کد خبر : 9888
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
80 views

نغمه‌های پرندگان مویه های مرگ است؛

سفر بی بازگشت مهمانان سیبری/ بفرمائید غذای ویژه سرآشپز!

سفر بی بازگشت مهمانان سیبری/ بفرمائید غذای ویژه سرآشپز!
اگرچه شکار پرندگان مهاجر در تالاب و زیستگاه‌های مازندران کمتر شده است اما همچنان شکارچیان در کمین گونه‌های نادر و مسافران سیبری هستند تا سود به جیب بزنند.


به گزارش تیتر شمال؛ علیرضا نوری کجوریان– همه چیز از یک سفر در پاییز و آغاز مهاجرت‌ها شروع می‌شود، دلهره دوستداران حیات وحش هم از همان زمان بیشتر می‌شود. این فاجعه هر ساله تکرار می‌شود و انگار قصد تمام شدن ندارد.

دیدن پرندگان بال وپر بسته و فروش آن در پیشخوان مغازه‌ها دل آدم را به درد می‌آورد، پرندگان زیبایی که از سرمای سیبری خودشان را نجات داده‌اند اما از چنگال شکارچیان نتوانستند جان سالم به در برند.

پلیکان‌ها، اردک، حواصیل، مرغابی، غاز، لک لک‌ها، چنگر، قوها و گونه‌های دیگری که هزاران هزار کیلومتر پرواز کرده‌اند تا چند روزی مهمان طبیعت مازندران باشند اما گویی میزبانان خوبی برایشان نبوده و نیستیم و هرسال شمارشان کمتر می‌شود.

از انبوه‌ها تالاب‌ها و زیستگاه‌هایی که وجود دارد مستقیم میانکاله و یا ازباران و سرخ رود در محمودآباد را انتخاب می‌کنند، به گمانشان اینجا و در این مناطق آسایش بیشتری دارند اما ناباوران با شلیک یک گلوله و یا گرفتارشدن در تورهای هوایی و زمینی سر از سلاخ خانه‌ها در می‌آورند.

بازار فریدونکنار تعطیل و بازارهای مجازی باز

فضای مجازی و فیلترینگ هم نتوانسته بازار داغ فروش پرندگان را در این آشفته بازار پایان بخشد و اگرچه بازار فریدونکنار با تلاش‌های زیاد تعطیل است اما بازارهای مجازی و آنلاین برای عرضه مرغابی‌های تالاب‌های مازندران پررونق است و در منوی رستوران‌ها هم، غذای ویژه سرآشپزها هستند.

 سفر بی بازگشت مهمانان سیبری/ بفرمائید غذای ویژه سرآشپز!

شکار و فروش پرندگان در مازندران کار و کاسبی عده‌ای خاص شده، برخی برای تفریح و سرگرمی از پرندگان و مهمانان طبیعت استقبال می‌کنند و عده‌ای نیز این کار شغل و پیشه هرسال آنها شده است.

سختگیری‌های سال‌های اخیر سبب شده تا برخی شیوه‌های صید و شکار پرندگان نظیر کرس و تورهای هوایی و غیره برچیده شود اما هنوز عده‌ای شبانه و دور از چشم محافظان پرندگان، کاسبی خوب به هم زده‌اند.

برای خرید پرندگان مهاجر کافی است سری به حاشیه تالاب‌ها و یا فضای مجازی بزنید و یا با یکی از فروشندگان قرار بگذارید و پیش پرداختی هم داشته باشید، تا ظهر نشده چند بال از پرندگان را زنده و یا شکارشده تقدیمتان خواهند کرد. به همین راحتی همانند جرعه‌ای آب گوارا.

مأموران محیط زیست مازندران هر روز در مناطق حفاظت شده از رزن و سیاه سنگ گرفته تا تالاب‌های فریدونکنار اقدام به جمع آوری و کشف ادوات صید و صیادی نظیر دام هوایی می‌کنند و تاکنون سلاح و فشنگ‌های زیادی از متخلفان کشف شده است.

نغمه‌های پرندگان مویه های مرگ است

علاوه بر پرندگان مهاجر و مسافران سیبری سایر گونه‌های وحوش نیز در امان نیستند و خوک وحشی، لاشه سرتشی و غیره نیز در بزم شبانه و تورهای شکارچیان دیده می‌شود. ابیاها وچنگرها دیگر شوقی برای خواندن و آواز ندارند و نغمه‌هایشان مویه هایی بر مرگ و شکار همتایانش است که در سینی مسی و سفالی به عنوان کباب به مشتریان عرضه می‌شود.

یک دوستدار حیات وحش در مازندران با بیان اینکه شکار به پدیده شوم تالاب‌ها و زیستگاه‌های استان در فصل خزان طبیعت و مهاجرت پرندگان مبدل شده است، افزود: هنوز هستند کسانی که با گلوله‌های سرب از پرندگان زیبا استقبال می‌کنند و از این طریق روزگار می‌گذرانند.

علی جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه اگر به منوی رستوران‌ها و هتل‌ها بنگرید خواهید دید که پرندگان زیبا و مهاجر به عنوان غذای ویژه سرآشپزها در این لیست خودنمایی می‌کند، گفت این پرندگان همین مهمانان تالاب‌ها هستند که براثر شکار سر از رستوران‌ها و کباب خانه‌ها درآورده‌اند.

زنده گیری پرندگان برای شکارچیان سود بیشتری دارد، آنها با این کار پول‌های بیشتری به جیب می‌زنند و گونه‌های نادر را به عنوان زینتی به مشتریان داخلی و گاه خارجی به فروش می‌رسانند. کشف ۹ قطعه پرنده زیبای سهره از یک متخلف در آمل، نمونه‌ای شکار و زنده گیری این گونه‌های منحصربفرد در تالاب‌ها و زیستگاه‌های مازندران است که به عنوان دمل چرکین سرباز می‌زند.

 سفر بی بازگشت مهمانان سیبری/ بفرمائید غذای ویژه سرآشپز!

وحید رضائیان رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کشف ۹ قطعه پرنده سهره و ادوات صیادی از یک متخلف می‌گوید: از این فرد قفس‌های چوبی و دام و ادوات صید و صیادی کشف شد درحالی که زنده گیری پرندگان وحیات وحش طبق قانون جرم محسوب می‌شود.

پرندگان را فراری می‌دهیم

گویا متناسب و بازدارنده نبودن جرایم چرخه شکار و صید را پرتکرار و دامنه دار کرده است و شکارچیان هر روز با ترفندها و شگردهای جدید، طعمه‌هایشان را شکار می‌کنند و در این راه از هیچ کاری حتی درگیری با محیط بانان ابایی ندارند.

علی کلانه رئیس ذخیرگاه زیست کره و پناهگاه حیات وحش میانکاله با اشاره به اینکه هرازگاهی شاهد درگیری شکارچیان و متخلفان با مأموران محیط زیست هستیم، اظهار داشت: در این راه شاهد زخمی و مجروح شدن همکارانمان هستیم.

وی ادامه می‌دهد: برای صیانت از جان پرندگان و جلوگیری از شکار چاره‌ای نداریم که با ایجاد سرو صدا پرندگان را از نزدیک شدن به تورهای صیادی و شکارچیان فراری دهیم تا حفظ شوند.

سمفونی مرگ و شکار پرندگان هرساله در مازندران تکرار می‌شود و هنوز این صورت مسئله سیاه از چهره طبیعت در استان پاک نشده است، هرازگاهی کم و محدود می‌شود اما حذف هرگز.

سالانه بیش از یک میلیون قطعه انواع پرندگان به مازندران سفر می‌کنند و برخی از آنها هیچ گاه فرصت بازگشت به سرزمین‌های خود را پیدا نمی‌کنند چرا که با شلیک گلوله و یا گرفتارشدن در تورهای هوایی و زمینی سر از سلاخ خانه‌ها در می‌آورند و کباب می‌شوند.

منبع: خبرگزاری مهر

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.