کد خبر : 9433
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵
62 views

معاون وزیر راه و شهرسازی کشور:

بیش از 122 هزار مسکن ناپایدار در مازندران وجود دارد/سیاست‌های تشویقی دولت سیزدهم برای شتاب‌دهی به نوسازی

بیش از 122 هزار  مسکن ناپایدار در مازندران وجود دارد/سیاست‌های تشویقی دولت سیزدهم برای شتاب‌دهی به نوسازی
آیینی با اشاره به وجود بیش از 122 هزار و 600 مسکن ناپایدار و نا ایمن در مازندران گفت: با توجه به سیاست‌های تشویقی و تسهیلات در نظر گرفته شده دولت سیزدهم، دیگر هیچ بن‌بستی در نوسازی بافت‌های فرسوده وجود ندارد.


به گزارش تیترشمال؛ محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسه ستاد بازآفرینی استان در سالن شماره یک استانداری با اشاره به وجود بیش از 122 هزار و 600 مسکن ناپایدار و نا ایمن در مازندران طبق آمر مرکز آمار ایران، اظهار کرد: این مسئله نشان از وضعیت نامناسب این استان دارد که 350 هزار نفر در این واحدهای ناپایدار زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیشترین ناپایداری در بخش حاشیه نشینی و حومه شهرها دیده می شود؛ افزود: در نقاطی که تراکم بافت‌های فرسوده وجود دارد بنا است تا در نقطه دیگر با ساختمانی تهاتر شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی، خاطرنشان کرد: آنچه که در کنار تمامی اقدامات، انتظار می‌رود حفظ جان هموطنانی است که در این ساختمان‌های ناپایدار زندگی می‌کنند.

38 درصد از ساختمان‌های استان ناپایدار است
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، ادامه داد: 38 درصد از ساختمان‌های استان ناپایدار است و همه تلاش استانی، باید شتاب روند نوسازی و کاهش و حذف واحدهای نا ایمن است.

آیینی بیان کرد: خوشبختانه اختیارات ستاد ملی به استانداران تفویض شد و ستادهای شهرستانی باید در حوزه مسکن و خدمات زیربنایی باید به سطح متوسط مناطق برخوردار برسند و این مناطق از خدمات درمانی، آموزشی، آموزشی و اجتماعی برخوردار شوند.

وی عنوان کرد: باید سرانه خدمات در هر یک از شهرستان‌ها مشخص و میزان نیاز هر بخش اعلام و نسبت به اجرای کاز از سوی دستگاه‌های اجرایی، اقدام عملی صورت گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، اعلام کرد: در این بررسی کارشناسی باید مشخص شود که در یک منطقه چند کلانتری، مرکز درمانی، آموزشی، آتشفشانی و غیره نیاز است تا به حد متوسط برسد.

لزوم تدوین برنامه بازآفرینی شهرستان‌ها/هیچ بن‌بستی در نوسازی بافت‌های فرسوده وجود ندارد
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، افزود: می‌بایست تحت نظارت استاندار مازندران، برنامه بازآفرینی شهرستان‌ها با احصای نیازمندی‌ها و الویت‌بندی و نیز تقسیم‌بندی میان دستگاه‌های عضو ستاد بحران انجام پذیرد.

آیینی تاکید کرد: بر اساس مصوبه اخیر شورای شهرسازی و معماری کشور در قالب سیاست‌ها و ضوابط تشویقی متضمن نوسازی کاربری در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری دیگر هیچ بن‌بستی در نوسازی بافت‌های فرسوده وجود ندارد و همه بناها و بافت‌های فرسوده حتی با متراژ کمتر از 50 متر می‌توانند پروانه دریافت کنند.

وی تشریح کرد: منتهی افرادی که تجمیع می‌کنند، یا محور اصلی بافت را بازگشایی می‌کنند و یا به صورت بلوکی نوسازی می‌کنند، مشمول تشویق‌های خیلی جدی در قالب حداقل یک یا دو طبقه تراکم تشویقی، تخفیف‌هایی در حوزه پارکینگ، تخفیفاتی در حوزه توده گذاری و نما و همین‌طور اختصاص بخشی از بنا به کاربری اداری، خدماتی و تجاری، می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی، اعلام کرد: با توجه به خواسته استاندار مازندران مبنی بر اینکه طبق ویژگی خاص مازندران می‌بایست بازآفرینی با گردشگری این استان تلفیق شود ، خوشبختانه این موضوع دیده شده است و شهرداری‌ها می‌ت وانند با توجه به موقعیت شهر خود بسته خاص تشویقی ویزه این امر را در ماده 5 به تصویب برسانند.

تسهیلات دولت سیزدهم به مالکان بافت‌های فرسوده
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، تشریح کرد: مردم مازندران بدانند که در بافت های فرسوده از سه نوع تسهیلات بهره‌مند می‌شوند که نخست تسهیلات نهضت ملی مسکن بدون شرایط چهارگانه است که می‌توانند تسهیلات استغال زایی 350 میلیون تومانی به ازای هر واحد دریافت کنند که 150 میلیون تومان آن، صفر درصد است.

آیینی ادامه داد: دوم می‌توانند از تسهیلات ودیعه 45 میلیون تومانی اسکان موقت با نرخ 4 درصد و قرض الحسنه استفاده کنند.

وی متذکر شد: خواهش بنده از انبوه سازان استان آن است که به کمک مردم بیایند و در کنار فرصت شتاب دولت سیزدهم به نوسازی بافت فرسوده وارد میدان شوند.

بازآفرینی شهری حتما باید دارای اهداف بلند و راهبردی باشد
سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران نیز در این جلسه اظهار کرد: بازآفرینی شهری حتما باید دارای اهداف بلند و راهبردی باشد.

وی افزود: اگر آسیب‌شناسی از اقدامات گذشته کنیم متاسفانه آن چیزی که موجب شد تا این طرح طی سالیان گذشته به نتیجه منجر نشود آن بود که نگاه راهبردی  که پشتوانه فکری و علمی داشته باشد وجود نداشت.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: امروز در ساری بزرگ ترین معضل ما بافت فرسوده است.

نماینده عالی دولت در استان ادامه داد: استانی که رتبه نخست گردشگری کشور را دارد با فضای فعلی قدری چالش برانگیز است و لذا توجه به احیای بافت فرسوده نیازمند اراده و تفکر جهادی است.

زمین معضل بزرگ مازندران در نوسازی/توجه به احیای بافت فرسوده در مازندران مطلوب نیست
حسینی‌پور بیان کرد: ما در این استان به شدت مشکل زمین داریم و پرونده‌های موجود در دادگاه‌ ‌ها گواه بر این مدعا است.

وی عنوان کرد: باید بدانیم راهبرد آینده مازندران برنامه ریزی از بهره‌وری ساخت و ساز های موجود است.

استاندار مازندران اعلام کرد: شناسایی محدوده و محلات تاریخی، بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه های غیر رسمی و نیز ناکارآمدی شهری باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در استان افزود: در تمامی شهرهای استان توجه ویژه به نوسازی بافت های فرسوده صورت نگرفته و توجهات مقطعی بود؛ علیرغم تمامی سیاست‌های تشویقی متاسفانه قطار نوسازی به حرکت در نیامده است.

لزوم فرهنگ سازی عمومی برای نوسازی/ساخت و سازها بر مدار اطلس مهندسی نیست
حسینی‌پور اذعان کرد: تحقق این مهم نیازمند بازنگری فرهنگ عمومی در نوسازی سکونت‌گاه های سنتی و فرسوده است و مهمتر از موضوع تسهیلات همانا نگاه فرهنگی جامعه است.

وی مطرح کرد: ما نتوانستیم ضرورت نوسازی را به خوبی به مردم معرفی کنیم و عمده تمرکز بر روی تسهیلات صورت گرفت؛ از سویی تعامل میان دولت و بخش خصوصی مطلوب نبود.

استاندار مازندران تاکید کرد: مسئله مهم اینجا است که اگر بنا است مازندران را به محور گردشگری تبدیل کنیم نیازمند تحول اساسی در المان شهری و ساخت و سازهای شهری است.

نماینده عالی دولت در استان ادامه داد: بنا بر نیاز بودجه شهرداری و بدون مطالعه دقیق و بدون حرکت در اطلس مهندسی استان، ساخت و سازها در نقاط ممنوعه و نامطلوب انجام شد.

حسینی‌پور اذعان کرد: ایمنی و امنیت نیز در این مقوله مغفول مانده است که در نهایت نوسازی جهت ایجاد امنیت و ایمنی مردم است.

وی گفت: مقاومت و استحکام‌سازی ساختمان هم موضوع مهمی است که این سال‌ها بسیار لطمه دیدیم.

استاندار مازندران اعلام کرد: حداقل خدمات آموزشی، درمانی و ورزشی وجود دارد و شاهد عدالت در سطح استان در این سه بخش نیستیم.

نماینده عالی دولت در استان افزود: ترافیک نیز در همین بافت‌های فرسوده از معضلات جدی است که در کنار آن سیما و منظر شهری نیز چندان مطلوب نیست و هیچ هژمونی منظمی در این بافت‌ها وجود ندارد.

حسینی‌پور مطرح کرد: متاسفانه در دل روستا شاهد ساخت‌وساز هایی هستیم که هیچگونه همخوانی با بافت روستایی ندارد.

وی عنوان کرد: ارتقا و بهبود فضای کاربردی شهرها در  راستای اهداف طرح نوسازی بسیار مهم است و اگر امروز در شهرها و روستا شاهد عدم توجه به زیر ساخت‌ها هستیم به عقب ماندگی روستاها و شهرهای مان کمک کرده‌ایم.

استاندار مازندران اعلام کرد: توسعه پدافند غیرعامل جزو الویت‌های ما است که باید حتما مورد توجه قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در استان ادامه داد: دو برابر جمعیت در پیک تعطیلات وارد استان می‌شود که نیازمند رفع معضلات شهروندان هستیم.

توجه به مناطق آسیب دیده مازندران مغفول مانده است
حسینی‌پور بیان کرد: محلات آسیب‌دیده ما چندان مورد توجه قرار نگرفته است که نیازمند اقدامات جدی هستند.

وی خطاب به آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مازندران را یک استان نبینید و لذا ارائه خدمات ملی با بودجه استانی ممکن نیست.

استاندار مازندران اعلام کرد: لطمه تمامی استان‌های کشور را به یک چشم نبینید و باید برای برخی از استان‌ها یک برشی زده شود؛ ما در این استان شدیدا با مشکل زمین حتی برای بومیان داریم.

نوسازی در مازندران نیازمند امتیاز و حمایت ویژه ملی است
نماینده عالی دولت در استان افزود: ما در نظر داریم برخی پروژه‌های استانی را به عنوان پروژه ملی در راستای نوسازی معرفی کنیم که متاسفانه حمایت‌های ملی مطلوب نیست و نیازمند امتیاز و حمایت محسوس و ویژه است.

حسینی‌پور بیان کرد: مردم استان باید بدانند که در ازای محدویت زمین امتیاز ویژه به نسبت سایر استان‌های دیگر دارند که این ایجاد امید و دلگرمی می‌کند‌.

وی افزود: از همین قوانین موجود و تسهیلات موجود نتوانستیم به خوبی بهره ببریم و باید تمامی این فرصت‌ها را احیا کنیم و دستگاه‌های متولی باید تمام‌قد پای کار بیایند.

استاندار مازندران تاکید کرد: دستگاه‌های نظارتی نیز باید در این زمینه ورود کنند و هشدارهای لازم را به مناطق فرسوده ارائه دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.