کد خبر : 21052
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
106 views

طی ۲ ماه انجام می‌شود؛

اجرای طرح پایش سرمی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مازندران

اجرای طرح پایش سرمی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مازندران
مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: طرح پایش سرمی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مازندران در ۲۲۵ واحد روستایی به مدت دوماه در استان مازندران اجرا خواهد شد.


به گزارش تیتر شمال؛ حمزه آقاپور کاظمی مدیرکل دامپزشکی مازندران، اظهار کرد: طرح پایش سرمی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تیر و مرداد ماه سال ۱۴۰۳ در استان مازندران اجرا می‌شود.
وی افزود: در اجرای این طرح ملی استان مازندران بیشترین تعداد نمونه‌برداری را به انجام داده؛ به‌طوری‌که از ۲۲۵ واحد روستایی استان و در تمامی شهرستان‌ها به‌جز شهرستان نکا تعداد ۲۲هزار و ۵۰۰ نمونه سرمی و به تخمین تعداد ۵هزار نمونه سواب کلواک از پرندگان آبزی در مرحله ابتدایی طرح اخذ می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی مازندران تصریح کرد: در مرحله بعد درصورت وجود تیتر سرمی مشکوک، نسبت به اخذ نمونه سواب کلواک و ردیابی ملکولی ویروس در گردش اقدام خواهد شد.
آقاپور کاظمی اضافه کرد: در صورت مثبت‌بودن آلودگی در روستا، نسبت به پاک‌سازی طیور بومی منزل مربوطه اقدام و پرداخت خسارت روستائیان نیز مدنظر قرار خواهد گرفت.
وی بیان کرد: هدف از اجرای این طرح، اندازه‌گیری شیوع بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در جمعیت طیور بومی ( با سطح اطمینان ۹۵ درصد) و با استقرار پایش مداوم بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در کشور بوده است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اعلام اینکه در راستای مراقب‌های فعال و غیرفعال در سال گذشته استان مازندران عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد بوده است، یادآور شد: این موضوع موجب رفع موانع صادرات فرآورده‌های خام مرتبط با صنعت طیور و گامی مهم در راستای رونق تولید در استان بوده است؛ به‌طوری‌که استان مازندران در تولید طیور در استان رکورد تاریخی را ثبت کرد.

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.