کد خبر : 8181
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
159 views

گام‌های جهادی دولت در توسعه زیرساخت بنادر مازندران؛

پهلوگیری کشتی تجاری رو-رو پس از ۲۱ سال در نوشهر

پهلوگیری کشتی تجاری رو-رو پس از ۲۱ سال در نوشهر
دولت جهادی سیزدهم در یکسال گذشته برای توسعه زیرساخت ها و رونق اقتصادی بنادر مازندران گام های بلندی برداشته است که اختصاص حدود ۳۲۸ میلیارد تومان برای تکمیل راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی و پهلوگیری کشتی تجاری رو - رو پس از ۲۱ سال در نوشهر از جمله شاخص ترین آنها بوده است.


به گزارش تیتر شمال؛ یکی از شاخص ترین و برجسته ترین خدمات دولت طی یکسال گذشته برای توسعه زیرساخت ها و رونق اقتصادی بنادر استان می توان به  اختصاص حدود ۳۲۸ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی، تکمیل ساختمان مرجع دریایی بندر فرویدنکنار، آزاد سازی حریم ساحلی، پهلوگیری کشتی تجاری رو – رو  پس از ۲۱ سال و فعال شدن اسکله نفتی طی ۱۶ سال در بنادر این منطقه اشاره کرد.

در زمان حاضر اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران به مرکزیت نوشهر با دارا بودن ۲ بندر تجاری (نوشهر – فریدونکنار ) علاوه بر فعالیت در زمینه تخلیه و بارگیری کالاهای تجاری و نفتی ، مسئولیت حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی از رامسر غربی ترین خطه مازندران تا ساری در زمینه حفاظت و ایمنی دریانوردی، جستجو و نجات دریایی، برقراری ارتباطات دریایی، حفظ محیط زیست دریایی و مقابله با آلودگی دریا، ایمنی آبراه دریایی ، رعایت و اعمال کنوانسیون های بین المللی در مدیریت امور بندری و دریایی، برگزاری آزمون های تخصصی، صدور گواهینامه های شایستگی برای خدمه شناورهای تجاری و صیادی و شناسنامه های دریانوردی، ثبت و بازرسی کلیه شناورها و صدور گواهینامه های مربوطه و کنترل و بازرسی فنی و ایمنی کشتی ها و شناورها بر عهده دارد.

بندر نوشهر با قدمتی حدود ۹۰ سال و مساحت حدود ۸۸  هکتار دارای ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی،  از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ تن در سال را دارد.

همچنین بندر فریدونکنار حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و به عنوان اولین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر است، این بندر از طریق محورهای هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فرآورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.

در همین پیوند ، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: یکی از شاخص ترین خدمات دولت جهادی و مردمی در توسعه زیرساخت های بنادر این استان با هدف پویایی تبادلات تجاری بنادر اختصاص حدود ۳۳۸ میلیارد تومان اعتبار بوده است.

محمدتقی انزانپور افزود: برای اجرای طرح راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی تاکنون حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد و تا پیش از شکل گیری دولت سیزدهم روند اجرای آن حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و پس از تزریق این میزان اعتبار طی یکسال گذشته ، روند اجرای طرح به حدود ۷۵ درصد رسیده است.

ساخت راه دسترسی مستقیم بندر نوشهر به کمربندی یکی از طرح  هایی تاریخی این منطقه است که با اجرایی بموقع این طرح بستر برای پویایی و شکوفایی تبادلات تجاری از طریق بندر منطقه ویژه اقتصادی نوشهر فراهم می شد منتهی این طرح بنا به دلایلی از جمله محدودیت های  اعتباری و مشکل به لحاظ جا نمایی ابتر باقی ماند تا اینکه عملیات اجرایی آن از آذر ماه سال ۱۳۹۷ با اعتبار اولیه حدود ۱۵۰ میلیارد تومان آغاز شد و بنا بود طی سه سال به بهره برسد که متاسفانه بنا به دلایلی چنین نشد.

احداث راه دسترسی مستقیم بندر نوشهر به کمربندی یکی از شاخص ترین طرح های عمرانی منطقه ویژه اقتصادی نوشهر است که با بهره برداری از این راه علاوه بر برقراری ارتباط میان بندرخشک واقع درحاشیه کمربندی با بندرنوشهر شاهد شتاب بخشی در فرآیند تخلیه و بارگیری کالا و رفع معضل ترافیک شهری با ساماندهی تریلرهای حامل بار در بندر خشک و به تبع آن رونق اقتصادی منطقه و اشتغالزایی محقق خواهد شد.
این طرح پس از سال ها کش و قوس از پنج سال پیش در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت و با پیگیری های فراوان در نهایت نتیجه آن شد که مسیر اجرای طرح تغییر کرده و دولت هم افزون بر ۱۵۰ میلیارد تومان تحت عنوان اعتبارات اولیه برای اجرای این طرح تصویب و اختصاص داد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت که هم اکنون دولت در یکسال گذشته حدود ۳۲۱ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای کامل این طرح اختصاص داد که با صرف آن راه دسترسی مستقیم به بندر نوشهر تا پایان امسال به بهره برداری می رسد و با تحقق این مهم ، بستر برای تملک ۲۰۰ هکتار اراضی تحت عنوان بندر خشک نیز فراهم خواهد شد.

تملک حدود ۲۰۰ هکتار اراضی پسکرانه ای در ضلع جنوبی کمربندی نوشهر – چالوس همزمان با احداث راه دسترسی مستقیم بندر نوشهر از مصوبات دولت نهم بود که متاسفانه در حد کاغذ باقی ماند.

پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی برج کنترل بندر فریدونکنار

انزانپور همچنین از تخصیص ۱۷ میلیارد تومان اعتبار در دولت مردمی سیزدهم برای تکمیل برج کنترل(مرجع دریایی) بندر فریدونکنار خبر داد و اظهارداشت: با این میزان اعتبار هزینه شده در مدت یکسال گذشته پیشرفت فیزیکی این برج با ۴۰ درصد رشد به ۹۰ درصد رسید.

وی بهره گیری از تجهیزات نوین و روز را در ناوبری کشتی های تجاری، ثبت و بازرسی شناورها و ارتقای سطح کیفی خدمات را از مزایای ایجاد برج بندری در بندر خصوصی فریدونکنار برشمرد و افزود : ساختمان برج دریایی در هشت طبقه با مساحت بیش از هزار و ۷۸۰ مترمربع و دارای ارتفاع ۳۲ متر در حال تکمیل است که با بهره برداری از آن شاهد رشد فزاینده عملیات بارگیری و تخلیه در بندر فریدونکنار خواهیم بود.

 پهلوگیری کشتی تجاری رو – رو پس از ۲۱ سال در نوشهر 

برای نخستین بار کشتی تجاری رو – رو پس از ۲۱ سال در بندر نوشهر پهلو گرفت  که به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران  آخرین باری که کشتی  رو – رو با نام « مرکوری ۲ » در این این بندر پهلو گرفت مربوط به سال ۳۸۰ خورشیدی با محموله آهن و مسافر بوده است.

انزانپور یادآور شد: این کشتی حامل ۶۶ دستگاه کامیون متعلق به امارات متحده عربی بود که در اردیبهشت ماه امسال پس از  بارگیری از روسیه در بندر نوشهر پهلو گرفت و این کشتی به طول حدود ۱۲۵ متر ، حدود  ۸۱۹ تن محموله اولیه اش را از بندر اولیا استراخان روسیه بارگیری و پس از تخلیه از راه زمینی به مقصد امارات متحده عربی تزانزیت کرد.

به گفته این مدیرکل بنادر و دیانوردی مازندران ، پهلوگیری این کشتی مبین آن است که این بندر چنین ظرفیتی دارد و ضمن آنکه تردد این ناوگان دریایی در این منطقه به رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار منجر می شود.

فعال شدن اسکله نفتی نوشهر پس از ۶ سال 

فعال شدن اسکله نفتی در بندر نوشهر ، دستاورد دیگری بود که در دولت سیزدهم رقم خورد ، موضوعی که سال های سال با هدف پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی براثر تردد نفت کش ها حامل بنزین برای سوخت رسانی به جایگاه های بنزین خطه غربی مازندران مورد پی گیری قرار گرفت اما متاسفانه این تلاش ها نتیجه نداد تا اینکه با پیگیری مسوولان

این دولت این اسلکه نفتی دوباره با چرخه فعالیت باز گشت و مورد استفاده قرار گرفت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت که از مهرماه سال گذشته با همکاری مسوولان شرکت پخش ملی فرآورده های نفتی غرب مازندران و بستر سازی برای جذب سرمایه گذاران ، سرانجام این پیگیری ها نتیجه داد و با فعال سازی اسکله نفتی در اسفند ماه  سال گذشته نخستین کشتی حامل بنزین در بندر نوشهر پهلو گرفت.

انزانپور اضافه کرد : این کشتی با محموله ۲ هزار و ۲۶۰ تن بنزین برای رفع نیازهای غرب مازندران در مخازن شرکت فرآورده های نفتی چالوس تخلیه شد و در پی این اتفاق بسیار مهم ، در زمان اوج سفرها به خطه گردشگرپذیر غرب مازندران مشکلات ناشی از معضل ترافیک حاصل تردد نفت کش ها در جاده های ارتباطی و شلوغ غرب مازندران کمتر می شود علاوه بر آن این فرآورده پرمصرف هم به موقع در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

آزادسازی حریم ساحلی به طول حدود ۲ هزار ۸۰۰ متر 
آزاد سازی حریم ساحلی با هدف دسترسی آزاد عموم مردم به دریای خزر و فراهم سازی بستر سرمایه گذاری با مشارکت بخش خصوصی از رویاهای دست نیافتی مردم ساحل نشین مازندران و غرب این استان بود که با عزم و اراده دولت جهادی سیزدهم این آرزو تبدیل به واقعیت شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران در این ارتباط تصریح کرد : طی یکسال گذشته به طول  حدود ۲ هزار و ۸۰۰ متر از اراضی ساحلی با همکاری ستاد آزاد سازی حریم ساحلی از چنگال ساحل خوران خارج و تحویل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه شد.
انزانپور خاطرنشان کرد: اکنون با همکاری دستگاه قضایی برای حدود ۱۵۰ فقره پرونده مربوط به آزاد سازی حریم ساحلی رای قطعی صادر شده است.
این مدیرکل با تاکید بر آنکه باید برای جایگزینی حریم آزاد شده ساحلی برنامه خوبی از سوی مسوولان مرتبط ارائه شود، گفت که یکی از راهبردهای دولت دسترسی آزاد عموم مردم به دریای خزر از جمله ایجاد بازارچه های ساحلی، گردشگری دریایی است که تاکنون در این حوزه اقدام اساسی صورت نگرفته است.

کمبود زمین مشکل عمده سرمایه گذاری در بندر نوشهر   

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران یکی از چالش های اساسی توسعه زیرساخت ها و سرمایه گذاری در بندر نوشهر را کمبود زمین اعلام کرد و گفت : با وجود آنکه تقاضا برای سرمایه گذاری در این بندر زیاد است منتهی به خاطر این مشکل امکان آنکه به هر سرمایه گذاری مجوز برای سرمایه گذاری ارائه دهیم ممکن نیست.

انزانپور افزود : این موضوع در جریان بازدید وزیر کشور در اردیبهشت ماه امسال مطرح شد و این مقام مسوول وعده داد که با تملک حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی پسکرانه ای این مشکل تا حدودی حل خواهد شد.

وی پایین آمد تراز آب دریای خزر را مشکل دیگر برای پهلوگیری کشتی ها مطرح کرد و ادامه داد : ادامه این وضعیت سبب می شود در آینده کشتی هایی که در حوزه تخلیه و بارگیری کالاها فعالیت دارند دچار مشکل شوند.

طرح های مطالعاتی بنادر مازندران

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران  به روز رسانی مطالعات رسوب بندر نوشهر و ارائه راهکار اجرایی، احداث گیت های گارد و گمرک در مسیر راه دسترسی بندر نوشهر ، تعمیرات اساسی منجر به دیوار پیرامونی بندر فریدونکنار، تعمیر اساسی ایستگاه آتش نشانی بندر نوشهر، انبارها ، محوطه ها، سیستم اعلام حریق بندر نوشهر ، ساماندهی تقاطع هم سطح میدان ورودی بندر فریدونکنار را از جمله طرح های مطالعاتی آینده بنادر مازندران برشمرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.