کد خبر : 8104
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۴:۵۰
162 views

مازندران در یکسالگی دولت؛

شکوفایی شركت‌های دانش‌بنيان مازندران با حمايت تمام‌قد دولت/تخصیص 5 هزار میلیارد ریال تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها

شکوفایی شركت‌های دانش‌بنيان مازندران با حمايت تمام‌قد دولت/تخصیص 5 هزار میلیارد ریال تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها
تحقق اقتصاد دانش بنیان نیازمند رفع چالش‌های اساسی در این حوزه است که با روی کارآمدن دولت مردمی آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» حمایت از تولیدات دانش بنیان و توسعه و رونق فضاهای کار فناورانه و خلاق در استان مازندران از شتاب بسیار خوبی برخوردار شده است.


به گزارش تیتر شمال؛ «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» فرمان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است که از آن تحت عنوان شعار سال ۱۴۰۱ یاد می شود، معظم له این منویات را در راستای ارتقای تولید بیشتر بر پایه دانش داخلی و در جهت تلاش بیشتر از سوی سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان، فعالان و در کل همه مردم برای پیشروی اقتصاد کشور مطرح نمودند.

یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی، توجه و تحقق اقتصاد دانش بنیان است؛ اقتصادی بر پایه علم و دانش و تاکید بر توان داخلی که می‌تواند کشور را برای رسیدن به اهداف مورد نظر در سایر بخش‌ها از جمله صنعت و علم و فناوری یاری کند.

شعار امسال هم با توجه به اهمیت امر تولید به همین عنوان مزین شده اما دارای قید قابل تاملی است، «دانش بنیان» و «اشتغال‌آفرین». تحقق اقتصاد دانش بنیان نیازمند رفع چالش‌های اساسی در این حوزه است که با روی کارآمدن دولت مردمی آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» حمایت از تولیدات دانش بنیان و توسعه و رونق فضاهای کار فناورانه و خلاق در استان مازندران از شتاب بسیار خوبی برخوردار شده است.

در این راستا، دولت سیزدهم برنامه‌های جدیدی برای توسعه فناوری و نوآوری توسط  دولتی ها در حال پیاده سازی است که روند رشد کمی و کیفی شرکت های دانش بنیان و خلاق را سرعت می‌بخشد.

*راه اندازی دهکده کشاورزی در مازندران
از ابتدای آغاز بکار دولت سیزدهم در استان مازندران تعدادی دهکده کشاورزی راه اندازی شده و  اکنون در آستانه هفته دولت، زمینه برای راه‌اندازی دو دهکده در پهناب جویبار و گاودشت بابل به عنوان نقاط پیشنهادی برای راه اندازی دهکده کشاورزی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد شده است.

راه اندازی دهکده کشاورزی در مازندران  یک امر اجتناب ناپذیر است چرا که بخش عمده ای از فعالیت های دهکده کشاورزی به حوزه صنایع تبدیلی محصولات، فرآوری محصولات کشاورزی و ماشین آلات اختصاص داده می شود که با راه اندازی آن فرصت استفاده از فناوری های نوین در بخش کشاورزی فراهم خواهد شد.

*شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان در عمر یکساله دولت
از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت‌های آنان برای رفع مشکلات کشور و ایجاد بستری امن برای رسیدن به توسعه پایدار است و با راه اندازی این مراکز مشکلات ناشی از کمبود و نبود فضا برای فعالیت شرکت‌های فناور در شهرستان‌های استان برطرف می‌شود.

از هفت مرکز رشد موجود در مازندران در حال حاضر چهار مرکز در شهرستان های ساری ، بهشهر ، بابلسر ، نوشهر فعال است که به عنوان مکانی برای انجام کارهای شرکت‌های دانش بنیان شهرستان های همجوار نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

با حمایت‌های دولت سیزدهم در حوزه فناوری سه مرکز شتاب دهنده نیز در این استان راه اندازی شد و برای اجرای طرح فناورانه در ساری نیز ۲.۵ هکتار زمین در نظر گرفته شده است.

دولتی‌ها در حوزه پارک علم و فناوری مازندران تلاش دارند کارخانه نوآوری هم در مازندران ایجاد شود که این مهم در صورت تهیه زمین و یا ساختمان مناسب احداث خواهد شد.

*توجه دولت به مراکز رشد و احداث کارخانه نوآوری  
در همین زمینه، قربانعلی نعمت‌زاده رئیس پارک علم و فناوری مازندران از افتتاح و بهره برداری یک مرکز رشد فناوری کشاورزی در روزهای آینده خبر داد و با بیان اینکه مازندران قطب تولید محصولات کشاورزی محسوب می‌شود، گفت: نفوذ فناوری در بخش کشاورزی جوابگوی نیاز جامعه کشاورزی نیست و راه اندازی مرکز رشد فناوری کشاورزی مقدمه ای برای راه اندازی بیشتر دهکده فناوری کشاورزی در استان است.

وی در ادامه افزود:راه اندازی ۲ خانه خلاق روستایی در قائم شهر و بابلسر در راستای حمایت از دانش بنیان ها از دیگر خدمات دولت سیزدهم است.

* پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات برای شرکت‌های دانش بنیان مازندران در نظر گرفته شد

مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری مازندران، رویکرد اصلی دولت سیزدهم را حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تامین منابع مالی مورد نیاز برای آنان برشمرد و از اختصاص پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات برای این شرکت‌ها در استان خبر داد. ‎

سید رحیم بخشی بر لزوم همکاری بیش از پیش بانک های عامل در حمایت از شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و افزود: از ۵۶ شرکت دانش بنیان معرفی شده به بانک‌های عامل تاکنون سه شرکت موفق به دریافت تسهیلات اخصاص یافته شده اند.

وی از راه اندازی قرارگاه تولید دانش بنیان به دستور استاندار با هدف رسیدن به توسعه پایدار و ایجاد اشتغال در استان به عنوان گام دیگری در حمایت از این شرکت ها یاد و تاکید کرد: دستیابی به افق چشم انداز در این بخش نیازمند همت مضاعف و عزم همگانی مسوولان دستگاه های اجرایی ذیربط است.

او از نبود کارخانه نوآوری در مازندران به عنوان یک ضعف بزرگ یاد کرد و با بیان این که کارخانه نوآوری بنا به نیازهای ضروری و ظرفیت های موجود در نظر است در شهر ساری راه انداری شود، افزود که ساختمان های مازاد زیادی که هم اکنون هیچگونه استفاده ای از آنها نمی‌شود، شناسایی شده است و استفاده از این اماکن می تواند گام مهم و تاثیرگذاری در ایجاد و راه اندازی کارخانه نوآوری در این خطه شمالی کشور باشد.

بخشی گفت: در بحث پارک علم و فناوری به شیوه سنتی فعلی نمی‌توانیم به اهداف مورد نظر بویژه در بخش ایجاد اشتغال پایدار و توسعه و افزایش بهره‌وری دست یابیم و در این راستا نیز دولت سیزدهم با هدف رفع مشکلات فرارو و سرمایه گذاری در ایجاد زیرساخت‌های لازم، تاکنون اقدامات بسیار مثبتی را انجام داده است که موید این مطلب مهم و اساسی تامین اعتبار مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان است.

وی با اعلام این که از ۲۲ شهرستان مازندران هم اکنون ۶ شهرستان دارای مرکز رشد هستند، افزود: افزایش شهرهای برخوردار از مراکز رشد مورد تاکید جدی استاندار مازندران است.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری، گفت: استاندار مازندران از فرمانداران شهرستان‌های استان خواست با استفاده از تمام امکانات لازم، مقدمات راه اندازی مراکز رشد در دیگر شهرها را فراهم کنند تا بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

وی افزود: شرکت های دانش بنیان با توجه به ظرفیت های فراوان مازندران بویژه در بخش کشاورزی و گردشگری می توانند با ارائه طرح های توجهی زمینه حضور سرمایه گذاران را در بخش های مختلف این استان فراهم کنند.

*هدفگذاری دولت برای حمایت از کسب و کارهای استارتاپی و دانش بنیان
در راستای تحقق شعار سال برای اولین بار در استان، قرارگاه تولید، اشتغال آفرین و دانش بنیان در استان مازندران با ریاست استاندار و دبیری رئیس دانشگاه مازندران در راستای اهداف شعار سال ایجاد شد.

در راستای تشخیص و تعیین اولویت‌های مورد نیاز استان در قرارگاه حمایت از دانش بنیان‌ها، هشت کارگروه باهدف تحقق شعار سال اعم از کارگروه‌های  ارتقای اقتصاد گردشگری، ارتقای بهره‌وری کشاورزی و صنایع وابسته، ارتقای بهره‌وری فناورانه و نوآورانه واحدهای تولیدی صنعتی، کارگروه حل مسائل محیط زیست و انرژی، مباحث مربوط به بازیابی انرژی، اشتغال و ارتقای بهره‌وری خدمات و نیروی کار، ارتقای سلامت و تجهیزات پزشکی، گیاهان دارویی و داروهای گیاهی و رسانه و گفتمان‌سازی تعریف شد.

مثلث جامعه، دولت و دانشگاه در این کارگروه‌ها دیده شده و این مهم‌ترین بخش در قرارگاه است، شناسایی و احصای موانع موجود در زمینه تولید دانش‌بنیان، پیشنهاد اصلاح برخی از مصوبات، شناسایی و احصای زمینه‌های تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین و ارائه راهکارهای لازم نیز از جمله موارد مورد بحث در این قرارگاه است.

*ارائه تسهیلات کم بهره حمایتی به شرکت‌های دانش بنیان
برای حمایت از دانش بنیان ها و کسب و کارهای نوپا به شرکت های دانش بنیان تسهیلاتی به ارزش حدود سه میلیارد تومان با نرخ بهره  5درصد در جهت حمایت از سیستم اکوسیستمی نوآفرینی کشور با بازپرداخت  48ماهه  و تنفس 12 ماهه و در حوزه آموزش دیجیتالی 4 میلیارد تومان تسهیلات 5 درصدی و  9درصدی ارائه می‌شود.

برای حمایت از ایجاد توسعه شتاب دهنده های تخصصی و سازمانی نیز 2.5 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ بهره 9 درصد پرداخت می‌شود.

در حوزه فعالیت های واحد های صنفی که جواز کسب دارند و جزو بخش حقیقی هستند با هر ایجاد شغل 40 میلیون تومان و تا سقف  250 میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کنند.

* راه اندازی دو مرکز پارک فناوری تا پایان سال در مازندران
حسن عنایتی، در مراسم افتتاح نمایشگاه فن بازار شرکت های دانش محور بخش کشاورزی مازندران که در مرکز بین المللی تحقیقات برنج ایران در آمل برگزار شد، گفت: درهر محوری از ظرفیت های تکنولوژی و دانش بنیان استفاده کردیم، سبب پیشرفت و ارتقای آن شد و به رشد رسیدیم.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه با حضور شرکت های دانش محور و دانش بنیان برگزار شده است، عنوان کرد: در بخش کشاورزی نیز برای ارتقا از ظرفیت دانش بنیان برای ارتقا بهره بری محصولات کشاورزی و کاهش هزینه تولید استفاده می کنیم.

رئیس سازمان کشاورزی مازندران تصریح کرد: کشاورزی نیازمند این است از تکنولوژی نو، تکنولوژی هوشمند و فناوری های که امروزه دردنیا استفاده می شود، بهره ببریم.

وی راه اندازی دو مرکز پارک فناوری تا پایان سال در مازندران خبر داد و اظهار کرد: مرکزی برای پارک فناوری بخش کشاورزی در جویبار راه اندازی کردیم که تا پایان سال دوتا مرکز دیگر در مازندران اضافه خواهد شد تا بتوانیم هر چه بیشتر از ظرفیت دانش‌بنیان استفاده کنیم.

عنایتی ادامه داد: سعی می کنیم از ظرفیت این بخش در جهت ارتقا و توسعه بخش کشاورزی و خودکفایی محصولات کشاورزی استفاده کنیم؛ البته دولت تمام تلاش خود را برای حمایت از این ظرفیت می کند تا با پیشرفت این شرکت ها به یافته های جدیدی در این بخش برسیم.

وی با اشاره به نخستين نمایشگاه فن بازار بخش كشاورزي در مازندران، اظهار کرد: مورد استقبال بهره بهروران، كشاورزان و صاحبان صنايع و توليد قرار گرفت که هدف آن آشنايي هر چه بيشتر شركتها با يكديگر و آشنايي متقابل بهره برداران با شركت هاي دانش بنيان، معرفي شركتهاي دانش بنيان كشاورزي، آشنايي اصناف مختلف كشاورزي با شركتهاي دانش بنيان و برگزاري دوره هاي آموزشي و كلاس هاي توجيهي است.

* تاثیرگذاری شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی
سید اسماعیل یزدان پناه مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران نیز در این باره گفت:  محصولات متفاوتی در این نمایشگاه ارائه شده است، بخشی محصول تحقیق شرکت های دانش بنیان هستند.

وی با بیان تاثیرگذاری شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی، خاطرنشان کرد: آنچه در حوزه نرم افزار در این نمایشگاه حضور دارند در تعیین رتبه و قیمت برنج برای سالن معاملات و بورس کالای کشاورزی  است، تا معاملات راحت تر و شفاف تر انجام شود.

یزدان پناه ادامه داد: در خصوص فراوری ضایعات برنج که ارزش افزوده بالایی دارد، چند محصول ارائه شده از قبیل شامپو، سبوس و سرکه از سبوس برنج تهیه شده است که توسط یک شرکت انجام شده که در حال ثبت این شرکت برای دانش بنیان هستیم.

گفتنی است تسهیلات بند الف نیز از طریق سامانه توان آفرین به صورت غیر حضوری ارائه می شود. ثبت نام متقاضی بند الف بلافاصله توسط دبیرخانه کشور به اداره کل ارتباطات ارجاع می شود و نرخ تسهیلات در این مورد را ۵۰ میلیارد تومان و نرخ بهره ۱۰ درصد و باز پرداخت ۳۶ ماهه است و به ازای هر اشتغال ۲۰۰ میلیون تومان می باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.