کد خبر : 21287
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵
124 views

راه‌های بهره‌وری بهینه از وسایل سرمایشی؛

تابستان گرم را با خنکی و هزینه کم سپری کنیم

تابستان گرم را با خنکی و هزینه کم سپری کنیم
درست است که گرمای شدید تابستان، استفاده از وسائل سرمایشی را اجتناب‌ناپذیر کرده است و بار شدیدی را بر منابع تامین انرژی وارد می‌آورد، اما می‌توان بهینه استفاده کرد و هزینه چندانی را هم نپرداخت، مهم استفاده درست از وسائل سرمایشی است.


به گزارش تیتر شمال؛ همه می‌گویند: صرفه‌جویی به معنای استفاده مفید و بهینه از منابع محدود و تجدیدناپذیر است، و بهیچوجه به معنای مصرف نکردن نیست. با توجه ‌به محدودیت منابع و نیاز آیندگان به آنها، همه ما باید در راستای کاهش مصرف انرژی خانه و سایر مکان‌ها تلاش کنیم.

کاهش مصرف انرژی در تابستان که فصل زیبای تعطیلات و خاطرات خوب است، حائز اهمیت است. در این فصل چالش کنار آمدن با گرمای طاقت‌فرسا و در کنار آن پایین نگه ‌داشتن هزینه‌های انرژی هر ساله سخت‌تر می‌شود. از آن‌جا که کشور ما روزبه‌روز گرم‌تر می‌شود، روش‌های قدیمی سرمایش خیلی کارا به نظر نمی‌رسد. کولرهای آبی و پنکه‌ها کم‌کم جای خود را به انواع کولرگازی می‌دهد، سیستم‌هایی که اکثر ما آشنایی کمی با کارکرد آنها داریم. دغدغه بسیاری از هم‌وطنان هزینه مصرف انرژی این سیستم‌های جدید و در نتیجه کاهش مصرف انرژی است.

مصرف درست، کم هزینه و پرسود
مفهوم صرفه‌جویی در قلب رفتارهای روزانه ما نهفته است. اساساً به این معنی است که تنها برای فعالیت‌های ضروری و روزانه از لوازم‌ خانگی خود استفاده کنیم. باید در نظر داشته باشیم که آیا می‌توانیم برای این فعالیت، جایگزینی راحت‌تر و همچنین کم‌هزینه‌تری را داشته باشیم؟ برای مثال وقتی از خانه خارج می‌شوید، چه لزومی دارد که وسیله سرمایشی منزل روشن نگه داشته شود؟ و یا می‌توانید کولر آبی خود را روی دور کند قرار داده و خودتان و بچه‌ها در یکی از اتاق‌های کوچک که سریع خنک می‌شود، ظهر را سپری کنید.

در مناطق جنوب کشور که از دو یا سه کولر گازی بهره‌مند هستید، می‌توانید به فواصل زمانی یکی از کولرها را خاموش و از دو یا یک کولر دیگر استفاده کنید. شاید این رفتارهای کوچک خیلی چشمگیر نباشند، اما مطمئناً در مقیاس بزرگ به‌شدت تأثیرگذار خواهند بود.
برخی از رفتارها بسیار برای اتلاف انرژی شهرت دارند و در یک خانواده توجه کمی به آن می‌شود. یکی از بخش‌های دارای اتلاف انرژی زیاد در خانه‌هایمان مربوط به وسایل سرمایشی است. بیشتر اوقات زمان‌هایی که کسی در ساختمان حضور ندارد، وسایل سرمایشی روشن بوده و میزان زیادی انرژی استفاده می‌کنند. این هزینه غیرضروری بسته به طولانی ‌بودن تابستان در منطقه شما می‌تواند بسیار قابل‌توجه باشد. استفاده از یک دماسنج بسیاری از هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد.

می‌توانید از خنکی هوای طبیعی در شب‌های تابستان استفاده کنید. طبق گفته وزارت نیرو، لذت‌ بردن از تهویه طبیعی در شب‌های گرم تابستان ایده هوشمندانه‌ای است. البته این نکته را باید توجه داشته باشید که آیا واقعاً هوای بیرون خنک‌تر از خانه است یا خیر؟.

روش‌های پیشگیری از اتلاف انرژی
یکی از شهروندان می‌گوید: هوای خانه باید متعادل باشد و خیلی سرد و یا خیلی گرم نباشد. با تغییر دو تا سه درجه‌ای دمای خانه‌ خود از هدررفتن انرژی و صرف هزینه‌های زیاد جلوگیری کنید. با پوشیدن لباس مناسب فصل و تنظیم دمای منزل، می‌‌توان تا حدود زیادی در مصرف انرژی صرفه‌‌جویی کرد. پوشیدن لباس‌های رنگ روشن در تابستان، باعث می‌شود که کمتر احساس گرما کنیم.

توجه به ساعات اوج مصرف که در فصول مختلف متفاوت است و فرهنگ‌سازی در زمینه روش مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف آن، به کاهش مصرف انرژی کشور و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

داشتن برچسب مصرف انرژی، استفاده صحیح با توجه ‌به دفترچه راهنمای محصولات، استفاده از درزگیرها، توجه به درجه حرارت و سرمایش لوازم، خاموش‌کردن لوازم بلااستفاده، استفاده از ظرفیت کامل لوازم، چک‌ کردن سلامت لوازم، در نهایت، فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف انرژی، به کاهش مصرف انرژی در خانه و محل کار و نیز کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

رستم علیایی، تکنیسین وسایل سرمایشی برای صرفه‌جویی انرژی در وسایل سرمایشی پیشنهاد می‌کند: ترموستات قابل‌ برنامه‌ریزی به طور خودکار دمای خانه را متناسب با نیاز تنظیم می‌کند. ترموستات قابل ‌برنامه‌ریزی می‌تواند بیش از ۱۵ درصد در هزینه‌های مربوط به سرمایش و گرمایش صرفه‌جویی ایجاد کند. با افزایش هر یک درجه دمای ترموستات، هفت تا ۱۰ درصد در هزینه سرمایش صرفه‌جویی می‌شود.

استفاده از دور تند کولر در ساعات اوج مصرف، خاموشی را افزایش می‌دهد. کولر گازی‌تان را در مسیر باد قرار بدهید تا منزل شما را بیشتر خنک کند. کولرها را در محل سایه قرار دهیم. مقابل درب ورودی خانه پرده بیاویزید. اگر در آب‌وهوای گرم زندگی می‌کنید دیوارهای خانه را رنگ روشن بزنید و اگر در آب‌وهوای سرد زندگی می‌کنید دیوارها را تیره نقاشی کنید. هنگام استفاده از وسایل سرمایشی، پس از حمام‌ کردن، از باز گذاشتن در حمام  خودداری کنید.

دمای مطبوع کولرها
همواره توسط کارشناسان برق توصیه شده که دمای وسایل سرمایشی روی دمای آسایش ۲۴ درجه سانتی‌گراد تنظیم گردد. کاهش یک ‌درجه‌ای دمای کولر و خاموش‌ کردن نیم‌ساعته آن در ساعات پیک، بسیار کمک‌کننده است.

در روزهای عادی فصولی که وسایل سرمایشی در کشور فعالیت ندارد، مصرف انرژی یک روز کشور بین ۷۲۰ تا ۸۰۰ کیلووات ساعت متغیر است؛ اما در بازه زمانی کنونی که با ثبت رکوردهای مصرف همراه شده است، برق مصرفی یک روز به ‌اندازه دو روز عادی است.

بین ۴۰ تا ۵۰ درصد از مصرف برق کشور در روزهای جاری مرتبط با وسایل سرمایشی نظیر کولر گازی و کولر آبی است. در این راستا اقداماتی نظیر تنظیم دمای کولر گازی روی عدد ۲۴ درجه، استفاده از دور کند کولر آبی و همچنین جایگزینی موتورهای کم‌مصرف BLDC به‌ جای موتورهای کنونی کولرهای آبی از جمله راهکارهایی است که پایداری شبکه برق در شرایط فعلی را تضمین می‌کند.

روش‌های آسان برای کاهش مصرف انرژی
یکی از فروشنده‌های نسل جدید وسایل سرمایشی توضیح می‌دهد: اگر به عملکرد موتور (کمپرسور) یخچال منزلتان توجه کرده باشید، می‌دانید که پس از مدتی کار و در سیکل‌های زمانی مشخصی خاموش شده و می‌ایستد. طرز کار کمپرسور کولر گازی‌های قدیمی نیز به این صورت است که با صددرصد توان، روشن می‌شوند و فعالیت خود را آغاز کرده و پس از مدتی با فرمان ترموستات خاموش می‌شوند. در نتیجه زمانی که کمپرسور روشن است با اینکه دستگاه خنکی مطلوبی را ایجاد می‌کند، مصرف انرژی آن بالا بوده و هنگام غیرفعال‌ شدن کمپرسور (موتور) نیز، خنکی دستگاه کاهش می‌یابد. اما تکنولوژی به‌کاررفته در کولر گازی‌های کم‌مصرف نسل جدید که اینورتر(inverter)  نام دارد، این قابلیت را ایجاد کرده که کمپرسور توانایی تنظیم دور و عملکرد متغیر داشته باشد. این امر باعث می‌شود که کمپرسور تا زمانی که شما دستگاه را خاموش نکنید همچنان به کار خود ادامه دهد و با توجه‌ به اینکه در طول فعالیت از صددرصد توان خود استفاده نمی‌کند و خاموش نمی‌شود، کیفیت خنک‌کنندگی دستگاه و مصرف انرژی (برق) کولر گازی نیز بهینه ‌شود.

وی اضافه می‌کند: به ‌عبارت‌ دیگر در کولرهای گازی و اسپلیت کم‌مصرف (اینورتر)، موتور یا کمپرسور کولر با دور آرام و بدون شک الکتریکی کار خود را آغاز می‌کند و پس از رسیدن دمای محیط به محدوده دمایی تعیین شده روی پنل دستگاه نیز به‌آرامی دور خود را کاهش داده و با حداقل دور و انرژی الکتریکی مصرفی، خنکی محیط را حفظ می‌کند.

برای کاهش هزینه‌ها و کاهش مصرف انرژی سیستم خنک‌کننده را تمیز نگه دارید. در نهایت راز کاهش قبوض تابستان سرویس‌کاری مرتب سیستم تهویه ‌مطبوع است. تمیز کردن یا در صورت لزوم تعویض فیلترها کارکرد سیستم را در سطح بهینه نگه می‌دارد. فیلترهای کثیف فشار مضاعف به موتورها تحمیل می‌کنند که نتیجه آن در مورد هر دستگاهی افزایش محسوس سطح مصرف انرژی و به تبع آن افزایش مبالغ قبوض خواهد بود.

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.