کد خبر : 22277
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۸:۴۵
141 views

بازار سیاه این روزهای سیمان در مازندران؛

«برق» پر «سیمان» پر؛ دیوارها کند بالا می‌روند

«برق» پر «سیمان» پر؛ دیوارها کند بالا می‌روند
طی هفته‌های اخیر در پی نبود برق و تعطیلی کارخانجات سیمان، گرانی این مصالح ساختمانی، مچ ساخت و ساز در مازندران را خوابانده است و دردسرهای فراوانی را برای مردم، استادکاران، کارگران ساختمانی و حتی عاملان فروش و پیمانکاران ساختمانی به بار آورده است.


به گزارش تیتر شمال؛ طی روزهای اخیر، واحدهای عرضه سیمان و مصالح‌فروشی‌ها در سطح استان از عرضه سیمان خودداری و یا اعلام می‌کنند که سیمان برای فروش ندارند؛ عدم عرضه سیمان در این روزهای مطبوع تابستانی که روزهای شلوغ و اصلی برای کارهای ساختمانی محسوب می‌شود باعث شده تا کارهای ساختمانی تعطیل و عملا این اتفاق باعث بیکاری هزاران نفر و سرگردانی متقاضیان شود.

کمبود سیمان در بازار باعث راه‌اندازی بازار سیاه و ماهیگیری دلالان از این آب گل‌آلود شده و سیمانی که باید طبق نرخ مصوب عرضه شود، با هزار ناز و منت به قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان یعنی بین ۳۵ تا ۵۰ درصد گران‌تر، به مردم فروخته می‌شود.

سیمان؛ مچ ساخت‌وساز را خواباند!

نایابی سیمان در غالب مراکز عرضه و مصالح فروشی‌ها، مردم را سرگردان و کلافه کرده است و جدا از قیمت‌های نجومی و به راه افتادن بازار سیاه، تمامی کارهای ساختمانی را تعطیل و یا به تاخیر انداخته است.

قطع و خاموشی برق و در نتیجه کاهش تولید سیمان، اثر آن را بر بازار و صنعت ساختمان در مناطق مختلف مازندران برجای گذاشته است و گلایه فعالان این حوزه از استادکاران و کارگران ساختمانی گرفته تا مهندسان و مجریان این صنعت را درپی داشته است.

دولت برای جلوگیری از قطع برق خانگی، قطع برق کارخانه‌ها را در دستور کار گذاشته است. در همین زمینه چندی پیش بخش‌نامه‌ای برای جیره‌بندی برق صنایع بزرگی مانند فولاد و سیمان در دستور کار قرار گرفت و حالا فعالان صنعت سیمان می‌گویند قطع برق کارخانه‌ها، تولید سیمان را کم کرده است.

مقصر اصلی کمبود تولید نبود برق است
محسن کلاه‌کج معاون فنی و تولید کارخانه سیمان مازندران در گفتگو با خبرنگار بلاغ در خصوص نایابی و گرانی این روزهای سیمان در بازار مازندران، می‌گوید: دلیل اصلی کمیابی این روزهای سیمان در بازار، به قطعی برق بر می‌گردد.

وی با این توضیح که توان تولید برق پایین آمده است و لذا فعالیت صنایع و کارخانجات سیمانی را کاهش دادند و به طبع این ماجرا، میزان تولید سیمان کارخانه ما همچون کارخانه سیمان کیاسر پایین آمده است؛ افزود: از نیمه تیرماه تاکنون، تولید سیمان در کارخانه به حداقل رسیده است و فعلا در تامین برق جهت راه‌اندازی کوره‌ها با محدودیت جدی مواجه هستیم.

مدیر کارخانه سیمان مازندران، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، با این میزان ظرفیت فعالیت، توان تولید ما به شدت کاهش پیدا کرده است و روزانه تمامی تولیدات حداقلی ما روانه بازار می‌شود و با این وضع موجود، توان تولید بیشتر نداریم.

افزایش نامتعارف کرایه حمل قوز بالای قوز گرانی سیمان!
این مسئول، ادامه داد: قیمت حال حاضر عرضه سیمان کارخانه برابر اتفاقات روزانه بورس است و اینکه در ادامه در بازار چه اتفاقاتی می‌افتد که با قیمت‌های نامتعارف به دست مصرف کننده می‌رسد به ما برنمی‌گردد.

کلاه‌کج گفت: قیمتی که ما در حال حاضر در حال توزیع هستیم همان قیمت مصوب وزارت صمت است و از آن جایی که ابلاغ شده است که برای شفافیت تعیین قیمت در بورس عرضه شود، ما هم در بورس به مشتریان عرضه می‌کنیم؛ اما قیمت بازار دست عاملان صنفی است که بسته به عرضه و تقاضا تعیین می‌شود که شامل قیمت کارخانه، کرایه حمل و هزینه کارگر در کنار سود قانونی است.

کاهش ۵۰ درصدی تولیدی سیمان در مازندران

وی با اشاره به نوسانات حال حاضر بازار متاثر از کمبود عرضه، تصریح کرد: ظرفیت تولید روزانه کارخانه سیمان نکا حدود  ۹ هزار تن است که در شرایط فعلی به روزانه حدود ۵ هزار  تن یعنی نصف ظرفیت واقعی رسیده است که از محل کلینکر دپو کارخانه است تا بازار سیمان دچار تنش‌های جدی نشود.

مدیر کارخانه سیمان مازندران، با اشاره به خاموشی هز دو کوره کارخانه سیمان نکا به دلیل قطعی برق، عنوان کرد: هیچ اطلاعی از زمان ادامه این روند نداریم و به ما اعلام شده است که تا اطلاع ثانوی باید با همین ظرفیت، تولید انجام دهید.

این مسئول، اعلام کرد: در شرایط کنونی در کنار کمبود تولید سیمان متاسفانه کرایه حمل نیز بسیار روند افزایشی پیدا کرده است که به تشدید گرانی سیمان منتج شده است.

کلاه‌کج متذکر شد: در حالی در استان مازندران کارخانجات سیمان با مشکل قطعی برق دست و پنجه نرم می‌کنند که در استان‌های همجوار نظیر سمنان و تهران، کارخانجات سیمان حداقل با یک کوره در حال فعالیت هستند و تلاش‌های ما تاکنون برای تامین برق، بی‌نتیجه مانده است.

وی یادآور شد: ما در استان مازندران با مشکل جدی تامین برق مواجه هستیم و این در حالی است که سیمان یک کالای استراتژیک در صنعت ساخت‌وساز است که تبعات متعددی را نیز به‌دنبال دارد.

تشدید نظارت‌ها بر بازار سیمان

نادعلی کهنسال مدیرکل صمت مازندران در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار بلاغ گفت: به دلیل قطعی برق، میزان تولید سیمان در کارخانه‌های نکا و کیاسر در خواب و تعطیلی به سر می‌برد.

وی افزود: درخواست داشتیم تا یکی از این واحدها فعال باشند تا بتوانیم سیمان مورد نیاز بازار را تامین کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران، خاطرنشان کرد: از استان های دیگر درخواست کردیم تا بتوانیم سیمان را برای عاملان فروش تهیه و تامین کنیم و اگر بخشی از سیمان مورد نیاز از نقاطی چون شاهرود به استان وارد نمی‌شد اکنون بازار با تنش‌های قیمتی جدی‌تری مواجه بود.

کهنسال اعلام کرد: گرای این روزهای سیمان و کمبود عرضه تماما به مشکلات تامین برق کارخانجات سیمان باز می‌گردد و حدود دوهفته است که پیرو مکاتبات صورت گرفته، پیگیر حل این مشکل هستیم که تاکنون به نتیجه دلخواه مبنی بر تامین برق این صنایع منتج نشده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر هر دو کوره سیمان مازندران خاموش است و تولید انجام نمی‌شود و کمبود عرضه موجب شده است تا قیمت سیمان در بازار به ویژه در غرب استان، روند افزایشی داشته باشد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران، اشاره کرد: متاسفانه برخی سودجویان در این شرایط، سیمان را از بورس خریداری و در بازار آزاد با قیمت نامتعارف عرضه می‌کنند که البته واحدهای عرضه فراوانی نیز طی این مدت توسط بازرسان سازمان صمت محکوم به پرداخت جرایم نقدی شدند.

کهنسال با بیان اینکه تولید دست و پا شکسته و حداقلی کارخانجات استان کفاف نیاز بازار را نمی‌دهد؛ یادآور شد: نمایندگان و استاندار مازندران نیز پیگیری‌های مستمری در خصوص تامین برق این صنایع انجام داده‌اند که تاکنون منتج به نتیجه نشده است و بنا بر قول مساعد داده شده مقرر شده تا در هفته جاری این مشکل مرتفع شود.

                 

 کرایه حمل سیمان عامل اصلی چند نرخی بودن فروش سیمان در مغازه‌های همجوار
صادق عبدی رئیس اتحادیه صنف مصالح‌فروشان ساری نیز در رابطه با گرانی این روزهای سیمان، گفت: کمبود عرضه توسط کارخانجات در پی قطعی برق و متعاقبا عدم همخوانی با تقاضا موجب شده است تا شاهد نوسانات قیمتی و گرانی در بازار سیمان مازندران باشیم.

وی افزود: قیمت کنونی هر پاکت سیمان به نسبت قبل از وضع موجود متاثر از قطعی برق، ۴۰ هزار تومان گران‌تر شده است و این فشار اقتصادی مضاعفی را برای مشتریان به بار داشته است.

رئیس اتحادیه صنف مصالح‌فروشان ساری، خاطرنشان کرد: اکنون قیمت سیمان در حتی یک شهر نیز متفاوت است، چرا که نرخ عرضه متاثر از عواملی چون قیمت کارخانه، کرایه حمل، هزینه کارگر و سود قانونی است که به دلیل افزایش قابل ملاحظه حمل بار و وجود نرخ‌های متفاوت کرایه، نرخ فروش سیمان نیز بسته به میزان پرداخت هزینه و کرایه، متفاوت است.

عبدی ادامه داد: این روند به‌نظر می‌رسد تا پایان تابستان و کاهش مصرف برق و بازگشت شرایط عادی، به پایان می‌رسد و تا چند هفته دیگر شرایط موجود ادامه خواهد داشت.

وی متذکر شد: کرایه حمل بسیار افزایش یافته است و اگر رانندگان منصفانه عمل می‌کردند خرید سیمان از استان‌های همجوار می‌توانست به صرفه باشد و تنش بازار را بسیار کم کند؛ اما گرانی نامتعارف کرایه موجب شده تا عاملان فروش از این اقدام، صرف‌نظر کنند.

عدم همراهی صنایع مازندران در احداث مولدهای برق خود تأمین

کوروش موسوی تاکامی، مدیرعامل برق منطقه‌ای مازندران و گلستان نیز در گفتگو با خبرنگار بلاغ در این باره اظهار کرد: تصمیم‌گیری در خصوص تامین برق کارخانجات و صنایع در مرکز دیسپاچینگ کشور صورت می‌گیرد و اختیارات استانی برای حتی پیگیری تامین برق صنایع استان، بسیار محدود است.

وی در خصوص فعالیت کارخانجات سیمان در استان‌های هجوار، پاسخ داد: برق کارخانه سیمان فیروزکوه در سال گذشته قطع شد و به این واحد اعلام شد که تامین برق این کارخانه مشروط بر احداث مولد برق خود تامین است و این کارخانه و تمامی کارخانجات استان تهران این مسئله را تمکین کردند اما در استان مازندران، هیچ یک از صنایع اعم از فولاد و سیمان، اقدام به احداث  مولد برق خود تامین نکرده‌اند.

مدیرعامل برق منطقه‌ای مازندران و گلستان، خاطرنشان کرد: از سویی دیگر در احداث کارخانجات، لوازم و تجهیزات استاندارد جهت صرفه جویی ریالی خریداری و نصب نمی‌شود و لذا به دلیل عدم رعایت استانداردها، میزان مصرف انرژی این کارخانجات بسیار بالا است.

این مسئول ادامه داد: به صورت کلی هر سرمایه‌گذار می‌تواند با تنها سه درصد هزینه تمام شده کارخانه اقدام به احداث مولد خود تامین یا همان نیروگاه مقیاس کوچک کند که متاسفانه در عمل اتفاق نمی‌افتد و چالش‌های اینگونه را بدنبال خواهد داشت.

موسوی تاکامی، بیان کرد: در همین استان مازندران، شهرک‌ها و ویلاهای چند صد میلیاردی وجود دارد که حاضر نیستند با ۲۰۰ میلیون تومان هزینه اقدام به نصب سلول‌های خورشیدی جهت تامین برق خود کنند و در این سوی ماجرا نیز صنایع وجود دارند که در احداث مولدهای برق خود تامین، مقاومت می‌کنند و باید فرهنگ‌سازی برای حرکت در این مسیر با شتاب بیشتری صورت گیرد.

وی عنوان کرد: در قبل از انقلاب ۲۳ درصد برق کشور یعنی ۲ هزار و ۳۰۰ مگاوات صرف صنایع می‌شد و هر کارخانه‌ای که احداث می‌شد باید در گام نخست برای خود نیروگاه احداث و برق خود را تامین کند اما پس از انقلاب این روند با رویه حمایتی دولت از صنایع تغییر کرد و این روند نیز تا به امروز اصلاح نشد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای مازندران و گلستان، تاکید کرد: باید امروز کمی منصف باشیم و بپذیریم که کارخانه سیمان مازندران و یا صنعتی چون کارخانه چوب و کاغذ مازندران باید برای خود نیروگاه خود تامین برق احداث کند، باید بپذیریم که این کارخانه باید مصرف برق خود را به اندازه استاندارد برساند.

طی هفته‌های اخیر، خاموشی برق در مازندران به دلیل ناترازی تولید و مصرف بیشتر شد و حتی خاموشی‌های برق از صنایع به بخش خانگی کشیده شد.

جدای از چالش‌های موجود بازار سیما در تامین و گرانی از نبود برق و کاهش تولید گرفته تا نبود نظارت و به راه افتادن بازار سیاه، باید بپذیریم که چالش تامین برق در استان مازندران، محدود به سال‌جاری نخواهد بود و باید  برای پیشگیری از تکرار خاموشی کارخانجات سیمان و صنایع، باید از سوی دولت سیاستی اتخاذ شود تا با همراه کردن صنایع، شاهد رشد قابل توجه احداث نیروگاه‌های کوچک خود تامین در صنایع استان باشیم تا دیگر صنایع ما در ایام پیک مصرف، لنگ تامین برق نمانند و از تحمیل خسارت و هزینه به مردم و تولیدکنندگان نیز پیشگیری خواهد شد.

گزارش: مجتبی قربانی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.