کد خبر : 22711
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
108 views

بررسی موانع توسعه مازندران در جلسه مشترک وزیر کشور با نمایندگان استان

بررسی موانع توسعه مازندران در جلسه مشترک وزیر کشور با نمایندگان استان
نمایندگان مازندران در مجلس دوازدهم در نشست مشترکی که با وزیر کشور داشتند مهم‌ترین مشکلات و تنگناهای مسیر توسعه استان را تشریح کردند و راهکارهای رفع این مشکلات در حضور وزیر کشور مورد بررسی قرار گرفت.


به گزارش تیتر شمال؛ نمایندگان مازندران در مجلس دوازدهم شامگاه یکشنبه -۲۵ شهریور- با حضور در دفتر وزیر کشور مهم‌ترین مسائل مربوط به توسعه مازندران را مطرح کردند و خواستار افزایش توجه به ظرفیت‌های این استان شمالی برای شکوفایی اقتصادی و گسترش زیرساخت‌ها شدند.

در این نشست هریک از اعضای مجمع نمایندگان مازندران به قابلیت‌ها و مزیت‌های‌های پیشرانی این استان در مسیر توسعه پایدار، خواستار حمایت وزارت کشور برای تغییر نگرش کلان دولت به ظرفیت‌های این استان شدند.

نمایندگان مازندرانی خانه ملت با اشاره به شرایط خاص این استان به خاطر پذیرش میلیونی مسافران بر لزوم تخصیص اعتبار متوازن منطقه‌ای برای نیل به اهداف توسعه مازندران در آینده و فائق آمدن بر مشکلات انبوه ناشی از کمبودهای زیرساختی استان تاکید کردند.

۱۲ نماینده مازندران در مجلس دوازدهم همچنین با اشاره به تغییرات مدیریتی دولت چهاردهم، برنامه‌محوری و تحول‌گرایی همراه با تعهد و توان مدیریتی را رمز موفقیت مدیران در اعتلای همه‌جانبه عنوان کردند و خواستارتوجه وزارت کشور به این مولفه‌های اساسی در انتصابات شدند.

اعضای مجمع نمایندگان مازندران ۲۹ مرداد نیز دیداری با رئیس‌جمهور داشتند و مهم‌ترین مطالبات مردم استان شامل حذف ارز ترجیحی واردات برنج، تکمیل طرح‌های حوزه مدیریت پسماند و تشکیل سازمان عمران سواحل را خواستار شدند.

گفتنی است  مازندران با توجه به موقعیت‌ اقلیمی و جغرافیایی یکی از مستعدترین استان‌های کشور برای اجرای طرح‌های مختلف اقتصادی با محوریت سه بخش کشاورزی، صنعت و گردشگری است که در هر سه حوزه با وجود استعدادهای منحصربه‌فرد، با چالش‌های متعددی مواجه است.

گردشگری انبوه در مازندران یکی از چالش‌هایی است که به دلیل فشاربر زیرساخت‌های این استان مشکلات زیادی را برای ساکنان مازندران ایجاد می‌کند. آخرین نمونه این مشکلات نیز کمبود سوخت در غرب استان طی تعطیلات هفته دوم شهریور بود که به دلیل ورود میلیون‌ها مسافر به این منطقه منجر به افزایش ۱۰۰ درصدی مصرف روزانه بنزین در این منطقه از ۱.۹ میلیون لیتر به ۳.۸ میلیون لیتر شد.

در حوزه کشاورزی نیز این استان با ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و ظرفیت تولید ۷۲ نوع از محصولات کشاورزی به مقدار حدود هشت میلیون تن، حدود ۱۱ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد. طبق آمار رسمی هر سال به طور میانگین ۲۱۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاوزی مازندران زیر کشت برنج می‌رود و این استان با تامین بیش از ۴۲ درصد برنج سفید کشور، رتبه اول را دارد.

در حوزه صنعت هم مازندران با ۲۲ شهرستان، ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی و ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی دارد و حدود ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اشتغال دارند. از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی استان، ۴۶۱ واحد در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول فعالیت هستند.

بیشترین سهم واحدهای صنعتی استان نیز متعلق به شهرستان آمل با حدود ۴۰۰ واحد صنعتی فعال است در کنار آن ۲۶ درصد صنایع فعال استان نیز در شهرستان‌های ساری، بابل و سوادکوه مستقر هستند. مازندران در حوزه اشتغال واحدهای صنعتی با استقرار چهار درصد واحدهای صنعتی کشور در این استان یازدهمین استان کشور است و ۳.۸ درصد اشتغال صنعتی را در اختیار دارد.

در حال حاضر مهم‌ترین چالش این استان مربوط به زیرساخت‌های مختلف از جمله آبرسانی و حوزه راه است که برای اجرای طرح‌های جدید مورد نیاز و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام به اعتبارات کلان و توجه ویژه دولت نیاز است تا این استان میزبان مردم سراسر کشور رشد مطلوبی در اجرای طرح‌های عمرانی داشته باشد.

معضل پسماند نیز یکی از چالش‌های اصلی این استان است که طی سال‌های اخیر همواره در صدر معضلات مازندرانی‌ها قرار داشته و گام‌های برداشته شده برای حل آن هنوز این استان را به نقطه مطلوبی نرسانده است. در این استان روزانه حدود سه هزار تن زباله تولید می‌شود که این میزان در روزهای حضور مسافران گاهی به مرز ۱۰ هزار تن نیز می‌رسد. عمده این زباله‌ها نیز در سایت‌های زباله موجود در دل جنگل‌ها و حاشیه رودخانه‌ها دپو می‌شود و مشکلات زیادی را برای محیط زیست مازندران ایجاد می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.