کد خبر : 12835
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲
131 views

طی روزجاری انجام شد؛

برگزاری کارگاه آموزشی برنامه ریزی راهبردی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

برگزاری کارگاه آموزشی برنامه ریزی راهبردی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
کارگاه آموزشی سه روزه برنامه‌ریزی راهبردی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان مازندران و به همت دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ساری آغاز شد.


به گزارش تیتر شمال؛ مجتبی قربانی-  قرارگاه جوانی جمعیت، شروع یک حرکت تحول گرا و تعالی بخش در نظام سلامت و جمعیت پویا و سالم است که هدف آن تدوین برنامه عملیاتی در راستای ارتقای سلامت و جوانی جمعیت، هماهنگی بین دستگاهی جهت اجرای مستمر فرآیندهای مرتبط با اجرایی سازی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و پایش و نظارت برنامه ها است.

افزایش میانگین سنی جمعیت و کمی نسل جوان از مشکلاتی است که پیشرفت هر جامعه را با رکود مواجه می سازد .بنا براین هر چقدر هرم سنی جمعیتی قاعده بزرگتری داشته باشد.با افزایش  نسل جوان مولد در کنار پیشکسوتان سنی با تجربه   موفقیت در جامعه بیشتر خواهد بود .

براساس سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری در برنامه هفتم توسعه تبیین کردند باید نرخ باروری به ۲ و نیم برسد، از این رو تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و حاکمیتی باید در این خصوصی برنامه عملیاتی داشته باشند تا این مهم در کشور اتفاق بیفتد.

تمامی سازمان‌های دولتی باید در حوزه جوانی جمعیت برنامه عملیاتی داشته باشند و اجرای این قانون لازم است از سازمان‌های کشوری مطالبه شود.

برگزاری کارگاه آموزشی برنامه ریزی راهبردی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ساری
پیش از ظهر امروز نخستین روز از  کارگاه آموزشی سه روزه برنامه‌ریزی راهبردی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان مازندران و به همت دانشگاه علوم پزشکی مازندران در محل باشگاه برق ساری با حضور رابطان ستاد جوانی جمعیت در دستگاه‌های اجرایی مازندران برگزار شد.

در این جلسه ضمن برگزاری کارگاه آموزشی برنامه ریزی راهبردی، رابطین هر یک از دستگاه‌های اجرایی به تشریح وظایف و عملکرد خود در حوزه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پرداختند.

پرهیز از شعار در اجرای دستورالعمل جوانی جمعیت
دکتر قاسم عابدی مدیر تحول آموزش کلان منطقه‌ای یک کشور و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این کارگاه آموزشی گفت: ما بارها دستورالعمل‌های ابلاغی به دستگاه‌های اجرایی در حوزه جوانی جمعیت را دیدیم، اما آیا ریز شدیم تا ببینیم وظیفه دستگاه ما چیست؟ آیا دستگاه متبوع ما غصه‌دار شده است؟

وی افزود: نباید به گونه‌ای کار کنیم که ده مورد به ما ابلاغ شود و تنها یک مورد را انجام می‌دهیم و آن را بوق و کرنا می‌کنیم! در حوزه جوانی جمعیت باید جدی کار کنیم.

مدیر تحول آموزش کلان منطقه‌ای یک کشور، خاطرنشان کرد: برنامه راهبردی نوشته شود و عملیاتی نشود، بی فایده است و نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود و مشکل ما همین‌جاست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ادامه داد: حوزه جوانی جمعیت یک عزم جدی می‌طلبد و با شعار کاری پیش نمی‌رود.

عابدی با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی در تحقق عملی سیاست‌های اجرایی جوانی جمعیت، اظهار کرد: اگر وظایف اتفاق بیفتد در واقع مدیریت اتفاق افتاده است.

    عدم انطباق عملکرد با برنامه علت اصلی بهره وری پایین
وی بیان کرد: اولین وظیفه هر سازمانی، برنامه‌ریزی است و می بایست عملکردها و نظارت‌ها بر اساس همین برنامه‌ریزی ارزیابی شود و لذا چون اینگونه نیست بهره‌وری دستگاه‌های ما پایین است.

مدیر تحول آموزش کلان منطقه‌ای یک کشور، عنوان کرد: وظیفه بعدی دستگاه‌ها، سازماندهی است که ساده‌ترین معنای آن تخصیص منابع مورد نیاز اعم از زمان و منابع مالی به برنامه‌ریزی انجام شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، گفت: سومین وظیفه هر دستگاه پس از برنامه‌ریزی و سازماندهی، رهبری کردن است؛ یعنی این وظیفه است که چگونه عمل کنیم تا نیروهای انسانی، برنامه‌ریزی و سازماندهی را به نحو احسنت عملیاتی کنند.

عابدی اذعان کرد: نوآوری، کنترل و انگیزه، سه وظیفه دیگر هر سازمان است که حد و اندازه آن بر اساس سلسله مراتب سازمانی متفاوت است.

وی افزود: تنها وظیفه مدیریت که با پیش‌بینی همراه است برنامه‌ریزی است و هرچه به واقعیت نزدیک‌تر باشد عملیاتی شدن آن محتمل‌تر است.

مدیر تحول آموزش کلان منطقه‌ای یک کشور، مطرح کرد:  در واقع برنامه ریزی راهبردی همانا فرآیند درک تغییرات بر پیچیدگی‌های اساسی سازمان به‌منظور انطباق منطقی با تغییرات است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اضافه کرد: بهره‌وری در سازمان با گزارش کار و آمارسازی بالا نخواهد رفت و بلکه باید عملکردهای کلیدی مطابق با برنامه‌ریزی راهبردی مورد عمل قرار گیرد تا بتوان به ارزیابی رسید.

عابدی با بیان اینکه ذی‌نفعان هر سازمان بسته به عملکرد سازمان یا مشمول سود می‌شوند و یا زیان می‌بینند، اذعان کرد: ذی نفعان هر سازمان سه گروه هستند که دسته نخست افرادی هستند که سازمان برای آنان شکل گرفته است، دوم ذی‌نفعان کلیدی هستند که سازمان را به وجود آورده‌اند و سوم ذی‌نفعان ثانویه هستند که در واقع واسط میان ذی‌نفعان اولیه و کلیدی محسوب می‌شوند.

پرهیز از اگرها در برنامه ریزی‌های سازمانی
وی با بیان اینکه در برنامه ریزی، اگر و شرط نداریم؛ متذکر شد: سازمان می‌بایست انتظارات هر یک از ذی‌نفعان را احصا و لیست کند تا در راستای پاسخگویی مطابق انتظارات، برنامه‌ریزی کند و قطعا توقعات هر گروه با گروه دیگر متفاوت است.

عابدی با بیان اینکه خدمات سازمانی باید به لحاظ کمیت دارای مطلوبیت باشد؛ گفت؛ شاخص مطلوبیت کمی ارائه خدمات سازمانی، فراهم کردن، در دسترس بودن و کامل بودن است.

وی افزود: کیفیت ارائه خدمات نیز بسیار مهم است که شاخص ارزیابی آن، رضایت‌مندی ارباب رجوع است.

مدیر تحول آموزش کلان منطقه‌ای یک کشور، عنوان کرد: کش‌دار نشدن کار، ارزان بودن خدمات و تولید شدن تمام کار، رضایت‌مندی را بدنبال خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: منابع شش‌گانه سازمان برای عملیاتی کردن برنامه‌ها، شامل نیروی انسانی، پول، مواد و تجهیزات، اطلاعات، زمان و تکنولوژی است.

عابدی اعلام کرد: برنامه‌ریزی توسط دولت، متخصصان و کارکنان، صورت می‌گیرد و به صورت گروهی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت احصای نقاط،قوت، ضعف، فرصت‌ها د تهدیدات هر سازمان، تصریح کرد: در فهرست نقاط،ضعف و قوت باید به نقاط قوت و ضعف حداقل ۵ سال اخیر حیطه مدیریت، رسالت و اهداف، فرآیند کاری و ساختار سازمانی توجه کرد.

فعالیت در حوزه جوانی جمعیت یک جهاد بزرگ است
حجت‌الاسلام عالی مشاور استاندار مازندران گفت: ماموریت بزرگ امروز افزایش و جوانی جمعیت است که بار اصلی آن بر دوش بانوان است؛ چرا که مسئولیت نظارت، تبلیغ، ترویج، کنترل، تربیت و حمایت را برعهده دارند.

وی افزود: در ۸ ماه اخیر مبحث جوانی جمعیت خیلی برجسته شده است اما کمتر به عقبه آن پرداخته شده است.

مشاور استاندار مازندران خاطرنشان کرد: باید دید چه شد که به اینجا رسیدیم و بدون دانستن عقبه نمی‌شود به جایی رسید.

این مسئول ادامه داد: در سال ۶۹ جلسات متعددی با موضوع کنترل موالید برگزار شد که ماحصل آن تشکیل یک اداره‌ای به نام تنظیم خانواده در سال ۱۳۷۰ و در در سال ۷۲ سیاست‌های تشویقی و تنبیهی به مجلس ارائه شد تا جمعیت را کنترل کنند.

حجت‌الاسلام عالی گفت: کار به اینجا ختم نشد و برای تحقق این اهداف حتی تنظیم خانواده به دروس مدارس و دانشگاهی اضافه شد، حمایت‌ها به فرزند چهارم خانواده‌ها برداشته شد و مواردی دیگر تا جمعیت به وضع موجود برسد.

وی عنوان کرد: امروز فعالیت در حوزه جوانی جمعیت یک جهاد بزرگ است که یک عزم جدی را می‌طلبد.

سالانه بیش از ۵۲۰ هزار سقط جنین در کشور داریم

مشاور استاندار مازندران، بیان کرد: ما سالانه بیش از ۵۲۰ هزار سقط جنین در کشور داریم که بسیاری از این موارد به‌صورت غیرقانونی و غیرمجاز صورت می‌گیرد؛ اما صدایی از کسی در نمی‌آید!

این مسئول گفت: تمامی این موارد مشخص است که در عقبه آن دشمن وجود دارد و با برنامه‌ریزی سازمان یافته در این راستا فعالیت کرده‌اند و اکنون کشور را با این بحران جمعیتی مواجه کرده‌اند.

حجت‌الاسلام عالی تصریح کرد: آنچه که امروز شاهد هستیم ماحصل یک سلسله اقدامات سازمان یافته و منسجم دشمن در بخش‌های مختلف است که در نهایت به کاهش موالید، افزایش سقط جنین و پیری جمعیت منتج شده است.

وی افزود: ترویج ازدواج سفید، افزایش سقط جنین و بی‌حجابی و ده‌ها مواردی از این دست در کشور از جمله اقدامات دشمن طی سالیان متمادی است که در کنار یکدیگر انجام و به کاهش ازدواج و فرزندآوری منتج شده است.

مشاور استاندار مازندران گفت: دشمن دائما در حال فتنه است و لذا مسئولیت بزرگی بر عهده ما است؛ چرا که باید عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم.

این مسئول گفت: وضعیت موجود قطعا حاصل بد عمل کردن خود ما نیز بوده است و باید با مسئولیت پذیری و تعهد، وضعیت جمعیت در کشور را سروسامان دهیم.

گفتنی است این کارگاه آموزشی در بخش دوم به صورت عملی برگزار شد و نکات لازم در این بخش به صورت عملی و کارگاهی و با مشارکت حاضران، آموزش داده شد.

شایان ذکر است در این کارگاه هر یک از رابطان به صورت جداگانه پاسخگوی سوالات مرتبط با  اهداف سازمانی متبوع خود بودند و آموزش‌های لازم برای هر سازمان و با مشارکت رابطان آن سازمان به صورت کارگاهی داده شد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.