کد خبر : 20279
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۲
146 views

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران:

بازپس‌گیری زمین پتروشیمی با محیط‌زیست نیست

بازپس‌گیری زمین پتروشیمی با محیط‌زیست نیست
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: بازپس‌گیری زمین پتروشیمی میانکاله با محیط‌زیست نیست.


به گزارش تیتر شمال؛ عطاءالله کاویان‌ عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه مازندران به مناسبت هفته محیط زیست، اظهار کرد: هر ساله از ۱۶ الی ۲۲ خردادماه به نام هفته محیط زیست در تقویم رسمی کشور نامگذاری شده است که شعار این هفته در سال جاری، سهم من از تداوم حیات تعیین شده است.

وی افزود: این شعار ارتباط مستقیمی با مشارکت مردمی در حفظ محیط‌زیست دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته لحظه به لحظه از فعالیت و تلاش‌های مردمی در جای جای استان شاهد بودیم که ادعای این گواه راه‌اندازی ۱۰۰ خانه محیط زیست در استان با مشارکت مردمی است.
این مسئول ادامه داد: جنبه آموزشی و فرهنگ‌سازی و ترجیحی حفظ محیط زیست نیز را مدیون حمایت اصحاب رسانه در سطح استان هستیم.
کاویان‌ بیان کرد: اهمیت محیط زیست بر هیچ کسی پوشیده نیست و قلم زدن در این حوزه از رسانه نیز یک کار تخصصی است و به شدت فعالیت اصحاب رسانه می‌تواند نقش موثری در مطالبه گری و فرهنگ‌سازی دارد.
وی عنوان کرد: در این هفته نزدیک به ۳۰۰ برنامه در سطح استان نظیر برگزاری مسابقات در مدارس، انجام حداقل یک برنامه در تمامی ۱۰۸ خانه محیط زیست، پاکسازی نوار ساحلی و جنگلی، سخنرانی در تریبون نماز جمعه در شهرستان‌ها، برگزاری میز خدمت در تمامی شهرهای استان در مصلی‌ها، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در مازندران، دیدار فرمانداران با همکاران شهرستانی، دیدار با خانواده‌های شهدا و ایثارگران محیط زیست، افتتاح خانه محیط زیست قلعه سر در پارک ملی کیاسر و … انجام خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: برگزاری کارگروه مدیریت پسماند و نیز هوای پاک نیز در هفته محیط زیست انجام می‌شود.
این مسئول اعلام کرد: ۹۳ درصد اعتبارات سفر نخست رئیس جمهور فقید کشور جذب شده است.
کاویان اشاره کرد: در یکسال گذشته هیچ داده‌ای مناسب که ما در استان ریزگرد داشتیم نداریم و در واقع ایستگاه پایش هوا نداشتیم.
وی تاکید کرد: سه ایستگاه پایش هوا در شهرهای نکا، آمل و چالوس، راه‌اندازی شد که این داده‌ها و شرایط اضطرار آلودگی هوا، قابل پایش است و داده‌ها در سه ایستگاه نشان از شرایط اضطرار دارد؛ در سال‌های گذشته ریزگرد داشتیم اما به دلیل فقدان ایستگاه، داده نداشتیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: به محض وقوع شرایط اضطرار باید دانشگاه علوم پزشکی و هواشناسی شرایط اضطرار را اطلاع‌رسانی عمومی کنند و باید داروها و سرم‌ها برای افراد دپو و هشدارها نیز به مردم تا تعطیلی مدارس از سوی ارگان‌های مرتبط دیده شود.
این مسئول اذعان کرد: صحرای ترکمنستان مبدأ ریزگردهای اخیر در آسمان استان است که از غرب استان وارد و در ایستگاه چالوس، داده آن ثبت و در ایستگاه پایش نکا نیز این داده پس از ایستگاه آمل، ثبت شد.
کاویان مطرح کرد: خشکی تالاب میانکاله به شدت وابسته به تراز آب دریای خزر است و اکنون در دوره پسروی دریای خزر هستیم که طرح احیای میانکاله و مطالعات آن انجام شده است و برنامه احیا تدوین شده است.
وی ادامه داد: پمپاژ آب از دریا به تالاب یکی از راهکارهای احیای تالاب میانکاله است که خود نیز محل برخی آسیب‌ها است که بهترین راهکار افزایش ورودی آب شیرین به تالاب است که بسیار به مراتب مفیدتر است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به‌ بارندگی خوب ماه‌های اخیر، امسال ۶۵۰۰ هکتار آبگیری جدید در ضلع غربی داشتیم که بسیار ارزشمند است چرا که اولا آب شیرین بوده و دوما بدون هیچ خسارتی برای محیط زیست صورت گرفته است.
این مسئول با اشاره به درگیری مسئولان استان گلستان با محیط‌بانان مازندرانی ادامه داد: شکایت انجام و پیگیری انجام شد و طبق حکم اخیر صادر شده مسئول استان گلستان از سوی مقامات قضایی، محکوم شد.
کاویان اذعان کرد: ما هیچ خصومتی با همکاران خود در هیچ دستگاهی از استان گلستان نداریم و معتقدیم باید شان محیط‌بانان و همکاران محیط زیست مازندران حفظ شود.
وی تصریح کرد: موضوع زباله چالش جدی استان مازندران است و اخیرا فردی را به مقامات قضایی معرفی کردیم تا پیگیر مافیای پشت پرده زباله باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: طرح مدیریت پسماند در هشت پهنه استان طرح مناسبی بوده اما در اجرا مشکل داشتیم.
این مسئول ادامه داد: ضرب‌الاجل و مهلت‌های متعددی در نقاط گوناگون استان صادر شده است که در عمل انجام نشده است.
کاویان بیان کرد: مرگ و میر زیاد در ماهی‌های کفال در سالیان گذشته به دلیل ویروسی خاص موجب شد که هشدار به مصرف این گونه صادر شود و طی دو سال اخیر هر چند گزارشی اعلام نشده اما همچنان در اذهان مردم باقیمانده است.
وی عنوان کرد: روند پسماند در استان مازندران بسیار کند است و محیط زیست بنابر قانون وظیفه اجرایی در پسماند نداشته بلکه یک دستگاه نظارتی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: بازپس‌گیری زمین پتروشیمی میانکاله با محیط زیست نیست و اگر بنا است اتفاق بیفتد در حیطه وظایف منابع طبیعی و امور اراضی است.

انتهای خبر/
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.