کد خبر : 12242
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
154 views

در نخستین کارگروه استانی مطرح شد؛

لزوم مدیریت چراگاه‌ها و ساماندهی کوچ برای حفظ مراتع مازندران

لزوم مدیریت چراگاه‌ها و ساماندهی کوچ برای حفظ مراتع مازندران
اعضای کارگروه استانی حفظ مراتع مازندران بر لزوم لزوم مدیریت چرا، ساماندهی کوچ عشایر، حفظ مراتع و نیز مشارکت دامداران برای حفظ و احیای مراتع استان تاکید کردند.


به گزارش تیتر شمال؛ مجتبی قربانی- ظهر امروز نشست و هم اندیشی کارگروه استانی مدیریت چرا و ساماندهی کوچ در اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری برگزار شد.

لزوم جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع مازندران

مختارپور معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری در این جلسه تاکید کرد: باید از حضور دام مازاد در مراتع به شدت جلوگیری بیاید تا نگذاریم مراتع ما به سمت شرایط نامطلوب پیش رود.

وی افزود: لذا امیدواریم با همکاری دامداران گام بلندی برای حفظ مراتع مازندران برداریم.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی مازندران گفت: یک عرصه‌ای به طور تقریبا مجانی در اختیار عده‌ای خاص قرار می‌گیرد و نباید هزینه محافظت از آن را مابقی مردم و دولت بپردازند و لذا باید حفاظت از آن نیز توسط خود مردم صورت گیرد.

این مسئول ادامه داد: من دامدار که از این عرصه به طور رایگان استفاده می‌کنم باید از این ظرفیت خدادادی محافظت کنند و می‌توانند کمک کار خوبی برای ما باشند.

کوهستانی رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری با انتقاد از عدم حضور برخی از نمایندگان دستگاه‌های دعوت شده در این جلسه مهم، گفت: نامه‌های متعددی در سطح ملی و استانی در خصوص تاکید بر تشکیل کارگروه استانی مدیریت چرا ابلاغ شده است.

مراتع مازندران از توجه مسئولان مغفول مانده است

وی افزود: متاسفانه مراتع مازندران به نسبت جنگل، چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

 رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری، خاطرنشان کرد: ۵۸۵ هزار هکتار مرتع در استان داریم که همین میزان کم به نسبت کشور اما دارای اهمیت بسیار مهمی است.

ادامه داد: پتانسیل و قابلیت های زیادی مراتع مازندران دارد، دارای شرایط اقلیمی منحصر بفردی هستند و امکان استفاده از سایر پتانسیل‌های مراتع نظیر پرورش گیاهان دارویی وجود دارد.

مهم‌ترین چالش‌های مراتع مازندران

تاکید کرد: کمبود نیروی متخصص در حوزه مراتع، خرده مالکی بودن مراتع مازندران، استفاده از مراتع جهت خوش نشینی و وجود دام‌های سرگردان و مازاد از جمله مهم‌ترین چالش‌های مراتع مازندران است.

افزود: هنوز ارزش‌های اقتصادی مراتع استان، درک و لمس نشده است و هماهنگی مطلوب میان دستگاه‌های مرتبط استان وجود ندارد.

تصریح کرد: مدیریت چرا و کوچ و ساماندهی چرای دام و کنترل پروانه چرا یکی از راهکارهای بسیار مهم در کنترل مراتع است.

مراتع مازندران؛ جولانگاه دام دامداران/لزوم برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفان

محمدرسول رجبی معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر نیز با انتقاد از عدم حضور برخی از نمایندگان دستگاه‌های مرتبط،اعلام کرد: در استان مازندران مراتع ما عمدتا در غرب استان ییلاقی است.

وی افزود: بر این اساس در این محدوده ارتفاعی، بارش برف صورت می‌گیرد و چشمه‌های ما نیز در این محدوده قرار دارند و در تابستان نیز بارش‌های رگباری را داریم که کار را برای ما سخت می‌کند.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر خاطرنشان کرد: ورود و حضور دام در قبل و بعد فصل چرا بسیار آسیب‌زا خواهد بود و لذا مدیریت چرا بسیار مهم است.

ادامه داد: دامداران در تلاش هستند تا در فصل تابستان حداکثر استفاده را از علوفه رایگان مراتع بهره ببرند.

رجبی اعلام کرد: متاسفانه دامداران در این ایام مراتع استان را جولانگاه دام خود می‌کنند و لذا خسارت‌های فرا‌وانی را به مراتع ما وارد می‌کند و امکان برگشت آن بسیار سخت خواهد بود.

وی ادامه داد: متاسفانه در این شرایط، منافع را یک عده خاص می‌برند و عواقب آن متوجه گروه کثیری خواهد شد که متاسفانه جبران ناپذیر نیز خواهد بود.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر اعلام کرد: عمده این دامداران دارای معیشت اقتصادی ضعیفی هستند که عمدتا مورد ترحم قرار می‌گیرند و این در حالی است که مراتع را به شدت تخریب می‌کنند.

رجبی گفت: با توجه به اینکه مراتع استان محل خدمات بسیاری در اکولوژیک است لذا نباید بسادگی از آن بگذریم و باید قاطعانه برای حفظ و نگهداری آن اقدام کنیم.

وی افزود: فقر پوشش گیاهی مراتع ما موجب تشدید تخریب و آسیب در زمان بروز سیل خواهد شد و لذا باید با مدیریت صحیح حفظ مراتع با جدیت دنبال شود.

۳۰ درصد مراتع مازندران با تنش آبی شدیدی مواجه هستند/لزوم جلوگیری از کوچ زودهنگام

شعبانی مسئول امور عشایری جهاد کشاورزی مازندران نیز در این جلسه گفت: جای مدیران برخی از دستگاه‌ها در این جلسه خالی است.

وی افزود: عشایر ما نقش بسزایی در تولید دارند و بایستی دستگاه‌های مختلف پای کار بیایند و از آن‌ها حمایت شود.

مسئول امور عشایری جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: ما ۳۰ درصد کاهش نزولات داشتیم و ۳۰ درصد مراتع ما با تنش آبی شدیدی مواجه هستند و باید مدیریت منابع آبی در این مناطق صورت گیرد.

شعبانی گفت: در گذشته خود عشایر، قرق‌بان داشتند و از ورود دام‌های سرگردان به مراتع جلوگیری می‌کردند و امروز باید مردم را به میدان بیاوریم و این فرهنگ را احیا کنیم.

وی گفت: باید از کوچ زودهنگام جلوگیری شود و این نیازمند هماهنگی با سایر استان‌های همجوار است تا به یک هم افزایی مطلوب دست یابیم.

مسئول امور عشایری جهادکشاورزی مازندران گفت: تشکیل گشت‌های سیار هلال احمر در محدوده کوچ عشایر جهت انتقال در زمان بروز حوادث بسیار ضروری است.

شعبانی اعلام کرد: در بحث قرق شکنی پیشنهاد می‌کنیم که به صورت جشنواره برگزار شود و توانمندی‌های عشایر را به جامعه بشناسانیم.

دامداران مازندران رغبتی به اخذ خدمات از امور پشتیبانی ندارند

دکتر برزویی از شرکت پشتیبانی امور دام نیز در این جلسه گفت: تامین علوفه و بهبود ضریب تبدیل بسیار در این حوزه بسیار مهم است که می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش واردات نهادهای دامی نیز ایفا کند.

وی افزود: دامداران مازندران رغبتی برای اخذ خدمات از امور پشتیبانی ندارند و عمده مراجعه کنندگان ما از حوزه طیور هستند.

 

پای آموزش به مرتعداران می‌لنگد
خناری‌نژاد انجمن صنفی مرتعداران سوادکوه بیان کرد: امسال سال بسیار سختی است و با کمبود و تنش آبی مواجه هستیم.

وی افزود: امسال بیشترین خسارت به مراتع وارد خواهد شد و باید جلوی این سرعت را بگیریم.

نماینده انجمن صنفی مرتعداران سوادکوه خاطرنشان کرد: ما از دستگاه‌های اجرایی و متولی انتظار داریم که علوفه رایگان در اختیار دامداران قرار دهند و در شرایط موجود یک دامدار توانایی خرید علوفه را ندارد.

خناری‌نژاد ادامه داد: متاسفانه زمان پاسخ به نامه‌ها بسیار زیاد است و این یک چالش جدی است.

وی متذکر شد: زمان بر شدن تصویب طرح‌ها در کمیته فنی نیز یکی از چالش‌های جدی دیگر است.

نماینده انجمن صنفی مرتعداران سوادکوه تاکید کرد: متاسفانه پای آموزش به مرتعدار ما می‌لنگد و باید آموزش به مرتعداران با جدیت دنبال شود.

 

لزوم اعتماد دولت به مرتعداران/حفظ مراتع در گرو مشارکت است
پهلوان نماینده انجمن صنفی مرتعداران آمل نیز اظهار کرد: اگر امروز دولت به مرتعدار اعتماد کند مرتعدار جانش را پای مرتع می‌دهد اما امروز مرتعدار بلاتکلیف است و نه مالکیت دارد و نه تکلیفش روشن است.

وی افزود: خروج دام از جنگل باید به درستی و با جدیت دنبال شود که بسیار ایجاد چالش کرده است.

نماینده انجمن صنفی مرتعداران آمل گفت: وقتی به دامدار فشار می آید از آن طرف دامدار نیز به مرتع فشار می‌آورد و باید این مشکل مهم مرتفع شود.

پهلوان گفت: راهکار این مشکلات اعتماد میان دامدار و دولت است و باید مشارکت رقم بخورد تا مرتع ما حفظ بماند.

گفتنی است در این جلسه بر لزوم مدیریت چرا، ساماندهی کوچ عشایر، حفظ مراتع و نیز مشارکت دامداران برای حفظ و احیای مراتع استان تاکید شد و حاضران بر افزایش تعامل و مشارکت میان دستگاهی برای مدیریت مطلوب و هم افزایی، تاکید کردند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.