کد خبر : 21326
تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸
135 views

آغاز طرح ضربتی زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب در ساری

آغاز طرح ضربتی زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب در ساری
حضور سگ‌های بلا صاحب در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر، نگرانی مردم از انتقال بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان را زیاد و شهروندان را هم درگیر این معضل کرده است.


به گزارش تیتر شمال؛ سگ‌های بلا صاحب تهدیدی جدی برای طبیعت و مردم؛ موضوعی که خیلی‌ها به آن اعتقادی ندارند و تلاش می‌کنند با غذا رسانی به آن‌ها هوادار این حیوانات باشند. در گوشه و کنار این شهر هرروز گروه‌های مختلفی با غذا رسانی به سگ‌ها باعث افزایش جمعیت سگ‌های بلا صاحب می‌شوند، این احساسات ارزشمند است اما آیا به عاقبت کار فکر می‌کنند! اینکه سگ‌ها چه اثری در طبیعت ما و جان انسان‌ها دارند؟

حضور سگ‌های بلا صاحب در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر، نگرانی مردم از انتقال بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان را زیاد و شهروندان را هم درگیر این معضل کرده است؛ درصورتی‌که جمعیت این حیوانات به‌درستی مدیریت نشود، ممکن است هرروز شاهد وقوع اتفاقات ناگواری ازجمله گازگرفتگی شهروندان به‌ویژه کودکان توسط سگ‌ها باشیم البته هر از چند گاهی موضوع سگ‌های بلا صاحب به سبب حمله به شهروندان با پخش یک کلیپ در فضای مجازی در رأس اخبار قرار می‌گیرد.

یکی از عواملی که تعداد سگ‌های بلا صاحب را در سال‌های اخیر زیاد کرده، برهم خوردن زیست‌بوم این حیوان به دلیل دخالت‌های انسانی همچون غذادهی‌های غیراصولی است، این اتفاق نه‌تنها شهر را به محلی برای حضور سگ‌ها تبدیل کرده بلکه موجب نابودی برخی گونه‌های جانوری در حمله دست جمعی سگ‌ها و حتی مرگ انسان‌ها شده است.

سگ‌های بلا صاحبی که نه‌تنها در حاشیه شهرها بلکه در هر کوچه و معبری در شهر، ایجاد رعب و وحشت می‌کنند اگرچه برخی از این سگ‌ها آرام و مظلوم به نظر می‌رسند؛ اما شیوع بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان به خاطر حمله و گاز گرفتن ایجاد رعب و وحشت در میان شهروندان و آلوده کردن محیط ازجمله مشکلات ناشی از وجود سگ‌های بلا صاحب در معابر شهری است.

آمارها حاکی از آن است که تعداد سگ‌گزیدگی‌ها در کشور رو به افزایش است، به‌نحوی‌که به‌طور میانگین حدود نیمی از حیوان گزیدگی‌ها، مربوط به سگ‌های بلا صاحب است. این موضوع که به‌طور مستقیم با سلامت شهروندان در ارتباط است، آن‌چنان‌که بایدوشاید موردتوجه برخی از شهروندان قرار نگرفته و همچنان سگ گردانی و تغذیه این حیوان در محیط شهری ادامه دارد.

معضل سگ‌های بلا صاحب اگرچه موضوع جدیدی نیست اما افزایش تعداد این حیوانات باعث رعب و وحشت کودکان و خانواده‌ها شده و نگرانی زیادی را به همراه دارد و افراد زیادی به و ویژه زنان و کودکان از حمله سگ‌ها آسیب‌دیده و گاهی هم در اثر این حمله جانشان را از دست می‌دهند.

خبر دریده شدن انسان‌ها توسط این سگ‌ها رو به افزایش است اما این تمام داستان نیست، ابتلای انسان به هاری در اثر گزش سگ‌ها در کشور رو به افزایش است، بیماری هاری بیماری خطرناکی است که اگر فرد مبتلا، به‌موقع خدمات درمانی دریافت نکند منجر به مرگ وی خواهد شد ویروس این بیماری از طریق گزش حیوانات به انسان منتقل می‌شود همین چند هفته پیش در شهرستان نکا حمله سگ به کودک ۸ ساله و ابتلا به هاری، باعث مرگ او شد.

این خبر زنگ خطر جدی برای کشور به‌حساب می‌آید زیرا کشورهای دنیا برنامه دارند که هاری را تا ۲۰۳۰ در جهان ریشه‌کن کنند اما در ایران گویا روند ابتلا به هاری رو به افزایش است.

بنا به گفته کارشناسان، ایران با ۸۰ میلیون جمعیت، در پله سوم ابتلا به هاری و مرگ انسان در اثر این بیماری بعد از هند و چین با ۳/۱ و ۴/۱ دهم میلیارد نفر ایستاده است و این نشان می‌دهد که باید برای کنترل عامل ابتلا به این بیماری یعنی سگ‌های بلا صاحب، برنامه‌های مناسبی تدوین شود.

مستندات بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان وزارت بهداشت و درمان نشان می‌دهد ۷۰ درصد موارد ابتلا به بیماری در ایران مربوط به گزش سگ‌هاست و آمار گزیدگی به‌شدت در طی یک دهه اخیر افزایش‌یافته است.

به گفته کارشناسان بهداشت و درمان کشور، پیشگیری از هاری و درمان صدمه‌های ناشی از سگ گزیدگی، به مأموریت روزمره در مراکز درمانی تبدیل‌شده و هزینه هنگفتی را برای وزارت بهداشت به همراه دارد.

متأسفانه آماری از سگ‌های بلا صاحب در ایران وجود ندارد ولی آمارهایی مرتبط به افزایش گزیدگی یا ابتلا به بیماری‌هایی مختلف ازجمله هاری می‌تواند تا حدی نشانگر این باشد که تعداد جمعیت سگ‌ها افزایش‌یافته است، البته نیازمند این هستیم که کارهای تحقیقاتی بر روی این موضوع انجام گیرد تا بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و بیماری‌هایی که حیات‌وحش را می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد شناسایی شود.

عدم کنترل و مدیریت پسماند و نبود فرهنگ نگهداری از حیوان دوعاملی است که کنترل جمعیت این حیوان را دچار مشکل می‌کند، برخی از دامپزشکان بر این باور هستند که تغذیه سگ‌ها از پسماندهای تر، زمینه افزایش آن‌ها را فراهم می‌کند و غذادهی هم نوعی در اختیار قرار دادن پسماند تر به‌حساب می‌آید.

کشورهای مختلف به مردمشان آموزش می‌دهند که سگ‌ها باید صاحب داشته باشند و برای عدم تولید و مثل سگ‌های بلا صاحب، پیگیر امور عقیم‌سازی آن‌ها می‌شوند تا هرجایی رها نشوند، درحالی‌که در ایران سگ‌های گله و سگ‌های نگهبان آزادانه در محیط رها می‌شوند و زادوولد می‌کنند به‌طوری‌که کنترل بهداشتی روی آن‌ها نیست و بچه‌های این سگ‌ها به منبعی برای تولید سگ بلا صاحب در آینده تبدیل می‌شوند؛ بنابراین تا دسترسی سگ‌ها به غذا کنترل نشود، راهکارهایی مثل عقیم‌سازی و‌ حذف فیزیکی و دیگر روش‌ها نمی‌تواند مفید باشد.

مبارزه با سگ‌های بلا صاحب با محوریت شهرداری‌ها در سراسر کشور در حال انجام است، اما به نظر می‌رسد اقدامات جدی‌تری برای حل این معضل شهری نیاز است. هرچند شهرداری‌ها مسئول جمع‌آوری و نگهداری از سگ‌های بلا صاحب هستند و وزارت کشور نیز آن را با صراحت اعلام کرد، بااین‌وجود تا زمانی که در مبارزه با افزایش سگ‌های بلا صاحب، همکاری دیگر دستگاه‌ها وجود نداشته باشد، کارایی لازم را نخواهد داشت، لازم به یادآوری است که هزینه عقیم‌سازی این حیوانات بسیار بالا است و شهرداری‌ها به‌تنهایی از عهده آن برنمی‌آیند.

به گفته محمدحسین قبادی شهردار ساری، شهرداری علاوه بر نگهداری از فضای سبز و حفظ محیط‌زیست، آرامش و آسایش شهروندان به‌ویژه کودکان نیز، در اولویت‌های این مجموعه قرار دارد و تلاش دارد با همکاری همشهریان عزیز، این نوع آسیب را در مرکز استان کاهش دهد.

وی از شهروندان ساری خواست تا از غذا رسانی و دخالت در زنجیره غذایی سگ‌ها خودداری و کودکان نیز از بازی کردن با سگ‌های بلا صاحب پرهیز کنند.

طبق مصوبه کارگروه شهرستانی کنترل جمعیت سگ‌های بلا صاحب شهرداری ساری و سازمان مدیریت پسماند آن، ضمن اختصاص دو خودرو گشت ویژه، با تشکیل تیم‌های زنده گیری نسبت به ساماندهی سگ‌های بلا صاحب در راستای کنترل جمعیت آن‌ها به‌صورت شبانه‌روزی مشغول به فعالیت هستند و شهروندان محترم در صورت مشاهده سگ‌های بلا صاحب، با شماره ۱۳۷ تماس حاصل فرمایند.

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.