کد خبر : 9491
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
102 views

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

طغیان نگران‌کننده بیماری‌های ناشی از آب در کلاردشت و چالوس/سگ‌های ولگرد عامل اصلی افزایش کانون بیماری هاری در مازندران

طغیان نگران‌کننده بیماری‌های ناشی از آب در کلاردشت و چالوس/سگ‌های ولگرد عامل اصلی افزایش کانون بیماری هاری در مازندران
علیپور با بیان اینکه طی سال‌جاری شاهد دو طغیان بزرگ بیماری ناشی از آب در غرب استان، یکی در شهر کلاردشت و یکی از روستاهای چالوس بودیم که همچنان نیز ادامه دارد؛ گفت: افزایش روزافزون سگ‌های ولگرد در شهرهای استان موجب افزایش مراجعات سگ گزیدگی و متاسفانه چند فقره فوتی طی سال جاری شده است.


به گزارش تیترشمال؛ عباس علیپور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه اظهار کرد: در حوزه بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای حدود دو میلیون و 600 هزار نفر در حال خدمات رسانی هستیم.

وی با بیان اینکه برای ارائه خدمات دارای زیرساخت‌ها و ساختارهایی هستیم؛ افزود: در روستاها خانه بهداشت و در شهرها مراکز خدمات جامع شهری و پزشک خانواده داریم.

فعالیت 282 مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی در مازندران
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: ما در مجموع 80 مرکز خدمات جامع سلامت شهری، 202 مرکز خانه جامع روستایی داریم که 182 مرکز فعال هستند.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر، 5 مرکز خدمات جامع سلامت شبانه روزی روستایی و 21 مرکز خدمات جامع سلامت شبانه روزی شهری داریم.

علیپور بیان کرد: در مازندران از حیث پراکندگی مراکز ارائه خدمات در روستاها جزو گسترده‌ترین استان‌های کشور هستیم و یک‌هزار و 86 خانه بهداشت فعال داریم.

وی عنوان کرد: ما 5 مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری، 5 مرکز مراقبت معلولان و حدود یک‌هزار و 645 به ورز داریم.

وجود 927 پزشک خانواده در مازندران
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در برنامه پزشک خانواده روستایی، 378 پزشک داریم و در برنامه پزشک خانواده شهری نیز 549 پزشک داریم.

این مسئول اعلام کرد: ما در روستاها 316 ماما خانواده داریم که به روستاییان ما ارائه خدمات می‌دهند.

علیپور افزود: تمامی خدمات و فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران در قالب همین ساختارها است و در تلاش هستیم خدمات مطلوبی را به جامعه تحت پوشش ارائه دهیم.

وی مطرح کرد: در کنار فارس، استان مازندران تنها استانی است که تمامی شهروندان شهری و روستایی دارای یک تیم سلامت اختصاص به خود است که بسیار ارزشمند است و عمرش به یک دهه می‌رسد.

30 درصد مردم مازندران به پزشک خانواده مراجعه نکرده‌اند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: یکی از اشکالات پزشک خانواده به عدم اطلاع کافی شهروندان باز می‌گردد؛ در بررسی میدانی مشاهده شد که 30 درصد مردم حتی یک ویزیت پزشک خانواده ندارند.

این مسئول تاکید کرد: نظر سنجی، راه‌اندازی پرونده الکترونیک سطح یک، آموزش، پایش و ارزیابی پزشکان، ارائه برنامه خدمات، ظرفیت‌های قوانین موجود و پزشک محله محور، هفت سیاستی است که برای بهبود رضایت مردم از پزشکان خانواده در دستور کار قرار دارد.

علیپور اذعان کرد: معیارهای سابق پایش و ارزیابی پزشکان چندان مطلوب و دقیق نبود و اکنون این معیارها در کنار بازدید میدانی، به روز و دقیق است.
 
امکان چندباره تغییر پزشک خانواده از سوی بیماران/هیچ منع قانونی وجود ندارد
وی اظهار کرد: هر فرد می‌تواند در سال دو الی سه بار پزشک خانواده خود  را عوض کند و هیچ منع قانونی وجود ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: استاندارد تعداد جمعیت مردم به پزشک در ایران،  به ازای هر دو هزار و ۵۰۰ نفر یک پزشک عمومی و یک مراقب ماما است.

این مسئول عنوان کرد: در نسخه جدید که در دست تدوین است بنا است تا به ازای هر 3 هزار نفر یک پزشک و دو مراقب داشته باشیم که هنوز عملیاتی نشده است.

 181 هزار نفر از مازندرانی‌ها مبتلا به دیابت هستند
علیپور افزود: ما در استان در سال گذشته، 174 هزار و 194 نفر مبتلا به دیابت داشتیم که این رقم در نیمه نخست امسال به 181 هزار و 803 مورد رسید.

وی عنوان کرد: در سال گذشته 50 از مبتلایان مراقبت صورت گرفت که این رقم در سال جاری به 72 درصد افزایش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: تعداد مبتلایان فشارخون از رقم بیش از 275 هزار نفری سال گذشته به رقم 286 هزار نفر طی نیمه نخست امسال رسیده است.

این مسئول عنوان کرد: در خصوص بیماری‌های خاص، صعب‌العلاج و نادر بنا است بیماران ابتدا در سامانه شهروندی بیمه سلامت ثبت نام و بیماری آنان از سوی معاونت درمان تایید شود و سپس هزینه درمان آنان تا سقف 50 میلیون تومان از سوی بیمه سلامت پرداخت شود.

282 مورد طغیان بیماری‌های ناشی از آب در مازندران
علیپور اعلام کرد: در شش ماهه نخست امسال متاسفانه 282 مورد طغیان بیماری ناشی از آب داشتیم؛ یعنی شاهد آن هستیم که طغیان بسیاری در این حوزه در حال وقوع است.

وی تصریح کرد: متاسفانه سامانه آب‌رسانی ما در بسیاری از روستاهای استان و حتی برخی از شهرهای کوچک ما تحت پوشش آب و فاضلاب نیست و توسط شوراها مدیریت می‌شود که شوراها وظیفه خود را در مورد نگهداری مناسب از آن به خوبی انجام نمی‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: متاسفانه عمدتا در روستاها نگهداری و کلرزنی آب‌ها به‌خوبی صورت نمی‌گیرد و شاهد رشد بیماران متاثر از مصرف آب آشامیدنی هستیم.

30 درصد سامانه‌های آب‌رسانی استان تحت پوشش آبفا نیست
این مسئول تاکید کرد: اکنون بیش از 30 درصد سامانه‌های آب‌رسانی استان تحت پوشش آبفا نیست و موجب بروز معضلات بسیاری شده است.

علیپور گفت: طی سال‌جاری شاهد دو طغیان بسیار بزرگ  در غرب استان، یکی  در  شهر کلاردشت و یکی از روستاهای چالوس بودیم که در هر کدام از این دو مورد بیش از 500 نفر دچار بیماری شدند و همچنان نیز ادامه دارد و خاتمه طغیان بیماری را اعلام نکرده‌ایم.

سگ‌های ولگرد عامل اصلی افزایش کانون بیماری هاری در مازندران
وی اعلام کرد: معضل فوق‌العاده حاد دیگر استان مسئله سگ‌های ولگرد است که امسال به نسبت سال قبل، 60 تا 70 درصد واکسن و سرم بیشتری تزریق کردیم و حتی امسال چند فقره فوتی ناشی از بیماری هاری نیز داشتیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: متاسفانه برای نخستین بار در استان شاهد انتقال بیماری هاری به سگ‌های چوپان و دام اهلی نظیر گاو هستیم که بسیار خطرناک است و جای نگرانی است.

این مسئول ادامه داد: سگ‌هایی توسط مسافران به مازندران می‌آیند که باید حتما  دارای شناسنامه باشند و  واکسن هاری زده باشند و این موارد جزو مطالبات جدی است که سهل‌انگاری در این مسئله می‌تواند برای استان بسیار خطرآفرین باشد.

عملکرد نامطلوب شهرداری‌ها در ساماندهی سگ‌های ولگرد/سالانه 100 میلیارد تومان در مازندران صرف درمان بیماری هاری می‌شود
علیپور با اشاره به افزایش روزافزون تعداد سگ‌های ولگرد در مازندران، مطرح کرد: شهرداری متولی اصلی ساماندهی و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد است و متاسفانه این ساماندهی به‌خوبی انجام نمی‌گیرد و ممکن است این مسئله موجب بروز فاجعه‌های جبران ناپذیری شود.

وی اشاره کرد: سرایت بیماری هاری به انسان و دام بسیار فاجعه‌بار است و هم اکنون تمامی واحدهای بیماری هاری ما در سراسر استان به صورت شبانه روزی در حال ارائه خدمات هستند و سالانه در استان مازندران نزدیک به 100 میلیارد تومان بابت سرم و واکسن بیماری هاری هزینه می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، متذکر شد: مراجعه همراه با تاخیر بیمارانی که دچار گزیدگی از سوی سگ‌های ولگرد می‌شوند متاسفانه منجر به تبدیل عفونت ویروس هاری به بیماری هاری می‌شود که تاکنون در دنیا درمانی برای آن یافت نشده است و در نهایت منجر به مرگ بیمار می‌شود.

این مسئول یادآور شد: افرادی که دچار گزیدگی سگ می‌شوند باید ابتدا سریعا به مدت 20 دقیقه محل گزدیگی را با آب و صابون شستشو دهند و سپس بدون درنگ به مراکز درمانی و بهداشت مراجعه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.