصاد روستا قرار داده‌­ایم، اعتقاد داریم لازمه فعال کردن اقتصاد روستا، فراهم کردن زیرساخت‌­های مناسب برای سکونت مردم در نقاط روستایی است و در این زمینه در حوزه توسعه راه‌­های روستایی در یک سال گذشته، 100 کیلومتر از راه‌های روستایی استان به ارزش اعتباری 380 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

استاندار مازندران تشریح کرد: طرح هادی 442 روستا در یک سال گذشته با اعتبار 254 میلیارد تومان اجرایی شده است و 600 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی نیز پرداخت شده است؛ با حمایت‌های دولت بسیاری از منازل مردم عزیزمان که در روستاها سکونت دارند، بازسازی و مقاوم­‌سازی شد. در همین راستا دولت مردمی هزین ه­ای بالغ بر 4500 میلیارد تومان در طرح ­های آبرسانی استان مازندران به عنوان یکی از ابَر مشکلات استان هزینه کرده است و این روند همچنان ادامه دارد.

* مدیر بی حال و پشت میز نشین نمی تواند زخم محرومیت و طعم تلخ فقر را از روستاها بزداید

نماینده عالی دولت در استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 95 درصد سطح استان مازندران دارای گاز هستند که در یک سال گذشته با سرمایه گذاری 140 میلیارد تومانی، 56 روستای دیگر نیز به نعمت گاز دسترسی پیدا کردند و به فضل الهی تا پایان امسال گازرسانی در استان به پوشش 100 درصدی خواهد رسید. حسینی‌پور با اشاره به اینکه اعتقاد داریم توسعه این زیرساخت ها و رفع محرومیت، مهم ترین مقدمه دستیابی به سیاست فعال سازی اقتصاد روستا است؛ گفت: برای تحقق این امر، مدیر پشت میز نشین نمی خواهیم و همانطور که بارها اعلام کرده ­ایم ملاک ارزیابی مدیران، حضور مستمر در میدان، صحنه و عرصه و ارتباط بی واسطه با مردم و حضور در مناطق محروم است و این موضوع باید سرلوحه مدیران دولت سیزدهم در مازندران باشد؛ مدیر بی حال و پشت میز نشین نمی تواند زخم محرومیت و طعم تلخ فقر را از روستاها بزداید.

وی با اشاره به عزم جدی استان برای مبارزه با جنگل­‌خواری، عنوان کرد: یکی از آفت ها و مشکلاتی که گریبان گیر دیار علویان بوده است و در سال های گذشته ضربات جبران ناپذیری به عرصه های تاریخیِ ملی ما وارد کرده است، سودجویی در بهره برداری از جنگل­ ها، کوه ها و منابع طبیعی ما بوده است؛ عده ­ای با استفاده از نقاط ضعف قانونی و اجرایی و به تعبیر مقام معظم رهبری قانون­ دان­ های قانون­­ شکن با اعمال نفوذ به جنگل ها و کوه­ های استان دست اندازی کرده ­اند و بخش قابل توجهی از این نعمت و ظرفیت خدادادی را از بین برده ­اند.

استاندار مازندران با اشاره به وجود 4000 خانه غیرقانونی در جنگل‌های مازندران و همچنین قاچاق چوب به میزان 1000 راس  اسب در جتگل‌ها،  اذعان کرد: حتی در این زمینه نماینده ویژه ­ای منصوب شد و قرارگاه ویژه ­ای نیز برای مبارزه با جنگل­ خواری تشکیل شد، همزمان با سفر پربرکت رئیس جمهور به استان و تبیین ضرورت مقابله با این پدیده شوم، ایشان نیز دستور ویژه برای شناسایی ساخت و سازهای غیرمجاز و مقابله با ادامه این روند را صادر کردند؛ بلافاصله در راستای اجرای دستور رئیس جمهور، یک روز بعد از سفر ایشان، نخستین جلسه قرارگاه ویژه مبارزه با جنگل­ خواری برگزار شد و تاکنون بانک اطلاعاتی خوبی از تعرضات به جنگل ها و منابع طبیعی تهیه شده که این روند نیازمند همراهی دستگاه های ملی و دو قوه دیگر است و اعتبارات ویژه ای نیز برای این پدیده باید درنظر گرفته شود و سازوکارهای قانونی باید اصلاح شود.

نماینده عالی دولت در استان، تاکید کرد: با همه این سختی ها و دشواری های مقابله با این پدیده شوم، استان مازندران در 6 ماه گذشته توانسته است بیش از 300 هکتار از اراضی جنگلی از ید متخلفان و سودجویان خارج کند و به دولت برگرداند، هم­چنین سازوکارهای مشخصی برای پیشگیری از ساخت ­وسازهای غیرمجاز و تغییر کاربری های غیر اصولی و دست­ اندازی به جنگل ها و کوه ها پیش ­بینی شده است و اجازه نخواهیم داد عده ای فرصت­ طلب ظرفیت های استان را به تاراج ببرند.

* دست سودجویان و متخلفان نه از مچ بلکه از بازو قطع خواهیم کرد

حسینی‌پور با بیان اینکه در صیانت از منابع طبیعی مردم استان مازندران با هیچ فرد و نهادی تعارف ندارند؛ ادامه داد: قول می دهیم که دست سودجویان و متخلفان این حوزه را نه از مچ بلکه از بازو قطع خواهیم کرد، مردم این استان محرومند اما عده ای کاخ نشین با سوء استفاده های فراوان بر نعمت های این استان سوار شده و با اعمال نفوذهای متعدد، عرصه های بکر طبیعی و جنگلی استان به تاراج بردند؛ امروز به دلیل جلوگیری حداکثری از ساخت و سازهای غیرمجاز مفسدان و رانت خواران احساس ناامنی و مردم احساس آرامش می کنند.

وی به اقدامات مطلوب انجام شده برای احیای واحدهای صنعتی اشاره و تاکید کرد: یکی از نخستین دستورات آیت الله رئیسی در بدو تشکیل دولت مردمی، شناسایی واحد های راکد، نیمه تعطیل و تعطیل تولیدی و صنعتی در نقاط مختلف کشور بوده است؛ هرچند که بنده 3 ماه پس از دستور رئیس جمهور به استان آمدم اما از همان روزهای ابتدایی، این سیاست را که در برنامه خود نیز اعلام کرده بودیم در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار گرفت و امروز با افتخار می توانیم بگوییم که 114 واخد صنعتی و تولیدی مازندران به چرخه فعالیت و تولید بازگشته اند که با این اقدام بیش از 1400 شغل ایجاد شده است.

استاندار مازندران افزود: همچنین با هدف پیشگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی استان 15 هزار میلیارد ریالی تسهیلات پرداخت شد که از تعطیلی 300 واحد تولیدی جلوگیری به عمل آمد، علاوه بر حمایت از واحدهای تولیدی در راستای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، در یک سال گذشته راه ­اندازی 2694 طرح به ارزش 5 هزار میلیارد تومان تصویب شد که با تحقق آن شاهد ایجاد اشتغال پایدار برای بیش از 40 هزار نفر در آینده نزدیک در استان خواهیم بود.

نماینده عالی دولت در استان، گفت: راه اندازی کارخانه های تعطیل شده و تولید کالای ایرانی یعنی راه اندازی خط تولید قدرت و عزت ملی که این امر تا کنون در دولت مردمی اتفاق افتاده است؛ از روز اول ورودم به استان مهمترین دغدغه ام رشد اقتصادی و توجه به معیشت مردم بوده است و اگر برنامه ها و جلسات و ملاقات روزانه من را رصد کنید؛ به این عرض بنده صحه می گذارید که بخش اعظمی از وقتنم را صرف حوزه اقتصاد کردم.

*سرمایه گذاران مورد حمایت شخص بنده قرار دارند

حسینی‌پور اظهار کرد: با صدای بلند می گویم کسی که برای مردم این استان قصد سرمایه گذاری داشته باشد مورد حمایت شخص بنده قرار می گیرد، درب اتاق من به روی سرمایه گذاران به نفع مردم مازندران باز است.

وی افزود: به طور متوسط هفته ای سه واحد تولیدی راکد و نیمه تعطیل در مدت حضور من در استان به چرخه تولید بازگشته است و هفته ای نیست که در یکی از واحدهای تولیدی حضور پیدا نکنم و مشکلات آنان را از نزدیک لمس نکرده باشم. در سفرهای شهرستانی که شروع کردیم و شهر به شهر با مجموعه مدیران کل استانی به خدمت مردم می رویم یکی از موضوعات مهم جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید است که بعضا در محل واحدهای تولیدی و صنعتی برگزار می شود.

* راه اندازی قرارگاه دانش بنیان ها و حمایت از شرکت های دانش بنیان

استاندار مازندران تاکید کرد: در موضوع دانش بنیان با توجه به دستور مقام معظم رهبری در راستای حمایت از اشتغال دانش­ بنیان، رویکرد برنامه­ های استان در حوزه گردشگری، کشاورزی و صنعتی به این سمت رفته است که در این راستا تلاش کردیم پیوندی بین دانشگاه های استان با بخش های اجرایی برقرار کنیم. لذا به عنوان اولین استان، قرارگاه حمایت از دانش بنیان­ ها با محوریت کلیه دانشگاه ­های استان و دستگاه­ های اجرایی را شکل دادیم.

وی تشریح کرد: جهت گیری اکثر کشورهای توسعه یافته مبتنی بر هایتِک (فناوری بالا) در محصولات جدید و نوآوری محصولی است، این در حالی است که طبق گزارش وزارت صمت، بیش از 50% ارزش افزوده صنعتی در کشورهای عضو OECD یا همان “سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه” مربوط به صنایع موسوم به فناوری غیر هایتِک و فناوری متوسط و پایین است. این مساله برای ایران از اهمیت بالاتری برخوردار است و قطعا درصد بزرگتری از ارزش افزوده صنعتی ما را این صنایع تشکیل می دهند؛ در نتیجه، در ایران نوآوری در فرایندها نسبت به نوآوری محصولی از اولویت بالاتری برخوردار است؛ شرکت های دانش بنیان می توانند به ویژه در این بخش مشارکت کنند، تا بتوانیم بهره وری را در صنایع مان بالا ببریم و محصولات رقابت پذیرتری هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمتی داشته باشیم. متاسفانه، صنایع و دستگاه های اجرایی و خدماتی درکشور به دلایل متعددی، نتوانسته اند تقاضای خوبی برای این شرکت های دانش بنیان ایجاد نمایند و از این ظرفیت عظیم در کشور استفاده شود.

استاندار مازندران ادامه داد: در استان مازندران،  آخرین آمار اعلامی تارنمای مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان، 107 شرکت دانش بنیان داریم؛ مساله البته صرفا تعداد این شرکت ها نیست، بلکه کیفیت و سهم و نقش آفرینی این شرکت ها در اقتصاد استان و کشور مهم است. بدین جهت، قرارگاه تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین از ابتدای سال 1401 با همکاری کلیه دستگاه های اجرایی، دانشگاه ها و بخش خصوصی تشکیل شد.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به ضرورت جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی گفت: استان مازندران نیز به پیروی از سیاست اصلی دولت مردمی، برای تحقق رشد تکلیفی 7.5 درصدی سال 1401، سیاست جذب سرمایه گذاری را در اولویت خود قرار داده است، در این راستا تسهیل ورود سرمایه­ گذاران و زدودن موانع بروکراتیک را در برنامه­ های خود قرار داده­ ایم و با برگزاری جلسات منظم ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استانی و شهرستانی، سعی کردیم بذر امید و نشاط را در دل بخش خصوصی استان بکاریم.

حسینی‌پور خاطرنشان کرد: علاوه بر این با تلاش چند ماهه همکارانم، بسته های جامع سرمایه­ گذاری تهیه شده که در آینده ­ای نزدیک همایش بین المللی فرصت­ های سرمایه گذاری استان مازندران با حضور شرکت های داخلی و خارجی برگزار می شود که پیش ­نویس قراردادهای متعددی نیز آماده شده است و می تواند تحول بزرگی در نظام سرمایه گذاری استان فراهم آورد؛ در یک سال گذشته و علی رغم وجود تحریم­ های ظالمانه توانستیم 6 قرارداد سرمایه­ گذاری خارجی در تولید انواع محصولات غذایی و تولید محصولات کیف و کفش را داشته باشیم. همچنین 650 واحد اقامتی نیز با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری در طول یک سال گذشته به بهره­ برداری رسیده است.

وی اعلام کرد: همچنین ما در استان مازندران توانستیم اولین فاینانس دولت سیزدهم را در حوزه بازسازی و تقویت شبکه توزیع برق استان و بازسازی و تقویت سیستم آب و فاضلاب استان را با کشور چین رقم بزنیم که اقدام بزرگی در این حوزه صورت گرفته است.

* فسادستیزی در الویت

استاندار مازندران تصریح کرد: متاسفانه استان مازندران یکی از مراکزی است که مورد طمع مفسدین بوده و هنوز هم هست؛‌ یکی از موضوعات مهمی که طور جدی در این دولت مورد توجه است و اقدامات آن آغاز شده مبارزه با فساد است؛ فساد می تواند ریشه های توسعه را بخشکاند تا حدی که هر جا فساد ورود پیدا کند سرمایه گذاری از بین می رود؛یکی از گلایه‌های سرمایه گذاران این بود که برای ادامه کار نمی‌توانستند به سهولت مجوزهای لازم را اخذ کنند و امنیت سرمایه‌گذاری نداشتند. اکنون برای صدور مجوزها اتاق شیشه‌ای ایجاد کرده‌ایم تا صدور مجوزها در یک جا متمرکز شود و سرمایه‌گذار با چند جا ارتباط نداشته باشد و همه این موارد نیز الکترونیکی و سیستمی شده است و هیچ ارتباط انسانی وجود ندارد لذا در این ۶ ماه به لحاظ سیستمی اتفاقات خوبی در خصوص مقوله مبارزه با فساد در استان افتاده است که ماحصل آن در آینده نزدیک رونمایی می‌شود.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به سفر استانی رئیس جمهور اظهار کرد: استان مازندران دومین استان به لحاظ جذب اعتبارات در سفرهای استانی ریاست محترم جمهور بود که با این اقدام توانستیم قفل پروژه­های نیمه­تمام استان را باز کنیم. با پیگیری­ های منظم و روزانه­ ای که داریم تاکنون بیش از 1109 میلیارد تومان از مصوبات سفر آقای رئیس جمهور تخصیص پیدا کرده است.

حسینی‌پور افزود: یکی از رویکردهای اصلی ما در تهیه پیش­ نویس مصوبات سفر رئیس جمهور محترم به استان، عدالت محوری بوده است. به این صورت که مبتنی بر سند آمایش سرزمین، عدالت موضوعی و سرزمینی در توزیع اعتبارات رعایت شود. برای مثال در حوزه ورزش علاوه بر توجه ویژه به ورزشگاه شهید وطنی که موفقیت آن را شاهد بودید؛ اعتبار ویژه­ای نیز برای ورزشگاه 5 هزار نفری جویبار در نظر گرفتیم که ادامه کار این پروژه دوباره آغاز شده و پیگیر هستیم که جامعه ورزشکاران به ویژه اهالی بزرگ ورزش کشتی نیز رضایت خاطر داشته باشند.سفرهای شهرستانی ما نیز باعث ارتباط نزدیک با مردم و مشکلات شده است. مدیران استانی با توجه به گفتمان دولت مردمی اعتقادی به تمرکزگرایی و پشت­ میزنشینی ندارند

* ورود جدی به عرصه دیپلماسی اقتصادی با رویکردی عملی

استاندار مازندران متذکر شد: گسترش ارتباط با همسایگان یکی از اصلی­ ترین مولفه­ های تصمیم­ سازی دولت مردمی در زمینۀ سیاست خارجی است. یکی از نشانه­ های پیگیری جدی استانداری در این زمینه، ورود جدی به عرصه دیپلماسی اقتصادی با رویکردی عملی و نه نمایشی بوده است. در همین راستا توانستیم برای اولین بار زمینه صادرات محصولات کشاورزی به ویژه مرکبات مازندران را به کشور چین فراهم کنیم.

  •  

نماینده عالی دولت در استان افزود: در همین زمینه ملاقات­ ها و جلسات متعددی با مقامات بین ­المللی داشته ­ایم. تا کنون بیش از 12 ملاقات بین ­المللی با سفرا و مقامات خارجی داشته ­ام که هرکدام از آن ها دارای توافقات و مصوبات گوناگونی بوده که باجدیت در دبیرخانه­ در حال پیگیری است. کشورهای هدف ما در حوزه اوراسیا و حوزه کشورهای آسیای مرکزی، چین و هند و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس هستند. برای هرکدام از این کشورها برنامه متفاوتی با شناسایی ظرفیت­ ها و نیازهای هرکدام آن ها تهیه شده که درحال پیگیری تحقق آن هستیم. برای مثال در راستای افزایش چرخه گردشگری خارجی، از 11 شهریور ماه اولین پرواز از یکی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس برای توسعه گردشگری استان به نوشهر به زمین خواهد نشست و این روند به صورت منظم نیز ادامه دارد.

حسینی‌پور متذکر شد: همان طور که مستحضرید مازندران مرکز ثقل کریدور شمال-جنوب است و از طریق دریای خزر با برخی از این کشورها و مهم ترین بنادری که در مازندران داریم متصل به شبکه ‌ای فراگیر است که امروز جدیدترین مسیر ارتباطی دریایی است، بندر امیراباد نیز یکی از مجهزترین بنادر است. به واسطه فعال کردن کریدور شمال ـ جنوب، قراردادهای خوبی را با برخی از کشورها بستیم و بنا به دستور رئیس جمهور در خصوص صادرات تولیدات کشاورزی، این مهم را در استان مازندران که از محصولات خوبی برخوردار است در دستور کار قرار دادیم. بنابراین این مسائل اهم رویکردهایی است که در این ایام اتفاق افتاده است و ما با تداوم همین روند در تلاش هستیم تا بتوانیم کارها را به خوبی پیش ببریم. با اقدامات صورت گرفته، مازندران به خط مقدم بی اثرسازی تحریم ها در دولت مردمی تبدیل شده است.

وی به اقدامات جهادی و انقلابی انجام شده در حوزه  آزادسازی سواحل اشاره و عنوان کرد: آزادسازی سواحل در استان گامی در راستای مبارزۀ با فساد، رانت و تبعیض بود. دولت با آزادسازی سواحل نشان داد که سواحل استان برای ورود مردم باز و برای ورود مفسدان و رانت­ خواران ممنوع است؛ ما تابلوی ورود ممنوع برای مردم نداریم و تاکنون 424 کیلومتر از سواحل دریای مازندران آزاد شده است.

استاندار مازندران تاکید کرد: همانطور که می دانید یکی از تهدیدات جدی آینده دنیا بحث غذا و امنیت غذایی است و حل این معضل یکی از مولفه های مهم و تاثیرگذار دولت هاست؛ لذا مازندران به عنوان مجموعه ای که ۱۲ درصد سبد غذایی کشور را تامین می‌کند می تواند در این خصوص بسیار حائز اهمیت باشد طبق سیاست گذاری های صورت گرفته، کشاورزی اولویت نخست ما در این استان است.

نماینده عالی دولت در استان، گفت: برای اینکه بتوانیم به امر کشاورزی بپردازیم باید در گام نخست به وضعیت تغییر کاربری هایی که در زمین های کشاورزی رخ داده و باعث از بین رفتن برخی از ظرفیت های این عرصه شده است ورود کنیم؛ در طول این سال‌ها متاسفانه تغییر کاربری هایی اتفاق افتاده و باعث شده بخشی از زمین های کشاورزی از دست برود و تلاش ما این است آنهایی که هنوز در کاربری‌های جدید استفاده نشده است را بازگردانده و فضای کشاورزی را درست کنیم. ضمن اینکه کشاورزی مازندران از حالت سنتی به حالت صنعتی درآمده و قرار است از مراکز دانش بنیان برای علمی کردن کشاورزی استفاده کنیم.

حسینی‌پور ادامه داد: در حال حاضر از هر هکتار یک و نیم تن محصول برداشت می شود اما قصد داریم با بهره گیری از اطلاعات دانش بنیان نظیر اتفاقی که در دنیا رایج است از هر هکتار تا ۱۲ تن محصول بهره برداری کنیم تا مازندران را به قطب تامین خوراک ایرانی از خاک ایران تبدیل کنیم. برای عبور از کشاورزی سنتی به مدرن با بهره وری بالا به عنوان یک سیاست اولویت دار، برنامه ریزی ویژه­ای انجام داده ­ایم. کشاورزی این استان نیازمند یک تحول اساسی مبتنی بر فناوری های نو و دانش بنیان است. از هر طرح و ایده و برنامه ای برای این تحول بزرگ و مهم حمایت می کنیم.

تشریح برنامه های پیش رو توسط استاندار مازندران

وی خاطرنشان کرد: برنامه های پیش روی ما برنامه مفصلی است که مهم ترین برنامه های در دست اقدام ما آن است که تحول در مدیریت استان را مبتنی بر سند تحول دولت و اهداف کشور در برنامه هفتم توسعه دنبال می ­کنیم، سند تحول استان مازندران مبتنی بر سند تحول دولت در حال نهایی شدن است و اقدامات همه دستگاه ­ها باید مبتنی بر این سند تحول باشد.

استاندار مازندران اعلام کرد: افزایش تولیدات محصولات غذایی و کشاورزی و رشد سهم مازندران از امنیت غذایی کشور به 20 درصد، توسعه صادرات غیر نفتی استان از رقم فعلی به بیش از یک میلیارد دلار در پایان برنامه پنج ساله و رقم سه میلیارد دلار در 10 سال آینده، ایجاد بستر ارتباط مستقیم شبکه تولیدی استان با دانشگاه‎ها، مراکز علمی و پارک‎های علم و فناوری جهت کمک به تجاری سازی و صادراتی سازی تولیدات، همچنین تبدیل مازندران به نود (گره) شبکه ترانزیتی کریدور شمال-جنوب در منطقه شمال ایران، ارتقاء توان زیرساختی استان در بخش بنادر، خطوط ریلی، جاده‎ای، گمرکی و هوایی برابر با استانداردهای بین‎المللی، افزایش سطح استانداردی تولیدات استان با افزایش تعداد آزمایشگاه‎های مواد غذایی و کالاهای صنعتی و انعقاد قراردادهای مشترک با کشورهای همجوار، کمک به توسعه صادرات و بازاریابی تولیدات استان در کشورهایی همچون چین، هند و آمریکای لاتین بخشی از اقدامات پیش روی ما است.

نماینده عالی دولت در استان به دیگر برنامه های پیش روی استان طی دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: افزایش سهم استان از گردشگری خارجی به ویژه در بخش گردشگری سلامت، زیست بومگردی و گردشگری ورزشی و علمی، استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در توسعه زیرساخت‎های استان از جمله در بخش ترانزیت و لجستیک، برنامه جامع استان برای تبدیل مازندران به هاب تولیدات دانش بنیان و استارت آپ در شمال کشور و در نهایت حفظ منابع آبی و خاکی استان با اجرای طرح اصلاح شبکه آب و خاک سه استان شمالی با همکاری مدیران هر سه استان، از مهم ترین برنامه‌هایی است که باید در آینده در استان محقق شود.

*حرف استاندار با مردم: برای عمل به وعده ها با تمام توان در تلاش هستیم

حسینی‌پور در بخش پایانی سخنانش اظهار کرد: من با مردم حرف دارم، امروز بعد از گذشت یکسال از فعالیت دولت سیزدهم و 9 ماه از حضورم در استان، قاطعانه اعلام می کنم که به وعده ­های داده شده با تمام توان عمل کردیم و این روند را با شتاب ادامه خواهیم داد.

وی متذکر شد: بنایی به ارایه گزارش عملکرد و آمار و ارقام نداشتم اما چون خود را موظف به پاسخگویی به شما مردم عزیز استان می دانم گزارش ها را عرض کردم اما الان می خواهم این نکته را با شما در میان بگذارم و با صدای بلند اعلام کنم که کارهای بزرگی انجام و کارهای بزرگتری آغاز کرده ایم و یقین بدانید برای رسیدن به این اهداف و حل مشکلات ریز و درشت و خرد و کلان شما هم استانی های عزیز شب و روز نداریم.

استاندار مازندران یادآور شد: تا به امروز نیز اگر توفیقی حاصل شده است، مرهون همراهی مردم عزیز و جریانات انقلابی و جهادی استان است و همه امیدواری ما به آینده­ ای روشن برای رقم خوردن اتفاقات خوشایند، با همین پشتوانه مردمی و انقلابی محقق می شود.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.