کد خبر : 26894
تاریخ انتشار : شنبه 15 مارس 2025 - 10:05
106 views

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد:

اسکله رو رو لَنگِ کاهش تراز آب/عملکرد تجاری بندر امیرآباد از مرز ۵ میلیون تن گذشت

اسکله رو رو لَنگِ کاهش تراز آب/عملکرد تجاری بندر امیرآباد از مرز ۵ میلیون تن گذشت
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد گفت: مجوز ترک تشریفات اسکله رو رو انجام و قرارداد با پیمانکار بسته شد و اما کاهش تراز آب و افزایش نرخ ارز موجب زمینگیری پروژه شده است.

به گزارش پایگاه خبری تیترشمال؛ محمدعلی موسی‌پور گرجی مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه مازندران اظهار کرد: وضعیت بندر امیرآباد با همه مشکلات موجود و مطالبات، مطلوب است.

وی افزود: کاهش تراز آب مهم‌ترین چالش و محل پیگیری ما است و تلاش‌های شبانه‌روزی برای گذر از این تهدید در حال انجام است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد، خاطرنشان کرد: تمام شاخص‌های ما در حوزه دریایی در سال‌جاری مثبت بوده است.

این مسئول ادامه داد: از لحاظ تردد کشتی‌ها و شناورها، یک درصد رشد داشتیم.

موسی‌پور گرجی بیان کرد: در نوشهر و انزلی، چالش تراز آب عمیق‌تر بوده و لذا عمده کشتی‌های بزرگ در امیرآباد پهلو می‌گیرند.

وی عنوان کرد: لایروبی بندر امیرآباد در طول یکسال حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه بر می‌دارد که از الزامات است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد، با اشاره به ثبت ۴.۷ تنی عملکرد تجاری بندر در سال گذشته، تصریح کرد: امسال، برای نخستین‌بار عملکرد تجاری ما از مرز ۵ میلیون تن گذشت.

موسی‌پور گرجی با اشاره به سیاست‌های دولت در حوزه اقتصاد دریامحور، ادامه داد: مطالعات اراضی شرقی کلید خورد تا پروژه فاز دوم را اجرا کنیم که ظرفیت بندر را افزایش خواهد داد.

وی اعلام کرد: امسال در صادرات کالا ۱۷ درصد رشد داشتیم و در صادرات سیمان نزدیک به ۱۰ درصد رشد داشتیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد، اذعان کرد: در واردات نیز ۹ درصد رشد داشتیم و در حوزه غلات، بندر پایلوت شمال کشور هستیم و ۳ میلیون و ۳۰۰ تن کالا وارد شده است.

موسی‌پور گرجی افزود: در سال جدید، بیش از ۲۲۰ هزار دستگاه کشنده وارد بندر امیرآباد شد که رشد ۱۰ درصدی داشته است.

وی اشاره کرد: باید طبق برنامه‌ هفتم، ۲۰ درصد حمل کالا از بندر امیرآباد به‌صورت ریلی باشد و بهسازی برای حمل ریلی سریع‌السیر در حال انجام است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد، گفت: در صدد هستیم تا با کاهش نرخ تعرفه ریلی، امکان حمل سیمان از طریق ریلی را فراهم کنیم.

موسی‌پور گرجی مطرح کرد: تامین تجهیزات استراتژیک در شرایط تحریم، دچار چالش هستیم که موجب شد تا استارت PM تجهیزات استراتژیک از قبیل جرثقیل را در خود بندر امیرآباد آغاز کنیم.

وی خاطرنشان: امسال در بخش دریایی ۳ درصد و بخش بندری ۱ درصد رشد داشتیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد، خاطرنشان کرد: امسال در حوادث بندری منفی ۳۸ بودیم و کاهش سوانح بندری را داشتیم و خوشبختانه تنها یک مورد سانحه دریایی داشتیم.

موسی‌پور گرجی با اشاره به رشد محسوس ایمنی بندر امیرآباد در حوزه دریایی و بندری طی سال‌جاری، بیان کرد: صاحبان کالا و سرمایه‌گذاران در سایه این اقدامات، راغب به همکاری با بندر امیرآباد هستند و طبق شاخص‌ها، رضایت‌مندی ۹۵ درصدی به ثبت رسیده است.

وی اذعان کرد: امسال ۸۶ درصد جذب در حوزه پروژه‌های عمرانی داشتیم که رقم خوبی به شمار می‌رود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد، متذکر شد: در سال جدید، هدفگذاری مطالعه اراضی شرقی شده است و استارت فاز دوم یکی از مهم‌ترین اهداف ما است.

موسی‌پور گرجی افزود: هوشمندسازی انرژی یکی از پروژه‌های مهم ما در کنار جذب سرمایه‌گذاران است.

وی عنوان کرد: در سال‌جاری، ۴ پروژه عمرانی و ۳ پروژه سرمایه‌گذاری با مجموع ۴ هزار میلیارد تومان افتتاح شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد، گفت: تعیین تکلیف اراضی شیلاتی در دل بندر امیرآباد جهت اجرای فاز دوم بسیار حائز اهمیت است.

موسی‌پور گرجی مطرح کرد: عملکرد بندر ۲۴ ساعته است در حالیکه عملیات گمرک ۲۴ ساعته نیست و این یکی از چالش‌های ما به دلیل ترافیک سنگین است.

وی ادامه داد: کاهش تراز آب قطعا یک آسیب جدی برای بنادر شمال کشور محسوب می‌شود که باید تمهیدات برای مقابله و مواجهه با این آسیب، اندیشیده شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد گفت: با توجه روابط بین‌الملل در بندر امیرآباد، باید در حوزه بهداشت و شیوع بیماری‌ها بسیار مراقبت انجام گیرد که کادر بهداشتی در این بندر مستقر هستند و حساسیت ایمنی و بهداشت در بندر بسیار بالا است.

موسی‌پور گرجی تصریح کرد: مجوز ترک تشریفات اسکله رو رو انجام و قرارداد با پیمانکار بسته شد و یکی از دلایل زمینگیری پروژه، کاهش تراز آب و افزایش نرخ ارز است.

وی اشاره کرد: هنوز عدد مشخص و ثابتی برای کاهش تراز آب در طول یک دهه آینده اعلام نشده و نهادی اعلام نکرده است تا ما بتوانیم در مسیر تعیین‌تکلیف پروژه، حرکت کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد، اذعان کرد: کاهش ۶۵ سانتی متری، تراز آب در طول چند ماه تمامی معادلات را بر هم زد و لذا نمی‌توان بی‌گدار به اجرای پروژه سنگین اسکله رو رو پرداخت که اگر کارشناسی نباشد سبب تضییع حقوق بیت‌المال خواهد شد.

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.